Jump to content

Balkanrävar?


Recommended Posts

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@SISU

 

Jodu SISU, väcker en hel del minnen till liv! Vill tillbaka....?

 

Legendariskt OP (R16) förresten för er som inte känner till det. Under BA03 blev det beskjutet med direkteld (stridsvagn och grk) ett par gånger och sönder-/bortskjutet en gång. Elden kom från serbsidan och Sockertoppen som låg på andra sidan en dalgång från OP:t sett. Som vanligt klarade sig "Lucky Battallion" utan skador vid beskjutningarna men det var ruskigt nära några gånger.

Link to comment
Share on other sites

@SISU m.fl.

 

Kolla in mer goa bilder från Romeo 16 m.m på Fidde Hansens hemsida (som jag gjorde BA03 med, PBV-förare av Guds nåde i vår grupp!) med webadress: Fidde Hansens hemsida

 

OK, ovanstående info kunde jag lagt till i mitt förra inlägg. Rättar mig i ledet och lär mig använda "Ändra"-knappen! 8|

Edited by veteran
Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel hände det danska vådaskottet med "Leon" under BA02 uppe på T14. Och enligt legenden befann sig en del av mina kompanikamrater i nära anslutning till vagnen. Det första som rapporterades in till campen var att OP:et hade blivit beskjutet, men det korrigerades efter ett tag till det ljudligaste vådaskott som jag har hört talas om.

 

Fråga till de som snackar R16, var det samma hus som T16 eller var det något annat hus i närområdet?

 

*tryckfelsnisse i febercoma*

Edited by 201
Link to comment
Share on other sites

Fråga till de som snackar R16, var det samma hus som T16 eller var det något annat hus i närområdet?

8:e komp. fick ta över det OP plus två stycken inne i Tuzla under BA03.

detta efter att vi blivit av med vårt gamla område till 9:e komp.

Det var meningen att vi skulle ta över T2 från Holländarna men när det rann ut i sanden så fick vi dessa tre OP istället.

Detta innebar att vi var förlagda längst norrut av alla kompanier men hade ansvarsområde längst söderut. :lala:

Det är möjligt att R16 tidigare hette T16 men jag är inte säker. Får väl leta lite i minnesboken.

 

The Swede :-(

Link to comment
Share on other sites

kommer ihåg en incident från leavresan, påväg tillbaka till bataljonen så stannade vi till i Zagreb och bodde på Pleso-basen, en av kamraterna på kompaniet blev här lite överförfriskad och skulle busa lite, så han tog sitt ätverktyg av samma modell som finns på länken, fälde ut bladet, och stog sedan o lurpassade bakom ett hörn på att någon av kamraterna skulle komma förbi,

 

han hör steg... hoppar fram o låtsas hugga men.. oj shit det var en MP :P

dryga böter,hot om hemsickning.. MP kände sig mycket hotad av tilltaget stackarn.. hehehe

 

Mördarknivgaffelochsked

Link to comment
Share on other sites

Har ingen story om vådaskott men däremot denna: På KS08 skulle Batchefen ha middag med bastubad och inspekterade därför bastudungen innan. Tyckte tydligen att dungen såg lite "ostädad" ut så två plutoner ur SL fick rada upp sig på ett led linje (togs ur skarp tjänst för detta) och gå och plocka kottar samt barr. Ordern var att alla kottar samt barr som befann sig på marken skulle avlägsnas. Till slut var vi så less på skiten att vi skrapade ihop allt till en stor hög som vi tände eld på. Uppskattades visst inte av ledningen. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Vådaskott: När försvarsministrarna från de nordiska länderna var på besök på CV under KS08 sköt en ur våran pluton vådaskott från SISU med sin Kulspruta 90. Han fick iväg mer än ett skott.... inne på campen....

 

Blev fart på livvakter och MP vill jag lova.

 

Våran TLC på CR KS06 var mycket speciell. Och vi fick inte ens skjuta sönder den när den väl skrotades.

Edited by Steinhammer
Link to comment
Share on other sites

Vådaskott: När försvarsministrarna från de nordiska länderna var på besök på CV under KS08 sköt en ur våran pluton vådaskott från SISU med sin Kulspruta 90. Han fick iväg mer än ett skott.... inne på campen....

 

Blev fart på livvakter och MP vill jag lova.

 

Våran TLC på CR KS06 var mycket speciell. Och vi fick inte ens skjuta sönder den när den väl skrotades.

