Patroels Posted January 5, 2004 Report Posted January 5, 2004 "Jo det heter Revolver tång på Svenska så det var inte så långt bort. Och jag håller med dom tängerna är skit mycket bättre med hugg pipa." Klart att det hettar så Klart att du gör ;) "Men jag kan inte bra göra ett hål i botten och bränna ihop kanterna, eftersom det är tre lager i botten. Tyg, plast, tyg." OK! Då är den ju stärk som f-n, men vilken sorts plast är det? "Men det jag menar är att det skall vara en plåt märla= öljett lika med det man trär skosnöret igenom." Jap! Quote
Speedy2 Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 @Patroels OK! Då är den ju stärk som f-n, men vilken sorts plast är det? Ja där får du liksom jag improvisera, plasten i botten skall hjälpa till att hålla ut konstruktionen så att magdumpen behåller sin cylinder form. Att den behåller formen är mycket viktigt, annars blir det svårt att få ner magasinen. Jag har skurit ut en plast rundel ur en plastdunk typ spolarvätskedunk. Och det är att plasten inte är för styv eller hård för då kan det göra riktigt ont om man kastar/faller på magdumpen. Om det finns någon här på forumet som känner till var man kan få tag i plastark som liknar Tex. ett betalkort i tjocklek så tar jag tacksamt tips. Mvh Speedy Quote
SG OLSSON Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 Kan det möjligen funka med tjock mjuk pvc. DVS samma matrial som man brukar ha till fönster i tält och dylikt. Det är ganska formstyvt om man tar tex 2x1 mm men ändå mjukt om mna lägger sig på det. Vet inte om det böjer ut sig snabbt nog igen. Skulle kanske gå att sätta en wire som hjälp för utpressningen Quote
Speedy2 Posted January 6, 2004 Report Posted January 6, 2004 @SG OLSSON Ja det kan ju vara en ide. Men var får man tag i det då? Speedy Quote
SG OLSSON Posted January 8, 2004 Report Posted January 8, 2004 clasohlson har tunnare modeller annars skull jag leta efter 1. En kapellmakare 2. En båttillbehörsbutik 3. en dito för husvagnar Quote
Speedy2 Posted January 13, 2004 Report Posted January 13, 2004 Hej igen!Jag skriver här av fyra anledningar. 1 Jag vill veta om någon sytt nått användbart nu i helgen? 2 Jag vill veta om någon testa att sy "min" magdump? 3 Jag vill ha hjälp med att lägga upp bilder på internet så jag kan vidare befodra dessa bilder på mina alster, eftersom jag nu änteligen skaffat digitalkamera. 4 Jag vill ha upp tråden bland dom aktuella igen. Mvh Speedy Ps hur gick det med hemsidan Sg Joker? Ds. @Sg Olsson Det är taget, jag har hört att det skall finnas en tältfabrik i närheten. Så det är väll bara att kolla. MEN jag har inte fått svar på mina frågor, fel av mig trean och fyran är fixad men ettan och tvåan då??? Inte är väl en magdump nått överflödigt och ointressant för inbitna MÖP/MIPar?? Kom igen nu GRABBAR!! Mvh Speedy Quote
Bellum Posted January 13, 2004 Report Posted January 13, 2004 Okej då: Svar fråga 1: Jo då! Jag har nämligen sytt fast kardborrflärpar på min bärsäck2000 så att man slipper en massa hängande remmar och annat äckligt. (Sådana som finns på bärremmarna till Camelbaks blåsor: Man rullar ihop överflödig rem och fäster ihop på ett snyggt och preussiskt sätt. Svar fråga 2: Nej. Har inte haft ekonomi nog att fippla med saker värre än nudlar och snabbmakaroner. Men jag ämnar ge det ett försök så småningom! Quote
Fk Fjellman Posted January 13, 2004 Report Posted January 13, 2004 Tror ni att det är möjligt att få tag på en LK70 från förådet där säcken har pajat?... behöver mesen till ett litet special project... //Sgt Fjellman Quote
CfrHGB Posted February 4, 2004 Report Posted February 4, 2004 Är det någon som vet vilken ryggsäck som finns på FLAKs fotton? Kan man få tag på dem utanför försvaret, alltså i M/90? Annars mycket snygga saker!!! Quote
Fu Kjellberg Posted February 4, 2004 Report Posted February 4, 2004 Sacci ryggsäckar? Det är Sacci som tillverkar ryggorna. Tyvärr verkar det som dom slutat med ryggorna i M90 camo. Själv har man ju en Sacci jägare 50 i M90 :P Måste bara retas lite. Quote
Fu Kjellberg Posted February 4, 2004 Report Posted February 4, 2004 (edited) dubbelpost sorry :( Edited February 4, 2004 by Fu Kjellberg Quote
