Groaghach Posted December 13, 2004 Report Posted December 13, 2004 Hur gör man för att ta patent på sådana saker? Går det verkligen att ta patent på en sidoficka/ryggsäck? Groaghach Quote
Malfunction Posted December 13, 2004 Report Posted December 13, 2004 Hur gör man för att ta patent på sådana saker? Går det verkligen att ta patent på en sidoficka/ryggsäck? Groaghach Om det är någon ny teknisk lösning som inte var känd vid tillfället för patentsökningen kan man ta patent, men det är nog svårt att se som möjligt när det gäller ryggsäckar och kringlösningar. Mönsterskydd torde kunna vara en mer möjlig lösning om man kommer på något som ger ett unikt utseende. Dock skyddar det inte den tekniska lösningen utan designen. Quote
Groaghach Posted December 14, 2004 Report Posted December 14, 2004 Det verkar som om det inte går att ta patent på detta. Men mönsterskydd kan gå om jag fattat allt rätt. Men denna tråd skall/bör inte handla om detta utan om ryggsäckar och om modifieringar. Så åter till det. Om ngn har tips om patent eller mönsterskydd så kan man skicka ett PM eller starta en ny tråd om detta intresserar ngn annan. Groaghach Quote
Groaghach Posted December 15, 2004 Report Posted December 15, 2004 Vet inte riktigt om detta kommer på rätt ställe nu. Det är en modifiering, men det har inte så mkt att göra med ryggsäckar. Men om det är fel ställe så flyttar jag gärna på det. Innan ngn klagar så kan jag berätta att det är inte uthämtad mtrl eller snodd mtrl som är modifierad utan fin utr som är lagligt köpt på Ö&B för en billig peng. Bakgrund Var på övning tillsammans med Gator där jag för första gången hade medtagit min gasbrännare för att använda till snuskburken. Nackdelar med att använda bara köket till snuskburkenär: * Den lyser upp hela skogen när det är mörkt, vilket jag märkte när vi skulle äta frukost. * Den är lite vindkänslig. * Väsnas mkt. * Syns på avstånd att det inte är reglemeterad utr. * Mkt värme försvinner ut åt sidorna. Åtgärd Kom snabbt fram till att min lösning på problemet krävde ett nytt vindskydd från Ö&B, en sticksåg och en spritpenna. Och här är bilderna på resultatet och på delarna som ingår i mitt nya kök: Bilderna är dessvärre lite suddiga. * Vindskyddet från ovan. * Alla delarnasom ingår i nya köket. * Brännaren i köket från baksidan. * Brännaren i köket från framsidan. * Brännaren i köket ovanifrån. * Brännaren i köket ovanifrån närbild. * Brännaren närbild. * Vindskyddet med orginal hållarna. Som det syns på en av bilderna så går det bra att modifiera tillbaka den så att man kan använda orginal brännaren och dom stöden som medförljer vindskyddet. Groaghach Quote
Sir Vival Posted December 15, 2004 Report Posted December 15, 2004 @ Groaghach Servern som du lägger bilderna på är inte snabb! *gnäll* Quote
Groaghach Posted December 16, 2004 Report Posted December 16, 2004 Det må vara att server jag lägger bilderna på inte är snabb, men det kostar inget och det är ingen reklam.' Groaghach Quote
eskil Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Nu så har jag äntligen tagit mig i kragen och fotat de saker jag har sytt under hösten. Min förstahjälpen-väska har jag postat tidigare, men nu är det dags för resten! Först ut är min nya sovsäckspåse. Jag har en gammal, men hyffsat bra sovsäck av okänt märke. Påsen som hörde till har dock sett sina bästa dagar, så jag beslutade mig för att sy en ny, mer robust modell. Den består av en innerpåse av galon och en ytterpåse av M90 varpsatin. Snörlås och lock upptill. Sedan har jag också en gammal 35lk som jag brukar använda till det mesta. För att komma till rätta med dess värsta sidor så har jag modifierat den lite. * Galonbotten (samma modell som p-påsen eller bärsärk2000) * Vadderade bärremmar * Nytt vaderat avbärarbälte (de två sista bilderna) * Tre horisontella nylonremmar att fasta saker i (Samma som i recons stridsväst. Ska bli åtta stycken när den är klar) * Ommålat ok (jag målade oket i M90-kamo mest på skoj, men det blev ju ganska bra) Kvar att göra: * Ytterligare fem nylonremmar * Sy två innerfickor (för 1.5l PET-flaska till vänster och MagLite till höger) * Sy två avtagbara ytterfickor (model berghaus, fast utan dragkedja) Sedan har jag planer på lite andra spännande sy-projekt, men de får vänta tills nästa år. Quote
Patroels Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Väldigt snyggt arbete. MVH Troels Quote
