Bravo One Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Det pratas mycket om SSG, Nationell insatsstyrka m.fl. Vilka finns det här i Sverige och vilka är deras uppgifter, någon som kan förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Jag vet inte om du hört om HVu och FBU-u :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Bravo 1: De enda jag känner till som är officiellt klassade som specialstyrkor i .se idag är FskJ (de har väl en "beredd-styrka") och SSG. KJ brukade höra hemma där, men blev petade av någon anledning i den senaste "uppdateringen". "Big deal" kan man ju tycka, men det eftersom KJ har närmat sig FskJ i uppgiftsdefinitionen borde de ha mera "SF-status" nu än tidigare.. Ahh..kaffe.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mojo Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 vpl-fjs är ingen specialstyrka. däremot klassas fjs insatskompani som en. Då kj mig veterligen inte har något insatskompani motsvarande platsar dom antagligen inte i denna kategori. Rätta mig om jag har fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Bravo one: SSG= Särskilda SkyddsGruppen tillhör FM. Består av Yoff och har uppgifter så som: skydda eskortera typ ÖB, hämta hem piloter, spaning etc. NI= Nationella Insatsstyrkan tillhör Polisens organisation och består av speciellt utbildade poliser. Dem är sveriges antiterroriststyrka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Beck Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Kanske är helt ute och reser men jag har hört att en av kriterierna för special förband är att förbandet inte ingår i den nedåt fallande militära organisationen utan att de står utanför, direkt under högkvarteret/ledningen(???). Rätta mig gärna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Nifelhel dom är väl också tränade för att rädda POW:s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted August 2, 2002 Report Share Posted August 2, 2002 Nifelhel dom är väl också tränade för att rädda POW:s Jo jag skrev ju ett antal uppgifter och lade till etc. POW's faller under den kategorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 3, 2002 Report Share Posted August 3, 2002 Bravo 1: De enda jag känner till som är officiellt klassade som specialstyrkor i .se idag är FskJ (de har väl en "beredd-styrka") och SSG. KJ brukade höra hemma där, men blev petade av någon anledning i den senaste "uppdateringen". "Big deal" kan man ju tycka, men det eftersom KJ har närmat sig FskJ i uppgiftsdefinitionen borde de ha mera "SF-status" nu än tidigare.. Ahh..kaffe.. Ok... Har jag missförstått er eller finns det alltså i svenska Försvarsmakten en lista där de förband som får kalla sig "specialstyrkor" är uppräknade......... För att "bli klassad" som specialstyrka, får förbandet då ett besök av en "besiktningsman" som gör en kontroll och ett utlåtande liknande de som företag måste gå igenom för miljö och kvalitetscertifiering????......... Vad känneteckar en "specialstyrka"??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 3, 2002 Report Share Posted August 3, 2002 Ok Nifelhel Jahapp då lägger man det hundrade inlägget på forumet då Hej hå hej hå mot två hundra ska vi gå ------------------------------------- Du har fortfarande en bit kvar. The Swede *som ligger på 728 inlägg* :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 3, 2002 Report Share Posted August 3, 2002 Angående SSGs spanings- och informationsinsamlingsuppdrag i Afganistan så var det en rekryterare från SSG som kom till oss på Livgardet och försökte få oss intresserade. Han sa att det som skrivits i media var politiskt korrekt men att deras egentliga uppdrag var strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted August 4, 2002 Report Share Posted August 4, 2002 SSG försöker rekrytera lite här och där, vet att dom varit på bl.a F7 och försökt få med sig soldater. Står en artikel i Försvarsforum (som finns att finna på nätet) där det står om vad dom sysslar med, etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted August 4, 2002 Report Share Posted August 4, 2002 att SSG letar folk så förbannat, snart kommer väl alla vara SSG:are ;) dessutom vad spelar det för roll om man klassas till special förband som kustjägare om regeringen skickar sitt egna SSG.. man lär ju inte få någon "SF" bouns.. hmm, märkte nyss att jag översatte forces med förband.. men men,då funkar ju iallafall förkortningen ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 20, 2002 Report Share Posted August 20, 2002 Precis som några här ovan har redovisat finns idag två svenska förband som är klassade som "specialförband", nämlige SSG och Fallskärmsjägeriet. Följande är ett citat från www.markop.com/htm/insatsledning.htm "Ledning av specialförband FM har ett begränsat antal förband vilka definieras som specialförband och avses lyda under en särskild ledning. Vilka förband som idag definieras som specialförband har redovisats muntligt vid föredragningen 02-01. Produktion m m av dessa förband skiljer sig inte från andra förband. Respektive ledning i HKV har sitt delansvar. Inriktning av förbandens verksamhet, operativ planering mm föreslås ske genom en särskild ledningsgrupp etablerad i OPIL. Motivet till denna organisatoriska form är bland annat kravet på interoperabilitet där motsvarande förband utomlands leds av en DSF (Director Special Forces)." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 20, 2002 Report Share Posted August 20, 2002 Vad jag har hört är att SSG fick dirigera trafik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Divine Posted August 21, 2002 Report Share Posted August 21, 2002 LeadHead---> Häda inte =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted August 23, 2002 Report Share Posted August 23, 2002 Kliar mig lite i huvudet. Spelar ju egentligen ingen större roll vilka som klassas som SF men det är klart att man e lite nyfiken KJ fipplar ju bara med span o sabotage numera om jag inte är helt felinformerad. Markstriden som KJ körde med innan är ju AmfSkyttes del nu. Vi får ju se hur det blir, vi är lite taskit informerade om hur vår utb. kommer att bli. Det är ju trots allt första KJ2000 kullen i år, skall bli intressant. Lev väl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 23, 2002 Report Share Posted August 23, 2002 >> ViktorH << Nja, inte BARA. Rycker du in på KJ-komp nu i höst? Oroa dig inte, ni kommer nog få göra en och annan våldsam landstigning också, om jag inte tar fel.. *harkel* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted August 23, 2002 Report Share Posted August 23, 2002 Gotcha, De har redan legat inne i nästan två månader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted August 23, 2002 Report Share Posted August 23, 2002 >> ViktorH << Nja, inte BARA. Rycker du in på KJ-komp nu i höst? Oroa dig inte, ni kommer nog få göra en och annan våldsam landstigning också, om jag inte tar fel.. *harkel* Precis som Max skrev så har vi redan ryckt in Det blir inga GB i år heller, det blir bara PBSare. Jo jag hoppas på det, men av vad vår PC sagt så verkar det inte som det blir många, om ens några. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Beck Posted August 23, 2002 Report Share Posted August 23, 2002 attn.ViktorH, känner du Bohman?? Hur klarar han sig??? Han e polare så man e ju lite nyfiken??? Förresten när är uttagningarna till attackdykarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted August 23, 2002 Report Share Posted August 23, 2002 Hehe jo klart jag känner Bohman! Jodå han köttar på som fasen, han verkar inte ha några problem med något! Uttagningarna har redan vart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts