Flak Posted September 3, 2006 Author Report Posted September 3, 2006 Flak: vad är det för förstärkning i kanten på ditt fodral för fältspaden? /MikaelD Tja MikaelD! Det är ett "kantband" som sitter längs kanten. Du ser att den är lite mörkare än resten av fodralet. Det är en 18 mm bred "rem" som har ett mönster på den så att man ser var mitten är. Man viker den runt kanten och syr fast den. Väldigt enkelt och smidigt. Först syr jag ihop vävbitarna och sen avslutar jag med kantbandet. Om du kollar på fodralet för tältpinnar så tog kantbanden slut för mig och då använde jag vanlig rem istället, och det gick precis lika bra. Du kan hitta bra kantband och remmar i vilken vanlig syaffär som helst. - - - - - Coolhand: Måste helt enkelt intämma med det Sisu sa! Otroligt snygga byggnationer! Det ser precis lika bra ut som de dyraste fodral man kan köpa i affären... Jag tror knappast att jag skulle kunna bygga sådana fodral lika snyggt! Quote
coolhand Posted September 3, 2006 Report Posted September 3, 2006 (edited) @ SISU & Flak Tack... Zip Pouch ar en hybrid efter TT Zip Ute o deras Double Pistol mag pouch. Om jag nu bara visste hur jag kan gora kydex hallare att sitta i fickan Innandommet ar inspirerat af EMDOM B.O.M.B. Edited September 3, 2006 by coolhand Quote
tinhead Posted October 13, 2006 Report Posted October 13, 2006 Sytips: Stridsäck 2000 och Bärsäck 2000 http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=2058 En intressant sak för "hemslöjdare" är nog spec på IR reflektion mm. ;) Quote
Furir Razer Posted March 29, 2007 Report Posted March 29, 2007 Såna här trådar e ju farliga, man får ju hur många ideer som helst. fattas bara tid, tyg o pengar Quote
bomben77 Posted March 29, 2007 Report Posted March 29, 2007 Ska kolla med mormor om hon kan sy en the- huva i form av en strv 122... Quote
eskil Posted April 25, 2007 Report Posted April 25, 2007 Efter att dels ha tröttnat på 35:an och dels ha gett upp hoppet att bli utrustad med SS2k i tid till Nijmegen så bestlutade jag mig för att köpa en ny ryggsäck. Från början var tanken att köpa en SS2k privat, men eftersom den var slut både på Recon och på Terräng så fick det bli en Tasmanian Tiger Mission Bag i stället. Eftersom jag är som jag är så var det första jag gjorde att sätta nålen i den i syfte att förbättra den en smula. * Den lilla fåniga reflexfickan sprättade jag bort och sydde dit kompanimärke och namnband i stället. * Dragkedjorna skramlade, så metallhandtagen försvann från löparna och ersattes med ett par cm paracord som najats ihop. * Sex stycken öglor syddes fast i kanten på ytterfickan och försågs med 4mm gummisnöre för fäste av liggunderlag. * Spännbanden på sidan om ryggsäcken är bra, men är ivägen när de inte används. Detta åtgärdades med ett par cm resår under kanten på ytterfacken så att de kan förvaras hoprullade. (Det övre banden på bilden är ihoprullade) * Eftersom det saknades möjlighet att sätta fast saker på undersidan så sydde jag dit två plastögglor i sömmen mellan ryggstycke och undersida. Jag borde väl sy fast två till i nederkant på baksidan, men tills vidare så kan man använda det understa MTS-bandet (heter det så?) som bakre fästpunkt. * Byte ut spännet på avbärarbältet mot ett som inte glider. Quote
Flak Posted April 27, 2007 Author Report Posted April 27, 2007 (edited) Härligt jobbat Eskil! Visst är det befriande att kunna börja mickla med en helt ny utrustning och förbättra den och göra den till en riktig "bruks"-grej som man törs använda! Den där TT:n ser ut att vara en riktigt bra rygga! Märket och namnbandet smälter in bra med resten av ryggan... Den ger intryck av att kunna bäras till uniform också. Sen är det ju jäkligt bra att själv kunna laga ryggan om den nån gång skulle gå sönder! Edited April 28, 2007 by Flak Quote
Berg Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 Nu har jag en liten fråga som jag har undrat på ett tag som har säkert blivit besvarad tidigare, men det är inte en liten tråd detta. Hur är det med privatägda ryggsäckar i HV och liknande? Får dom användas? Quote
johanp Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 Hur är det med privatägda ryggsäckar i HV och liknande? Får dom användas? Det är olika. Vissa chefer accepterar det medan andra inte gör det. Quote
Berg Posted May 8, 2007 Report Posted May 8, 2007 Hur är det med privatägda ryggsäckar i HV och liknande? Får dom användas? Det är olika. Vissa chefer accepterar det medan andra inte gör det. Tack för svar Quote
Flak Posted May 9, 2007 Author Report Posted May 9, 2007 Bra jobbat! Det ser ut som primus-etiketten blivit återanvänd på det nya fodralet! Alla MÖP:ar vet ju att alla föremål får ökad prestanda med mönstermålning och ditt nya fodral ser mycket proffsigt ut! Får du i alla grejor? Skramlar det? Quote
Hjerpe Posted May 9, 2007 Report Posted May 9, 2007 (edited) Bra jobbat! Det ser ut som primus-etiketten blivit återanvänd på det nya fodralet! Alla MÖP:ar vet ju att alla föremål får ökad prestanda med mönstermålning och ditt nya fodral ser mycket proffsigt ut! Får du i alla grejor? Skramlar det? Tack, kul att höra från en sån skräddarguru som dig Flak! Ja allt går i påsen precis, sitter som en kådis. Jag lägger gastuben i kastrullen med brännaren under i en egen liten påse, skramlar inte. Kopierade Primus medföljande nätpåse rakt av efter att ha blivit inspirerad av dina trådar, tack! Edited May 9, 2007 by Hjerpe Quote
Flak Posted July 6, 2007 Author Report Posted July 6, 2007 (edited) Fodral för nät Några olika sorters nät har fått packpåsar. De gröna påsarna är i Sacodra 330 och dom vita påsarna är faktiskt gjorda av m/90-snöbyxor, vilka hittats billigt på ett överskottsbolag. Jag hade funderat över att beställa vit väv från utlandet, men den här lösningen blev betydligt bättre: Hållbart, vattenavvisande och svagt genomskinligt så att maskeringsnätets mönster kan anas genom materialet. (Syns inte på mina bilder.) Första påsen rymmer ett brittiskt nät som funnits i försvarsmakten och som är i princip omöjligt att komprimera ihop på ett bra sätt. Påse två rymmer precis ett hårt packat Barracudanät och omkretsen är så stor att man kan få ner det i en ryggsäck om man vill. Vinterpåsarna är sydda på samma sätt och dom är också gjorda så att man kan pressa ihop nätet och få ner i en rygga. Dom är också gjorda lite för stora, eftersom ett nät i minusgrader kan vara fruset och då ta större plats. Alla fyra påsar är sydda i princip likadant med två vanliga remmfästen och ett sånt här förväxt fäste som också tjänstgör som handtag. Denna konstruktion finns på en av Kungens sovsäckar som jag har och jag plagierade den förståss... Dragsnörets kanal är så stor att man lätt får ihop påsen och dragskon är av samma modell som i uniformsjackan. Linan är så kort att den tar belastningen när man drar i öppningen. Alla sömmar är invikta för att inte fransa upp. Bottnarna är sydda så att dom blir platta. Antingen rektangulära eller kvadratiska. Längden på den största påsen är 75 cm. Det finns en marginell nyansskillnad mellan dom vita påsarna, så att man direkt ser vilken typ av nät den innehåller. ( Blidförkrympningsfunktionen lägger sig i trots att mina bilder är så små.) Edited July 6, 2007 by Flak Quote
Flak Posted July 6, 2007 Author Report Posted July 6, 2007 (edited) Kartboksfodral Ett fodral jag snickra ihop när jag ändå höll på, vilket tog en halvtimma kanske. Det rymmer en vägatlas och en bilkarta över Sverige, vilka är lämpliga att ha med på diverse bilburna äventyr. 31 x 26 cm stort. Praktisk nytta: Ganska nära noll, men färgerna på remmar och linor är klockrena. Remmarna kommer från Gearsoft.se Edited July 6, 2007 by Flak Quote
Berg Posted July 7, 2007 Report Posted July 7, 2007 Flak, du har överträffat digsjälv än en gång. Kan du skicka någon ritning på en pinal som är lätt att göra för en nybörjare? Quote
Skarec Posted October 23, 2007 Report Posted October 23, 2007 (edited) Kan du skicka någon ritning på en pinal som är lätt att göra för en nybörjare? Jag är också ganska intresserad Flak, om du har tid det vill säga Edited October 23, 2007 by Skarec Quote
MikaelD Posted October 24, 2007 Report Posted October 24, 2007 Kan du skicka någon ritning på en pinal som är lätt att göra för en nybörjare? Jag är också ganska intresserad Flak, om du har tid det vill säga Det är jag med Flak /MikaelD Quote
pretentiös Posted January 15, 2008 Report Posted January 15, 2008 Första inlägg som inloggad (däremot två tidigare som gäst).. Har sökt och sökt och sökt efter svar på lite frågor. Planen är att göra en hyfsat krigsduglig ryggsäck, men skall även kunna användas för civilt/semicivilt skogande. De flesta trådar jag hittat i detta ämne har varit något utdaterade, bilder och länkar är hopplöst föråldrade. Frågor: * Var kan man finna cordura/nylon i olivgrönt hyfsat billigt? Har kollat på extremtextil.de och point north. Shelby.fi har i 'olive' men färgen på bilden ser lite misstänkt ut. Det vore en stor fördel om affären i fråga även lagerförde 'olive' polypropylene band (eller nylon). Någon annan som inhandlat liknande prylar i fysisk butik? Kanske till och med på västkusten? *Var får man tag på hålband? Har googlat på buttonhole webbing och liknande men hittar bara elastiska skitprylar eller någon form av knypplade gardinsmycken (!). *Ni som har gjort liknande, har ni förstärkt sömmen på insidan eller funkar det med fällsöm? *Återigen, ni som har gjort liknande, jag planerar att använda någon termoplast för avbärarbältet, ungefär hur tjockt ska det vara för att bli lagomstyvt? Nuvarande plan är att använda plast från en skrotat plastdunk (typ 1.5 mm), som har fördelen att det går lätt att forma om medelst värmepistol. *stoppning i bärsystem tänkte jag göra av ett kasserat liggunderlag från FM, duger det eller tappar det spänsten? Sen skulle det vara kul att få lite feedback på utformningsidéer jag har samlat på mig, så här får alla tycka vad de vill. Bärsystem: Jag tänkte rippa berghaussystemet rätt av. Gillar ramryggor också, kör med ett hemmabygge på alaskaramen för långa sommarturer till fjälls, men nu vill jag ha en softpack. En viktig skillnad är att jag tänkte mecka på ett rörligt höftbälte. Har gjort vickdetaljen i hårdplast och testat lite, verkar lovande, men behöver kolla upp vilken plast som håller bäst, det måste ju vara slagtåligt, ha låg friktion och allmänt bombsäkert. Tänkte ha svetsade metall-D-ringar på avbärarbältet för pulkdragning (och ja, jag gör faktiskt sånt på vintern). På avbärarbältet tänkte jag faktiskt köra med ett läderbälte (som jag nog stjäl från 70LK'n) för jag avskyr att behöva efterdra varann minut. Avbärarbältet ska dessutom vara försett med spännbara band mot säcken så man kan dra åt då man inte vill ha så rörligt bälte. Bröstrem, samt d-ringar på axlarna. Eventuellt kanske ett horisontellt hålband på midjeremmen, så man kan fästa någon mindre ficka där. Säck: Lång avsmalnande sak (alltså bredare upptill, för att säkerställa att mkt packning hamnar i toppen). Ganska slimmad simplistisk sak. Två kompressionsremmar på sidorna, fickor längst ner (speciellt tänkt för skidor, som spänns fast med kompressionsremmarna, också lämpat för yxa). Hålband längs långsidorna på säcken för shockcord, mest för att spänna fast liggunderlag och eventuella saker som inte platsar i säcken, typ blöta regnställ mm. SIktar på en volym runt 85 liter, dvs 350 bred, 300 djup 0ch 900 hög, give or take litegrann. Locket har jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, antingen i sacci-stil, dvs. stort och med mkt överhängande tyg, eller i Lowe-Alpine stil, typ ganska litet. Oavsett ska det vara justerbart i höjdled från bägge håll. Det är det största felet med de ryggor jag har i dagsläget, dvs att de är insydda i säcken. Två rader hålband på locket tänkte jag nog iaf. En lite större innerficka (typ som på KMs säckar) samt krok för upphängning av vattensystem (genomföring för vattensystem/marschantenn borde gå och fixa, har inga bra lösningar på det än). Något som jag funderar på att rata är den nedre fickan. Använder i stort sett aldrig den på de säckar jag har, och det verkar meckigt att få det bra. Sovsäcken tar man ju ändå bara fram på slutet av dagen liksom. Förstärkningsplagg och förplägnadsmaterial tycker jag är smidigast att ha under locket. Fickor: I stort sett nej. Tänkte ha en större på locket, och en mindre under locket, men sidfickor tänkte jag nog skippa på denna. Får jag tag i hålband så ska jag ha det längs sidorna (både närmast bärsystemet och på sömmarna längs säcken) så då kan jag mecka ihop det i efterhand (typ som på norrønas hadeng-la). Förutom då de sidfickor jag tänkte ha i nederkant på sidorna, för skidor och andra saker man vill spänna fast längs ryggsäcken. Vad tror ni? Genomförbart projekt, eller är det bättre att köpa nåt färdigt? De säckar som finns på marknaden har för mkt lulllull och oftast i misstänkta schlagerfärger. Tycker inte om axelremmar och midjebältet på berghausen och sacci är för dyra och för stora. På utsidan.se verkar alla ha underutvecklad muskulatur då de bara tjôtar om vikt hela j-a tiden. Vem bryr sig liksom? Lägg tiden på marklyft istället för att gnälla över vikter. Bör kanske tillägga att jag sytt mitt egna andande regnställ direkt efter m90-stället i mpc (från tenson) så helt efter bakom symaskinen är jag inte. Har en hyfsad maskin från sextiotalet som klarar att sy i skinn så den materiella biten är täckt. Tack för input och feedback! (Löste problemet med ett klipp och klistra, hoppas ingen blir arg) Quote
trädet Posted January 15, 2008 Report Posted January 15, 2008 kolla på gearsoft , verkar vara ganska bra, och säljer till privatpersoner Quote
eskil Posted January 15, 2008 Report Posted January 15, 2008 *Var får man tag på hålband? Har googlat på buttonhole webbing och liknande men hittar bara elastiska skitprylar eller någon form av knypplade gardinsmycken (!). Jag antar att du menar sån därnt vanligt nylonband med typ knapphål i som sitter längst kanterna på Stridssäck- och Bärsäck-2000? Ifall jag skulle behöva sådana så skulle jag ta vanligt nylonband ock göra hålen själv med en upphettad kniv eller liknande. *Ni som har gjort liknande, har ni förstärkt sömmen på insidan eller funkar det med fällsöm? När det gäller så tunga grejer som ryggsäck så använder jag jeanssöm. Lägg tygbitarna omlott med ca 10mm överlapp och sy en zigzack-söm längst mitten. Vik sedan in sömmen i tyget (ungefär som ett Z med sömmen i mitten) och sy sedan längst kanterna. Det blir starkt och lämnar inga lösa kanter på insidan. Hoppas att den där beskrivningen gick att förstå. *stoppning i bärsystem tänkte jag göra av ett kasserat liggunderlag från FM, duger det eller tappar det spänsten? Det funkar. Quote
