Jump to content

Väktare

SERG. B

Recommended Posts

Posted

Är lite konfunderad över några observationer som jag gjort på sista tiden.

Jag såg häromdagen i Stockholm på Odengatan en Securitas väktarbil med blå sirener och en stor skylt som det stod Skyddsvakt på. Vad är detta?

Har också sätt väktare med pistol. Vad är det som händer, har väktarna fått ökade befogenheter pga nedskärningarna i Polisen eller och jag trodde skyddsvakt bara var något som bara fanns inom det militära. Någon som vet något?

Posted

Securitas har tagit över bevakningen vid vissa försvars anläggningar.Vilket gör att den personal som jobbar med det är skyddsvakter.

Blåljus har det fått för att ta sig till objekten vid ev larm.

Så det är den enda utökade befogenhet de har.

Posted

Ja jag tänkte att det kanske var något sådant men visste inte säkert eftersom jag har hört att man inte ville överlåta bevakningen till ett privat bolag. Men är det också därför som de får bära vapen eller?

Posted

Civila skyddsvakter är inget nytt. Det finns gott om civila skyddsobjekt, t ex Rosenbad och Luftfartverkets flygplatser. Dessa bevakas av civila skyddsvakter som är beväpnade precis som sina militära motsvarigheter.

Däremot är det första gången jag hör att de får ha blåljus.

Posted

Vapen ingår i deras utrustning.Efter att de har genomgått en tre dagars utb och avlagt sjkutprov enligt polisens prov.

Men securitas är även ett av få tror det är tre företag som även får ha beväpnade personskydds väktare.

Det är inte någon större skillnad mellan civila och militära skyddsvakter.Den största skillnaden är att som civil skyddsvaktär inom vapen hanteringen.Civila har något som heter för höjd beredskap,vilket innebär att man får ta ur vapnet ur hölstret och göra mantelrörelse och där efter bära vapnet i handen.Vilket man inte för göra som militär skyddsvakt.

Posted
Den största skillnaden är att som civil skyddsvaktär inom vapen hanteringen.Civila har något som heter för höjd beredskap,vilket innebär att man får ta ur vapnet ur hölstret och göra mantelrörelse och där efter bära vapnet i handen.Vilket man inte för göra som militär skyddsvakt.

Var har du hört detta?

Det är enskild skyddsvakt som avgör när han behöver höja sin eldberedskap genom att göra mantelrörelse. Det är inte förbjudet på något sätt. Däremot säger SäkI att pistol inte får bäras hölstrad med en kula i loppet utom i vissa särskilda fall.

Posted

För att förklara det enkelt så gäller för militär personal ENDAST vid nödvärnsitvation,enligt skjutvapen -militär skyddsvakt.Förordning (1992:98).Ska man hårddra det så gäller på ryggen gevär fram till det uppstår en nödvärns sitvation.

Det är därför framför allt hv ligger lite offside vad gäller utrustning och utbildning.Som skyddsvakt ska man ha utb på batong och fängsel.Samt även självskydd.För det är alltid busen som bestämmer våldsanv graden.

För civila gäller i stor sett samma regler som för polis.

Höjd beredskap använd främst vid ev inbrotts larm.

Och där är det upp till skydsvakterna att göra bedömningen.

Posted

Du får nog förklara lite mindre enkelt är jag rädd.

Ja, skjutvapen får endast användas i nödvärn. Det är inte samma sak som att du inte får höja eldberedskapen genom att ha en kula i loppet. Det kan du göra så fort du anser att det behövs. Vid ett inbrottslarm skulle jag definitivt göra det.

Det finns inget krav på att en skyddsvakt ska ha handfängsel eller batong, även om det kan vara önskvärt. Däremot ska han vara utrustad med skjutvapen.

Posted

Blåljus är väl knappast något nytt.

T.o.m Connex-trafikledningsbilar glider runt med dessa på stan och har tillåtelse att köra om och köra mot rött.

Har även sett olika VVS-bilar och fordon från Fortum åka runt med dessa.

