Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur mycket hårdare är egentligen KJ- och FJS-tjänsten jämfört med Fältjägarna? Och amfibiesoldat jämfört med fältjägare, hur är skillnaden där?

Börjar ju fundera på vad man ska söka/önska i lumpen. Känner att jag är fysiskt och psykiskt stark att klara det mesta. Konditionen är det inget fel på, hinner nog bara bli bättre om två år också. Styrkan behövs det mer träning till, men det kommer ju av sig själv med åren.

Jag är inne på nån längre utbildning, typ 10-15 månader och helst som grupp- eller plutonsbefäl. Vill gärna åt ledarskapsutbildningen. Utlandstjänstgöringsmöjligheter är ett måste. (vägra skriv isär!)

Amfibie känns intressant, trivs vid kusten och känner helst att jag inte vill vara på någon platt mark i inlandet. Båtchef skulle inte vara så tokigt då man får utbildning i navigation m.m. De andra grenarna funkar också. Fjällregionen är ett annat alternativ. KJ och FJS känns just NU snäppet hårt.

Vad rekomenderas till en Norrlänning som mig?

Posted

"Fältjägarna" på I5 i Östersund är vanliga infanterister och inga jägarsoldater. Jag gjorde min GU 1991-92 som skyttegruppchef på ett norrlandsskyttekompani på I21 Sollefteå. Båda regementena utbildade på den tiden var sin norrlandsbrigad, med samma utrustning och uppgift. Men med skillnaden att I5:arna skröt om att de var FÄLTJÄGARE. Anledningen till att regementet heter fältjägareregementet ligger längre bak i tiden, när det utbildade just fältjägare.

Posted

Kommer säker få på pälsen av vad jag säger nu men detta är från vad jag har läst på lumpen.nu osv

Tror det var ett befäl från K4 som hade skrivet ungefär såhär:

ALLA jägarutbildningar är mycket krävade såväl som fysiskt och psykist, men ska man sätta dem i någon form av skala så blir det Fallskärmsjägarna som är tyngst, sedan följer Norrlandsjägaran/Kustjägarna på en delad plats, sedan amf.

Vet att folk kanske tycker såhär men gå inte på mig nu, detta är vad jag har läst...

Posted

Jag hoppas jag kan ge ett vettigt svar när jag påstår att de enda som kan/bör uttala sig negativt eller tvärsäkert om olika tjänster, är de som genomfört det de pratar om. Jag har också läst K4:ingens uttalande och tycker det är typiskt för Armén. Det är nämligen så att FJS är oantastbara. De är väldigt professionella och ödmjuka och lätta att ha att göra med, till skilland mot K3 och K4 (nu blir det livat), vilket ofta leder till att Kustjägarna görs ned nuförtiden då befälet inte tvingar soldaterna på KJS att hoppa skithuset runt på knogarna eller tvingar dem att springa coopers test med apelsinjuice i munnen (och allt skulle vara kvar i mål) med en stridsvagnsmina i varsin hand (detta är inget skämt, nej).

Jag håller med om att Pliktverket inte har alla gäss i hägnet alla gånger, med vad gäller kraven så är det FÖRSVARSMAKTEN som ställer dessa, inte Plitkverket och faktum är att det endast är FJS och KJ som har en officiell extramönstring där du blir avskild om du inte uppnår en viss lägsta nivå redan innan inryck, till skillnad mot de andra jägarförbanden.

Jag inbillar mig att KJ och FJS är likartade, och alla andra är tvåa, särskilt nu när utbildningstiden börjar likna varandra.

Däremot kan jag tänka mig att K4:s KB-elever, som ligger inne två vintrar, är väldans duktiga också

Posted

Jag tror att det kan variera ganska kraftigt på vilket kompani eller befäl du får under din GU. Tex om du utbildas på ett pansarskyttekompani på P4 eller P10, så kan "hårdheten" variera mellan de olika regementena. Det beror till stor del på de olika befälen på kompaniet. Personligen så tror jag att FJS ger en förbannat bra utbildning, men det är en speciel typ av individer där...absolut inga som skryter om sin utbildning.

