vargen Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Jag funderar på att införskaffa ett nytt vätskesystem för att använda tillsammans med 304k. Just nu ligger valet mellan Camelbak Storm och Source vätskesystem till SV2000. Kan man använda Sourcen tillsammans med skyddsmask 90? Quote
IB2 Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Inte helt utan ingenjörskonst... Men allt är möjligt med tejp och ståltråd, men då kan du ju lika gärna det med en camelbak. Quote
psi0n Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Hallå, jag är själv ute efter ett vätskesystem. Det blir nog source för min del. Kanske lite bökigt till 304k antagligen får man ha den under uniformsjackan antar jag men man slipper köpa nytt när man får stridsväst2000 tilldelad. 2 flugor i en smäll. Någon som vet hur det är att ha source till 304k ? Det här med tejp och ståltråd att få source att passa till skyddsmasken är kanske ingen bra ide ur nbc skyddssynpunkt. Kan ju inte vara speciellt skyddande eller!? Quote
Forumsledning henke Posted July 18, 2003 Forumsledning Report Posted July 18, 2003 psi0n: Har du inte fått ut Stridsvästen måste du vara med i HV eller FBU. Och hur ofta övar ni med skyddsmask och är det då så länge att ni måste ha västskesystem till det? Ta med den vanliga fältflaskan med rätt kork till om det skall övas NBC. Vet inte ens om munstycke för skyddsmask tilldelats de som har fått source-systemet. Varför krångla till det? Quote
wolfie666 Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 psi0n: Har du inte fått ut Stridsvästen måste du vara med i HV eller FBU.Och hur ofta övar ni med skyddsmask och är det då så länge att ni måste ha västskesystem till det? Ta med den vanliga fältflaskan med rätt kork till om det skall övas NBC. Vet inte ens om munstycke för skyddsmask tilldelats de som har fått source-systemet. Varför krångla till det? "Träna som man krigar" det är en bra princip tycker jag. Jag tog upp det med ett NBC befäl i vårat grannkompani om problemet med kompabiliteten vätskesystem+skyddsmasken. Han håller med det behövs, han var på kurs förra sommaren och sprang 800m i skyddsmask och c-vätskeskyddet. Han fick dricka nästan tre liter vatten!!! Det är en hel massa fältflaskor. Så jag tycker att det borde ju finnas en adapter till vätskesystemet Quote
dxl Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 psi0n: Har du inte fått ut Stridsvästen måste du vara med i HV eller FBU.Och hur ofta övar ni med skyddsmask och är det då så länge att ni måste ha västskesystem till det? Ta med den vanliga fältflaskan med rätt kork till om det skall övas NBC. Vet inte ens om munstycke för skyddsmask tilldelats de som har fått source-systemet. Varför krångla till det? Vi i GBG insats ska kunna klara av strid i NBC, vi har högre kvalitet på utrustningen en vad räddningstjänsten har.. Att vi inte fått öva med den är ju en annan femma :P Quote
zaitoh Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Jag tog upp det med ett NBC befäl i vårat grannkompani om problemet med kompabiliteten vätskesystem+skyddsmasken. Han håller med det behövs, han var på kurs förra sommaren och sprang 800m i skyddsmask och c-vätskeskyddet. Han fick dricka nästan tre liter vatten!!! Det är en hel massa fältflaskor. Så jag tycker att det borde ju finnas en adapter till vätskesystemet eh, hur fyller man på sin fältflaska under nbc-förhållanden? Quote
KD803 Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Är det någon som vet om själva vattensäcken i Source klarar c-stridsmedel? Är ju ingen idé med munstycke till skyddsmasken om innehållet är kontaminerat. Quote
Forumsledning henke Posted July 18, 2003 Forumsledning Report Posted July 18, 2003 3 liter vatten? Det kan inte ens kroppen ta upp. ca 2 dl /15 minuter är vad den kan suga upp. Efter tre liter måste det blivit blött i nederdelan av c-vätskeskyddet Har själv legat 3 timmar i gassande sol med mask, c-vätskeskydd och då var det inte tal om att dricka när man gamla skyddsmasken... Detta efter att ha stridit och gått runt halva dagen med tätklädsel..mitt i sommarvärmen. Köp du ett vätskesystem som funkar bra till vardags. Camelbacken är antagligen bekvämare samlare, men dyrare. Source, är brett, fyrkantigt men billigare. C-hotsnivån äer nog av mindre vikt. Det är ju tom så att man numera får ha sky.masken i stridspackningen. När du måste ha mask medburen kan du ju switcha till fältflaska oxå. Man kan ju stoppa in nästan alla typer av v-system inuti västen, hade mitt source isärtaget med enbart den blå påsen i min väst. Blev smidigare så, spec med packning. Quote
