Jump to content

Balkanrävar?


Recommended Posts

Tacka vet jag Camp Mjölner, där var det inga problem med el!!! Där kunde man gå inomhus till de mesta av faciliteterna och man slapp skumma direktiv från VL stabsmedlemar. Ju mindre det finns att göra ju mer vansinninga regler brottas det fram...

Hittade en bild (tagen häromdagen som jag förstår det) på www.mil.se/int på gamla RL camp:

beavermotbifrost.jpg

Lite kul att se, men vad har hänt med dörren? Är den bortsprängd? :unsure: Nån som varit nere i Kosovo och personligen varit och inspekterat "förödelsen"?

Edited by APC-mannen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joru JP! Jag var och besökte "vår" gamla svamp-camp på 06:an, det såg då ut som innan vi flyttade in; koskit och skräp. Förövrigt var våra namn borttagna från väggen, endast 2 Mech- och SWERAP-symbolerna fanns kvar. (Något som däremot inte blivit utsuddat av huliganer, eller bortslitet med tiden, var texten "Golf Commandos" på betongväggen. :camo:

 

//Martin

Link to comment
Share on other sites

Aha! Du var där. Har du bilder därifrån då? Vore ju jäkligt kul att se! Koskit och skräp på campen han jag aldrig se eftersom jag, HB1 och RL:s strigrpchef var nog de tre sista i SWEBAT att göra entre i Kosovo... Vi blev ju kvar i Makedonien med 30 jvgvagnar containrar ett tag! :huh:

Link to comment
Share on other sites

Ser att 20KvA elverket finns på bilden, gick sönder lite väl ofta va?!  :angry:

Hehe, undrar om det där är andra, tredje eller rent av fjärde elverket vi hade upp...

Dom gick ju bra när dom väl gick men ena dan vägrade motorn gå, andra dan pajade generatorn eller nåt.

Fan helt otroligt vi skickade hem alla 20 KvA´n på 02:an för att d var så mycke problem med dem & nu känns det som löjeväckande att se att dom är ner skickade igen!

Link to comment
Share on other sites

Va på KS06, IS-grp och hade en på TS som Hade varit på Camp Mjölner på Ks01/02 (vet inte vilken bat). Vi var dit i början av dec -02. han tyckte att det var roligt att se den förändring som hade skett under ca 3 år. (till det bättre eller sämre.). Men han tyckte det är roligt att se mushroom factory igen. Fast enligt färdplan så hade vi inte varit där !!!. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tänk vad bra om man skrivit alla rapporter i en databas och inte i lösa worddokument, tänk vilken spårbarhet och samkörningsmöjlighet. INt så svårt varje enhet hade en mobil dator i bilen som sände via Ra180 eller nåt bättre system.  DÅ kunde man direkt kolla om en person var efterlyst, bil var stulen, fotografera och sända in OXA till EOD, skriva rapporter direkt, etc, etc.

Men det är ju på väg... Det nätverksbaserade försvaret...då kommer frälsningen. Jo den vägen är så otroligt lång och man verkar ju inte börja gå den vägen och successivt inför teknik utan man skall "Hoppa till slutet" och pang bara stoppa in ett STAR TREK paket direkt. Det är ju bara kolla nu. Vi har radioapparater med radiorör från 50-talet, inga sambandsmedel inom plutoner och än mindre inom grupper.

Vägen dit är lång. Tekniken finns och civila firmor har det idag.

Problemet är att om du lagrar informationen i en databas blir informationen sökbar och tillsammans blir då den troligen klassad som hemlig (många bäckar små..osv). När man behandlar hemlig information ställde det extrema krav på utrustningen. Bl.a måste datorn ha RÖS skydd, fiber nät, fysiskt säkerhet (ej laptop). mm Fast att kunna inrapportera via PC dart bör väl intet vara omöjligt...

 

f.d C IS gruppen

Link to comment
Share on other sites

60.jpg

Angående bilden, jag har sett ett flertal bilder där soldater bar fälthatt BasSäk, hade ni stor representation från BasSäk, eller bars hatten i största allmänhet på bataljonen?

Bas-hatten användes typ av alla,

fick ut någon form av sol-hatt liknande den man kan köpa på en bensinmack.

Därav soldaterna tog saken i egna händer o beställde Bas-hatten.

Bas-hatten rules.

Bytte min mot en hel Brittisk uniform plus hans regements livremm+basker med fjäder :angry:

Link to comment
Share on other sites

Bas-hatten användes typ av alla,

fick ut någon form av sol-hatt liknande den man kan köpa på en bensinmack.

Därav soldaterna tog saken i egna händer o beställde Bas-hatten.

Bas-hatten rules.

Roligt att den uppskattas, även om jag som gammal BasSäkare tycker det är litet tråkigt att folk som inte genomgått utbildningen bär den (ungefär som om folk bar Flygbasjägarnas basker utan att ha genomgått deras utbildning.)

:camo:

 

Men men, det är priset man får betala för att ha försvarets mest funkis huvudbonad som utbildningstecken. :camo:

Edited by Yxa
Link to comment
Share on other sites

Roligt att den uppskattas, även om jag som gammal BasSäkare tycker det är litet tråkigt att folk som inte genomgått utbildningen bär den (ungefär som om folk bar Flygbasjägarnas basker utan att ha genomgått deras utbildning.)

 

Så går det när försvaret skall integreras och man rekryterar ur alla tre grenarna. Man tar det bästa ur varje: Armen står för materiell, utbildning, stridsteknik. Flottan: Står för huvudbonaden och Flyget... humm... :baskerPa:

 

(Och detta meddelande är genomsyrat av ironi, så INGEN misstolkar den här gången, också)

Link to comment
Share on other sites

Roligt att den uppskattas, även om jag som gammal BasSäkare tycker det är litet tråkigt att folk som inte genomgått utbildningen bär den (ungefär som om folk bar Flygbasjägarnas basker utan att ha genomgått deras utbildning.)

