Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det såldes Ra145, för c:a 10 år sedan, men de hade helt andra frekvenser, gick inte att samköra med svenska.

Priset var hyfsat, kommer inte ihåg men fick ingen chock när jag hörde det.

Posted

tror det är en 145 som sitter i en polares SUGGA(radio) dock ej till salu.

men man kan ju alltid spana åt det hållet :camo:

Posted
Finns radio 145 att köpa någonstans?

Även intresserad av två fältapor...

Fältapor hittade jag på Ö&B bla i Örebro, men jag tror det finns på de flesta Ö&B.

kollade 95 och fungerande var de 3 ex jag skaffade för en hundring st.

Kan vara bra å ha.. :)

Posted

Vill också ha sådanna. Dom har ju grym räckvid och är pålitligare om det är mycket berg och sånt. Mycket bättre än små sådanna där cobra comradios och sånt. Men dom säljer väll dom inte pga att det inte finns något överskott på dom eftersom hv och ungdomarna använder dem.

Posted
Tung och klumpig men ack så underbar, allas vår fältapa :)

inte nog med det den är dessutom EMP-skyddad också

skulle nog tro att den håller för att bli överkörd av en cv90 bla.

den är också bra att ha med vid fångförhör, koppla på ett par bananklämmor på en bit dl 50, fäst klämmorna i örsnibbarna på förhörsobjektet och veva på.

vet inte vad geneve-konventionen säjer om detta men det är effektivt.

har själv provat genom att ha skalade ledare i munnen när jag klättrade stolpe.

mina trevilga grp-kamrater såg detta och vevade för brinnande livet, och så fick vi övat livräddning i stolpe också

telefonjävlen alstrar ca 500 v spänning när man vevar så det känns rejält......

kan säja att jag jagade mina kära kamrater med stolpskor som tillhygge när jag kom ner.

Posted

Såg en komplett Ra 145 till salu för ett par år sedan. Kommer dock inte ihåg vart, tror det var något Ö&B. Den låg på ca. 700 kr.

Annars var det en klassiker att ge varandra stötar med fältapan.

VADÅ? Lite roligt måste man ju få ha....

:)

Posted

lite OT men va fan nu när det snackas fältapa så måste jag dra en liten trevlig historia.

det finns ju en knapp att trycka på å då tjuter det rejält i andra änden. posten lyckades trycka in denna precis när lt tog luren till sitt öra :banana posten behövde inte använda fältapan för att hör lt fina ord. lt :banana posten

Posted
telefonjävlen alstrar ca 500 v spänning när man vevar så det känns rejält......

kan säja att jag jagade mina kära kamrater med stolpskor som tillhygge när jag kom ner.

Förstår att du jaga dina kamrater. Men 500V är väl ändå fel.... Mig veterligen är det inte mer 65V, men det räcker långt kan jag säga.. Bushman efter stolpklättring --> :banana:banana

Posted

Den bästa anledningen att den inte säljs/kommer att säljas är att den sänder på militära kanaler.

Ni kommer nog aldrig att hitta en Ra 145 på ÖB.

Posted
kan detta vara något?

http://VI VILL INTE GE DESSA SIDOR GRATISREKLAM/auction/auction.asp?aid=2893172

(finns två till salu)

Kolla på närmsta Ö&B först! där kostade de bara 100:-

Posted

Annars om de inte finns på Ö&B så kan man ju alltid hitta någon

skum auktion.. Vet aldrig vad man kan hitta där.

Sen finns det ju alltid "skrotsamlare" i varje by som kanske har

någon form av försäljning..

Men 145:or vette tusan..

Jaja, lycka till i jakten.. :Malaj:

• 4 weeks later...
Posted

Ra 145 ligger inte i allmänna frekvensområden, därför krävs amatörradiolicens för inköp (om de nu går att få fatt i). Om man verkligen vill ha en radio av den modellen kan man investera i civila komponenter och bygga eget skal osv.

Dock krävs som sagt licens...

/

R

Posted
Ra 145 ligger inte i allmänna frekvensområden, därför krävs amatörradiolicens för inköp (om de nu går att få fatt i). Om man verkligen vill ha en radio av den modellen kan man investera i civila komponenter och bygga eget skal osv.

Dock krävs som sagt licens...

/

R

Man behöver ju inte gå så långt så man tar radiocertifikat, vad jag har hört räcker det med att skaffa ett speciellt tillstånd för innehav, av samma typ som ges till radiohandlare.