Posted
Det finns inget krav på att en skyddsvakt ska ha handfängsel eller batong, även om det kan vara önskvärt. Däremot ska han vara utrustad med skjutvapen.

Det är mig veterligen bara en förordning av FM som gäller FM:s skyddsvakter som säger att de/vi ska vara utrustade med ehv.

Posted
Det är mig veterligen bara en förordning av FM som gäller FM:s skyddsvakter som säger att de/vi ska vara utrustade med ehv.

Det har du rätt i. Däremot har jag aldrig sett en civil skyddsvakt som inte har varit beväpnad med pistol eller revolver.

Posted
Blåljus är väl knappast något nytt.

T.o.m Connex-trafikledningsbilar glider runt med dessa på stan och har tillåtelse att köra om och köra mot rött.

Har även sett olika VVS-bilar och fordon från Fortum åka runt med dessa.

Är det inte bara brandbilar, polis, ambulans och skyddsvakter som har blått ljus? VVS-bilar och liknande har väl orange ljus?

Posted

Blåljustillstånd beviljas av resp. lsty. I stockholm fanns det en civil bärgningsbil som var knuten till lfv. och hadde blåljus för att kunna rycka ut snabbare vid flygplanshaverier.

Sedan är blåljus bara till för att påkalla "friväg", och innebär inte att användaren får bryta mot trafikreglerna hur som helst.

Det är fortfarande på brukarens ansvar att inga trafikolyckor eller tillbud sker.

Exempel: polisbil som kör mot röttljus och krockar med dig blir vålande till olyckan och inte du som hadde gröntljus.

Det är bl.a. p.g.a. detta som brandingenjören på johannes brandstation i sthlm har slutat åka i mötande körfält på sveavägen.

Posted

Att föraren i ett fordon som kör enligt trängande fall automatiskt skulle bli vålande vid en ev. krock stämmer inte riktigt.

Trafikförordningen säger att man är skyldig att lämna fri väg för utryckande utryckningsfordon. (blåljus och ev. sirén)

Denna gäller även vid trafikkorsningar.....

Trafikförordningen säger också att föraren i ett utryckningsfordon som kör enligt trängande är skyldig att visa hänsyn till andras säkerhet...

Posted

Enligt KalleSWE:s exempel stämmer det.

Du får som utryckningsförare köra mot rött ljus med begränsad hastighet.

Du får alltså inte bränna rätt över en korsning i 90 km/h utan du måste hålla en låg hastighet.

Skulle du orsaka en trafikolycka i ovanstående exempel döms du som vållande.

The Swede

*Fd brandman med frivägutbildning*

Posted

Stämmer, men kör man 90 km/h genom en korsning så visar man ingen hänsyn för andras säkerhet!

Men sänker jag hastigheten, bromsar in, har blåljus samt sirenén på och krockar pga. att föraren i ett fordon inte uppmärksammat mig pga. hög musik i bilen, snack i mobiltelefon osv så kan tolkningen bli en annan.....

Posted

när ändå detta med blåljus diskuteras, jag vet att det är lite OT men behöver ett svar.

jobbade på ett event i helgen, där en mycket störig person också jobbade.

han har just nu tydligen någon form av ansvar på O-ringens orienteringstävlingar, som går här på västkusten just nu.

Jag tror han gör detta via FRO's räkning, eftersom han är medlem där.

det som retade upp mig mer än normalt var det faktum, att han kör omkring i en militär-reggad V70 med en blå larmbåge på taket.

jag tror inte att någon från försvaret har sanktionerat detta användande, utan att RA-miffot själv har utsett sig till viktig av den grad, att han får ha dessa blåljus.

blåljus är det lätt att få tag på i min hemstad, vi har ett förtag som tillverkar larmbågar, och det ligger ett par och skräpar i rekvistitaförrådet på filmstudion också.

min fråga är bara: detta borde väl vara olagligt? och vart skall man vända sig?

kan jag kolla upp reg-nr och se vilket regemente bilen tillhör?

har iofs två val skredsvik eller F7 att välja på, då jag vet att han har kontakter på båda ställena.

om någon på F7 känner igen en ovanligt tjatig, störig och KRAFTIG frivilliganställd med svåra attetydproblem och förkärlek för alla former av uniformer, tex taxi och busschaffis, kan ni höra av er så skall jag ge er lite info, på hur han brukar uppträda på publika-evenemang.

men det är väl fullt normalt för en staketvakt utan bricka, att bära fängsel och teleskopbatong?

