Jump to content

Balkanrävar?


Recommended Posts

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nån som var på KS06 kanske råkade på Maskinplutonens lilla Camp Ärnst långt uppe i bergen. Där bodde vi i 16 veckor och arbetade på vägen mellan...ööh, vad hette dom nu...

Mellan vägen upp till Bifrost och Kamenica var det ja.

 

Liten tältcamp där vi hade alla bekvämligheter, trivdes hur bra som helst. Lärde känna yxorna riktigt mycket, vet inte hur mycket "Flija" man käkat och hur många liter te man druckit. Rekordet på en kväll låg på elva koppar. Eller små glas är det ju, fast elva stycken iallafall.

Efter det ligger man vaken en stund, bra krut i det där teet, hehe... ;)

 

Om det konsumerades nån öl? Hmm, minns inte...

 

Så såg den ut:

 

3c.jpg

 

//Pelle

Link to comment
Share on other sites

Ok! själv va jag nere på 06an med.

Låg i det natursköna området uppe i slivovo (SpyBar)

Lite öl, lite kul.

Slapp de konstiga direktiven nere på CV. Cheferna där va helt tokiga på att hitta på regler.

Lyckades inte lägga in en bild! fattade inte hur jag skulle göra :D

Link to comment
Share on other sites

Nån som var på KS06 kanske råkade på Maskinplutonens lilla Camp Ärnst långt uppe i bergen. Där bodde vi i 16 veckor och arbetade på vägen mellan...ööh, vad hette dom nu...

Mellan vägen upp till Bifrost och Kamenica var det ja.

 

Liten tältcamp där vi hade alla bekvämligheter, trivdes hur bra som helst. Lärde känna yxorna riktigt mycket, vet inte hur mycket "Flija" man käkat och hur många liter te man druckit. Rekordet på en kväll låg på elva koppar. Eller små glas är det ju, fast elva stycken iallafall.

Efter det ligger man vaken en stund, bra krut i det där teet, hehe...  ;)

 

Om det konsumerades nån öl? Hmm, minns inte...

 

Så såg den ut:

 

3c.jpg

 

//Pelle

Ser att 20KvA elverket finns på bilden, gick sönder lite väl ofta va?! :D

Link to comment
Share on other sites

Slapp de konstiga direktiven nere på CV. Cheferna där va helt tokiga på att hitta på regler.

Det brukar bli så... händer det lite så skall det hittas på idiotiska, värdelösa, meningslösa regler.. ett stort problem under Ba12 var vart namnbrickan skulle bäras till t-shirt... det beslutades att den skulle bäras på vänster ärm (motsv.) vem fan bryr sig? stoppa upp den i tvåan, de flesta visste vad folk hette, om inte annat så är det väl bara att fråga? står du så nära personen att du kan läsa på namnbrickan så kan du fråga...

 

*suck* :D

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

Ser att 20KvA elverket finns på bilden, gick sönder lite väl ofta va?!  :huh:

Hehe, undrar om det där är andra, tredje eller rent av fjärde elverket vi hade upp...

Dom gick ju bra när dom väl gick men ena dan vägrade motorn gå, andra dan pajade generatorn eller nåt.

Link to comment
Share on other sites

IB2 sorry ska inte utala mig om sådana saker! vet att vi dödliga soldater inte förstår vikten av att ha MASSOR av regler.

 

Roligaste är endå när varje sommar mission kommer ner så är ordern att vapenrock skall bäras utför campen! tar typ 2veckor av Brainstorm innan dom fattar att det e varmt med skiten på!

Men det ser juh snyggare ut med vapenrock på o det e väll det som e viktigt :huh:

Link to comment
Share on other sites

Nån som var på KS06 kanske råkade på Maskinplutonens lilla Camp Ärnst långt uppe i bergen. Där bodde vi i 16 veckor och arbetade på vägen mellan...ööh, vad hette dom nu...

Mellan vägen upp till Bifrost och Kamenica var det ja.

