Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Guest Hanfot
Posted

jonte72:

KJ är inte ett "elit-infanteri" längre de har inte ens den beredd uppg längre. Den har amf skytte tagit över.

Mkt av det skit snack som kommer upp är ju just personer med en ngt låg självrespekt och måste då hävda sig på ngt sätt. Skinnskallar och deras motsv bland invandrare är ju utstötta och tar då till droger, knytnäven och annat som ligger på en grottmänniskas nivå.

Posted
jonte72:

KJ är inte ett "elit-infanteri" längre de har inte ens den beredd uppg längre. Den har amf skytte tagit över.

Mkt av det skit snack som kommer upp är ju just personer med en ngt låg självrespekt och måste då hävda sig på ngt sätt. Skinnskallar och deras motsv bland invandrare är ju utstötta och tar då till droger, knytnäven och annat som ligger på en grottmänniskas nivå.

Du måste erkänna att FJS utbildningen är mer krävande, mer utbildning och kunskap mm. KJS roll är markstrid, 2 kompanier i varje amfibiebataljon (har för övrigt ersatt markstridskompanierna från den gamla organisionen)

Samtliga FJS tjänstgör minst 15 månader och har en vinterutbildning på 3 månader.

Posted
Tänk på att det är det som sitter ovanför axlarna som räknas. Nästan alla kan gå omkring med packning och genomföra eldöverfall, men har man inte det rätta psyket så är det ingen idé.

Har varit runt på de flesta jägarförband i Sverige och skulle aldrig komma på tanken att diskutera om något är tuffare än det andra för det spelar absolut ingen roll. Det enda väsentliga är om de klarar av att lösa sina uppgifter i en ofredssituation.

Sedan är det tyvärr så att vissa förband har haft en tradition bland officerare som varit mindre lämplig, men förändringarna märks. Förbanden har olika uppgifter därför så skiljer det sig i utbildningen.

För att få en soldat motiverad att gå ut i strid så vill han ofta veta när han får mat nästa gång och vem som tar hand om honom om han blir skadad. Fastän de soldater som utbildas inom trängen oftast kallas lökar så vill jag inte gå ut i krig utan dem.

Bra sagt!!

Jag hade förrut en dålig bild/erfarenhet av jägarförband. De fjälljägare, kustjägare, K3-jägare osv som jag träffade på var dumma i huvudet, sådan var/blev bilden i alla fall. Men jag kan med glädje säga att jag har träffat killar som bevisar motsatsen. Har en polare som gjort lumpen på I22. Har träffat flera inom FBU, som gjort GU som K3-jägare, KJ osv, som är trevliga, intelligenta och framförallt ödmjuka. :)

Som det är sagt, alla behövs!!!

Posted
Du måste erkänna att FJS utbildningen är mer krävande, mer utbildning och kunskap mm. KJS roll är markstrid, 2 kompanier i varje amfibiebataljon (har för övrigt ersatt markstridskompanierna från den gamla organisionen)

Samtliga FJS tjänstgör minst 15 månader och har en vinterutbildning på 3 månader.

Du snackar fortfarande om kj90, iom kj2000 gör alla 15månader på kjkomp. Man utbildar växelvis med fjs för att ej konkurrera om de få dugliga soldatämnena. Markstridsdelen har helt övertagits av amfsk. KJ sysslar med span o und

Posted

Min enkla erfarenhet gör gällande att det är hög kvalitet på samtliga jägarförband i Sverige dock med ett plus för FJS.

Man är helt enkelt lite bättre över hela linjen vad gäller individuellt uppträdande och så.

Hade dock den stora glädjen att få en jägarfänrik från K4 som underställd på en GKÖ. Han trodde han skulle få en behaglig resa men han blev varse om att även infanteritjänst ställer sina speciella krav. Efter att ha anfallit under 3 dygn enligt "gasa/bromsa-principen" var han beredd att dö. Han längtade hem till sin behagliga tillvaro i Arvidsjaurskogarna. Han lovade att aldrig mer uttrycka sig nedsättande om sina kollegor i norrlandsinfanteriet mer efter den upplevelsen.

Hård tjänst kan ha många utseenden.