Maverick Posted July 21, 2007 Report Posted July 21, 2007 ..en liten fågel viskar i mitt öra Canon G7 ...tips Ska vara riktigt bra enligt "folk som vet" Ska du DSLR'a inte vill lägga 10k+ så Canon 400D Sånna kameror i samma klass är dock sådär i fältmässighet.. dammkänsliga.. På G7 kameran, hur pass bra är batteritiden om du frågar "folk som vet"? Gammal fråga men svarar i alla fall.. Den är klart tillfredställande.... Har köpt min kamera i Mars... Har laddat den 2 ggr tror jag.... Så långt mellan laddningarna att jag får leta efter laddaren. OBS denna kameran följer med mig dagligen stundeligen och ständigt så det tas xx antal bilder per dag med den Quote
Ing Posted July 22, 2007 Report Posted July 22, 2007 vet att dom är dyra men har ni sneglat på Olympus µ 770 SW vatten och stöttålig!! http://www.olympus.se/consumer/29_mju_770_SW.htm?redirect Sitter med en 725 i benfickan. Min gamla 5Mpix-kamera som hade ett par år på nacken tog bättre bilder. Men den hade inte mått bra av att plockas fram i ösregn, och den tycker förmodligen inte om att bo i en benficka egentligen, även om den hängt med en del. Man får välja. Liten platt olympus µ725SW i benfickan som går att ta fram närsomhelst och knäppa hyfsade kort med. Nikon D80 .. som står hemma och inte tar några kort alls, då hjälper det inte hur bra korten än blir. Om det inte blir några. Quote
warhead Posted July 22, 2007 Report Posted July 22, 2007 Fick hem min Canon digital Ixus 75 i fredags, har inte hunnit ta så många bilder än men omdömet än så länge är mycket bra. Den är smidig, snabb och bilderna blir bra. Köpte till UV-hus som jag ska testa på semestern om några veckor. Köpte den från cyberphoto, två dagar från beställning till leverans och med bra priser. Quote
dirtydozen Posted July 22, 2007 Report Posted July 22, 2007 vet att dom är dyra men har ni sneglat på Olympus µ 770 SW vatten och stöttålig!! http://www.olympus.se/consumer/29_mju_770_SW.htm?redirect en sån har jag!!! kanonbra tål det mesta och undervattenskorten blir skitbra! men satsa på 770sw i stället för 725 som inte är stöttålig och bara vattentät till hälften av vad 770 är (10m)! kan tillägga att det blir fina kort i en hotellpool oxå!! Quote
Ing Posted July 22, 2007 Report Posted July 22, 2007 vet att dom är dyra men har ni sneglat på Olympus µ 770 SW vatten och stöttålig!! http://www.olympus.se/consumer/29_mju_770_SW.htm?redirect en sån har jag!!! kanonbra tål det mesta och undervattenskorten blir skitbra! men satsa på 770sw i stället för 725 som inte är stöttålig och bara vattentät till hälften av vad 770 är (10m)! kan tillägga att det blir fina kort i en hotellpool oxå!! Kamerahus i metall. Finns i färgerna Titanium Grey, Deep Blue och Cherry Red Stötskyddad** från höjder upp till 1.5 meter Vattentät* ner till vattentryck motsvarande 5 meters djup Tänker inte försvara min fickkamera mer än nödvändigt, men vi behöver ju inte baktala den heller. ;) Quote
John.H Posted July 24, 2007 Report Posted July 24, 2007 Använder denna tråden istället för att skapa en ny: För er som springer runt med eran kamera i höger/vänster benficka! Jag har kommit fram till att jag med stor sanolikhet kommer härma detta beteende när jag påbörjar min utbildning. Så jag undrar, vad har ni för fodral till era digitalkameror? Har kollat runt en hel del och det bästa jag kan hitta är läderfodral, men de verkar inte så stöttåliga. Vill ju inte att skärmen blir spräckt eller att kameran blir fuktskadad de första dygnen i fält! Quote
Bubba Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 (edited) Någon som testat denna kamera? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9624470 Olympus mju serien, fast 760 (som en gammal volvobil ) Hur fungerar den för alldagligt bruk + fältbruk?? Tycker nämligen 700 + 725 verkar lite kass (omodern) medan 770 känns dyr... Edit: kass länk Edited July 25, 2007 by Bubba Quote