Fasen Steinhammer, jag satt ju inne i Mupp-huset och vaktade Försvarsministerns rum då.. Trodde fan kriget brutit ut ute på motorplan... :worthy:

 

Ja det var tider det... :winner:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kom ihåg en rolig händelse under utb ba03 i skövde , psk-komp övade med danska strv-komp. en svensk plutchef behövde förstärkning av strv hans anrop till danskarna blev ungefär så här, we have problems , we are weak come and make us strong, låter kanske inte så kul nu , men då med hans kassa uttal plus att man var trött osv , skrattade mig fördärvad , hoppas att det kanske får nån att skratta så här en tio år senare , kan behövas i dessa tider mvh grg-n

Link to comment
Share on other sites

@grg-nyström

 

Tjena Nyström!

Läget med Sveriges bästa (?) grg-skytt? (Oj, smörade visst iväg lite där men du är ju från Halmstad så vad f-n, lokalpatriotism osv..!) Kommer ihåg den strv-storyn, underbar! 10 år sen, sanlöst vad tiden rinner iväg. Du får höra av dig.

 

Ett annat "klassiskt" svengelska-uttryck under BA03-tiden kom från en plutchef som jag inte namnger men jag satt i samma vagn och hörde detta i intercomen. En chef som för övrigt var mkt bra men med en speciell engelska. En dag i AOR:et med skjutande och smällande i närheten, skickar han, aningen stressad, en shootrep med följande (förkortat, kommer inte ihåg till vem) innehåll med svengelsk signalering ut i etern: "xx, xx . From xx. Shootrep. We are along CL at position xx and there is a lot of shootings and smellings in the area!" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vådaskott: Jägar FK skulle göra tillsyn på prickskyttegevär 90 på BA03/10 kompaniet och lyckades att träffa "vaktkuren", vaktsoldaten missades med 1 dm. Samma FK var mycket hård under sin vapenutb innan vi åkte men ingen av oss sköt några våda skott. :camo:

 

"I byn Humci fanns en liten pojke som heter Ramon. Jag träffade honom

ett antal gånger och han sa alltid:

- Tjena grabbar!

En gång hade vi kvinnlig fägring med oss. Ramon bjöd in oss till sitt hem.

Mor i huset plockade fram kaffe och "slivo". Plötsligt säger Ramon:

- Tjena grabbar! Så tittar han på de svenska kvinnorna, skiner upp och

utbrister:

- Tjena pöken!" - Återberättat av stabspersonal BA03 -

 

 

 

:winner: Lennartsson

Link to comment
Share on other sites

Ett annat minne från utbildningen till Ba03 .

 

Var när Delta plut skulle göra genomsök av bebyggelse på något övnings område utan för Skövde .

 

Då skulle ett befäl berätta hur man skulle gå in i ett hus och indentifiera sej .

 

Då skulle man öppna dörren o skrika UNPROFOR DONT SHOOT !inga problem tyckte vi meniga .

 

Och då visade vårt befäl : han sparkade in dörren o rensade rummet med ett mag med ak5 o sen skrek han i falsett UNPROFOR DONT SHOOT ! snacka om hjärn släpp .

 

 

Gissa om vår pluton asgarvade

Link to comment
Share on other sites

Ett minne från utbildningen inför KS07. Vi skulle gå patrull och då delta vid olika incidenter. Vi kommer fram till en bil där tre personer står och skriker åt varandra. En av dem, en man, slänger sig in i bilen och försöker köra iväg. Den stoppas dock effektivt. En kvinna står kvar och skriker. Den tredje personen, en man, springer ivär in i skogen. Efter ett visst "tumult" springer några av kamraterna efter den till fots flyende mannen, kommer på sig i tid och stannar på "hard surface". En av de jagande soldaterna är dock så upphetsad att han inte märker att han snubblar på en mina. Med vakande ögon spanar han upp mot skogen, går fram och tillbaka och lyckas än en gång snubbla lite lätt på samma mina. Först efteråt, när vi kollar på videofilmen i logementet, upptäcker han att det är en mina han snubblat på. Två gånger. Vi andra tyckte att det var hysteriskt kul.

 

:ph34r: YxBobo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Minns en "rolig" episod på Tango 14 på BA02, precis innan vi lämnade över till PAKBAT.

 

De galna Norrmännen som var stationerade som sjv personal tilsammans med oss uppe på detta OP fick en dag för sig att de skulle göra vapenvård på sina eldhandvapen.

Sagt och gjort - detta skedde utan missöden - men sedan frågade de OP chefen (en skyttegruppchef - eftersom plutch var nere och körde rotation) om de fick göra funktionskontroll på sina vapen.