Jodå, fast vi kallade den för Camp Woodstock (EN 3763 2843). Cirka 20-25min bilfärd från Bifrost var det iaf.

Vägen kallades för Kriljevo-vägen och gick mellan R13 och R10 (via R8).

Det märktes stor skillnad när ni var klara, tyvärr inte riktigt samma standard som söder om Kriljevo (mellan Kriljevo och Kosovska Kamenica) men mycket bättre än det var innan.

 

stavfel

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

Nån som var på KS06 kanske råkade på Maskinplutonens lilla Camp Ärnst långt uppe i bergen. Där bodde vi i 16 veckor och arbetade på vägen mellan...ööh, vad hette dom nu...

Mellan vägen upp till Bifrost och Kamenica var det ja.

Jodå, fast vi kallade den för Camp Woodstock (EN 3763 2843). Cirka 20-25min bilfärd från Bifrost var det iaf.

Vägen kallades för Kriljevo-vägen och gick mellan R13 och R10 (via R8).

Det märktes stro skillnad när ni var klara, tyvärr inte riktigt samma standard som söder om Kriljevo (mellan Kriljevo och Kosovska Kamenica) men mycket bättre än det var innan.

Stämmer bra det. Vi var mycket upprörda över detta Woodstock ett tag där. :P

Den hette ju faktiskt Ärnst efter den spindel som härbärgerade på det första utedasset vi hade som sen brändes. R.I.P. Ärnst.

 

Dom döpte om vägen till nåt nu under 07:an men jag minns inte vad det var, nåt töntigt förmodar jag...

 

Som du säger, vägen var ju bättre neråt där det var torrare. Allt vatten från bergen ställde till det nåt enormt.

Vägen ska dock enligt uppgift vara farbar nu, har en två kollegor från 06:an som är nere nu.

 

Den ena gör sin fjärde KS nu, 02, 04, 06 och 08. Inte illa pinkat det. Tror det är han sjunde totalt.

Link to comment
Share on other sites

Nån som var på KS06 kanske råkade på Maskinplutonens lilla Camp Ärnst långt uppe i bergen. Där bodde vi i 16 veckor och arbetade på vägen mellan...ööh, vad hette dom nu...

Mellan vägen upp till Bifrost och Kamenica var det ja.

Jodå, fast vi kallade den för Camp Woodstock (EN 3763 2843). Cirka 20-25min bilfärd från Bifrost var det iaf.

Vägen kallades för Kriljevo-vägen och gick mellan R13 och R10 (via R8).

Det märktes stor skillnad när ni var klara, tyvärr inte riktigt samma standard som söder om Kriljevo (mellan Kriljevo och Kosovska Kamenica) men mycket bättre än det var innan.

 

stavfel

Japp, "Camp Woodstock" vaktade man någon gång då vägbyggarna var nere på CV och hade helgvila. Nice utsikt, bra grillning (korv & hamburgare) och massor av fryspizza i kylskåpet! Elverket svors det åt när det la av, oftast mitt i natten, innan någon mer teknisk bevandrad i gruppen fick fart på det igen.

Bästa av allt: Inga befäl i närheten :)

Link to comment
Share on other sites

4425, Konstiga regler på CV, förstår inte vad du pratar om  ;)

Är det inte normalt att ägna 4 av 6 månader åt att diskutera bärandet av t-shirt?

Ja ... eller gnället om åtgången / förbrukning av ström som också ältades en hel del.

Där man går in ifrån staben och säger att "laptops" på rummen är förbjudet.

Dock har man rätt att ha en fläkt igång (som drar mer kräm än en lite harmlös dator)

 

Lösning: :) ... stäng av fläkten vid bruk av egen dator.

 

De smartaste har inte alltid högre grad ... dem har bara eventuellt läst lite mer böcker ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Jag framförde ett förslag om att vi kunde stänga av alla strålkastare (100W eller mer) runt om campen på dagarna med en enkel timer eller så. I syfte att kunna spara el och använda den till sånt folk ville, tex datorer. Svaret jag fick av campkommendaten var att strålkastarna var medräknad i förbrukningen.

