Jump to content

Recommended Posts

Posted
Tja...

Antingen har man stulit eller så har man så svåra "jägarkomplex" att man betaler flera tusen kronor för en stridsväst - men det är kanske billigare än samtalsterapi, frågan är vilket som gynnar omgivningen bäst?

jasså jägar komplex...kan du inte förklara vad det är? Tycker det är större problem med folk som bara vill göra sina 20 timmar och sen skiter i resten än en med moddad utrustning.

Tar lätt en MIP/MÖP med moddad utrustning så länge han kommer på övningar lär sig det han ska, och går in för att lösa uppgiften. Vill då denna person ha sin blackhawkväst i skogen för att som han ser det lösa sin uppgift bättre än 304 så ser jag inget problem alls. Killen har gjort GSU, han är vuxen, han får bestämma vad han vill bära i skogen, så länge det inte går ute över gruppen(läs oranga stövlar).

Finns inget värre än folk som kommer och säger " Va vad är det där för ryggsäck med vatten i? känner du dig som rambo nu?" det är då man funderar " lilla vännen när du börjar göra 200 - 300 timmar istället för dina knappa 20, när du börjar klara av en hemvärns övning utan att skrika efter fika och kaffe, när du kan springa 50 meter utan att klaga att hemvärnet har börjat bli för krigiskt, då du lilla vännen kan vi ta en diskussion om vad jag har på ryggen.

• Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Tja...

Antingen har man stulit eller så har man så svåra "jägarkomplex" att man betaler flera tusen kronor för en stridsväst - men det är kanske billigare än samtalsterapi, frågan är vilket som gynnar omgivningen bäst?

jasså jägar komplex...kan du inte förklara vad det är? Tycker det är större problem med folk som bara vill göra sina 20 timmar och sen skiter i resten än en med moddad utrustning.

Tar lätt en MIP/MÖP med moddad utrustning så länge han kommer på övningar lär sig det han ska, och går in för att lösa uppgiften. Vill då denna person ha sin blackhawkväst i skogen för att som han ser det lösa sin uppgift bättre än 304 så ser jag inget problem alls. Killen har gjort GSU, han är vuxen, han får bestämma vad han vill bära i skogen, så länge det inte går ute över gruppen(läs oranga stövlar).

Finns inget värre än folk som kommer och säger " Va vad är det där för ryggsäck med vatten i? känner du dig som rambo nu?" det är då man funderar " lilla vännen när du börjar göra 200 - 300 timmar istället för dina knappa 20, när du börjar klara av en hemvärns övning utan att skrika efter fika och kaffe, när du kan springa 50 meter utan att klaga att hemvärnet har börjat bli för krigiskt, då du lilla vännen kan vi ta en diskussion om vad jag har på ryggen.

Jägarkomplex i detta fall, då det gäller stridsväst 2000, är just att man "tycker" man inte kan lösa sin uppgift med stridsbälte 304k utan "måste ha en SV 2000 för att lösa uppgiften" - SVAGT!

Som regel ges det anstånd med privata kängor och ryggsäckar, under förutsättning att dessa är av sådan beskaffenhet att de är lämpliga för militär verksamhet.

När det gäller vätskesystem av motsvarande slag så ser jag inget hinder att man har ett sådant, då stridsvärdet är direkt proportionellt mot vätskebalensen.

Något sådant direkt samband finns inte mellan stridsväst och den enskildes "tycka" i fallet lösande av ställd uppgift.

99 gånger av 100 så ser jag hellre en vakans än att en MÖP, eller annan extremist, har befattningen!

Edit:

Därtill förekommer vht/utb där egeninskaffad utrustning, kängor, ryggor och t o m klockor, ej får användas, då FM inte har för avsikt att ersätta den enskilde vid förlust eller skada. Då gäller det att använda tilldelad utrusning och materiel.

Edited by Sir Vival
Guest Lt. Payne
Posted
Jägarkomplex i detta fall, då det gäller stridsväst 2000, är just att man "tycker" man inte kan lösa sin uppgift med stridsbälte 304k utan "måste ha en SV 2000 för att lösa uppgiften" - SVAGT!