 

Så går det när försvaret skall integreras och man rekryterar ur alla tre grenarna. Man tar det bästa ur varje: Armen står för materiell, utbildning, stridsteknik. Flottan: Står för huvudbonaden och Flyget... humm... :((

 

(Och detta meddelande är genomsyrat av ironi, så INGEN misstolkar den här gången, också)

Kan inte utrycka mig bättre själv.... :camo:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

jag är på jakt efter puckona som slängde plutonssköldarna ur troophouse i caglavica under ks02 eller 03....

 

först satt man fast i skiten på ks01 o sen när man halkar ner på en latrinmacka under ks04 så har nån slängt skölden vi gjorde med kritor under ks01.

 

sånt retar mig som faan.

 

sånt som också retar mig är gnället på infrastrukturen på campen, visst det är jättebra att kunna ha regelbunden kontakt med hemmet. under ba05 var det till en början 20min telefon/månad, det tog knäcken på ett o annat förhållande, men det finns ett mellanting mellan att alltid kunna hålla på med sin dator och att i princip kunna höra av sig hem i realtid 1ggr/mån. alla som kan läsa och har varit närvarande under genomgångarna innan rotation har gjort valet att dra ner på sin it-lyx under missionen.

Link to comment
Share on other sites

Bas-hatten användes typ av alla,

fick ut någon form av sol-hatt liknande den man kan köpa på en bensinmack.

Därav soldaterna tog saken i egna händer o beställde Bas-hatten.

Bas-hatten rules.

Roligt att den uppskattas, även om jag som gammal BasSäkare tycker det är litet tråkigt att folk som inte genomgått utbildningen bär den (ungefär som om folk bar Flygbasjägarnas basker utan att ha genomgått deras utbildning.)

:clap:

 

Men men, det är priset man får betala för att ha försvarets mest funkis huvudbonad som utbildningstecken. :D

Ja ni ska vara nöjda med eran hatt! den e helt för jävla bra i solen.

Varför har ni en sådan fin huvudbonad? tufft? för det är juh inte så mycket sol här i sverige precis!

Edited by 4425
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
jag är på jakt efter puckona som slängde plutonssköldarna ur troophouse i caglavica under ks02 eller 03....

 

först satt man fast i skiten på ks01 o sen när man halkar ner på en latrinmacka under ks04 så har nån slängt skölden vi gjorde med kritor under ks01.

 

sånt retar mig som faan.

När jag lämnade op6 efter 3 1/2 mån under ks03 fanns skölarna från ks01, ks02 samt vår egen. När det var 3 veckor kvar på missionen kom vi tillbaka, och då var sköldarna borta... Jag tror skurken finns på QL för det var dom som tog över skiten från oss

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men den där bilden som är bakom soldaterna på bilden med den sprängda dörren, (Swebat med en mjölner) finns det märket att få tag på som en enskild bild någonstans?

Det där är kompanimärket för RL, togs fram under SR02-utbildningen och användes sedan under i alla fall KS01. Jag har det som tygmärke och kan scanna in det åt dig om du vill ha det.

Link to comment
Share on other sites

Eww? inte under Ba05, vad jag kan komma ihåg?? men jag har hört många historier om geten dock :clap:

Var var du på 05:an? Jag var på Sierra Foxtrot Bravo (9:e, 2:a plut, 2:grupp)

7:e psk, Alfa Yankee, Golf Alfa One :D

 

Vi kanske har setts??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En annan balkan-historia:

 

Någon eller några på VL (alt. QL som var samgrupperade) var nere på norska fältsjukhuset och partade och på vägen hem tog de med sig norrmännens maskot, en get (igen!).

Norrmännen blev som galna och försökte bryta sig in på vår camp medelst Sisu men då var V/E:arna beredda och spärrade infarterna på ett föredömligt sätt.

En stund senare hörs ett jävla då och en norsk Huey stryker över taken så takplåten på containerhallen flyger all världens väg, och delar av campen söker skydd för takplåtarna. Helikoptern landar på POL-planen och ut rusar norrmän, hämtar geten och drar ur med helikoptern.

En klassisk LL och undsättande av egen personal. Klockrent! :camo:

 

...för att inte tala om food-konvoyen, midsommar -95. Tre dygn från Split upp till Tuzla var av dryga 40 timmar i CP i Gornij Vakuf. Den var oförglömlig.

 

/Fk Krook

Link to comment
Share on other sites

CB.. gudarnas hemvist... eller? Det var då definitivt behagligt att vara där... Hörde en rolig grej om Hotel Charlie på 06:an, som jag tror tilldrog sig när resten av kompaniet befann sig på väg upp för Mt Paskovi (?).. Obekräftade uppgifter hävdar att han i sin brinnande iver att vakta gaten monterade upp en tv+video i tornet, där monitorn för ammunitionscontainrarna en gång stod och fördrev tiden med att studera vuxenkramar...

 

En annan rolig tilldragelse är när en omgång ur DR, på en patrull i six-finger-valley i början av missionen, stöter på vad man misstänker är en OXA-varning. Omgången bestämmer sig för att markera platsen med en PET-flaska med texten KFOR och rapporterar in detta till signal. När omgången nästan är hemma åker nästa omgång ur samma grupp ut för att patrullera samma område med resultatet att de stöter på samma flaska som föregående omg. satt upp. Med all min- och OXA kunskap i färskt minne gör de omedelbart halt, tillkallar EOD och sitter snällt och väntar i 5-6 timmar innan de gossarna dyker upp för att konstatera att det bara rör sig om en PET-flaska, tillhörande KFOR... :baskerKav::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...