KJ däremot är ett "elit infanteri" förband som gärna talar om var de gjort sin GU.

Guest Lindman
Posted
Varför känns det alltid som om vi på k3 blir smutskastade?

Det är ju bara ni själva som vet vad ni går för.

Var stolta över er utbildning!

Det hade jag varit om jag hade klarat K3:s GU!

Guest lifhusar
Posted

Jag gjorde min GU på K3 jägarpluton och det är jag stolt över. Jag vet att vi är väldigt duktiga på strid inom ramen för grupp respektive plutons. Detta kan jag säga då jag sett en rad andra förband agera (inklusive KJ och k4) och jag kan ärligt säga att dessa, enligt min mening, faktiskt ligger ett snäpp lägre i förmåga. Detta kan givetvis skifta i från år till år men min uppfattning är att k3 ligger väldigt långt framme just när det gäller strid på grupp- och plutonnivå. K3 har ju också som mål att vara främsta förband avseende strid på dessa nivåer.

Vidare tror jag inte att KJ idag är "hårdare" än varken utbildningen på K3 eller K4 utan att dessa tre ligger på ungefär samma nivå. Däremot har jag uppfattningen att utbildning vid FJS, A-dyk och Röjdyk ställer högre krav på enskild soldat än de flesta andra tjänster i dagens svenska försvar.

Posted

Tja, om det är som du säger, att K3 utbildar kärvare och bättre soldater än K4 och KJ, så torde det innebära ett totalt misslyckande för dessa förband. Misslyckande i den mening att en Livhusar skulle vara bättre på att ta hand om sig själv än den soldat som gjort samma sak i sträng kyla (K4) eller soldater och befäl som genomgått särskild prövning för att överhuvudtaget bli antagen (KJ)...

Nej, jag tror inte på vad du säger, även fast jag respekterar dina åsikter så finns det ingen möjlighet att det stämmer.

Kan du lifhusar, precisera var och hur du "sett" KJ och K4 i sådan omfattning att du kan säga att ni är ett bättre förband?

För övrigt: Kan någon här vara vänlig att visa mig en länk där en KJ hackar på något annat förband? Tack på förhand...

Som morot får ni denna: www.zservice.se/jagarbasen/ och kolla forumet så ser ni nivån...

Posted

Snälla, låt inte denna tråd spåra ur. Det börjar lukta gammal "pajkast". Tror de flesta är lite less på detta. Avbryt medan ni kan...

Posted

Jag orkar bara inte höra ännu en livhusar bräka om hur hårda och tuffa de är, f´låt!

Fortfarande ingen KJ-länk?

Guest Jägers
Posted

Han sa inte att K3 hade bättre och kärvare soldater utan att vi är bättre på strid i grupp/ plutons ram. Jämför nyttjandet av utbildningstiden på en K4 jägarpluton och en K3 jägarpluton så ser du varför. K4 sysslar med patrulltjänst och strid i patrull (sammanstötsskjutningar, korridor och blixtlås mm) och eldöverfall. De är usla på plutonsstrid. Mycket av utbildningstiden läggs på uppträdande i patrull, fjällmarscher, överlevnad och annat matnyttigt för norrlandsjägarförband.

Jägarplutoner som utbildas på Vadsbo skv K3 har nästan enbart strid på utbildningsplanen. Skvadron/ pluton/ grupp ramen och det kraftsamlas på anfallsstrid mot nyckelfunktioner (föbindelser, flygfält, rakart, markrobot mm.) och fördröjningsstrid mot toppmoderna mekförband.

K3 och K4 har samma kravprofil på pliktverket, FC905. "Hårdheten" på soldaten är, och jag har stor erfarenhet av jägare från K4, likvärdig i de flesta avseenden. Dock är K4 mer "skogsmulle" och K3 mer "kötthuvuden" om ni förstår vad jag menar...

Posted
Jag orkar bara inte höra ännu en livhusar bräka om hur hårda och tuffa de är, f´låt!

Fortfarande ingen KJ-länk?