Av 22 års erfarenhet med 304k så vet jag att den inte fyller de krav jag ställer på min utrustning. Den har öppnat sig, släppt väskor och släppt skyddsmaskväska 06 fler gånger än jag tycker att det var kul..

Jag har tagit ut 100% av tilldelad material och den har inte hållt måttet varken under grundutbildning eller i Hemvärnet.

Jag tror att SV2K inte bär sig lika dumt åt, den ska ju vara en förbättring av 304k?

Håller däremot med om att alla bör ha likadan material, går inte det så bör funktionen hos varje soldat vara likvärdig. Civilister och andra okunniga bedömer oss efter likvärdigheten.

Vi bör bedöma varann efter hur vi fungerar i uppgiften.

Posted

Tyvärr verkar hela FM tycka annorlunda än dig....därav utfasningen av 304:an...Men det är klart utvecklingen går framåt och vissa är av naturen utvecklingsfientlig.

99 gånger av 100 så ser jag hellre en vakans än att en MÖP, eller annan extremist, har befattningen!

Ja det är din åsikt, jag har en annan... sen verkar vi inte a samma definition av MÖP/MIP. Personligen skulle jag inte nämna extremist i samma mening. Det som intresserar mig är vad du gör på detta forumet om du inte själv är en MIP/MÖP?

Posted
Tja...

Glockrent kunde inte ha skrivit det bättre själv. :):baskerHV::banana

Posted (edited)

Tyvärr verkar hela FM tycka annorlunda än dig....därav utfasningen av 304:an...Men det är klart utvecklingen går framåt och vissa är av naturen utvecklingsfientlig.

Ja det är din åsikt, jag har en annan... sen verkar vi inte a samma definition av MÖP/MIP. Personligen skulle jag inte nämna extremist i samma mening. Det som intresserar mig är vad du gör på detta forumet om du inte själv är en MIP/MÖP?

MÖP = militärt överintresserad person, vilket torde vara vedertagen utläsning av förkortningen i fråga.

MIP är däremot inte, i FM, en vedertagen förkortning till skillnad mot MÖP (som möjligen är defactovedertagen).

I vilket fall så räknar jag mig till skaran militärt intresserade, dock inte överintresserade.

Den dag alla har en stridsväst i det förband man tillhör, eller under den period då denna tilldelas, så är väl allt frid och fröjd och de som inte tycker 304:an är ok blir saliga i sin förmåga att lösa uppgiften, men fram till dess är en stridsväst antingen stulen eller en MÖP-pry!

Edit: korrektur

Edited by Sir Vival
Posted

Jag brukar inte bemöta den har typen av inlägg direkt, men visa mig på ett enda ställe där jag varit negativ mot ny materiel i allmänhet och stridsväst 2000 i synnerhet!

Och om du kan det så framstår du som mer seriös.

Posted

"99 gånger av 100 så ser jag hellre en vakans än att en MÖP, eller annan extremist, har befattningen!"

Jag tror nog att du kan klassa dig själv som MÖP !

70 000 Hemvärnare kan kallas för MIP då de defacro är intresserade av militärliv.

De om INTE är medlem av någon försvarsorganisation kan ju klassas som MOP. (Militärt Ointresserad Person)

Samtliga (inklusive dig) på detta forum, går under epitetet Militärt Överintresserad Person för en MOP. En MIP känner nog inte ens till SoldF.com.

MEN... jag ser inget negativt i det. (Förrutom att bli kallad Extremist) :dong:

Vi har alla samma intresserade av att lära, delge erfarenheter och diskutera militära spörsmål, UTAN att bli sparkade i arschlet av messerchmittat som minsann vet var skåpet skall stå.

Och: inbilda inte mig att du aldrig har använt dina "Icke tilldelade" Kängor, Knivar, "schnöskor", nödlivsmedel och överlevnadsprylar under militär verksamhet.

För var går gränsen ?

Har en Stridsväst blivit användbar först när man fått ut den ??

§12 forever ! !

:baskerHV::):banana

PS. I försvaret heter det inte stöld, utan "Omfördelning av resurser" ;)

Posted
"99 gånger av 100 så ser jag hellre en vakans än att en MÖP, eller annan extremist, har befattningen!"

