BunkerBuster Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Sir Vival! Jag tar bara din kritik av vissa personer på forumet som ett tecken på missunsamhet, du har väl förmodligen inte själv någon möjlighet att få ut Hjälm 90, sv2k samt bärsystem 2000, undrar bara: skulle du själv, om du haft möjlighet att få ut prylarna, bära dom? Sen så tror jag att dom flesta på forumet inte ser på möp/mip på samma fyrkantiga sätt som dej, utan det är nog med lite självironi och humor beteckningen uppfunnits, tror nog att dom flesta på forumet ser sej lite som mipar och möpar, du får det att låta som ett skällsord,(typ högerextremist/facist) tror nog att du blandat ihop begreppen, jag ser en intresserad människa som välmotiverad och det är bara en tillgång i en gruppen, däremot är en ointresserad och omotiverad person bara en nackdel. Quote
Guest Lt. Payne Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Diskussionen fanns i Hv redan när folk sprang runt med ALICE-stridsbälten för att dom "tyckte" det var "bättre" än stridssele m/59... Jo, jag såg dom också, Och förstod varför.. Vi talar om sent 80-tal och tidigt 90-tal. De av oss som fick ut en AK istället för kpist eller mausern hade ett HELVETE med att få upp AK magasinen ur stridsselefickorna. De var gjorda för Kpistens långa mag. När man släppte ner AK mag där försvann dom.. Hade du inte moddat stridsselen genom att flytta ner väskorna så var det en konst att byta mag. Till min AK fick jag först ut magasinsväskan, känner ni till den? En sladdrig tyghandväska i axelremm. Min försvann fort det kan jag lova.. Så jag förstod mycket VÄL varför folk skaffade Alice stridsbälten. Det kan ju var och en förstå att stridsselen som var designad för kpist i kombination med AK4 var en teknisk overklighet. Quote
bravebat Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 ;) HV=Upprustning eller Avrustning. Finns inget mellanting Quote
Sir Vival Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Om nu Försvarsmakten har definierat en MÖP som oduglig soldat, så må jag kanske vara det. Det upplåter jag till mina kamrater att avgöra. Hur är det med dig ? Om nu en MÖP enl FM är oduglig, så behöver ju inte du kalla dig MÖP och vänligen observera att det är inte jag som kallar dig det! Kängor och rygga ligger inte på min önskelista, då det redan befinner sig i min garderob... F.ö. samma utrusning som jag använder under mer privat utövande av friluftsliv. [ironi]Frågan är om man kan ha en stridsväst till det... [/ironi] Quote
Sir Vival Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 [ "Som man bäddar får man ligga" Inte helt på det klara vad du menar, men tror det rör sig om att det skapar "tannagnissel" i leden. ;) Ok Vad jag menar med "Som man bäddar får man ligga" är att om inte FM kan skaffa fram mtrl skall man inte heller klaga om det går till att gemene man börjar skaffa själv!!!! Aha! Ok. Quote
bravebat Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Om nu Försvarsmakten har definierat en MÖP som oduglig soldat, så må jag kanske vara det. Det upplåter jag till mina kamrater att avgöra. Hur är det med dig ? Om nu en MÖP enl FM är oduglig, så behöver ju inte du kalla dig MÖP och vänligen observera att det är inte jag som kallar dig det! Kängor och rygga ligger inte på min önskelista, då det redan befinner sig i min garderob... F.ö. samma utrusning som jag använder under mer privat utövande av friluftsliv. [ironi]Frågan är om man kan ha en stridsväst till det... [/ironi] Neej min vän, Stridsvästen använder man på övning Quote
bravebat Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 ;) Sir Vival, Om du nu är engagerad i Hv så måste väl du inse att all pers mtrl vi får ut i HV förutom Uniforms systemet är SKIT som borde ha sänts till antingen Estland eller Skroten. Men vad vt jag du kan ju ingå i ett förband som får ut hjälm 90 och BS2000 mm. HV=Upprustning eller Avrustning Quote