Men fasiken cerberusz, läs vad han skriver! Han hävdar att jägarna på K3 i dagsläget är snäppet bättre än de från K4 och KJS när det gäller strid inom grupps och plutons ram. Det han syftar på med strid är med största sannolikhet tagande av terräng och det är även just det som är K3-jägarnas paradnummer för tillfället. Varken K4 eller KJS sysslar med det i samma skala som K3 gör, de gör annat som de givetvis är bättre än oss från K3 på. lifhusar hävdar inte (i vart fall inte just här) att K3 är bäst av alla på allt, vilket många verkar läsa mellan raderna. Ni som seriöst snackar skit om andra regementen tror säkert också att det finns en rangordning mellan hur bra olika regementen är, utan att definiera vad det gäller. Släpp tangentborden, gå och ta en nypa luft, tänk efter vad ni sysslar med och varför vi genomför värnplikten så kan vi slippa denna sortens pajkastning som det urartar till.

Posted

Tycker att både Lifhusaren och Jägers varit sakliga och talat om hur de ser på det, seriöst. K3 och K4 HAR olika uppgifter. Ligga och klämma i en snöhög i -45 grader och att ge sig på ett gäng stridsvagnar som jag förstod det lite kortfattat. Det är skillnad. Sedan finns det väl säkert olika tjänster på det olika regementena också, så.. jaja.

Sedan går det ju att tolka svaren på sitt eget sätt... Försök inte misstolka allt!

hade vi inte någon NJ här? KJ?  

Fortsätt hålla debatten på en vettig nivå.

Även om jag måste säga att frågan är lite märklig. "hård" tjänst..  äh.

Gör lumpen som kvartersmästare. Så mycket tuffare blir det nog inte. Och ALLA som gör lumpen hoppas jag är stolta över det. Oavsett vad man pysslat med.

/Ing *Stolt lök* ;)

Posted
Tycker att både Lifhusaren och Jägers varit sakliga och talat om hur de ser på det, seriöst. K3 och K4 HAR olika uppgifter. Ligga och klämma i en snöhög i -45 grader och att ge sig på ett gäng stridsvagnar som jag förstod det lite kortfattat. Det är skillnad. Sedan finns det väl säkert olika tjänster på det olika regementena också, så.. jaja.

Sedan går det ju att tolka svaren på sitt eget sätt... Försök inte misstolka allt!

hade vi inte någon NJ här? KJ?  

Fortsätt hålla debatten på en vettig nivå.

Även om jag måste säga att frågan är lite märklig. "hård" tjänst..  äh.

Gör lumpen som kvartersmästare. Så mycket tuffare blir det nog inte. Och ALLA som gör lumpen hoppas jag är stolta över det. Oavsett vad man pysslat med.

/Ing *Stolt lök* ;)

Håller med.

Vad är hårdhet. Att kuta ex antal K med y antal Kilo på ryggen eller att ansvara för ett antal patienters liv som ytbärgare eller ha ansvaret för att inte skjuta bort de egna som eldledare eller b-platsare.

Det ena ställer fysiska krav det andra psykiska. Vad är tuffare ?

Posted

Det här börjar likna en tidigare tråd här på luckan....

Dom flesta tjänster för Vpl är krävande på ett sätt

eller det andra, att försöka jämföra är lönlöst.

Posted

Det verkar som jag fått de flesta emot mig, då jag tolkat K3:s inlägg som att de skulle vara störst, bäst och starkast...

Jag tycker det känns tråkigt att bli anklagad för något sådant, när ni själva tolkar mitt som sådant. Varför har ingen av tagit hänsyn till min frågeställning avseende individens massiva erfarenhet om förbanden ifråga, och huruvida KJ är stora i truten?

Det är sådana uttalanden som drar igång den här typen av debatter, som i sig är jävligt fåniga.

Dessutom är jag medveten om skillnaderna mellan K4 och K3, men kommentaren från Lifhusar var "är snäppet bättre"... Om det nu är skillnader, så torde L ha menat att K3 är bättre på den tjänst som är likartad, eller är jag ute och cyklar?

