Jump to content

Recommended Posts

Posted

@Sisu

I mitten av denna tråden så har jag lagt en beskrivning av min magdump.

Och jag fick ett tipps av någon att trä gummicord i stället för snöre i dragskon,

och på så vis få en dump där man bara trycker ner maggen.

@ Gator

Jag har mina hörselkåpor i magdumpen när jag inte har dom på skallen,

eftersom jag inte använder magdumpen då heller.

Mvh Speedy

Posted
@ Gator

Jag har mina hörselkåpor i magdumpen när jag inte har dom på skallen,

eftersom jag inte använder magdumpen då heller.

Hehe, hrm...tack för tipset ...*rodnar* :dong:

Kåpfickan får nog bli klar iaf, den är tillklippt osv. Kan ju även användas till hgr mm. Hoppas bara att jag och symaskinen hittar melodin snart... :banana

:Malaj:

Posted

@ Gator ...

Lycka till efter ett tag lär man sej att bemästra HELLVETES masinen ..

Jag fick enhel del tips o råd av :D Patroels så PMa han om du har problems..

Mvh SISU

Posted (edited)

@SISU

Tack o bock.

Mitt rookie-projekt närmar sig färdigställande och det är dags att överföra sina erfarenheter på ett "seriöst" bygge. Därför efterlyser jag bilder på SV2K´s flerbruksficka Stor. BunkerBuster hade gjort den typ av dump jag tänker mig, men hans bilder länkas ej längre. :( Han hade använt en defekt flerbruksficka Stor som utgångsmtrl.

:D

Edited by Gator
Posted
@SISU

Tack o bock.

Mitt rookie-projekt närmar sig färdigställande och det är dags att överföra sina erfarenheter på ett "seriöst" bygge. Därför efterlyser jag bilder på SV2K´s flerbruksficka Stor. BunkerBuster hade gjort den typ av dump jag tänker mig, men hans bilder länkas ej längre.  :(

Fixat mina länkar.....

Posted

OK, nästa efterlysning då:

Mått på Flerbruksficka Stor

Mått på benplatta (dvs längden på remmarna från väst/bälte samt måtten på själva "plattan")

Mvh, Gator

tf Corduraholic

:angry:

• 2 weeks later...
Posted (edited)

OK, då var den klar då. Inget märkvärdigt med tanke på en del andra exempel vi sett i bl.a den här tråden (SSG :ph34r: ), men ett bra förstaförsök. Den blev som jag hade tänkt mig (bara det en prestation :D ), och den var bra att göra en del misstag på samt som "confidence builder". Bilder nedan:

PeltorPouch framifrån

Bakifrån

Öppen OBS ficka för extrabatterier i locket

Lessons learned:

1) tänk, tänk, tänk igen, sy

2) använd blixt när du fotar :lol:

Tack för inspiration till alla som bidragit i tråden, samt Kjellberg o BunkerBuster för tips + mått till kommande storverk.

:surprise:

EDIT: rodda till länkarna

Edited by Gator
Posted

Då var min dump färdig .

Den blev oxå fälttestad i helgen o det var en besvikelse den var för smal ..(vilket man ej kan säga om ägaren) :lol:

Man fick med lätthet plats med 2-3 mag sen blev det problem magen ville ej lägga sej ner som jag hade tänkt ...

Jaja nu för jag vänta på köpe dumpen i från maxpedition istället...

2 bilder nio fårvända dom !

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/SISU%20DUMP.JPG

http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/SISU%20DUMP%202.JPG

Och ja det är sid fickan från min slaktade SADF-väst.

SSG :D

Posted (edited)

Fickan ser fin ut, skulle bara ha varit liiite större så är problemet löst, öppningen bör vara så stor så att man kan trycka i ett mag på tvären om läget är stressat(det är väl det rätt ofta då man behöver byta magg snabbt?).

Har kört med min magdump alá moddad flerbruksficka stor på benplatta hela vintern nu, både med och utan väst beroende på uppgift, har hängt upp den i ett bälte utanpå snöbrallorna, märks faktiskt knappt att man har den, ibland sitter den bara som mtrlficka, oftast så ligger man kanske ner i skydd när man byter mag, tycker därför att det är optimalt att ha den på benet, man brukar alltid komma åt den även om man ligger som en ostkrok i en massa snö, problemet att magasinen travar sej huller om buller börjar märkas efter det 3:dje eller 4:de magget, då får man skaka om fickan lite så kan man dumpa ett par till, sen får man väl slänga tomma mag på fi :).

EDIT: Lägger in bild på härket.....

BB%20101.JPG

Edited by BunkerBuster
Posted

Din väst ser riktigt fin ut BB såg bättre ut på närmare håll i fredags :P

OT

Vars har du P-skottet? ;)

Posted

@BunkerBuster

Tack, du har just ytterligare övertygat mig om att den typ av dump du använder är "the way to go", trots en del andra förslag som har dykt upp.

:lol:

• 3 months later...
Posted (edited)

Lyfter denna tråd igen har ni lagt av o sy eller !

Jag har i kväll moddat mina BHI mag fickor .

Tagit väck de klumpiga locken och ersatt dessa med mindre o smidigare .

På västen de moddade till höger orginal .

AUT_1956.jpg

Edit fick med tårna igen !

Edited by SISU
Posted

Har någon funderat på att tillverka "kamouflagemoduler" som man fyller upp de fickplatser som man inte har fickor på?