Jag tror nog att du kan klassa dig själv som MÖP !

70 000 Hemvärnare kan kallas för MIP då de defacro är intresserade av militärliv.

De om INTE är medlem av någon försvarsorganisation kan ju klassas som MOP. (Militärt Ointresserad Person)

Samtliga (inklusive dig) på detta forum, går under epitetet Militärt Överintresserad Person för en MOP. En MIP känner nog inte ens till SoldF.com.

MEN... jag ser inget negativt i det. (Förrutom att bli kallad Extremist)  :dong:

Vi har alla samma intresserade av att lära, delge erfarenheter och diskutera militära spörsmål, UTAN att bli sparkade i arschlet av messerchmittat som minsann vet var skåpet skall stå.

Och:  inbilda inte mig att du aldrig har använt dina "Icke tilldelade" Kängor, Knivar, "schnöskor", nödlivsmedel och överlevnadsprylar under militär verksamhet.

För var går gränsen ?

Har en Stridsväst blivit användbar först när man fått ut den ??

§12 forever ! !

:baskerPa:  :baskerFN:  :baskerHV:

PS. I försvaret heter det inte stöld, utan "Omfördelning av resurser" ;)

Per definition (den i FM) så är en MÖP en tämligen oduglig soldat, om du vill räkna dig som sådan, helt ok för mig, men vänligen sätt inte den etiketten på mig.

Jag kan förstå att du känner dig förnärmad i det att du inte borde få använda din, förhoppningsvis egeninköpta, stridsväst när man ser på din bild.

Surt att betala massa pengar för något man inte kan flasha med för kamraterna annat än hemma vid köksbordet.

Om du bemödar dig att läsa det jag skrivit tidigare så kan du säker notera vad jag skrev om kängor och ryggsäck (+ vätskesystem för den delen).

Och var gränsen går... Ja, den är väl något flytande men viss egeninskaffad utrustning ryms enligt tradition inom ramarna för vad som är ok.

Min uppfattning är att egeninköpt stridsväst inte ryms där inom.

När det gäller §12, som så många hänvisar till men gladeligen glömmer att återge i sin fulla form, är det som står vid "EDIT" i Bulldozers inlägg, så låt mig citera:

"... att det bara är för chefen att definiera vad som är "I övrigt erfoderlig utrustning" så är man ju rökt." (http://forum.SoldF.com/in...10entry130829)

PS. Stöld är stöld! DS

Posted
MÖP = militärt överintresserad person, vilket torde vara vedertagen utläsning av förkortningen i fråga.

MIP är däremot inte, i FM, en vedertagen förkortning till skillnad mot MÖP (som möjligen är defactovedertagen).

I vilket fall så räknar jag mig till skaran militärt intresserade, dock inte överintresserade.

Så rätt så om vi ska kolla på förkortnings förklaring, men för mig är inte en MÖP/MIP på något sätt en extremist, men det kan ju vara så att du har erfarenhet av MÖP extremister som jag saknar. Du får gärna dela med dig av dina upplevelser så b la jag kan förstå hur din definition av MÖP är bortom förkortningen. Jag får nästan känslan av att du använder MÖP som ett skällsord.

Den dag alla har en stridsväst i det förband man tillhör, eller under den period då denna tilldelas, så är väl allt frid och fröjd och de som inte tycker 304:an är ok blir saliga i sin förmåga att lösa uppgiften, men fram till dess är en stridsväst antingen stulen eller en MÖP-pry!

Och Hv står som sagt på tur för SV2000

Jag brukar inte bemöta den har typen av inlägg direkt, men visa mig på ett enda ställe där jag varit negativ mot ny materiel i allmänhet och stridsväst 2000 i synnerhet!

Tyvärr var det tänkt som en allmänt statment och inte speciellt mot dig personligen, ett nytt stycke kanske hade gjort det klarare.

Är du själv med i Hv?