BunkerBuster Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Till min AK fick jag först ut magasinsväskan, känner ni till den? En sladdrig tyghandväska i axelremm. Min försvann fort det kan jag lova.. Been there, done that, det blev ett spår i skogen efter en med div. prylar som ramlat ut ur väskan, locket som alltid hade en decimeterstor glipa fast man spännde remmen i botten, hade den på 1 övn, sen blev det lk 304 resten av tiden Quote
Patroels Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Och in i terränglådan kommer främlingen här: Handler denna tråd inte om moddandet av SV2K? Teoretisk eller praktisk sådant? Bli bara arga på mig allihop, men ämnet HAR sporats utt! Själv har jag ju oxå en mening om alt detta, då Danmarks HJV har samma situation (och funktion) som ert HV när det rör sig om tilldelad/egenförskaffad uttrustning. @FU Bodin: Va tyckar du, som har startad denna tråd? Med respekt Patroels Quote
bravebat Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Och in i terränglådan kommer främlingen här:Handler denna tråd inte om moddandet av SV2K? Teoretisk eller praktisk sådant? Bli bara arga på mig allihop, men ämnet HAR sporats utt! Själv har jag ju oxå en mening om alt detta, då Danmarks HJV har samma situation (och funktion) som ert HV när det rör sig om tilldelad/egenförskaffad uttrustning. @FU Bodin: Va tyckar du, som har startad denna tråd? Med respekt Patroels Rätt Brödrafolket har talat, nu vart det OT Quote
Sir Vival Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Sir Vival! Jag tar bara din kritik av vissa personer på forumet som ett tecken på missunsamhet, du har väl förmodligen inte själv någon möjlighet att få ut Hjälm 90, sv2k samt bärsystem 2000, undrar bara: skulle du själv, om du haft möjlighet att få ut prylarna, bära dom? Inte alls missundsamhet, men anser inte att man ska skaffa sig en massa utr genom sidokanaler. Och när det gäller att "skaffa" så är det ofta bara att gå in på en webshop och beställa, om man nu är så kåt på ej tilldelad utrusning att man inte kan vänta i ett år eller så - det handlar ju bara om pengar. Problemet är att en person som införskaffar "fin" utr troligen skapar en sämre anda i förbadet/gruppen än denne höjer sin egen förmåga. Jag har turlig nog kvar all den utr jag fått från FV, vilket även innefattar viss stridsutrusning (bl a hjälm 90 och 304:an). När det förband jag tillhör får, t ex, stridsväst så kommer jag att använda den, varför skulle jag inte? (OBS! Retorisk fråga.) Sen så tror jag att dom flesta på forumet inte ser på möp/mip på samma fyrkantiga sätt som dej, utan det är nog med lite självironi och humor beteckningen uppfunnits, tror nog att dom flesta på forumet ser sej lite som mipar och möpar, du får det att låta som ett skällsord,(typ högerextremist/facist) tror nog att du blandat ihop begreppen, jag ser en intresserad människa som välmotiverad och det är bara en tillgång i en gruppen, däremot är en ointresserad och omotiverad person bara en nackdel. Min enda erfarenhet av ordet MÖP är i negativ bemärkelse, och så länge personal på myndigheten använder det i den bemärkelsen så ser jag inget annat val i heller. Vad är det för anledning att benämna en enagerad, motiverad och duglig kamrat/soldat som annat än enagerad, motiverad och duglig??? Speciellt som det finns stor risk för feltolkningar. Quote
bravebat Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Sir Vival! Jag tar bara din kritik av vissa personer på forumet som ett tecken på missunsamhet, du har väl förmodligen inte själv någon möjlighet att få ut Hjälm 90, sv2k samt bärsystem 2000, undrar bara: skulle du själv, om du haft möjlighet att få ut prylarna, bära dom? Inte alls missundsamhet, men anser inte att man ska skaffa sig en massa utr genom sidokanaler. Och när det gäller att "skaffa" så är det ofta bara att gå in på en webshop och beställa, om man nu är så kåt på ej tilldelad utrusning att man inte kan vänta i ett år eller så - det handlar ju bara om pengar. Problemet är att en person som införskaffar "fin" utr troligen skapar en sämre anda i förbadet/gruppen