Posted

Det finns militärreggade bilar med blåljus, fast det är MYCKET ovanligt, och de brukar vara märkta "Militärpolis". Han är nog bara ännu en mytomanidiot.

Posted
Det finns militärreggade bilar med blåljus, fast det är MYCKET ovanligt, och de brukar vara märkta "Militärpolis". Han är nog bara ännu en mytomanidiot.

jo det vet jag att han är.

problemet är bara att det börjar bli lite väl mycket, och att ingen på FM verkar bry sig.

och hans bli är inte märkt MP, den är märkt ledning/samband.

han har redan lyckat med konststycket att bli sparkad ur vår insatspluton, för att totalt vägrat lyda order från vår plutchf. samt att utge sig för att vara befäl, något som han ej är.

civilt utger han sig för att vara väktare, ordningsvakt och ambulanssjukvårdare.

och det finns ingen han lyder vid publika arrangemang, förutom högsta polisbefälet i västra götaland.

inte så jävla kul att ha hand om säkerhet på konserter, och veta att arrangörerna anställer en förening, för att hålla koll på plankare, utrustade med teleskopbatonger, när publiken består av barnfamiljer som skall lyssna på GES.

eftersom han är militär skyddsvakt har han rätt att bära batong, detta enl hans egen utsago.

rätt kul när min personal beståt av yrkesofficerare och hemvärnsplutonchf till 90 %

och vad jag minns av min skyddsvaktutbildning är väl teleskopbatonger räknade till knivlagen?

Posted

Även om mina trafikpoliskunskaper inte är de bästa skall jag försöka mig på ett förslag.

Militära fordon lever sitt eget liv skilt från de civila fordonskungörelserna. Om fordonet bär utryckningsljus skall det vara registrerat som utryckningsfordon i det militära fordonsregistret (som inte är offentligt). Dock gäller för militära utryckningsfordon samma regler som för civila sådana. Han bör för övrigt ha genomgått utryckningsförarutbildning för att framföra utryckningsfordon på allmän väg.

Att bära teleskopbatong eller handfängsel som militär skyddsvakt är helt OK - om man tilldelats dessa av försvaret och bär dem under fullgörandet av militär skyddsvakttjänst.

Att bära teleskopbatong i annat sammanhang - t ex under GES-konsert - kan man för att uttrycka sig milt fetglömma vare sig man är militär eller civil skydds- eller ordningsvakt. Bärandet av teleskopbatong (och förmodligen även handfängslen) är ett solklart brott mot knivlagen och de s k gatustridsvapnen kommer att bli synnerligen förverkade om farbror konstapeln får tag på karln.

Vad gäller den militärregade V70:n bör detta anmälas till den försvarsenhet som lånat ut fordonet. Gatustridsvapnen bör anmälas till polismyndighetens ansvarige utbildare för ordningsvakter eller till polisinsatschefen vid det eventuella evenemanget.

Posted

Vad tillhör han för något förband? Vem är det?

Edit: Nu såg jag att han tillhörde F 7........

Posted

@ jake the snake:

nja vad jag vet så är han utbildad vid den numera nedlagga flottiljen i söderhamn.

men tyvärr så besuldar han F7 med sin närvaro.

tror iofs att han har lyckats få tag på bilen på skredsvik.

skall slå en signal dit ut i veckan och fråga om de medverkar som militär enhet under o-ringen.

tyvärr så misstänker jag att sveriges mest inkompetnet pressofficer finns med i bilden också.

men har han fått ut bilen som representant för frivilligförsvaret, så ska ta mig fan huvuden rulla!

någon mer på detta forum har med säkerhet råkat ut för honom, iochmed att han utger sig för att vara reservare så brukar han vara med på övningar lite över allt på västkusten.

oftas då tillsammans med högre officerare, talandes nedlåtande om insatsplutoner.