Alltså att att det gjorde inget att man slösade el på lampor som ändå inte syns i gassande solsken bara för att man tänkt på dess förbrukning. Att man sedan hade brist på el till sånt som uppskattades gjorde inget för det var ju inte 'elbudgeterat', nåt sånt måste han menat... Sen stod ju samtliga datorer och kontorsbelysning påslagen hela nätterna i stabshuset fastän folket var på mässen och sov... fast det var väl oxå medräknat. :)

 

Eftersom det verkar som om många tänker likadant med pengar i den "firman" förstår man varför det måste sparas...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Mycke tjafs om elen var det ja.. KS05 hade den kallaste vintern sen KS01. De dragna elkablarna är dimensionerade för de första bataljonerna. Då var CV bara en liten camp.

Som dåvarande huvudskyddsombud på PL fick jag lite uppgifter med att ta reda på om det gick att göra nått åt.

 

Men det största problemet var alltså inte mängden ström som producerades utan kablarna i marken. De klarade inte av den mängd watt som skulle kanske behövas. Vi pratar om containerbyn nu. På vintern och framförallt under julen lös mässen som en sol om nätterna med 100000 lampor av olika dess slag o datorer osv.. och jag tänkte att vi fixa så att vi släcker ner det stället så slipper folk frysa i containrarna.. (vaknade med +1 grad en natt.. då blev det sovsäck på) Men då var det tydligen så att ledningarna e dragna så att det skulle inte hjälpa om man släkte ner mässen, för den låg inte på samma källa.

 

Det som skulle hjälpa var om alla tog sig lite i gragen och följde reglerna om vad man få ha i sin hydda. Jag var inne och såg dom som hade 20"tv, Stereo, Laptops samt även Kylskåp.. och då hade jag inte sett hälften. Plutch eller om det var MP hade fått nått direktiv om att visitera containrarna för att se till att reglern följdes. men det var väll lite så där med den uppgiften..

 

Men att vakna på natten av att man ligger o skakar och vet om att man ska upp och köra eskort kl 0530 på morgonen, och behöva gå upp ut i snön ½m hög på sina ställen ibland, i kalsonger o kanske tshirt, hitta till "El-Björnen" med ficklampa bakom nån container och hitta säkringen som slagit ifrån pga av överbelastning.. detta kunde hända 2 gånger under en natt trippa tillbaka fippla upp sovsäcken o försöka somna snabbt igen.. . .. .. . -Det var fan inte kul!

 

...gnällande kanske :) jo ja ..kanske men fan vad man svor då :D

annars var det kul.. för sommaren vart det tvärtom.. då låg man o svetttade istället.. att man aldrig blir nöjd :huh:

Link to comment
Share on other sites

4425, Konstiga regler på CV, förstår inte vad du pratar om  ;)

Är det inte normalt att ägna 4 av 6 månader åt att diskutera bärandet av t-shirt?

Ja ... eller gnället om åtgången / förbrukning av ström som också ältades en hel del.

Där man går in ifrån staben och säger att "laptops" på rummen är förbjudet.

Dock har man rätt att ha en fläkt igång (som drar mer kräm än en lite harmlös dator)

 

Lösning: :D ... stäng av fläkten vid bruk av egen dator.

 

De smartaste har inte alltid högre grad ... dem har bara eventuellt läst lite mer böcker ;)

Det är ju inte den enskilde lilla laptopen som är boven, utan det är summa summarum ALLA elektriska pryttlar som ansluts som gör att systemet blir överlastat. 500-600st grönklädda och köpstarka individer har många elektriska pryttlar.......

Resonemanget från Basse-Lasse " Vad f-n gör det för skillnad om JAG kopplar in min XXXXX??!" håller inte riktigt om man tänker liiite längre än vad näsan pekar! Basse-Lasse TÄNKER INTE på att han har 500-600 andra kollegor som kanske resonerar på samma sätt.......... :)

 

Och *vips* blir det kallt och mörkt i barren...... *stackars Lasse*

Link to comment
Share on other sites

Vilka problem ni brottades med i Kosovo.