än denne höjer sin egen förmåga. Jag har turlig nog kvar all den utr jag fått från FV, vilket även innefattar viss stridsutrusning (bl a hjälm 90 och 304:an). När det förband jag tillhör får, t ex, stridsväst så kommer jag att använda den, varför skulle jag inte? (OBS! Retorisk fråga.) Sen så tror jag att dom flesta på forumet inte ser på möp/mip på samma fyrkantiga sätt som dej, utan det är nog med lite självironi och humor beteckningen uppfunnits, tror nog att dom flesta på forumet ser sej lite som mipar och möpar, du får det att låta som ett skällsord,(typ högerextremist/facist) tror nog att du blandat ihop begreppen, jag ser en intresserad människa som välmotiverad och det är bara en tillgång i en gruppen, däremot är en ointresserad och omotiverad person bara en nackdel. Min enda erfarenhet av ordet MÖP är i negativ bemärkelse, och så länge personal på myndigheten använder det i den bemärkelsen så ser jag inget annat val i heller. Vad är det för anledning att benämna en enagerad, motiverad och duglig kamrat/soldat som annat än enagerad, motiverad och duglig??? Speciellt som det finns stor risk för feltolkningar. Jag använder tillsammans med ett par till SV2000 i mitt kompani. Då jag får höra att jag inte får ha den kommer jag raskt att knalla i väg till förrådet och lämna in Vapnet :P Svårare än så är det inte. Jag vet att jag löser min uppgift bättre med SV2000 än med 304Kass....... Hv tar död på sej själv med alla dumma ideer. Som tur är har mina befäl samma åsikt som jag.Och anser att det vore idioti att klaga på att någon har reglementerad utr. Men vi får tex inte använda den Sydafrikanska modellen. Quote
Sir Vival Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Jag använder tillsammans med ett par till SV2000 i mitt kompani. Då jag får höra att jag inte får ha den kommer jag raskt att knalla i väg till förrådet och lämna in Vapnet :P Svårare än så är det inte.Jag vet att jag löser min uppgift bättre med SV2000 än med 304Kass....... Hv tar död på sej själv med alla dumma ideer. Som tur är har mina befäl samma åsikt som jag.Och anser att det vore idioti att klaga på att någon har reglementerad utr. Men vi får tex inte använda den Sydafrikanska modellen. Frågan är bara hur ni erhållit den, då den inte får säljas till privatpersoner... Quote
BunkerBuster Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Min enda erfarenhet av ordet MÖP är i negativ bemärkelse, och så länge personal på myndigheten använder det i den bemärkelsen så ser jag inget annat val i heller. om personal på myndigheten vet jag ej, nu var det ju på forumet jag menade, tror att många med glimten i ögat och en gnutta självironi anser sej vara mip/möp, och det är dom ramarna jag går efter Quote
BunkerBuster Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Frågan är bara hur ni erhållit den, då den inte får säljas till privatpersoner... Har erhållit min via TSF I19 på långlån inför en uppvisning för allmänheten, och tänker behålla den till 2004 då hela vår bataljon får sv2k samt bärsystem 2000, och du, den är väldigt komfortabel....... Quote
Dahlberg Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Jag är MÖP i positiv och ironiskt självdistansierande mening. Jag är även halvkleptoman (även detta i positiv och ironiskt självdistansierande mening), som förmodligen de flesta MÖP:ar är. Enligt min mening så tar en MÖP för sig av det materiel som han kommer över, och fixar det som han vill ha. Det verkar som om folk glömmer att man som Hv-man faktiskt ÄR en soldat, och som sådan soldat så SKA man alltid vara förberedd på skarpa situationer och att ofred kan komma vilken timme på dygnet som helst, och då förbereder man sig för det. Jag fick upp ögonen (som många andra) den 11/9; vad snabbt det kan gå, och vad oförberedd man är! Har man har inställningen som: "Hemvärnet kommer aldrig att komma ut i något krig, så varför skall jag bry mej om min utrustning?", eller "Det är bara skolfröknar som införskaffar och anpassar sin utrustning