zaitoh Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 3 liter vatten?Det kan inte ens kroppen ta upp. ca 2 dl /15 minuter är vad den kan suga upp. Efter tre liter måste det blivit blött i nederdelan av c-vätskeskyddet trodde att man var tvungen att dricka mer för att komma upp i den mängs som kroppen klarar att ta upp. som vilken anna kemisk jämviktsreaktion som helst alltså... observera tror - har hört ihop med rimlighet Quote
jed Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 Om du är med i HV får du inte använda vätskesystem "tilldelad mtrl är tillräcklig mtrl"... Vi som hade camelbacks el dyl fick tillsägelser på befälskursen. Att jag sen inte håller med de alls, utan tycker att min camelback är det bästa sen skivat bröd är en helt annan sak. Att ta fram fältflaskan (som utan hållare sitter tokfast i stridsbältet, och hållare tilldelas inte HV), dricka och stoppa undan den igen tar en stund, särskilt med kroppskyddet på, och det har vi alltid... Att ta en slurk vatten från ett vätskesystem liknande camelback tar 2 sekunder... Det är ganska enkelt att räkna ut vilket som är bäst i en stridssituation. Quote
The Swede Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 Om du är med i HV får du inte använda vätskesystem "tilldelad mtrl är tillräcklig mtrl"... Vi som hade camelbacks el dyl fick tillsägelser på befälskursen. Att jag sen inte håller med de alls, utan tycker att min camelback är det bästa sen skivat bröd är en helt annan sak. Att ta fram fältflaskan (som utan hållare sitter tokfast i stridsbältet, och hållare tilldelas inte HV), dricka och stoppa undan den igen tar en stund, särskilt med kroppskyddet på, och det har vi alltid... Att ta en slurk vatten från ett vätskesystem liknande camelback tar 2 sekunder... Det är ganska enkelt att räkna ut vilket som är bäst i en stridssituation. Ibland blir man bara vansinnig Då är det väl inte tillåtet med en PET-flaska med vatten i heller? The Swede Quote
Rambo Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 Vilket stolpskott till befäl kan få för sig att förbjuda något som höjer förbandets stridvärde? Så länge det inte äventyrar snabb idetifiering vän/fi eller innebär åverkan på kronans materiel så är väll "privatfinansierade" förbättringar av personlig utrustning positivt. Vilket vätskesystem funkar bäst till SADF-västen? Var köper man det bäst (billigast)? Vilka tillbehör är värda att lägga pengar på? Quote
Fu Kjellberg Posted July 23, 2003 Report Posted July 23, 2003 Vilket stolpskott till befäl kan få för sig att förbjuda något som höjer förbandets stridvärde?Så länge det inte äventyrar snabb idetifiering vän/fi eller innebär åverkan på kronans materiel så är väll "privatfinansierade" förbättringar av personlig utrustning positivt. Vilket vätskesystem funkar bäst till SADF-västen? Var köper man det bäst (billigast)? Vilka tillbehör är värda att lägga pengar på? Vilken Av SADF västarna är det du menar? MP-SECs har hel ryggficka och den tar 3l . Originalvästen och kopierna har delad ryggficka. Alternativen är att sprätta upp mellanväggen eller hitta en liten blåsa typ 1.5 liter. Camelbak är bra. Har det själv. Kostar lite mer men är pålitligt. Quote
Dies irae Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Fick inte riktigt klart för mig när jag läste tråden... Är Source Vätskesystem 2002 bra eller. Tänkte införskaffa.....?? Quote
daan Posted July 27, 2003 Report Posted July 27, 2003 Puffar för denna tråden då jag, liksom J fyhr, är intresserad av att köpa den. Quote
vargen Posted July 27, 2003 Author Report Posted July 27, 2003 Det blev en Camelbak här. En ThermoBak 3L Quote
jed Posted July 27, 2003 Report Posted July 27, 2003 Ibland blir man bara vansinnig Då är det väl inte tillåtet med en PET-flaska med vatten i heller? The Swede Yep, bara att hålla med Men vi hade inte med oss några stridspackningar ut, bara det vi hade på oss (eftersom det var lite kasst väder så ville de flesta ha med sig regnstället. Om inte skyddsmasken har filtret monterat går stället in i skyddsmaskväskan, det löste det problemet iaf) PET flaska var ok, så länge den var inlindad i svart tejp (utom i botten) och instoppad i packningen. Befälet i fråga var klockrent i övrigt, det var en bra kurs, men han var VÄLDIGT noga med att följa reglementet, och det sa "inga vätskesystem" och då var det klart. Tilläggas kanske bör att jag alltid kör med en camelback på ryggen på våra övningar... Fältmässighet före (puckade) reglementen. <OT> Rambo: Då ska du höra den senaste idiot-pucko-miffo ordern från våran Bataljonchef, vi får inte ha kniv i stridsbältet längre. Det enda som är tillåtet är en morakniv i byxbältet. Försök komma åt den med kroppskydd och stridsbälte du... </OT> Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 27, 2003 Report Posted July 27, 2003 \\//PET flaska var ok, så länge den var inlindad i svart tejp (utom i botten) och instoppad i packningen.\\// Varför inte tejp i botten?? Intresseklubben är spänd av förväntan! Quote