pretentiös Posted January 15, 2008 Report Posted January 15, 2008 (edited) Trädet> Tackar. Letade efter den länken, har sett den för men hade helt glömt bort vad de hette. Fortfarande återstår hålband. Göra själv kanske? Eskil>Gött, bra concis info. Sömmen du menar är typ fällsöm förutom att man använder raksöm istället för sicksack. Speciellt bra att du testat liggunderlaget. Ingen som har åsikter på design? EDIT=ja, det tog ett tag innan jag såg eskils post, och jag var tvungen att lägga till en följdfråga. Edited January 15, 2008 by pretentiös Quote
trädet Posted March 24, 2008 Report Posted March 24, 2008 har äntligen börjat få upp ögonen för hur mycket man kan förbättra saker. Har en 55litrare som jag har börjat modda lite, bland annat så liggunderlaget sitter fast under med spännen. Har även planer på att sy på större sidofickor. Tips och trix för att lyckas med sidofickorna mottags gärna. /trädet Quote
Flak Posted March 27, 2008 Author Report Posted March 27, 2008 Bra Trädet att du börjat fundera i de här banorna! Lite "Tips och trix" kan du hitta på sidan 3 här i tråden... Jag är inte riktigt säker på vilka tips du vill ha, men det är helt säkert att du kan fixa till riktigt bra sidofickor om du bara tänker till innan. Kolla gärna på nån ficka som du vet funkar bra och lista ut hur dom har sytt den. Om det blir svårt att komma åt med symaskinen på en redan färdigbyggd rygga så kan man sy en hel och lös ficka först och sen fästa den på ryggan när den är klar. Kanske med fyra fästpunkter (som ju lätt kan förstärkas med väv från in- och ut-sidan) eller med två långa sömmar längs sidorna. En annan metod är att göra en bälg i fickorna som redan finns där, så dom blir större. Då kan man tom: variera storleken med en dragkedja. Det vore bra att få veta vad det är för rygga och vad det är för material du tänker använda! Quote
johaner Posted May 14, 2008 Report Posted May 14, 2008 Spännena till att remmarna för att stänga igen lock på min (privata) SS2000 har börjat gå sönder för mig. Vet någon vart jag kan få tag i ersättningsspännen, helst av samma modell så jag slipper sy om båda delarna utan att det räcker med själva han(?)-delen? Annars, är det något spänne som rekommenderas före något annat om jag ska ersätta dem totalt? Quote
SweSold Posted May 14, 2008 Report Posted May 14, 2008 Vet någon vart jag kan få tag i ersättningsspännen... Här finns lite smått och gott - http://www.gearsoft.se/ Quote
Flak Posted May 15, 2008 Author Report Posted May 15, 2008 Bekräftar att Gearsofts "Sticklås, 25mm" passar i stridssäckens sticklås. Dom passar även i Fjällrävens system med sticklås. Quote
coolhand Posted May 15, 2008 Report Posted May 15, 2008 Jag har fatt lite ny cordura sa nu blir det snart dags att fixa 2st 4mags shinglar samt 1 sjv vaska och en flerbruksficka till en borjan med Quote
709 Posted May 26, 2008 Report Posted May 26, 2008 (edited) Fick till slut tummen ur och sydde något. Blev ett fodral till mitt fältkök. Färdiga resultatet: Under produktion. Litet handtag på undersidan som jag glömde visa bland sista fotona. Galleri Edited May 26, 2008 by 709 Quote
Recommended Posts