Guest Lt. Payne Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Jag känner inte igen det övre, vad är det för? Övre märke: INSATSPLUTON KRISTIANSTAD ? Quote
Maddman Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Ähh.. vågar jag nämna det ? BEREDSKAPS PLUTON Quote
Foxtrotcharliegrg Posted September 9, 2003 Report Posted September 9, 2003 Gaaaaaaaaaaahhhhhh !!!!!!!(...) Jag hittar sidan 287 och där står inget om förbud mot flera utbildningtecken ?! UniR FM 2003, Kap 10 "Tjänstetecken i uniformssystem 90(motsv)" Kapitel 10.3, s177:.... På ärmar bärs •nationsmärke (extra nationsmärke)på vänster ärm •förbandstecken på vänster ärm •högst ett (special)utbildningstecken eller facktecken på höger ärm •gradbeteckning på ärmmatta På axelklaffshylsor bärs •gradbeteckning •försvarsgrenstecken (FV) •facktecken UniR FM 2003, Bilaga 2 "Försvarsmaktens tjänstetecken" s286:(...)Av Högkvarteret fastställt (special-)utbildnings-tecken av textil får bäras på fältjackans (mot-sv) högra ärm 30 mm under axelsömmen. Utbildningstecken av textil får kompletteras med en separat tilläggstext i form av en uppåt eller nedåtböjd båge som anbringas under eller över förbandstecknet(...) (...)Personal under grundutbildning får bära ett utbildnings(linje)tecken i form av en nedåtböjd båga av textil på fältjackans (motsv) högra ärm 30 mm under axelsömmen. Åter till ämnet: Gillade SV2K skarpt! Fick rum med massor av onödiga bra-att-ha-saker som jag nog annars skulle haft i locket på SS2K. Saker att förbättra är locken till magasinfickorna (för styva) och bältesspännet (så det inte glider upp). Kardborren som stängde ryggfickan var kass, jag fick förstärka och sy fast den så den skulle hålla. Quote
Patroels Posted January 26, 2004 Report Posted January 26, 2004 Öppnar tråden igen för att fråga efter flera erfarenheter på SV2K. 1. Vad är det som gör att några inte vill montera fickorna på själva västen? 2. Och nu när vintern är över er: Nya erfarenheter? Patroels Quote
VH Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 1. Meshen som fästöglorna sitter i är för sladdrigt, fickorna (framförallt magfickorna) hänger sladdrigt om man fäster dom i västen. 2. vintern är inte över! Quote
Patroels Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 1. Meshen som fästöglorna sitter i är för sladdrigt, fickorna (framförallt magfickorna) hänger sladdrigt om man fäster dom i västen. 2. vintern är inte över! @ VH Tackar. Än en gång fik jag lära mig något nytt. Det är absolut inte allt som går att översätta från dansk til svensk! DK: Vinteren er over jer = UK: Winter is upon you. Alltså vintern försiggår just nu, comprende? Ditt svar kring mag-fickorna var väntat, har hört/läst det förrut. Men hur är det sladdrigt? (Jag vett, svårt att förklara. PLEASE försök enddå) Även om modifiering av Kronans materiel är olagligt; går det att fixa med nål och tråd? Patroels Quote
Gator Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Men hur är det sladdrigt? (Jag vett, svårt att förklara. PLEASE försök enddå) Som jag förstått det så "hänger magfickan med" en bit när du ska fippla fram ett mag t.ex. Dvs, den sitter inte stumt fast, så om maget fastnar i ngn detalj på fickan så får du hålla på och ruska/dra/slita i maget för att få upp det. Inte helt klockers förklaring, I know, men kanske en bit på väg. Quote
BunkerBuster Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Öppnar tråden igen för att fråga efter flera erfarenheter på SV2K.1. Vad är det som gör att några inte vill montera fickorna på själva västen? 2. Och nu när vintern är över er: Nya erfarenheter? Patroels Använder inte själva västdelen på vintern, tycker det blir nog så svettigt vid skidmarsch pga att västen trycker ihop snödräkt+innerlager tätt mot kroppen, använder bälte från 304k samt 2 st flerbruksficka stor och 2 st flerbruksficka liten(passar bättre till ak4-mag än magfickan), har upplevt att bätet från sv2k har lätt för att glida ner, upplever att 304-bältet är mera funkis, tomma mag brukar jag fippla ner i snödräktsfickorna.... Quote
SWJ Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 (edited) Hualigen.... Allt detta mtrl snack tär på min stackars filosofiska själ. Finns det verkligen ingen på detta forum som uppskattar dom enkla nöjena här i livet och som inte måste ha en massa prylar.... :lala: MVH SWJ.... Eller hur BunkerBuster..... Edited January 27, 2004 by SWJ Quote
VH Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 1. Meshen som fästöglorna sitter i är för sladdrigt, fickorna (framförallt magfickorna) hänger sladdrigt om man fäster dom i västen. 2. vintern är inte över! @ VH Tackar. Än en gång fik jag lära mig något nytt. Det är absolut inte allt som går att översätta från dansk til svensk! DK: Vinteren er over jer = UK: Winter is upon you. Alltså vintern försiggår just nu, comprende? Ditt svar kring mag-fickorna var väntat, har hört/läst det förrut. Men hur är det sladdrigt? (Jag vett, svårt att förklara. PLEASE försök enddå) Även om modifiering av Kronans materiel är olagligt; går det att fixa med nål och tråd? Patroels OK, nu förstår jag! Fickan hänger löst känns det nästan som. När man har den på bältet hålls den in mer mot bältet av fästöglorna, medan på meshen hänger den sladdrigt i sidled och lutar utåt så att säga. Meshen slits mycket fortare och den kommer troligtvis att rivas sönder efter ett tag på det sättet (fästpunkterna på öglorna slits/rivs sönder). Ett kraftigare nättyg/mesh hade nog gjort susen, och smalare/mindre fästöglor, samt färre på ryggen så hade den inte blivit så satans varm. Och en möjlighet att fästa bältet högre upp på meshen så att man kan ha avbärararbälte under, alt. om det är skitfunkis att fästa fickor på västtdelen så behövs inte det. Quote
BunkerBuster Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 Eller hur BunkerBuster..... Hur var det nu, "Less is More" eller? Quote
Patroels Posted January 27, 2004 Report Posted January 27, 2004 @ VH Ahh. äntligen en detaljerad förklaring på en specifik fråga ... Om den är så varm borde dom kanske ersätta meshen med uncoated cordura. Enbart på utsidan förstås. Något annat som iöv ville funka bra, var om dom sydde på någon sorts förstärknings-remmar (typ kantband) på insidan av utsidan... Ja, så var det. Detta vill hålla meshen på plats och minska slitage på sömmarna! Tycker FAND'ME det är synd, att väst-delen inte funkar optimalt @ BunkerBuster Oj, ingen vidare bra reklam då! Men hur är det med andra omkring dig med SV2K; Samma historia? 2K-bältet går också att fixa, men inte utan extrema åtgärder Den del av breda remmen som nyttjas till spännet, måsta ersättas av två 25mm remmar med bra avstånd mellan dom. Den smala remmen nertill på bältet vore ett bra utgångspunkt för projektet! @ Gator Taget, men är då locket för stort, styvt och/eller tjockt? Tack så mycket, allihopa Keep it coming! Quote
SWJ Posted January 28, 2004 Report Posted January 28, 2004 Nästan rätt BunkerBuster. Mer åt dom mätta.... :P MVH SWJ.... Quote
Recommended Posts