Gotcha Posted July 27, 2003 Report Posted July 27, 2003 <OT>Rambo: Då ska du höra den senaste idiot-pucko-miffo ordern från våran Bataljonchef, vi får inte ha kniv i stridsbältet längre. Det enda som är tillåtet är en morakniv i byxbältet. Försök komma åt den med kroppskydd och stridsbälte du... </OT> Eh? Den biten såg inte jag..! // Gotcha, vars ögon automagiskt sätter /ignore på skrivbordsjägar-lösningar.. B) Quote
Nifelhel Posted July 27, 2003 Report Posted July 27, 2003 Skrivbords- jägare / piloter har alltid en tendens att veta vad som är bäst och lämpligast för mannen i värnet. Är det funkis ja då skall dem inte ha det. Quote
Tompa Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 \\//PET flaska var ok, så länge den var inlindad i svart tejp (utom i botten) och instoppad i packningen.\\// Varför inte tejp i botten?? Intresseklubben är spänd av förväntan! För att du ska kunna se hur mycket vatten det är kvar i flaskan så klart! //toMPa Quote
Guest Dedicated Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 (edited) Fick inte riktigt klart för mig när jag läste tråden...Är Source Vätskesystem 2002 bra eller. Tänkte införskaffa.....?? Det lär vi ju se när vår beställning dyker upp, eller hur, broder? Edited July 28, 2003 by Fyhr Quote
jed Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Skrivbords- jägare / piloter har alltid en tendens att veta vad som är bäst och lämpligast för mannen i värnet. Är det funkis ja då skall dem inte ha det. Typ nåt sånt... Jag har varit för reglementen, men nu vet jag inte riktigt längre... Gotcha: visste väl att det var fler än jag som hade den funktionen :P Quote
Nifelhel Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 (edited) Skrivbords- jägare / piloter har alltid en tendens att veta vad som är bäst och lämpligast för mannen i värnet. Är det funkis ja då skall dem inte ha det. Typ nåt sånt... Jag har varit för reglementen, men nu vet jag inte riktigt längre... Gotcha: visste väl att det var fler än jag som hade den funktionen :P Reglementen funkar på kasern, men när man kommer ut i skogen så är dem inte funkis längre. Jag är för att anpassa utrustningen efter uppgiften och användaren. Är vi i skogen så är det okej att bära det mesta så länge det är grönt eller m90. Vill Johansson bära med sig en rygga på 150L och Nilsson vill ha ett bildäck med sig. Så visst ha det, men ingen kommer att bära det åt er och ni skall hålla samma tempo som övriga. "Med reglementet vinner man inga krig" -- Fältmarskalk Erwin Rommel Edited July 28, 2003 by Nifelhel Quote
jed Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 Nifelhel: Helt rätt! På kasern gäller puts och studs, men i fält kan skrivbordsnissarna dra [censur] [piiiiiiiiiiiiiiiip] och [piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip] för att [piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip]... Ehhh... Det jag menar är i princip det du sa... B) Jag har lite extra prylar med mig ut (leatherman, maglite, magpul, camelback, litet kartfodral), inga stora prylar, men sånt som är bra att ha (skillnad mot "kan vara bra att ha", tex bildäck =). Vid en strids i bebyggelse övning så skulle vi rensa källaren, det blev lite jobbigt när det bara var jag och en till som hade ficklampor eftersom det var becksvart därnere Vi stog still i säkert 5 minuter innan vi hade fått ner tillräckligt många ficklampor för att kunna gå in och rensa källaren (som var tom)... Det var lite OT, min mening var att skit i reglementen så länge det inte spårar ur, viss extra (ej reglementerad) utrustning måste tillåtas, tex vätskesystem och knivar (inte svärd) Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 29, 2003 Report Posted July 29, 2003 \\//PET flaska var ok, så länge den var inlindad i svart tejp (utom i botten) och instoppad i packningen.\\// Varför inte tejp i botten?? Intresseklubben är spänd av förväntan! För att du ska kunna se hur mycket vatten det är kvar i flaskan så klart! //toMPa Hmm. Menar du allvar ? Är inte det ganska svårt att bedömma höjden på en vattenpelare då du inte ser toppen ? För det är ju mörk uppe i flaskan... Nä...fattar inte nött! Quote
Forumsledning henke Posted July 29, 2003 Forumsledning Report Posted July 29, 2003 Vad är det som är så svårt att förstå fågel? Det är en vanlig PET-flaska med eltejp. Det är svårt att få tejp att sitta i botten och dessutom vill man ändå få in ljus där samt att det knappast syns. Min egen 1,5 l flaska jag haft i ca 3 år. Quote
Recommended Posts