efter sina behov" och det helt plötsligt ringer i telefonen, där någon säger "Nu är riket i ofred, DU skall infinna dej om X antal timmar". Så vill jag inte vara med. Ringer det i telefonen, så vill jag vara förberedd, jag vill ha sådan utrustning som kan göra så att jag överlever, vilket i mitt fall innefattar min SV2000 med alla fickor så att man får plats med sitt liv i dom... Jag skiter i om jag inte ser ut som min stridskamrat (om vi har olika utrustning), jag tänker på mej själv; jag vill klara mej längst av alla... Folk får tycka att jag är knäpp, men när jag är ute på övning, så har jag alltid i tanken "Leken" idag är rolig, men samma "lek" kan imorgon bestå av död, lidande och blod. Quote
Forumsledning Kimster Posted September 8, 2003 Forumsledning Report Posted September 8, 2003 Jahapp.. asså trampa inte ut ifrån SV2000 delen nu. Det finns andra trådar som pratar om vad man som HV ska/bör/få/vill/måste/kan ha som utrustning. NOG om MÖPar och HV och deras behov av mtrl etc. / Kimster BlåGul <-elak sådan Quote
Fk Bodin Posted September 8, 2003 Author Report Posted September 8, 2003 @ Patroels: Ja ämnet är just nu lite OT. Men samtidigt är det bra att en sådan här diskussion kan få finnas, och den behövs, fast utanför forumet. MÖP är något jag har lärt mig innebörden av på detta forum, och så länge det är inom SodF-forumet det näms så är det POSITIVT Avundsjuka finns inom FM, och självklart späs den på i vissa avseenden med SV2K. Synd, men så är det och lev med det! Till er som fått ut den, GRATTIS! Så länge ni är en förebild i er aggerande med västen så tycker jag att ni är värda den. Ser jag dock hvman m/21 i västen, hejdå HV! I mina ögon är 304K OK. Jag har lärt mig använda den, men en riktig väst som fördelar tyngden och har en högre lastkapacitet är vad jag vill ha i julklapp. Västen med fickorna är funktionellare och man ligger på förhand bättre med västen. Plus den är jävligt cool förhållande med 304K. Inte undra varför alla vill ha den. Vad gäller min fråga i början av tråden så inser jag att: * Bröstfickorna är olämpligt att dumpa magasin i, för att de fastnar i väven. * Bärhantaget är för dåligt fäst i väven och går sönder vid personsläpning. * Bältets rem löper i spännet vid belastning. Mer, mer, mer synpunkter bitte! Quote
Bamse Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Vad gäller min fråga i början av tråden så inser jag att:* Bröstfickorna är olämpligt att dumpa magasin i, för att de fastnar i väven. * Bärhantaget är för dåligt fäst i väven och går sönder vid personsläpning. * Bältets rem löper i spännet vid belastning. Mer, mer, mer synpunkter bitte! Bärhandtaget var t o m så dåligt sytt på min väst att den började ge sig och då hade den endast använts till att hänga upp västen och bära den i. Det är inte bara nätväven som gör att det är olämpligt att dumpa magasin i bröstfickorna. De är för små och öppningen sluter sig så att det är svårt i stridens hetta att träffa rätt och inte hamna bakom själva västen med magasinet i stället. Skulle vilja ha någon typ av ficka för ficklampa och fällkniv/multitool i ena bröstfickan alt fästanordning så man kan fästa lämplig ficka. Jmf med t ex Rangervästen som säljs av Militaryshop som har ett hölster i ena bröstficka. Remmarna som håller ihop fram och bakdel på västen borde vara annorlunda, antagligen några mer på varje sida, 2-3 allt som allt eller t ex fästning med snöre som t ex Blackhawk kör på sina västar. Fästanordning på Flerbruksficka stor för småfickor t ex Kompassfodral och kniv och ficklampsfodral. Quote
Fk Fjellman Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 * Bärhantaget är för dåligt fäst i väven och går sönder vid personsläpning.* Bältets rem löper i spännet vid belastning. Jag tog och tejpade den överblivna bältbiten så att den inte far ut hela tiden... Och sen fixade jag en bit lysväv och gjorde en namnlapp som man kan fästa på kardborren för "släphandtaget"... //Sgt Fjellman Quote