Laptops, tv-apparater, fläktar, stereoanläggningar.

 

Såna problem hade vi inte i Bosnien, där var det mer 12 cm grk, 155 mm art och såna triviala saker. :)

Jag hade faktiskt en batteriladdare till min bärbara kassettbandspelare!

Och sen får vi inte glömma bort våran TV i matsalen B)

Link to comment
Share on other sites

Innan avfärd på KS01 fick vi veta att vi skulle bo under mycket primitiva förhållanden, det var man ju helt medveten om, men sedan kom det "rykten" som sa att vi skulle vara ute och bo ute i byarna flera dagar varje vecka i 12-tält. Lät ju inte så skoj att ha nästan hela sitt hem inpackat i pebban för jämnan. Det skulle innebära att det skulle bli ÄNNU trängre i vagnen, dvs. ingen plats för onödig lyx. Då pratade vi innan vi skulle åka ner att man blir väl kallad för värsta baccisaren om man så har en bok med sig i tältet! :angry: Som tur var blev det inte alls så där mycket tältande, dock tillbringades millennieskiftet utanför Pristina i just ett 12-tält...

Link to comment
Share on other sites

Ser att 20KvA elverket finns på bilden, gick sönder lite väl ofta va?!  :angry:

Hehe, undrar om det där är andra, tredje eller rent av fjärde elverket vi hade upp...

Dom gick ju bra när dom väl gick men ena dan vägrade motorn gå, andra dan pajade generatorn eller nåt.

3-4 elverk käkade ni upp om jag inte minns fel..... :D

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Problemet var väl att man prompt höll fast om att Svensk militär materiel är så jävla bäst jämt. De betydligt större camperna hade ju inte samma problem.

Dieselläckande släpkärror som stöd intill en grusväg är säkert en funkis lösning som fungerar problemfritt i 4 år.... NOT

De större camperna hade containerstora aggregat "CUMMINS" som fanns på både Bondsteel och KFOR main, de verkade ju fungera klockrent.

 

cummins.jpg

 

Men Svensk M-nummer mtrl från 70-tal är ju jämt så bäst och det är ju alltid nån annans fel varför de inte fungerar. FMV har ju TESTAT och köpt in så nåt annat fel ÄR det. :angry:

 

Sen kan jag hålla med om att 05:an verkade ha en hel del prylar i barackerna. Det lastades ut en del när vi roterade ner... På 06:an hölls det hårt på reglerna. Såg ingen TV, kylskåp, kaffebryggare, motsv.

Det enda som användes var laptop och med tanke på att en laptop funkar ofta ca 3 h med en laddning så drar den heller inte så mycket även med trafo. Den drog ju knappast som våran dubbelmotor-industri-dammsugare 'R2D2' som barrens fd ägare Maskin släpat dit :D ett par tusen watt minst.

 

Jo Swede det var lite mer analoga saker förr. Numera sätter man ner 700 man som sedan loggar in och kollar att folket betalat sina elräkningar och ser till att de har sina givare för trängselavgifter, allt via webben. Alla hus har webcams så det är som et enda stort 'Big Brother' :)

 

Tyvärr är det endast på det personliga planet det blivit datoriserat, Försvarsmakten hänger ju inte riktigt med.... För vad skall man med sammanställningar vilka bilar man sökt på papper, rapporter i word? Vill man ha ut nåt av alla uppgifter soldaterna antecknar så måste det göras som moderna polismyndigheter gör. Dvs direkt in från en bärbar-/hand- datorenhet in i en väl definierad databas. Ingen börjar bläddra i massa skrynkliga kopior av papper för 2 år sedan.

Hur skall man kunna ta fast en stulen bil om man får det utskickat till kompanierna som en metyer lång lista på papper? Tar evigheter att kolla...

Man skulle lätt kunna bli effektivare med lite mer datorstöd och mindre tänk "8 man till varje uppgift".