Patroels Posted February 4, 2004 Report Posted February 4, 2004 Hej Speedy Jovist har man jobbat över jul-helgen... Och lite till. Men jag får be om tålamod (mindre än 14 dagar), innan det blir vist fram här på forummet. Patroels Quote
bushman Posted February 4, 2004 Report Posted February 4, 2004 är det någon av hemslöjdarna som kan fixa en länk till snigel design? har sökt på google men hittar bara recons sidor. tackar allra ödmjukast på förhand Quote
Fu Kjellberg Posted February 5, 2004 Report Posted February 5, 2004 Bushman@ Snigedesign har ingen hemsida. Jobbar ihop med Recon och Wafe. Inget med privatpersoner enligt Måns på recon. Quote
Jagarn Posted February 5, 2004 Report Posted February 5, 2004 Det var jävla det mest krativa jag sett på mycket länge, mäkta coolt!!!! Quote
Strix Posted February 5, 2004 Report Posted February 5, 2004 Får min stridssäck 2000 imorgon innan man sticker upp till Transtrand för Fjällkurs... Underbart! Quote
Flak Posted February 5, 2004 Author Report Posted February 5, 2004 (edited) Är det någon som vet vilken ryggsäck som finns på FLAKs fotton? Kan man få tag på dem utanför försvaret, alltså i M/90? Annars mycket snygga saker!!! Hej CfrHGB! Välkommen till forumet! Den stora ryggan i mina foton är en Sacci Jägare-90. Så här presenterades den i en gammal katalog från Sacci och tyvärr har Fu Kjellberg helt rätt i att den inte tillverkas längre. Jag tycker utan tvekan att det är den bästa rygga jag provat och efter en del små ändringar är den jag har i princip helt perfekt. Dock sitter dragkedjorna till de tre ytterfacken horisontellt, till skillnad mot bilden ovan, vilket gör dem lite lite svårare att öppna. Jag har sett två Jägare -90 (i M-90 camo) till salu på Utsidans prylmarknad, så om du vill ha en sån så kan du kanske leta reda på en begagnad... Den andra stora ryggan är en G-60 och även den är en riktigt riktigt bra säck. Även sånna har jag sett på Utsidans prylmarknad. Varken J-90 eller G-60 har funnits kronmärkta ute på förband. (vilket plastspännena bekräftar...) Om du vill veta mer om dem är det bara att PM:a mig. - - - - - @Fu Kjellberg: Jäklar va tuff J-50:n är! Makalöst kultvärde! Läste den här tråden och var tvungen att be Henke lägga upp bilder på den! Man ser att det är en anfader till de övriga Sacci-säckarna! B) Mäktig... Edited September 18, 2004 by Flak Quote
CfrHGB Posted February 6, 2004 Report Posted February 6, 2004 Tack för välkomnandet Mycket bara info om båda säckarna, synd bara att de slutat tillverkas Quote
dxl Posted February 10, 2004 Report Posted February 10, 2004 (edited) lite ot men *dxl lite lagom mallig* Jag fick ju då en Berghaus atlas för det eminenta priset 850kr och jag älskar den redan ibland lönar det sig att känna folk som känner folk som..... Edited February 10, 2004 by dxl Quote
SISU Posted February 10, 2004 Report Posted February 10, 2004 (edited) Ok då var det första projektet färdigt ........ Det tog lite tid innan man lärde sej att bemästa sy maskinen från HELVETET.. Jag e nöjd med resultatet..o det e huvudsaken... Uppdrags-säck 2k kallar jag den ...... Första bilden med fickor http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/SISU%20RYGGA%20MT.JPG Med fickor från sidan http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/SIS...%20SID%20MT.JPG Sidan utan fickor det längs gående bandet är till för liggunderlag el Dyl Likan dan på bägge sidor.. http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/SIS...RYGGA%20SID.JPG Och till sist bak ifrån.. http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/SISU%20RYGGA.JPG Ursäckta den dåliga kvaliten på bilderna vet ej vad jag gör fel .. Edited February 10, 2004 by SISU Quote
Fu Kjellberg Posted February 10, 2004 Report Posted February 10, 2004 Ser bra ut SISU. Tag med den på lördag så man kan titta närmare. Har planer att sätta PALS på min jägare 50. Quote
SISU Posted February 10, 2004 Report Posted February 10, 2004 @Fu Kjellberg Givevis gör jag det hur ska jag annars få plats med alla prylar o ÖL .... Detta kommer lätt att bli den bästa AHD nånsin. Quote
Patroels Posted February 10, 2004 Report Posted February 10, 2004 Himla bra jobbat, SISU! Patroels P. S. Det enda du gör fel är att luta åt ena siden när du plåtar :P Quote