BunkerBuster Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 * Bröstfickorna är olämpligt att dumpa magasin i, för att de fastnar i väven. * Bältets rem löper i spännet vid belastning. Mer, mer, mer synpunkter bitte! Bra talat av killen som startade tråden, vad gäller magdump så har jag fixat(inte stulit) en Benblatta M7390-990179 (samma som recons?) som jag satt en flerbruksficka stor på, om man råkar äga fickan själv så kan man ta ett hål i locket och sy brett resårband omlott, då kan man pula ner mag utan risk att tappa ut dom, fick iden från en annan möp/mip(ursäkta uttrycket, menar det inte som skällsord) på forumet. Remlåset för bältet vet jag inte, har jättemycket problem när jag bara bär själva bältesdelen(utan västdel) det glider upp hela tiden, har hört att folk byter det men har svårt att få tag i 60mm bältspänne, en del löser det med säkerhetsnål, men det är ju långt från optimalt. Tycker också att västen "lyser" mycket i skogen, den täcker ju våran fina camouniform till större delen. väven är väldigt "blank" trots en tids användande, har löst det med att knyta trasor från ljusa och mörka haldukar (fick dom också på I19 tsf, gratis) i hällorna, inte kaske kasernjägarstuk, men väl funkis i fält. har också satt duellfickan på vä axelrem stridssäck 2000, har kompass och kikare i den, var minst i vägen där när man ska på med ryggan utanpå stridsvästen. Quote
Fk Fjellman Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 Bra talat av killen som startade tråden, vad gäller magdump så har jag fixat(inte stulit) en Benblatta M7390-990179 (samma som recons?) som jag satt en flerbruksficka stor på, om man råkar äga fickan själv så kan man ta ett hål i locket och sy brett resårband omlott, då kan man pula ner mag utan risk att tappa ut dom Faan... det va en bra idé (sömerskan i mig vaknade till liv).... Kan du fixa lite bilder? //Sgt Fjellman Quote
BunkerBuster Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 (edited) Faan... det va en bra idé (sömerskan i mig vaknade till liv).... Kan du fixa lite bilder? //Sgt Fjellman Hade gärna fixat bilder, men fick hjärnsläpp i helgen, när jag glömde kameran i endurostället och badade med det på , kan fixa det, men tar lite tid, vet dock att det ska finnas en tråd med bilder på en sån anordning edit:stavfel Edited September 8, 2003 by BunkerBuster Quote
bravebat Posted September 8, 2003 Report Posted September 8, 2003 [ Frågan är bara hur ni erhållit den, då den inte får säljas till privatpersoner... Från förrådet förståss!!! Quote
Fk Bodin Posted September 9, 2003 Author Report Posted September 9, 2003 Madman har en sida där han moddat sin MP-SEC väst med magdumplösning på det sättet du beskrev. Här är lite bilder som Fu Kjellberg lagt upp i en tråd: Quote
Maddman Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Stämmer bra ! Skillnaden mellan Fu Kjellbergs och min är att jag använt blixtlås istället ! Funkar ypperligt ! Provade senast i helgen ! Quote
Maddman Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 En liten bild kanske ! http://www.mds.mil.se/skanskadragongruppen...s/local/485.jpg Quote
Bulldozer Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 En liten bild kanske ! http://www.mds.mil.se/skanskadragongruppen...s/local/485.jpg Totalt Off Topic / Hah! Nu har jag dig! 2 utbildningstecken på höger arm. Ajabaja! Ej tillåtet enligt UniR FM 2003. Krigsrätt att vänta! (Skulle själv gärna ba BÅDE MP-bågen och PEK 3:an på högerarmen men det är väl fel enligt FM) / Slut Off Topic Quote
Maddman Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Gaaaaaaaaaaahhhhhh !!!!!!! Vad säger du ??? Har jag brutit mot den heliga skrift ?!?! Får kolla..................... Hmmmm.... vilken sida refererar du till ?? Jag hittar sidan 287 och där står inget om förbud mot flera utbildningtecken ?! Quote
Gotcha Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 2 utbildningstecken på höger arm. Ajabaja! Ej tillåtet enligt UniR FM 2003. Jag känner inte igen det övre, vad är det för? Quote
Recommended Posts