 

Klarar polisen sig med 2 man/ptrl+tolk så borde KFOR oxå. Att hotbilden minskas behöver bara inte betyda att man inte kör sisu eller inte bär hjälm. Man kan även gåifrån det inbankade sättet att alltid arbeta som vi tränat oss för att möta ryssen. Men se det går inte....vi är militärer och måste så förbli och man VET inte om det ligger en skyttegrupp bakom kullen där.

 

Tänk vad bra om man skrivit alla rapporter i en databas och inte i lösa worddokument, tänk vilken spårbarhet och samkörningsmöjlighet. INt så svårt varje enhet hade en mobil dator i bilen som sände via Ra180 eller nåt bättre system. DÅ kunde man direkt kolla om en person var efterlyst, bil var stulen, fotografera och sända in OXA till EOD, skriva rapporter direkt, etc, etc.

Men det är ju på väg... Det nätverksbaserade försvaret...då kommer frälsningen. Jo den vägen är så otroligt lång och man verkar ju inte börja gå den vägen och successivt inför teknik utan man skall "Hoppa till slutet" och pang bara stoppa in ett STAR TREK paket direkt. Det är ju bara kolla nu. Vi har radioapparater med radiorör från 50-talet, inga sambandsmedel inom plutoner och än mindre inom grupper.

Vägen dit är lång. Tekniken finns och civila firmor har det idag.

Link to comment
Share on other sites

På CB fanns det TV och stereo i en del av barackerna, men det var inga problem. Det som skapade strömavbrott där var köket och regn/fukt. Däremot hade vi vattenransonering på grund av läckage.

 

Kommer även ihåg CV på hösten/vintern när någon upptäckte att man "glömt" fylla på diesel till elverken, så det var bara att frysa något dygn.

Link to comment
Share on other sites

Tacka vet jag Camp Mjölner, där var det inga problem med el!!! Där kunde man gå inomhus till de mesta av faciliteterna och man slapp skumma direktiv från VL stabsmedlemar. Ju mindre det finns att göra ju mer vansinninga regler brottas det fram...

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

T-shirt regeln är ju numer löst iom UniR Fm 2003. Tack och lov.

Värst var väl att alla regler förvärrades genom hela skalan av befäl.

 

Dvs reglerna från Brigaden avseende Dresscode ökades på lite av staben SWEBAT genom att 'close at hand' tolkades som påtaget. Stridspackning inom 30 minuter avstånd förvärrades nedåt av de andra chefer med utryck "men om det är trafikstopp då.." då hinner du inte fram på 30 minuter... chefen under honom tycker att det alltid skall vara med. Så i slutändan spelade det liksom ingen roll vilken dresscode/alert state det var. Det som skiljde oss på V/E mellan högsta och lägsta dresscode var om vi hade hjälmen på eller inte. Det var det enda , annars var allt på och med.

 

Är det det som är att anpassa sig efter hotbilden...

"Det vet man aldrig", "Det KAN komma ett gäng VJ över fältet uppsuttna på en BMP-1"-tänkandet lever så inpräntat i Yoffkåren. Eftersom de lever på övningsfält i hela sitt yrkesverksamma liv innan för grindar avspärrade mot det civila samhället de nu verkar i och skall skydda. På övningsfältet är ju hela grejen att aldrig ta verkligheten för vad den är utan att det är en "spelad övningsvärld" man måste måla upp för sig själv och med Fi som försöker föra en bakom ljuset. Bland vissa enheter trodde man väl att TMK typ skulle utöva eldöverfall mot oss. Vissa enheter samarbetade med dem i olika räddningsövningar, andra trodde de skulle bli överfallna av dem... :)

 

Det blev jag vansinnig på.

Framförhållning och viss beredskap är en sak, men låtsasvärld a’la vilse i pannkakan gillar jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Kommer även ihåg CV på hösten/vintern när någon upptäckte att man "glömt" fylla på diesel till elverken, så det var bara att frysa något dygn.

Det var dom där britterna som hade rotation, och då glömdes CV:s dieselbehov bort..... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...