Jump to content

Recommended Posts

Posted
Appropå det, är det bara jag som tycker FOX News är 24 timmar skitsnack och amerikanskt propaganda som inget annat som någonsin visats?

Det är iofs ingen stor nyhet för dom flesta men hur orkar dom, vill krypa in i TV:n o säga Bill O'Reiley ett o annat.  :uzi  :ak:  :sniper:

Jag tror arbetstiteln var: Propagandanytt :wub:

Jag är själv vad de flesta kallar pro-amerikan men den dyngan de kör på Fox news är banne mig skrattretande. t.o.m. Jay Leno som var ganska snäll mot krigsförespråkarna gav de en känga och kallade det "Repulikanernas intern TV" eller något liknande.

Posted
Bronson/Archon

.... Q: Why do you answer my question with another question?

.... A: Do I?

Svara vänligst direkt på mina frågor UTAN motfrågor.

Då kunne vi kanske diskutera på ett o-amerikansk sät.*

Därefter skal jag självklart svara på era frågor.

*Med amerikansk sät att diskutera menas:

I don't have to answer any questions, I'm always right. And if I'm not right, I'll kill those who oppose me.... And THEN I'm right !

:) Patroels (Som undrar när BlåGul tycker det har blivit för mycket tjafs)

Vad hette den kände grekiske filosofen, och vilket var kännetäcknande för hans metod att lära? :P

I allmänhet när nån vill undvika motfrågor handlar det mer om att försöka hitta nånting att angripa, än om att få svar på frågor.

Posted

@Gorg: FOX är som du säger världens propagandakanal, jämför den med Al Jezira och försök sen tro att det är samma krigsområde de beskriver. Poängen är att det mer än väl bevisar mitt och Bronsons ställningstagande. Media är inte sanningen.

Posted (edited)

"I allmänhet när nån vill undvika motfrågor handlar det mer om att försöka hitta nånting att angripa, än om att få svar på frågor."

Och vem är det då som inte vill förhålla sig til saken?

Har just startat en tråd på Khukuris/Gorkha-soldater...

Och vem var så snäll att posta ett foto av en modern Smatchet?

Du vill kanske bara retas i stället för att visa ett synpunkt på ämnet?

Nä du, så här skulle det stå:

"I allmänhet när nån vill undvika frågor handlar det mer om att försöka hitta nånting att angripa, än om att förhålla sig til ämnet."

"Vad hette den kände grekiske filosofen, och vilket var kännetäcknande för hans metod att lära?"

Du, det vet jag ärligen talat inte. Men låt mig gissa nu... Jo för f-n, det var ju han som var så förtjust i små pojkar, eller? Ipse dixit!

Varför resar du inte över til England och säger "så går det när man ställer sig mellan kängan och fottbollen" -till några av dom stupade soldaters anhöriga?

Edited by Patroels
Posted
@Gorg: FOX är som du säger världens propagandakanal, jämför den med Al Jezira och försök sen tro att det är samma krigsområde de beskriver. Poängen är att det mer än väl bevisar mitt och Bronsons ställningstagande. Media är inte sanningen.

det beror väl lite på om motsatsen till sanning är lögn.

med begränsade fakta kan man beskriva en verklighet ur ett helt sant och korrekt perspektiv för att få andra att se det man vill se.

vill man veta sanningen får man snällt packa sig ner till irak, ett enklare alternativ(och billigare) är att läsa och ta del av så många olika medier och rapporter som möjligt i den frågan som man är intresserad av.

Posted
det beror väl lite på om motsatsen till sanning är lögn. med begränsade fakta kan man beskriva en verklighet ur ett helt sant och korrekt perspektiv för att få andra att se det man vill se.

Det är ju iofs sant, men som sagt, när man vinklar en händelse mycket kraftigt så berättar man inte hela sanningen. Det man säger kanske är sant per definition, men det betyder inte att det som beskrivs är vad som egentligen hände. Varför? Vad föregick händelsen? Vad hände efteråt? Men sådana frågor kan man inte få svar på om man inte har en helt neutral mediakälla. Och det har man inte.

Jag håller för övrigt med helt och fullt att man måste undersöka flera källor och ta allt med en nypa salt om man vill komma närmare sanningen.

Posted
"Vad hette den kände grekiske filosofen, och vilket var kännetäcknande för hans metod att lära?"

Du, det vet jag ärligen talat inte. Men låt mig gissa nu... Jo för f-n, det var ju han som var så förtjust i små pojkar, eller? Ipse dixit!

Ja, inte kan jag påstå att svaret kom var en överraskning. Ne invoces expellere non possis.

Varför resar du inte över til England och säger "så går det när man ställer sig mellan kängan och fottbollen" -till några av dom stupade soldaters anhöriga?

Jag vet inte vad du är för en sjuk liten apa som slänger ur dig sånt där skit, nån må ta livet av sig genom egen dumhet, men tom. du borde veta att det inte är nånting man säger till anhöriga.

• Forumsledning
Posted

Jag vet inte vad du är för en sjuk liten apa som slänger ur dig sånt där skit, nån må ta livet av sig genom egen dumhet, men tom. du borde veta att det inte är nånting man säger till anhöriga.

Dåså lugnar vi snällt ner oss.

Patroels, ignorera han om han inte svarar som du vill. Det verka inte leda nån vart ,what so ever.

Bronson tar det JÄVLIGT försiktigt. Inte många som vet kanske men du e här för andra gången under annat namn.. tro inte vi inte koll (VKT M39) Så ska du vara kvar så tar du och ge fan i o kallar folk för sjuka apor, SEN spelar det ingen roll vad för bakgrund du har... Har du nått emot Patroels tar du det via PM eller så ger du fan i att.

:)

/ Kimster BlåGul

Posted

fair.org är ju lika vinklad som svenska mediamagasinet. :winner: Finns det aldrig nån sida som kan granska alla media? (dvs även 68-vänsterns inflytande inom journalistvärlden)

Posted
fair.org är ju lika vinklad som svenska mediamagasinet.

Menar du att det finns någon person eller organisation som är helt objektiv? Jag vill nog hävda att alla personer och organisationer per definition är subjektiva, och jag vill explicit påpeka att detta inkluderar både medierna och mediakonsumenterna. Då FAIR granskar de stora mediakoncernerna i USA, så tycker jag att de tillför något klart positivt i dagens mediala värld. Att du sedan tycker att FAIR är "vänster" kan, förutom att de har en del "vänsterskribenter", kanske delvis beror på att alla stora mediakoncerner i USA i mer eller mindre stor utsträckning är högerinriktade. Detta kan jag tyvärr inte göra något åt i dag. Jag ser inte heller alla som är icke-höger som vänster, och tycker allmänt att vänster-höger-skalan är en grov och naiv förenkling av det politiska spektrat.

Posted

Måhända att den är bra mot emdian i USA men i sverige är det tvärt om och det enda program som granskar media i sverige (mediemagasinet) är ju ännu mer vinklat. Ingen som har en länk till nått som verkligen kritiskt granskar journalism i sverige oavsett vänster höger?

Posted

Jag undrar om killen hade en väst som reportrarna har i Israel, där det står PRESS eller TV med stora bokstäver.

Hade killen det hade dem nog inte öppnat eld, men man vet kanske inte.

Posted
Jag undrar om killen hade en väst som reportrarna har i Israel, där det står PRESS eller TV med stora bokstäver.

säg det.. men har dom inte någon blå skydds väst?

(märk att det INTE står "PRESS" eller dylikt på den...) denna fakta baserar jag på hur reporter under kriget såg ut.. dvs skydds väst och en s.k SWAT hjälm.. har säkert fel och någon mer upplyst rättar mig, men det är vad jag tror!

Fast nu när det har "lugnat ner sig lite" så har don nog inte så mycket eller någon skydds utrustning :lala:

Posted
Krig med journalister: Bosnien, ca 3 år, runt 250 000 döda.

Krig utan journalister: Rwanda, något år, runt 800 000 döda.

Fin slutsats.

Krig med journalister: Andra världskriget, ca. 6 år, runt 50 000 000 döda.

Jaha... du menar att det var gott om frilansande journalister när Treblinka öppnade? Har du läst många samtida reportage om "den slutgildiga lösningen på judefrågan"?

Vad jag menar är att jorunalister ger omvärden en chans att förstå och reagera på vad som händer i ett krig. Dessutom blir det svårare att exempelvis begå folkrättsbrott om du VET att bilden på dig poserandes framför massgraven kommer hamna på löpet.

Det som hänt denna reporter är tragiskt, men alla ur den yrkeskåren är mycket medvetna om vilka risker jobbet innebär. det är lika viktigt att det finns folk som frivilligt åker på utlandstjänst i grönkläder, som att det finns folk som tar liknande risker men emd en kamera i handen.

Posted

Besättningen öppnade troligtvis eld mot honom för vad de trodde sig se på hans axel, knappast för vilka käder han bar på sig.

Han hade väl övrigt fått tillstånd av soldaterna på plats att filma fängelset när konvojens första stridsvagn matade ner honom? :huh:

Posted

Hur illa jag än tycker att jänkarna skött den här operationen så måste jag säga att jag känner starkt för de soldater som skulle roterat hem i juni men fortfarande är kvar, förmodligen tom september.

att de har nerverna på utsidan är inte konstigt! problemet för dem just nu är att alla snedsteg registreras och får knepiga politiska konsekvenser.