Jag tycker att ni själva ska ta en nypa luft och läsa ordentligt vad man skriver kanske?

Posted
Däremot kan jag tänka mig att K4:s KB-elever, som ligger inne två vintrar, är väldans duktiga också

Men KB-eleverna på K3 blir inte duktiga då eller?

Guest lifhusar
Posted

Cerberusz, det jag avsåg med "snäppet bättre" gäller enbart förmåga avseende strid på grupp- och plutonnivå. Här är min uppfattning att k3 är väldigt duktiga. Observera dock att, som nossid och jägers också skrev, att denna typ av strid upptar huvuddelen av utbildningstiden på k3. Med detta säger jag emellertid inte att det utbildas "bättre" soldater på k3 utan jag tror att, som tidigare nämnt, K3, K4 och för all del KJ ligger på ungefär samma nivå. Jag har stor respekt för soldater som genomfört sin GU på dessa förband och nästan samtliga jag träffat har varit både bra människor samt kompetenta, dugliga soldater.

Något vi däremot kan vara överens om är att forumet på Jägarbasen håller en, ibland, pinsamt låg nivå. Helt klart IG...

Posted

Då är jag med...

HURRAH! Vi löste detta utan verbalt handgemäng! (Applåder, ryggdunkningar etc).

:)

Guest Lord Good
Posted

Tänk på att huvudsyftet med att göra värnplikten är att göra en insats för vårt land, inte att visa vilka machomän vi är. Var och en ska bidraga efter förmåga och att försöka gradera vem som är viktigast eller tuffast är meningslöst. Alla som gör sitt bästa är hjältar i mina ögon oavsett om de är fallskärmsjägare eller kockar.

Posted

>> Ing <<

Såklart jag är här, kollar läget lite, men jag har inga skäl att ge mig in i sandlådan.. :-7

>> P-86 <<

Fråga mig gärna om tjänsten som KJ eller Amf, men det här med "hårdhet" är ett fjompigt begrepp som dessutom är mycket individuellt. Att sedan be andra jämföra tjänster hur hårda de är blir mycket vanskligt. Möjligen kan man titta på pliktverkets krav, men hur stor koll har de egentligen..?

Om nu någon anser att jag som KJ'are är "stor i truten" får jag väl be så mycket om ursäkt då.. :-7

Snarare brukar det (som jag upplever det) vara så att när ett gäng grabbar träffas och dricker öl och börjar babbla lumpen, så har minsann varenda jävel "spöat KJ" och "hur stora i käften de är"...tills jag 'råkar' dra fram treudden som hänger runt halsen.. Ljudet i skällan blir då ofta lite annorlunda.

Men så blir det när pojkar (i alla åldrar) ska börja mäta kuk och raljera..

Posted

Jävligt bra sagt Lord Good, håller med till hundra.

Håller även med Gotcha som fan, brukar vara scenariot som han beskriver (vad jag tror), sen att gämföra olika tjänsters "tuffhet" har jag inte kunnandet att göra (kan bara konstatera det jag har läst, som innan i tråden).

Men.

Det är mycket sällan "jägarna" som är stora i truten, intagningskraven innefattar att personen ska vara ödmjuk och lugn och ingen jävla "show-off" som redan tror han är någon sorts "rambo".

En polares polare sökte som FJS och lyckades ta sig till andramönstring men denna person var jävligt stor i käften och det är inte en kvalité som eftersöks på den sortens tjänster.

Resultatet av den stora käften var ett "hejdå"

FM är ute efter att hitta material att kunna forma till en jägare, det är där många "show-offs" missar och tror att det ska visa att de redan är jägare när de mönstrar....

jeje fan va jag yrar nu...

Posted

AGGH ....... Va skönt att NI inte drog iväg i en meningslös debatt a lá JÄGARBASEN.....  