Flak Posted February 10, 2004 Author Report Posted February 10, 2004 Ok då var det första projektet färdigt ........ Det tog lite tid innan man lärde sej att bemästa sy maskinen från HELVETET.. Jag e nöjd med resultatet..o det e huvudsaken... Uppdrags-säck 2k kallar jag den ...... Jäkligt snyggt Sisu! Det ser mycket proffsigt ut! Skönt att du är nöjd också! Jag fattar direkt varför du vill ha så mycket fästpunkter och hur flexibelt det blir nu när du kan sätta fast precis så många väskor som du behöver på ryggan! På bilderna verkar det som du hittat en riktigt bra nyans på remmen också. Nu fick jag lite att tänka på... - - - - - Jag har samma uppdragssäck som du använt (och yttterligare tre andra varianter), men jag har ändå inte, trots eget moddande, hittat någon som är riktigt Glockren. Samtliga är bra och har olika fördelar, men ingen av dom känns helgjuten på samma sätt som de stora säckarna gör. Hade tidigare en Haglöf Tight som var i det närmaste helt perfekt... Den enda uppdragssäck som kännts riktigt gedigen (när jag kännt på den) är den ursprungliga Engelska "Soldier -95" ryggan, som också har remmar på utsidan precis som din. Har du haft den som inspirationskälla??? Ser att de ursprungliga remfästena plockats bort. Var det för utseendets skull (vilket ju blivit bättre) eller gillade du dom inte? Du MÅSTE lämna rapport när du fälttestat din rygga ordentligt! - - - - - Lite dumma förslag: Finns kanske en risk för att tunga fickor kan bli sladdriga om ryggan inte är full. Sånt har man ju olika tolerans för och min är obefintlig. Man kan tänka sig ett noggrant tillskuret 5 mm liggunderlag lagt som en båge inne i säcken, precis upp till snölåsets början, så att sladdret försvinner... Jag gillar inte när axelremmarna kan löpa ur spännena, så jag syr alltid fast änden så jag får en liten ögla i änden. Den underlättar när man är är komig eller frusen om händerna... Även om det inte syns sådär jättebra så kan du se sådana på de andra ryggorna i mina bilder. Ett treboms-spänne längst ner på axelremmen och som öglan bara går igenom första bomen på gör att man alltid vet var öglan finns. Respekt Sisu! - - - - - - - - - - @ Dxl: Hmm, en Atlas för 850:-. Var bor du? ;) Har en Haglöf Alaska jag köpt helt ärligt av en polare för 350:- Quote
SISU Posted February 10, 2004 Report Posted February 10, 2004 @ FLAK O Andra intresserade Remmarna jag har använt är recons 25mm polyesterband Som inspiration har jag haft ss2k soldier -95 ryggan o en massa ryggor jag sett på lightfighters forum ... Att jag tog väck de gamla rem festena var både en kometiskt o praktik det går snabbare att öppna o stänga ..Speciellt med frusna o stela fingrar Givetvis så kommer det kommentarer efter det fösta fält testet.. - - - - - Lite dumma förslag: Finns kanske en risk för att tunga fickor kan bli sladdriga om ryggan inte är full. Sånt har man ju olika tolerans för och min är obefintlig. Man kan tänka sig ett noggrant tillskuret 5 mm liggunderlag lagt som en båge inne i säcken, precis upp till snölåsets början, så att sladdret försvinner... Det var ingen dum ide måste testa det blir ju endel glapp men i skogen så e visserligen säcken alltid full (nästa alltid).. Mvh SISU Tack för kommentarerna.. Quote
dxl Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 @FLAK Jag har också en Alaska :P fast den fick jag när jag fyllde år någon gång. Som sagt känner man någon som känner någon som......... jobbar på något grossist företag i GBG så kan man ha tur när de köper in fel grejer Quote
Speedy2 Posted February 11, 2004 Report Posted February 11, 2004 @SISU Imponerande och kul att se lite nya ideer! Jag välkomnar dig till SSG SISU. Speedy Quote
SISU Posted February 13, 2004 Report Posted February 13, 2004 Ingen annan som har nått på g . Jag håller på med en mag dump typ denna http://lightfighter.com/item.jhtml?UCIDs=6...71&PRID=1145650 ska helst vara klar till helgen då vi ska ha träffen . Quote
Gator Posted February 13, 2004 Report Posted February 13, 2004 Ingen annan som har nått på g . Jag håller på med en mag dump typ denna http://lightfighter.com/item.jhtml?UCIDs=6...71&PRID=1145650 Har nå´t på G, ett litet nybörjarförsök till en hörselkåpeficka. Nästa projekt (och som står högst på önskelistan) är en dump. Så jag ser fram emot bilder/beskrivning av din... Quote
Recommended Posts