Posted

Men om man som jag har FÅTT UT hjälm 90 och SV2000 på förådet... då ska jag altså inte få använda dom för att inte hela HV fått ut dom... Så plötsligt står hela norrland (som dom flesta har 90 hjälm) utan någon form av hjälm på huvudet... låter ju lite konstigt.... :camo:

//Sgt Fjellman

Guest Lt. Payne
Posted (edited)
"... att det bara är för chefen att definiera vad som är I övrigt erfoderlig utrustning"

PS. Stöld är stöld! DS

En bra chef ser funktionaliteten före likformigheten, bedömer han i samråd med berörd personal att uppgiften kan utföras bättre med egen/annan material så är det ju inga problem?

Håller med om din rättsuppfattning.

Tycker personligen att det är fel att FM:s materialtilldeling styrs av småpåvar på mellannivå.

Hemvärnet är i stora delar av Sverige det enda militära förband som finns och skulle i verkligheten ha prio ett när det gäller tilldelning.

Inneliggande årskullar är inte ett färdigutbildat och erfaret förband som många Hvförband är.

(Inte alla, det vet jag).

//rättat stavfel.

Edited by Lt. Payne
Posted

Så rätt så om vi ska kolla på förkortnings förklaring, men för mig är inte en MÖP/MIP på något sätt en extremist, men det kan ju vara så att du har erfarenhet av MÖP extremister som jag saknar. Du får gärna dela med dig av dina upplevelser så b la jag kan förstå hur din definition av MÖP är bortom förkortningen. Jag får nästan känslan av att du använder MÖP som ett skällsord.

Jag har erfarenhet av ett flertal MÖP:ar som är direkt olämpliga som soldater, dock har jag ingen direkt erfarenhet av extremister (läs: ofta högerextrema).

Och ja, jag använder MÖP som ett negativt ord.

Och Hv står som sagt på tur för SV2000

Känns det i så fall inte dumt att köpa en själv, när det är bara är en tidsfråga innan man får en ändå? (Uppriktigt menat!)

Tyvärr var det tänkt som en allmänt statment och inte speciellt mot dig personligen, ett nytt stycke kanske hade gjort det klarare.

Är du själv med i Hv?

Ja, jag är krigsplacerad i Hv.

Posted

Håller mig helst borta från sådana här debatter, men det har sagts på annan plats i detta forum...

I sluten formering: Enhetlig klädsel och utrustning, polerad och grann.

I fält:

a) Vapenmtrl och motsv: Av FM godkänd utrustning. Jag godkänner moddningar av vapenrem av ergonomiska skäl, fast man egentligen inte FÅR det, men den tilldelade remmen är rent ut sagt SKIT och vi har den förmodligen bara för att den var billig!

B) Ryggsäckar, knäskydd, knivar, goggles, bärsystem, kängor, förstärkningsplagg, kokmtrl o.s.v: Funktionalitetsprincipen tillämpas!!

Prio 1A är uppgiftens lösande, eller hur? Om Andersson mår bättre i sitt eget termoställ och i sina egna kängor än de tilldelade, så påverkar detta hans förmåga att lösa uppgiften positivt. Om Andersson har införskaffat en stridsväst 2000 för egna medel och efter en tid i tjänst gjort vissa moddningar för att den skall passa bättre, så påverkar det hans förmåga positivt. Om Andersson vill ha knäskydd i StriBy för att undvika glasskärvor i knäna och kronan inte tilldelar honom dessa, så får han köpa dem själv och använda dem enligt formeln ovan. Om man fixar eget liggunderlag för att kunna vila bättre, så är det samma sak. Grönt, svart eller svensk cammo gäller i avseende färgsättning. Nu kommer väl vissa att tugga fradga och spy över mig, men där har ni min uppfattning beträffande utrustning -för vad det nu är värt!

Posted
Men om man som jag har FÅTT UT hjälm 90 och SV2000 på förådet... då ska jag altså inte få använda dom för att inte hela HV fått ut dom... Så plötsligt står hela norrland (som dom flesta har 90 hjälm) utan någon form av hjälm på huvudet... låter ju lite konstigt.... :/

//Sgt Fjellman

Nix, inte alls så jag menar, utan det jag skrivit nedan (markerat med fet stil) och under den period av tilldelning som innebär blandad utrustning.