CfrHGB Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Jag håller med Patroels, mycket snyggt. Har du sytt på komperationsremmar på sovsäckspåsen eller är den så stor att det inte behövs? Quote
eskil Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Har du sytt på komperationsremmar på sovsäckspåsen eller är den så stor att det inte behövs? Jag tror inte att de ska behövas. Sovsäcken är rätt gammal och verkar inte vara gjord för att komprimeras. Dessutom är galonpåsen rätt tung att försöka komprimera när den är full. Quote
Sir Vival Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 @ Eskil Det är ingen 35LK utan en ryggsäck från FV som jag för tillfället inte kommer på beteckningen för - surplus från US Army anno Korea-kriget, i alla fall... Quote
eskil Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 (edited) @ EskilDet är ingen 35LK utan en ryggsäck från FV som jag för tillfället inte kommer på beteckningen för - surplus från US Army anno Korea-kriget, i alla fall... Det var som fan! Nog för att den är från FV (utkvitterad på F13 en gång i världen), men jag var helt berg på att det var denna som var 35:an. Där ser man. Hade jag vetat att den var så gammal/ovanlig så hade jag nog inte misshandlat den på det här viset. Edited December 19, 2004 by eskil Quote
Sir Vival Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 @ EskilDet är ingen 35LK utan en ryggsäck från FV som jag för tillfället inte kommer på beteckningen för - surplus från US Army anno Korea-kriget, i alla fall... Det var som fan! Nog för att den är från FV (utkvitterad på F13 en gång i världen), men jag var helt berg på att det var denna som var 35:an. Där ser man. Hade jag vetat att den var så gammal/ovanlig så hade jag nog inte misshandlat den på det här viset. Skulle någon kunna posta en bild på en riktig 35:a så att jag kan jämföra? Inte speciellt ovanlig, för ett tag så slängde överskottsbutiker dem efter en - känner du dig osedvanligt sentimental så skulle du kunna få två av mig, om det inte vore mot bättre vetande att dela ut dylik utrustning!!! Quote
eskil Posted December 19, 2004 Report Posted December 19, 2004 Inte speciellt ovanlig, för ett tag så slängde överskottsbutiker dem efter en - känner du dig osedvanligt sentimental så skulle du kunna få två av mig, om det inte vore mot bättre vetande att dela ut dylik utrustning!!! Hmm, jo jag ser det. Ryggsäck ST lätt heter den tydligen enligt Active Life. Speciellt ovanlig är den nog inte heller nu när jag tänker efter. Det är den enda säck jag någonsin sett på en flygsoldats rygg. Fast jag är ganska nöjd med den nu när dess sämre sidor är avhjälpta. Jag ska lasttesta den när det blir barmark igen. Den verkar kunna hålla för det mesta. Quote
Gator Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 @eskil Inspirerande och snyggt jobb! Är det PALS-mått på de horisontella remmarna ? Quote
eskil Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 @eskilInspirerande och snyggt jobb! Är det PALS-mått på de horisontella remmarna ? Vet inte vad som menas med PALS, men det är 50mm mellan sömmarna precis som på stridsvästen. Eftersom jag inte hade några 60mm-remmar så använde jag 20mm dito med 20mm mellan som recon har gjort på sin stridsvästkopia. Quote
Gator Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 Ah, OK. PALS-måtten är ju 25mm-rem (1") med 25mm mellan remmarna så det var därför jag tyckte att det såg ut som PALS. Däremot är det bara ca 3,8 mm(1,5")mellan sömmarna på PALS. Quote
Guest Sidron Posted December 20, 2004 Report Posted December 20, 2004 Vet inte riktigt om detta kommer på rätt ställe nu. Det är en modifiering, men det har inte så mkt att göra med ryggsäckar. Men om det är fel ställe så flyttar jag gärna på det. Innan ngn klagar så kan jag berätta att det är inte uthämtad mtrl eller snodd mtrl som är modifierad utan fin utr som är lagligt köpt på Ö&B för en billig peng. Bakgrund Var på övning tillsammans med Gator där jag för första gången hade medtagit min gasbrännare för att använda till snuskburken. Nackdelar med att använda bara köket till snuskburkenär: * Den lyser upp hela skogen när det är mörkt, vilket jag märkte när vi skulle äta frukost. * Den är lite vindkänslig. * Väsnas mkt. * Syns på avstånd att det inte är reglemeterad utr. * Mkt värme försvinner ut åt sidorna. Åtgärd Kom snabbt fram till att min lösning på problemet krävde ett nytt vindskydd från Ö&B, en sticksåg och en spritpenna. Och här är bilderna på resultatet och på delarna som ingår i mitt nya kök: Bilderna är dessvärre lite suddiga. * Vindskyddet från ovan. * Alla delarnasom ingår i nya köket. * Brännaren i köket från baksidan. * Brännaren i köket från framsidan. * Brännaren i köket ovanifrån. * Brännaren i köket ovanifrån närbild. * Brännaren närbild. * Vindskyddet med orginal hållarna. Som det syns på en av bilderna så går det bra att modifiera tillbaka den så att man kan använda orginal brännaren och dom stöden som medförljer vindskyddet. Groaghach Tack, du har gett mig en idé på hur jag ska göra nu när jag ska göra nu när jag ska införskaffa mig en gasbrännare! Perfekt tycker jag att detta är. Vilka idéer jag får! *Reflekterar värme *Dämpar ljudet *Så gott som eliminerar ljusstrålningen *Man kan kan använda snuskburken till det moddade vindskyddet *Man kan förvara snuskburken i vindskyddet *Man kan Ha brännaren i snuskburken, vilket tar liten plats Tack! I min värld kommer du att vara "ingenjör Groaghach"! Quote
Gator Posted January 27, 2005 Report Posted January 27, 2005 Lite ryggsäcksmoddning: Min trogna Military Daypack har klivit in i 2000-talet och fått PALS samt ett nytt sticklås: Quote
Groaghach Posted January 28, 2005 Report Posted January 28, 2005 (edited) Lite ryggsäcksmoddning:Min trogna Military Daypack har klivit in i 2000-talet och fått PALS samt ett nytt sticklås: Snyggt! Groaghach Edited January 28, 2005 by Groaghach Quote
eskil Posted January 28, 2005 Report Posted January 28, 2005 Vilket påminner mig om att jag borde posta nya bilder på min gamla FV-rygga, nu när den är färdig. Första bilden naken, andra med div junk påhängt. De påhängsna kamraterna kanske också förtjänar en liten presentation: En fältspade, en Knipex och en Läderman i varsitt nysytt fodral. Quote
Bigskill Posted January 28, 2005 Report Posted January 28, 2005 Vilket påminner mig om att jag borde posta nya bilder på min gamla FV-rygga, nu när den är färdig.Första bilden naken, andra med div junk påhängt. De påhängsna kamraterna kanske också förtjänar en liten presentation: En fältspade, en Knipex och en Läderman i varsitt nysytt fodral. Jag blev mycket imponerad! Snyggt jobbat!!! Quote
Team Member Posted February 25, 2005 Report Posted February 25, 2005 Nu har jag äntligen skaffat mig en bra begagnad symaskin. Första projektet blev en överdrags strumpa för mina skyddsglasögon.. Nu väntar ett ryggsäcks projekt ;) Quote
eskil Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 (edited) Nu har man blivit hemvärnsman och fått ut en massa utrustning. Naturligtvis kunde jag inte hålla synålen borta från den heller. Problemet som pockade på en lösning var hur man ska få ner (och upp) fyra AK4-magasin i en av stridsbältets fickor. Som synes så går det att få ner fyra magasin, men de sitter fan så tight! Jämför man bredden på ett magasin med bredden på fickan så ser man att det är inte mycket som fattas. Med ett polyesterband runt kanten så tar man igen det utrymme som fattas. Med bakstycket på plats igen, dock inte kantbanden. Nu passar fyra magasin perfekt, väskan buktar inte som på första bilden. För att maggen inte ska halka runt och lägga sig på snedden så har jag sytt in tre mellanväggar också. Edited May 2, 2005 by eskil Quote
SISU Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 Snyggt jobbat Eskil ! Har haft samma tanke men som det ser ut nu så kvitterar man ut SV2K till hösten ! Quote
Sytare Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 Tro mig Sisu, SV2K'n med prylar skulle kunna behöva ett varv under symaskinen den också. Slitsar i magasinsfickorna, några remmar att fästa upp RA135'an med i sidofickorna, och en liten mellanvägg, alternativt ett flertal fästesremmar i flerbruksfickan liten. Mycket som pockar på uppmärksamheten. Quote
Fu Kjellberg Posted May 2, 2005 Report Posted May 2, 2005 Mycket snyggt Eskil. Jag har tre mag i på det hållet. har magpul. Dom stjäl ju lite plats. Quote
SG OLSSON Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 Nån som har ett bra tips på var man hittar lämpliga 25 eller 60 mm olivgröna band? Jag tänkte modda en bärsäck så att den får hållare för lite småfickor men då behöver jag band Quote
Fu Kjellberg Posted January 8, 2006 Report Posted January 8, 2006 Nån som har ett bra tips på var man hittar lämpliga 25 eller 60 mm olivgröna band? Jag tänkte modda en bärsäck så att den får hållare för lite småfickor men då behöver jag band Kolla här. Shelby.fi Finskt ställe nu när inte Recon säljer längre. Quote
Recommended Posts