@unicorn:

vad gäller hans gatustridsmedel så lades dessa av honom sedan han fått en varning av ordningsvaktchefen på plats.

mannen leder en grupp människor som säjer sig jobba med ORDNING vid publika evenemang i min hemstad, de jobbar med säkerheten runt de vattenfall så bildar grunden för den stadsfestival som min hemkomun och vattenfall arrangerar varje år.

tyvärr låter komunen de vakta staketen runt konserterna som ingår i stadsfestivalen.

detta görs under FRO's namn och de pengar de får i föreningsbidrag går till inköp av uniformer.

i år hade de iklätt sig helsvarta uniformer med kortärmade skjortor och BDU-byxor.

de var 20 man i denna klädsel där ca 16 av dem hade kängor med byxorna nedstoppade i skaften.

detta trots att arrangören ger oss som jobbar med eventet röda t-shirts för att vi skall synas.

jag vet inte vad ni tycker men personligen tycker jag inte svarta uniformer hör hemma på konserter med barnfamiljer.

men största problemet är inte deras klädsel utan deras attetyd.

det sista jag skulle vilja möta som familjefar som har betalt 1000 spänn i biljettkostnad för min familj, är någon lillhitler med mindervärldskomplex som kontrollerar så att jag dricker min 45kr-folköl på rättsätt.

Posted
i år hade de iklätt sig helsvarta uniformer med kortärmade skjortor och BDU-byxor.

hmm... nu blev jag fundersam.

I mitt hemvärn så har vi en FRO:are som jag har sett på McDonalds iförd tight svart t-shirt, svarta byxor, M90-kängor och ett Bianchibälte med bojor och teleskopbatong.

I sällskap hade han en kompis, som var likadant riggad, förutom att han hade en svart bomberjacka. Lätt facistiska drag alltså. I sällskap hade de två st. nippertipper i 14-årsåldern.

Min första tanke var: herregud.

Min nästa var: gör ett misstag nästa övning och ditt arsle ryker!

Tyvärr så har jag inte träffat honom på någon övning sen dess.

Posted

Ursäkta mej, men är inte FRO en, citerat från deras hemsida: "frivillig försvarsorganistion som skall bibehålla och utveckla hög kompetens om sambands- och informationssystem."? Varför vaktar de konserter som ingår i stadsfestivaler? Och varför har de egenpåhittade, svarta uniformer? Av det som man läst i tråden så verkar det ju som om FRO är något slags nazisympatiserande vaktbolag...

Posted

tyvärr är det väl så att FRO avd i min hemstad består av en och samma släkt med några få inslag av vannsinniga mytomaner.

av de 20 som vaktar stadsfestivalen är väl tre av dem medlemmar i FRO, resten är där för att de får vara i händelsernas centrum.

tro mig efter elva år med jobb inom konsert-branschen, vet man att den är en manet för folk ur begåvningsreserven, som gör allt för att få uppleva "15 secunds of shame".

och jag skall inte ljuga, det var därför jag hamnade i branschen själv, och svarta kläder när man jobbar som scenarbetare är praktiskt.

men när man jobbar som "värd" och skall var en person som skall ta hand om publik, är det tabu tankarnma går direkt till nazismen, och "poliswannabee"

• 9 months later...
Guest Övervakaren
Posted
Att bära teleskopbatong eller handfängsel som militär skyddsvakt är helt OK - om man tilldelats dessa av försvaret och bär dem under fullgörandet av militär skyddsvakttjänst.

"Att bära teleskopbatong eller handfängsel som militär skyddsvakt är helt OK - om man tilldelats dessa av försvaret och bär dem under fullgörandet av militär skyddsvakttjänst."

Detta är inte hela sanningen. I försvarmakten får endast den som är Militärpolis och utbildad på expanderbar batong bära densamma. Detta är en regel UTAN undantag!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...