Självklart är tilldelad utr ok att bära, jag är inte helt rabiat!

Sedan har jag inte förstått varför folk envisas med att bära ej tilldelad utr, än mindre betala för den och ofta dyrt.

Det befäl som ser mellan fingrarna då någon kommer med, t ex, en SV2000 som denne någon inte fått tilldelad (alt tilldelad från annat förband och har dispens att bära på "orten") borde se sig om efter en ny sysselsättning - det råder om inte annat brist på förskolelärare!

Posted
[

Tja...

Jag har ännu inte sett någon som betalt för en hjälm 90, som vore vettigare att införskaffa, men det säger kanske en del om vad man prioriterar...

Den dag som Hv löser en så komplicerad stridsuppgift att nu tillgänglig mtrl inte är tillfyllest, så är jag övertygad om att kompletterande utr/mtrl kommer att tillföras.

Däremot är jag helt enig med dig att det är bättre att utr är svensk än utländsk, men då ska den vara rekvirerad på rätt sätt.

/Ulf

OK :camo: I så fall att dom har "Omorganiserat" den så må det vara hänt. Dessutom löser HV i dag i stort sett samma uppgifter som VPL gör under sin GU. I så fall behöver inte heller 50% av GUn stridsvästen. Om man ska disskutera så är det endast utlandsstyrkan som har användning för den.

Kom i håg att den svåraste "stridsuppgift" som en VPL i ett Vanligt förband löser är att ligga på Pekbanan eller bo i tält en halv vecka.

armen ÄR en del av HEMVÄRNET

Posted

Aha...så du menar att om jag t.ex far ner till göteborg på en övning så bör jag inte få använda min 90 hjälm och min 2000 väst för att dom bara fått ut 304an och stål hjälmen?

//Sgt Fjellman

Posted
Aha...så du menar att om jag t.ex far ner till göteborg på en övning så bör jag inte få använda min 90 hjälm och min 2000 väst för att dom bara fått ut 304an och stål hjälmen?

//Sgt Fjellman

:camo: Bra Fjellman!!! kunde inte sagt det bättre själv :((:lol:

Guest Lt. Payne
Posted

//Sgt Fjellman

Du är välkommen till Helsingborg både med och utan 90 hjälm och SV2K!

(Se bara upp när Raqulin är nära din väst ;) )

Posted
Håller mig helst borta från sådana här debatter, men det har sagts på annan plats i detta forum...

I sluten formering: Enhetlig klädsel och utrustning, polerad och grann.

I fält:

a) Vapenmtrl och motsv: Av FM godkänd utrustning. Jag godkänner moddningar av vapenrem av ergonomiska skäl, fast man egentligen inte FÅR det, men den tilldelade remmen är rent ut sagt SKIT och vi har den förmodligen bara för att den var billig!

B) Ryggsäckar, knäskydd, knivar, goggles, bärsystem, kängor, förstärkningsplagg, kokmtrl o.s.v: Funktionalitetsprincipen tillämpas!!

Prio 1A är uppgiftens lösande, eller hur? Om Andersson mår bättre i sitt eget termoställ och i sina egna kängor än de tilldelade, så påverkar detta hans förmåga att lösa uppgiften positivt. Om Andersson har införskaffat en stridsväst 2000 för egna medel och efter en tid i tjänst gjort vissa moddningar för att den skall passa bättre, så påverkar det hans förmåga positivt. Om Andersson vill ha knäskydd i StriBy för att undvika glasskärvor i knäna och kronan inte tilldelar honom dessa, så får han köpa dem själv och använda dem enligt formeln ovan. Om man fixar eget liggunderlag för att kunna vila bättre, så är det samma sak. Grönt, svart eller svensk cammo gäller i avseende färgsättning. Nu kommer väl vissa att tugga fradga och spy över mig, men där har ni min uppfattning beträffande utrustning -för vad det nu är värt!

Jag håller med dig i väldigt mycket av det du säger med tillägg om att utr om möjligt ska vara av ett slag som finns i FM och då inte en massa testversioner och hemmasnickrade stridsselar/-bälte/-västar, allt från Milcon till Militaryshop.