Knekt Posted July 25, 2007 Report Posted July 25, 2007 Någon som testat denna kamera?http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9624470 Olympus mju serien, fast 760 (som en gammal volvobil ) Hur fungerar den för alldagligt bruk + fältbruk?? Tycker nämligen 700 + 725 verkar lite kass (omodern) medan 770 känns dyr... Edit: kass länk Skulle 725 vara omodern? Nyktra till nu! Uppföljaren till 725 är inte 760 (det är en helt annan kamera), utan just 770. 760 är varken vattentät eller stötskyddad. 725 klarar djup till 5 meter och är stöttålig enligt MIL-STD 810F. På svenska betyder kan man släppa den 1,5 meter ner i backen utan att den pajar, vilken min av erfarenhet fixar utmärkt. 725 är verkligen helt suverän! Jag är helnöjd med min. Det är den enda privata elektronik jag alltid vågar ha med i fält (sitter klockrent med en bit liggunderlag i duelfickan fram på västen). Optiken är i mycket hög klass, bilderna blir kalasfina, den är snabb och lättanvänd. Massor av roliga förinställda lägen. 725 har dessutom fått "bäst i test" lite här och var. Platt form som passar i en jeansficka. KÖP! Quote
Guest Andrew Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Införskaffade mig en Mju 770 idag , dags för lite Kitesurfing i helgen och beta-tester. 3180 Kr på SIBA och 415 kr för ett 2 Gigs xd Ultra kort på Netonnet. Skönt med en kamera som tål att vara ute i fält och som kan stå ut med lite väta. Hoppas nu bara att den tar bra bilder också Quote
Knekt Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 Införskaffade mig en Mju 770 idag , dags för lite Kitesurfing i helgen och beta-tester. 3180 Kr på SIBA och 415 kr för ett 2 Gigs xd Ultra kort på Netonnet. Skönt med en kamera som tål att vara ute i fält och som kan stå ut med lite väta. Hoppas nu bara att den tar bra bilder också Kul! Återkom gärna med en utvärdering! Den lär ju knappast vara sämre än 725, så jag tror du blir nöjd. Testa funktionerna för att fota snabba serier med bilder. Brukar garantera några kanonbilder på snabba motiv. Quote
709 Posted July 26, 2007 Report Posted July 26, 2007 .... För er som springer runt med eran kamera i höger/vänster benficka! Jag har kommit fram till att jag med stor sannolikhet kommer härma detta beteende när jag påbörjar min utbildning. Så jag undrar, vad har ni för fodral till era digitalkameror? Har kollat runt en hel del och det bästa jag kan hitta är läderfodral, men de verkar inte så stöttåliga. Vill ju inte att skärmen blir spräckt eller att kameran blir fuktskadad de första dygnen i fält! Höger eller vänster bröstficka eller västbröstficka är var min Canon Ixus 750 finns i fält. Benficka sätter jag IG på. Sen till väska. Jag har en liknande denna. Lite tjock, men också stöttålig. Går utmärkt att använda civilt i byxbältet. Liten ficka för extrabatteri/minneskort. (satsa på 2GB kort och extrabatteri är mitt tips). Sen till alla som fotograferar överhuvudtaget vill jag rekommendera en skyddsfilm till skärmen. Väl värd den lilla kostnaden. Ex min skärm går på styvt 2000 inkl arbetet... Canons IXUS serie hade jag rekommenderat till alla. Alldeles utmärkt för både semester/militärfotona och FILMERNA, enligt devisen "hellre kamera med och lätt att få upp, men lite sämre kvalitet, än en stor kamera som ligger kvar på hotellrummet". Ljudet är ju sådår, men det duger till att visa på en vanlig 28 tums TV. Sen kvaliten på bilderna. Så länge man skriver ut till vanliga 15x10 foton hos Extrafilm osv, så duger vilken kamera som helst. Kolla vilka som passar i dina händer, har ett menysystem och knappar som passar DIG. Och håll dig till SD-kort. De finns överallt. Quote
eskil Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 Canons IXUS serie hade jag rekommenderat till alla. Alldeles utmärkt för både semester/militärfotona och FILMERNA, enligt devisen "hellre kamera med och lätt att få upp, men lite sämre kvalitet, än en stor kamera som ligger kvar på hotellrummet". Ljudet är ju sådår, men det duger till att visa på en vanlig 28 tums TV.Sen kvaliten på bilderna. Så länge man skriver ut till vanliga 15x10 foton hos Extrafilm osv, så duger vilken kamera som helst. Kolla vilka som passar i dina händer, har ett menysystem och knappar som passar DIG. Och håll dig till SD-kort. De finns överallt. Jag instämmer i lovsången om Canon IXUS och vill passa på att tillägga att de desutom är grymt stryktåliga. Min IXUS 400 har varit med om en hel del äventyr vid det här laget och fått stå ut med både våld och väta utan att den har börjat konstra. Quote