 

Den inte ont anande SkGrpC svarar att det går för sig eftersom han tror att det som avses är ett antal blindavfyrningar...

 

Norrmännen laddar däremot i med fulla magasin och brakar sedan loss i skräpgropen för allt vad de förmår!

 

Reaktionen från BiH och Serber låter inte vänta på sig (båda sidor tror ju att det är den andra som inlett en offensiv) och de stämmer in i skjutandet.

 

Resultatet efter ett par timmar av skjutande och eskalerande ända upp till Grk eldgivning blir en rykande byggnad på den Serbiska sidan vid den beryktade 90graders-svängen.

 

Så kan det gå...

 

Lita aldrig på en Norrman! :=o

 

År och Frid på er alla! :angry:

Link to comment
Share on other sites

När det var dags för oss att rotera hem och KS03 att ta över var vi rejält trötta på Balkan. Den nye kompch för QL var en i våra ögon riktig tok som var han än visade sig skulle snäppa upp verksamheten och som klart och tydligt talade om för oss att han minsan skulle uppfinna hjulet igen och ändra på det mesta vi hade som rutiner. (kan man och får man göra, ändra alltså men man kan låta bli att tala om detta då folk lätt kan bli lite snea, och fulla i sjutton). Nåväl, nya AQ var lite på tåspettsarna de med (inget ont om er killar men ni var ganska roliga att se) så sista morgonen i Gracanica bjöd ett par 02.or på en lite överraskning.

 

Under missionen hade ett par soldater blivit tjenis med en albansk familj och besökte dessa sista kvällen för ett avsked. Som avskedspresent fick dessa herrar en typisk balkansk present, nämligen diverse ammunition. Ett par 7.62 och någon/några 20mm (ev kan det ha varit 12.7 minnet sviker).

Vad gör man då med denna ammunition, tja inte ville de ha den med sig hem men en present kan man alltid bjuda ett gäng Pinkysar (stavning) på så när vi lämnar gaten på MUP´en för att åka till CV för hemfärd hamnar ammunitionen i diket precis utanför.

Vi tar oss upp till camp och står där uppställda på fordonsplan invid gaten och väntar på att få äntra bussarna för att ta oss till vårt kära fädernes land, då det plötsligt blir ett jäkla ståhej. Ut från Victoria far det ena fordonet efter det andra. En SISU tänker köra rakt ut men inser när de kommer mitt för vår uppställning att de inte har någon ute och går före. Tvärnit, ut med en stackare att springa framför till allas vår glädje. He he det hade visst blivit ett jäkla ståhej nere i graca, terrorhot och allt var det nu var. Kul hade vi i alla fall när sista gruppen 02or i graca kom hem till Swedint och berättade om ståhejjet.

Link to comment
Share on other sites

Var nere på 08:an och fick det stora nöjet att bevaka Mt Goles ett par gånger. På berget finns det ett par britter och någon amerikan som sysslar med hemliga radio prylar :wub: .

 

Men de sjukaste är de två italienarna där uppe som var svårt fulla förjämnan. Vid varje patrull så blev man erbjuden en stänkare när man passerade de två :navy::wub: . Det måste ha varit någon form av straff i den italienska krigsmakten att bli skickad upp dit.

Edited by EES
Link to comment
Share on other sites

Slapp de konstiga direktiven nere på CV. Cheferna där va helt tokiga på att hitta på regler.

Det brukar bli så... händer det lite så skall det hittas på idiotiska, värdelösa, meningslösa regler.. ett stort problem under Ba12 var vart namnbrickan skulle bäras till t-shirt... det beslutades att den skulle bäras på vänster ärm (motsv.) vem fan bryr sig? stoppa upp den i tvåan, de flesta visste vad folk hette, om inte annat så är det väl bara att fråga? står du så nära personen att du kan läsa på namnbrickan så kan du fråga...

 

*suck* :dong:

Öööhh, nää. Jag hade den i halsen hela tiden, och ingen sa nåt elakt om det.

Däremot så undrade jag litegrann när jag såg folk ha den på ärmen, verkade inte så praktiskt.

 

Sen hade vi en annan diskussion: var namnbrickan ska sitta till fältskjortan (ingen allvarlig diskussion, men meningarna var delade).

Jag och en kille till som också varit i kustartilleriet sa att den ska sitta under den överst knäppta knappen.

Dom andra sa att den ska sitta under översta knapphålet - oavsett om den är knäppt eller ej.

 

Nåja, *ibland* hade vi faktiskt viktiga saker att fundera på! :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...