Guest Rattara
Posted

Han hade väl övrigt fått tillstånd av soldaterna på plats att filma fängelset när konvojens första stridsvagn matade ner honom? skriver Turboharry.

Det krävs inga tillstånd för att vara reporter i Irak. En ackriditering måste du dock ha för att delta i presskonferenser och -visningar.

Men icke annars.

• 2 weeks later...
Posted

På tal om propaganda, fox och al jazira (stavning?).

Jag har läst lite i al jaziras engelska webtidning och måste säga att jag tyckte det var jävligt intressant läsning. Visst, det var lika objektivt som svenska dagbladet eller proletären (kpml®´s parti tidning för er som är lyckligt ovetande) i en EMU debatt, men de för fram en annan vinkling av konflikten. En vinkling som vi måste beakta för att förstå och därmed lösa konflikten. Och de verkade iaf försöka vara lite objektiva (även om de inte gick så bra), vilket inte kan sägas om Fox eller CNN.

Och medias roll i demokrati.

Jag tror som Patroels att journalister är fullständigt livsviktiga för en fungerande demokrati. Fri Press med minimal censur leder till ett bättre samhälle. Men problemet är att journalister och media bolag är lika färgade av sina åsikter och behov. Det är då våran skyldighet som medborgare i en demokrati att ta till oss alla olika åsiktsströmningar och informationsflöden (fan vad fina ord jag kan) och sedan med våran intelligens sålla ut något korn av sanning ur det hela.

Därför anser jag slutligen att vi borde alla läsa så mycket som möjligt från olika vinklar, även sådant som är utgivet av folk man föraktar (förutom kanske nazisterna, även om det kan vara ganska komisk läsning). Hur många av er har t.ex. tagit er tid att lyssna på vad miljönissarna har att säga. Jag tror inte att det finns många här som inte njuter av vår vackra svenska (danska för er av konstig härkomst) natur, men hur många av er har någonsin läst t.ex. fältbiologernas tidning. Ingen av er är väl stolta djurplågare men hur många läser Djurensrätts tidning? Problemen de tar upp är ofta mycket värda att fundera på även om sådana tidningars förslag på lösning sällan faller en i smaken. Bara för att de ser ut som långhåriga arbetsvägrande hippiejävlar så betyder det inte att deras åsikt automatiskt bör skrivas av.

Det här kan nog vara lite OT och då ber jag om ursäkt men jag tyckte det var hyfsat viktigt. :lol:

Posted
tycker inte att journalister ska löpa hur som helst i en konfliktzon.

bättre och säkrare att ha dom i en grupp som är under beskydd av soldaterna och där man har koll på dom.

visst dom får inga revolutionerande bilder, men å andra sidan kommer inte lika många att dö, troligtvis.

Hmm,

Ledsen att komma med denna kommentar så sent men jag är ny på forumet och såg inte att det tidigare kommenterats men...

Det är ju faktiskt så att många många journalister placerades på ett hotell under Gulf2-konflikten och just detta hotell blev ju faktiskt bombat / beskjutet (minnet är luddigt, tyvärr) av Amerikanska styrkor. Visar ju hur bra "vallnings"-principen fungerar om man inte informerar all personal om det :/

Sedan håller jag med om att journalister inte borde härja runt hur som helst, även om jag kan förstå nyhetsvärdet av fräsha bilder ifrån en konflikt av den storleken. Man får nog försöka överväga om "senaste nytt" är värt människoliv i det avseendet. Som soldat i en sådan konflikt tror jag att det är VÄLDIGT lätt att man blir ganska nervös, oavsett hur mycket träning man har, och i dom lägena är det helt enkelt obra att som icke-stridande enhet knata runt med stora anordningar på kroppen som under stress och i rök och damm, faktiskt kan misstas för vapen / krigsmtrl.

Mina två öre, spendera dom inte på godis :dong:

Tack!

Posted (edited)

<OFFTOPIC>

Förlåt mig men...

Min föregående post (tämligen omfattande) verkar ha blivit uppäten av boardet och där min post skulle vara är en post av GC1 där min quote är det enda som står i hans post.

Jag har testat att starta om både browser och dator samt tömma cache. Någon som har en aning om vad som kan vara knas?

Nu när jag reply:ar på min egen postning så ser jag postningen så som den skall se ut, men när jag återgår till vara "läsvy" i threaden så ser det ut som beskrivet ovan...

Underligt.

:/

</OFFTOPIC>

Edited by ShadowCrow