Diskussionen fanns i Hv redan när folk sprang runt med ALICE-stridsbälten för att dom "tyckte" det var "bättre" än stridssele m/59...

För att inte nämna hur många det var som skrek efter bildförstärkare till Hv för att kunna bedriva mörkerstrid - hur många var det vid den tidpunkten som på ett fullgott sätt kunde bedriva motsvarand strid under dygnets ljusa timmar?!

Inte många vill jag påstå!

Om någon, som inte tilldelats hjälm 90, kommer med en utlänsk kevlarhjälm och vill bära den i fält och har ett vettig ergonomisk argument eller särskilld dokumenterad medicinsk anledning kommer inte att få ett nej av mig, möjligen skulle jag i detta enskilda fall se till att denne någon fick en ny hjälm.

Troligen skulle jag inte resonera på samma sätt om det rörde sig om en stridsväst, men man ska aldrig säga aldrig.

Mer troligt är däremot att jag skulle låta personen vara utan "besvärande" utrusning vid det aktuella tillfället.

Posted

Jag håller med dig i väldigt mycket av det du säger med tillägg om att utr om möjligt ska vara av ett slag som finns i FM och då inte en massa testversioner och hemmasnickrade stridsselar/-bälte/-västar, allt från Milcon till Militaryshop.

Diskussionen fanns i Hv redan när folk sprang runt med ALICE-stridsbälten för att dom "tyckte" det var "bättre" än stridssele m/59...

För att inte nämna hur många det var som skrek efter bildförstärkare till Hv för att kunna bedriva mörkerstrid - hur många var det vid den tidpunkten som på ett fullgott sätt kunde bedriva motsvarand strid under dygnets ljusa timmar?!

Om någon, som inte tilldelats hjälm 90, kommer med en utlänsk kevlarhjälm och vill bära den i fält och har ett vettig ergonomisk argument eller särskilld dokumenterad medicinsk anledning kommer inte att få ett nej av mig, möjligen skulle jag i detta enskilda fall se till att denne någon fick en ny hjälm.

Troligen skulle jag inte resonera på samma sätt om det rörde sig om en stridsväst, men man ska aldrig säga aldrig.

Mer troligt är däremot att jag skulle låta personen vara utan "besvärande" utrusning vid det aktuella tillfället.

;)Sir Vival att folk skaffar egen utrustning är bara ett tecken på att något inom FM är fruktansvärt fel. Om det hade fungerat det allra minsta skulle alla delar innom FM ha haft Bärsystem 2000 samtidigt GU och HV. Men Nej inte ens det kan dom ju klara av. :camo:

De som endast skall ha förtur på ny utr är Utlandsstyrkan.

"Som man bäddar får man ligga"

Posted

//Sgt Fjellman

Vilken del av meningen där orden "tilldelad", "utrustning" och "dispens" ingår, är det som är oklar?

Posted

:) Om inte snart de styrande tänker om i Utrustningsfrågan Kommer det att bli TOMT i Hv leden.

Hur ska man kunna motivera ny muckad personal till att tjänsgöra med samma mtrl de ser i 91an.

Jag är själv engagerad i rekryterings frågan och får många gånger höra att utrustningen är för dålig(Gammal) som argument. De nyutryckta vill inte byta ner sej efter muck

HV dör ut pg av idiotiska beslut och gammalt tänkande

Men det kan nog möjligen vara lika bra, som det fungerar i dag!!!

Posted

;)Sir Vival att folk skaffar egen utrustning är bara ett tecken på att något inom FM är fruktansvärt fel. Om det hade fungerat det allra minsta skulle alla delar innom FM ha haft Bärsystem 2000 samtidigt GU och HV. Men Nej inte ens det kan dom ju klara av. :camo:

Möjligen... Men gör det väldigt mycket att vänta ett år eller så?

De som endast skall ha förtur på ny utr är Utlandsstyrkan.

Enig!

Jag har själv svurit över sådant, men det var när FV reservoff fick ut 90-systemet före inneliggande vpl.

Inte helt på det klara vad du menar, men tror det rör sig om att det skapar "tannagnissel" i leden.