dirtydozen Posted July 27, 2007 Report Posted July 27, 2007 vet att dom är dyra men har ni sneglat på Olympus µ 770 SW vatten och stöttålig!! http://www.olympus.se/consumer/29_mju_770_SW.htm?redirect en sån har jag!!! kanonbra tål det mesta och undervattenskorten blir skitbra! men satsa på 770sw i stället för 725 som inte är stöttålig och bara vattentät till hälften av vad 770 är (10m)! kan tillägga att det blir fina kort i en hotellpool oxå!! Kamerahus i metall. Finns i färgerna Titanium Grey, Deep Blue och Cherry Red Stötskyddad** från höjder upp till 1.5 meter Vattentät* ner till vattentryck motsvarande 5 meters djup Tänker inte försvara min fickkamera mer än nödvändigt, men vi behöver ju inte baktala den heller. ;) Nu var det inte så att jag menade att 725 var kass utan att 770 är ytterligare lite förstärkt!! jag tänkte först köpa 725 men hittade sen 770 till nästan samma pris och då är valet inte så svårt! Hoppas jag inte gjorde dig stött... Mvh DirtyDozen Quote
Stingray Posted August 13, 2007 Report Posted August 13, 2007 Är det någon som varit i afghanistan (vintertid) och haft problem med sin kamera pga. damm, smuts etc.? Jag ska dit nu i år och tänkte köpa en kamera för resan. Jag väger mellan Canon IXUS 850 och Olympus Mju 770SW. Canon verkar ge bättre bilder och har en vettig videofunktion, men den är å andra sidan inte lika "ruggad", och om kameran går sönder så har man ju ingen större glädje av den. Quote
stå Posted August 14, 2007 Report Posted August 14, 2007 Har någon provat Pentax w30? Är lite intresserad eftersom den är billigarre än 770sw och har minneskort som jag redan har... Quote
x006 Posted September 15, 2007 Report Posted September 15, 2007 Är det någon som varit i afghanistan (vintertid) och haft problem med sin kamera pga. damm, smuts etc.? Jag ska dit nu i år och tänkte köpa en kamera för resan. Jag väger mellan Canon IXUS 850 och Olympus Mju 770SW. Canon verkar ge bättre bilder och har en vettig videofunktion, men den är å andra sidan inte lika "ruggad", och om kameran går sönder så har man ju ingen större glädje av den. Har en liknande fundering men för värnplikten, någon som kan dela med sig av sina erfarenheter gällande dessa kameror, Pentax W20/W30, eller Olympus nya Mju 790SW? Quote
os frontale Posted September 15, 2007 Report Posted September 15, 2007 Har en Optio w30 som väntar på posten, ska bli roligt att se vad den går för... Ska vara vattentät till 3 meter å grejor. Quote
stå Posted September 15, 2007 Report Posted September 15, 2007 Har en Optio w30 som väntar på posten, ska bli roligt att se vad den går för... Ska vara vattentät till 3 meter å grejor. Väntar ivrigt på dina synpunkter!!!! Quote
flebbe Posted October 29, 2007 Report Posted October 29, 2007 Hej hej! Jag skulle uppskatta lite tips om en bra kamera att införskaffa tills inryck i januari. Gärna liten o stryktålig men funktionen är ju det viktigaste Quote
os frontale Posted October 29, 2007 Report Posted October 29, 2007 Har en Optio w30 som väntar på posten, ska bli roligt att se vad den går för... Ska vara vattentät till 3 meter å grejor. Väntar ivrigt på dina synpunkter!!!! Glömde bort att jag postat här... W30n tar väldigt bra filmer, hyffsade bilder i dagsljus men har svårt att få ordentlig fokus när det börjar skymma.. Kan ta tiotal sekunder vid riktigt kassa ljusförhållanden att få "lås" på det man ska plåta. Annars så är det en utmärkt fältkamera! Quote
flebbe Posted October 29, 2007 Report Posted October 29, 2007 ok!Kollade lite på den nu och verkar vara en ganska bra kamera. Men är det stora problem att använda den till foto i mörkret?Sen undrar jag om hur zoomen, hur funkar det med enbart digital?Är inte så insatt i kameror så du får ursäkta om det är lite dumma frågor. Quote
Hannibal Posted November 14, 2007 Report Posted November 14, 2007 I lumpen hadde jag min canon eos 20D med 24-70 2,4L och ett 70-200 2,4 IS L i min kamera väska som låg i PATGB och sen hadde jag min Canon Powershot S70 i flerbruksficka liten när man var ute och inte hadde tilgång till PATGBen helt ok uppsätning att ha i fält. Quote