P-86....Att välja bland de olika Jägarutb efter dess kärvhet nu när du mönstrar är enligt mig FEEL. Du skall snarare ställa dig frågan om vad DU vill syssla med under de månader i riketstjänst. Jägarlivet är jävligt hårt oavsett vilket emblém på baskern du har.  Jag har polare som gjort sina GUn som Lapplandsjägare, KJ, FJ, Röydyk, NJ och FBJ. Vi har mycket som vi har gemensamt men oxå saker som skiljer oss åt. Det är endast genom att sattsa på olika saker inom olika förb. som man i ett VPLförsvar kan få ut bästa resultat. Utb för Jägare på 10-15månader är enligt mig för kort tid.

P-86 blir du uttagen till Jägare av någon sort så kommer du få KÖTTA varenda jävla dag i 10-15månader, tänk på det.

Guest lifhusar
Posted

Skulle vilja hänga på Rangerteddys resonemang. P-86 och andra; om du blir uttagen till någon form av Jägarutbildning kommer du mycket riktigt att få "kötta"/prestera varje dag. Det är också just detta - varje dag - som en jägarutbildning innebär. Det är inte enbart ett baskerprov och en Jägarmarsch (eller motsvarande) som ska klaras av utan du skall kunna prestera fysiskt och psykiskt varje jävla dag av din utbildning. Det är mycket detta som jag tycker utmärker en jägarutbildnng; nämligen att vecka efter vecka bibehålla en hög nivå samtidigt som du konstant utsätts för fysiska och psykiska påfrestningar. Med risk att låta lite patetisk och pretantiös, men Navy Seals uttryck "The only easy day was yesterday" stämmer och karktäriserar faktiskt en bra jägarutbildning till viss del.

Pergite!

Posted

Min åsikt ligger i att medan Kj Är ett KRIGSförband så tränar dom och får, enligt min mening, ta i så att dom spricker på övningar för att bevisa vad dom kan. Medan Röjdyk och Ytbärgare har "skarp" tjänst där dom ser ett tydligt resultat av sitt handlande, tex. Spränga en gammal sjömina från WW2 eller dra upp någon ur vattnet.

DOck kan jag hålla med att dom FJS jag träffat har ett mer "trevligt" och proffsonelt betende, är intresserade av vad andra värnpliktiga håller på med och att utbyta tips (av vad som nu går :) ) Däremot har man av jägare (*host*K3*host*). Blivit kallad Mes, Lök, Fi**A, B*g och andra skändelse ord för att man inte hare en lika Matcho utbildning som dom...

Sen på tal om pannben: Vpl k3:jägare " Va F*n, Har ni ett vård kompani på T2? Orkar inte ni vårda era grejor själva?"

Vad han inte Tänkte på/förstod var att det var SJUKvård och inget annat... Iofs så hadde det inte varigt fel med ett för att slippa vården efter övn.

Givetvis finns det rötägg och Guldkillar/tjejer inom alla Förband såväl som Trängar, Fjs,KJ, ing osv...

Posted

Fu Dahlberg synd att du sprungit på ett par otrevliga K3 jägare. Ber om ursäkt å deras vägnar. Men vi är inte alla otrevliga :) Hoppas du får ett bättre intryck nästa gång.

Alla har vi en plats att fylla i försvaret. :)

Posted

Tänk på att det är det som sitter ovanför axlarna som räknas. Nästan alla kan gå omkring med packning och genomföra eldöverfall, men har man inte det rätta psyket så är det ingen idé.

Har varit runt på de flesta jägarförband i Sverige och skulle aldrig komma på tanken att diskutera om något är tuffare än det andra för det spelar absolut ingen roll. Det enda väsentliga är om de klarar av att lösa sina uppgifter i en ofredssituation.

Sedan är det tyvärr så att vissa förband har haft en tradition bland officerare som varit mindre lämplig, men förändringarna märks. Förbanden har olika uppgifter därför så skiljer det sig i utbildningen.

För att få en soldat motiverad att gå ut i strid så vill han ofta veta när han får mat nästa gång och vem som tar hand om honom om han blir skadad. Fastän de soldater som utbildas inom trängen oftast kallas lökar så vill jag inte gå ut i krig utan dem.