Första tanken är att använda ett bakstycke från en redan existerande ficka och sen sy på jutteväv, tyg eller vad man nu väljer, det finns säkert bättre lösningar för de som har en väst framför sig att testa på.

Jag har alltså inte testat praktiskt men kom på idén häromdagen när jag skummade i den här tråden igen.

Fördelarna som jag ser det är att man:

Väldigt lätt kan byta färgkombination på västen.

Kan tvätta allt material och impregnera det mot vatten utan att behöva sprätta och sen sy dit det igen.

Kan plocka av det realtivt snabbt om man måste röra sig där risken att fastna är väldigt stor.

Någon som vill såga mina tankar eller finns det något vettigt att plocka ur det?

Posted

@ finska furiren

Jo visst orkar jag skriva om hur jag bytte locken .

1 började med att sprätta bort locken när du har gjort det så upptäcker du att sömmen som du just har sprättat bort är håller i hop bak stycket så moment 2 är att sy två sömmar utmed ovan kanten .

Använd jeans nål !

Sedan demonterar du ner locken och använder tyget ifrån dom till att tilverka dom nya locken .

Det ena lockets tyg räcker till bägge mag fickorna .

Jag återanvände så mycket som möjligt det enda jag satte dit extra var para corden .

Hoppas att det inte var för flummig beskrivning ! Jag är ej någon bra skrivare !

Mvh SISU SSG

PMa om du behöver mer tips .

Posted (edited)
någon som har erfarenheter av dessa "ryggsäckar"?

vet att sveriges radio använder dem till sin HF(springaruntpåstan)-enheter och att de enligt hemsidan används i div multisport-events.

eftersom de inte är lätta att få tag i mitt närområde, har jag inte lyckats kolla om de är kompatibla med RA 145 men måtten verkar stämma.

visst det kommer ju var helt förbjudet att ha med sig ut på övn, för att ingen har sett något liknade förrut, och man blir betraktad som idiot. (är rätt van)

men om ingen hade testat att sätta ra 145 på lk 35 mes, så kanske den fortfarande hade burits runt på stridssele m59, eller hur?

den sitter skönt, det har jag testat men frågan är hur bra den mår i skogen?

är nog på väg att köpen en iallafall, har ju skaffat laptop och den vill man ju skydda, och rygga är det ända rätta för detta endamål.

Nu är det iofs rätt länge sen du frågade efter info om den här säcken, jag har en och kan inte säga att jag är helt nöjd. Dels är den tung i förhållande till storleken men den är även oeffektiv att lasta i. En mjuk säck kan man knöla in prylar i medan de här säckarna inte kan ge med sig och mycket utrymme försvinner. Sen tycker inte jag att den sitter riktigt bra på min rygg oavsett hur jag ställer in den.

Men ska man ha en "häftig" säck för att kuta runt på stan är den bra. Funderar på att motivlacka min! Då kanske folk slutar fråga om det är en pulka. Hållbarheten är det inget fel på, brukar sitta på skalet och hitintils har det hållt för +85 Kg

Nu verkar det iofs finnas en del saker till min rygga som borde följa med orginal. Avbärarbälte +245 Kr Lastnät +245 Kr Förbättrat Ryggskydd "Ventilation" +295 och inte att förglömma de externa packfickorna +375 och +325 med andra ord 1495:- extra på en rygga som redan kostar 1595:-... Skulle tro att det finns några 35 liters ryggsäckar som är bättre för det priset.

Edited by Sundman_MA03_BA02_KS01
Posted

@Sisu

Slutat sy???? Nä du, men numer kräver syendet mer av mig för att det skall bli bra.

Det bilderna föreställer är en flerbruksficka, modell mycket stor.

Jag har kopierat en vanlig flerbruksficka (som ni kan se till vänster på bild 1) , men gjort den längre.

Jag har också sytt på bär remmar så att man kan använda den som uppdragsäck. Se bild 2

Och tillsist det den är tänkt att användas för, att utöka volymen på min stridsväst. Bild 3

http://www.havrida-street-racers.se/anderz...20ficka%201.JPG

http://www.havrida-street-racers.se/anderz...20ficka%202.JPG

http://www.havrida-street-racers.se/anderz...20ficka%203.JPG

Frågor ?

Västen är en Stridsväst 2003 från Recon

Nej den är inte reglementerad.

Nej den har inte M-nummer.

Ja mitt befäl tillåter att jag använder den.

Fler frågor ?

Mvh Speedy

Posted
Västen är en Stridsväst 2003 från Recon

Nej den är inte reglementerad.

Nej den har inte M-nummer.

Ja mitt befäl tillåter att jag använder den.

Fler frågor ?

Mvh Speedy

Hahahahaaaa! :rockon:

Tack Speedy för kvällens asgarv!

(Men självahinnelerar den inte då?) :banghead:

Posted
Hej igen!

Jag skriver här av fyra anledningar.

1 Jag vill veta om någon sytt nått användbart nu i helgen?

*snip*

Mvh Speedy

Så klart man har! :banghead:

Bilder kommer så fort tid finnes! B)

Hej Flak nu är det väll dax att visa upp prylarna eller :P

Mvh Speedy

Posted

SISU/Speedy2

Snyggt jobbat, grabbar!

Men vore det inte baettre om remmarna faestnades nere på utsidan av din ryg-ficka, Speedy?

Ursaekta bogstaveringen.... Sitter på internet-café :(

MVH

Patroels/SSG