Skuggan Posted February 20, 2008 Report Posted February 20, 2008 (edited) har precis köpt mig en mju (My på svenska) 790SW (sista exet i butiken innan efterföljaren my 850 kommer) skall ta ut den och testa lite i helgen är det tänkt (hoppas det regnar som helvete) men riktigt test blir det inte förrän i början-mitten på Juni så efter det kommer jag med en riktig recension. att det blev jusst den kameran baseras nog på att jag ställde kravet "så tålig som möjligt" till försäljaren, och då tyckte han att det inte fanns några alternativ (sedan har jag ju läst om den serien av kameror både här och på andra forum så visste ungefär att det var den det skulle bli). sedan var priset överkommligt också, 2300kr + lite extra grejjer, totalt 3300kr Edited February 20, 2008 by Skuggan Quote
trädet Posted March 31, 2009 Report Posted March 31, 2009 Hejsan. Tänkte köpa en kamera till sommaren, och enda kravet är egentligen att den ska vara tålig. Vill kunna kriga med den, och tåla att man tar med den till badstranden. Finns det bra kameror, som itne kostar skjortan. Hade helst tänk i prisklassen 2-3000 (helst i underkant då ) Quote
Skuggan Posted March 31, 2009 Report Posted March 31, 2009 kolla på olympus "mju" serie... de är vatten och stöttåliga och finns i ett flertal modeller till olika pris. visst, inte världens bästa bilder men det räcker gott och de tål stryk (vattentäta till 10m tror jag och stöttåliga vid fall från 2,5-3m) mao, du kan bada med dem och du kan tappa dem i backen utan att de går sönder ;) Quote
Berg Posted March 31, 2009 Report Posted March 31, 2009 (edited) Håller med Skuggan. Inte säker om dom är vattentäta, men dom är resistenta. Min kamera har gått igenom 3 år av diverse fritidsaktiviteter och har fått spräckt skärm 2 gånger och blivit mål för granatsplitter, men (den något värdelösa i mitt tycke) bildkvalitén är oförändrad. Enligt dina kriterier så stämmer Olympus Mju serien in jääävligt bra. Förtydliga när det kommer till bildkvalitén: Den tar bra fotografier så länge du kan använda blixten eller det är gott med ljus ute. Edited March 31, 2009 by Berg Quote
Skuggan Posted March 31, 2009 Report Posted March 31, 2009 berg, min mju har rengöringsinstruktionen "sänk ner i en hink med ljummet vatten och skaka om" så nog är de vattentäta alltid och bildkvaliten i de senaste versionerna är inte så illa heller... ok, lite sämre än motsvarande "icke tåliga" kamera, men nu var ju tåligheten det viktigaste ;) Quote
Berg Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 berg, min mju har rengöringsinstruktionen "sänk ner i en hink med ljummet vatten och skaka om"så nog är de vattentäta alltid Vilken modell? Min är en 700, så den är den första i mju serien om jag inte minns fel. Quote
Skuggan Posted April 1, 2009 Report Posted April 1, 2009 berg, min mju har rengöringsinstruktionen "sänk ner i en hink med ljummet vatten och skaka om"så nog är de vattentäta alltid Vilken modell? Min är en 700, så den är den första i mju serien om jag inte minns fel. 790 nu ser jag iofs att det finns 2 mju serier, en av dem heter numera "though", det är altså de som är tåliga men när jag köpte fanns det bara en serie om jag mins rätt Quote
Knekt Posted April 2, 2009 Report Posted April 2, 2009 berg, min mju har rengöringsinstruktionen "sänk ner i en hink med ljummet vatten och skaka om"så nog är de vattentäta alltid Vilken modell? Min är en 700, så den är den första i mju serien om jag inte minns fel. 790 nu ser jag iofs att det finns 2 mju serier, en av dem heter numera "though", det är altså de som är tåliga men när jag köpte fanns det bara en serie om jag mins rätt Ja, det har tydligen varit lite förvirring kring vilka mju-kameror som är tuffa, därav tillägget. Och vattentäta är de definitivt, rengöringsinstruktionen ska man dessutom ta på allvar. Jag släppte ner min kamera i ett stop öl, utan att spola av den efteråt, med resultatet att linsskyddet klibbade fast och kameran slutade funka. Det gick visserligen på garantin, och Olympus har bra service, så det fixade sig. Quote
Recommended Posts