Posted

Om nu Försvarsmakten har definierat en MÖP som oduglig soldat, så må jag kanske vara det. Det upplåter jag till mina kamrater att avgöra. Hur är det med dig ?

För mig är en MÖP en person som lägger mycket av sin fritid (och viss arbetstid) på att förkovra sig i militär verksamhet av olika slag. Detta i POSITIV anda.

Det finns naturligtvis odugliga, vilka är just .....................odugliga!

Och du behöver inte bekymra dig över att jag skulle känna mig förnärmad.

Jag har en funkis väst (som faktiskt användes av försvarsmakten en tid) som jag moddat och som har accepterats av min militärdistriktsgrupp. (Du kan ju försöka att kalla dem för förskollärare !!)

Jodå ! Jag har läst dina inlägg om kängor, ryggor och annat. De verkar ju ligga på din önskelista. Skall du måhända använda dem i hemvärnet ? Jag känner tyvärr inte till traditionen om vad som anses vara "acceptabel" att ha på önskelistan för bruk inom hemvärnet. Vänligen upplys mig !

Vad gäller mitt ivriga påhejande av §12, som Bulldozer påpekade.........chefens beslut. (I mitt fall=OK)

Men min uppfattning kvarstår: Anser man sig behöva "extrautrustning" så skall man inte hindras! Känner man att detta hjälper en i sin befattnig, så OK!

Sticker det i ögonen på folk, vad synd då! Kan det skada dig eller kamraterna, Nix pix ! Där går gränsen!

Slutligen hoppas jag du förstod att Stöld=Omfördelning var ett skämt. Något att le åt. DS. :P

Posted
[

Inte helt på det klara vad du menar, men tror det rör sig om att det skapar "tannagnissel" i leden.

;) Ok Vad jag menar med "Som man bäddar får man ligga" är att om inte FM kan skaffa fram mtrl skall man inte heller klaga om det går till att gemene man börjar skaffa själv!!!! :)

Posted
Dessutom löser HV i dag i stort sett samma uppgifter som VPL gör under sin GU. I så fall behöver inte heller 50% av GUn  stridsvästen. Om man ska disskutera så är det endast utlandsstyrkan som har användning för den.

Kom i håg att den svåraste "stridsuppgift" som en VPL i ett Vanligt förband löser är att ligga på Pekbanan eller bo i tält en halv vecka.

Håller med om att minst 50% av vpl inte "behöver" mycket av den utrustning de får ut. Men någonstans måste man ju börja dela ut ny utrustning. Däremot kan jag inte alls hålla med om att det svåraste vpl gör är PEK-skjutningar eller en halv vecka i tält.

Jag har i Hv aldrig sovit i annat tält än knäppetält men max två nätter. Ser inte hur en stridsväst skulle hjälpa mig där, det jag egentligen behöver är en bra sovsäck. Samtidigt rör det sig om så kort tid att det går bra ändå, vilket man inte kan säga om GU-förband.

Utlandsstyrkan behöver knappast stridsvästen heller, den är mest i vägen. Man är aldrig mer än någon timme från sin camp så man behöver inte kunna bära en massa extra prylar på sig och till enstaka förstärkningsplagg och regnställ har man stridssäcken, det får ändå inte plats i SV2K. Dessutom bärs den bara vid fotpatrull, med andra ord åker den omkring bak i ett fordon större delen av tiden. Även i utlandsstyrkan är det en mycket stor del av personalen som inte behöver någon fältutrustning.

Om det hade fungerat det allra minsta skulle alla delar innom FM ha haft Bärsystem 2000 samtidigt GU och HV. Men Nej inte ens det kan dom ju klara av.

Menar du alltså att FM skulle väntat ytterligare något/några år med att få ut materielen på förband bara för att alla skulle kunna få den samtidigt? Till exempel blev SV2K 2 år försenad.

Vi kanske skulle återgå till den gamla ordningen då man fyllde mobförråden med modern utrustning innan det delades ut till förbanden?

Har hittills heller aldrig haft behov av en stridsväst inom Hv eller i utlandsstyrkan. Däremot hade den varit bra att ha under GU men jag klarade mig ändå.