Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted
<OT>

Rambo: Då ska du höra den senaste idiot-pucko-miffo ordern från våran Bataljonchef, vi får inte ha kniv i stridsbältet längre.

Det enda som är tillåtet är en morakniv i byxbältet. Försök komma åt den med kroppskydd och stridsbälte du...

</OT>

Kan det vara så att Bataljonchef förbjudit kniv i stridsbältet pga att folk har haft gigantiska köttknivar där?

Om så är fallet kan jag (nästan) förstå Chefens beslut....

Men som sagt, det är inte vidare funkis...... :((

Man får hoppas att han tycker att han har fått fram sitt budskap inom en snar framtid så ni kan få tillbaka kniven på stridsbältet.

• Forumsledning
Posted

Fäst morakniven i en bältesögla i byxan med en större karbinhake, då kommer kniven ned en bit. Dessutom kan du snabbt flytta kniven. (Ta av sig och lägga i väska/flytta till andra byxor/ flytta fram på stridsväst, etc) Är det morakniv med hårdplastfäste för byxbältet får man trä lite 5 mm nylontråd igenom och göra en ögla.

En MORA 2000 med en karbinhake från Biltema i grönt för 13.90 kr är Glockrent.

En otroligt kraftig karbinhake i aluminium som inte väger mycket, mkt bättre än försvarets stålkarbinhakar till lastnät etc som rostar, tunga och har sylvassa kanter.

25-152_l.jpg

Posted
Fäst morakniven i en bältesögla i byxan med en större karbinhake, då kommer kniven ned en bit.

Grejen är att kniven inte får synas... (lite oklar i mitt första inlägg)

Det var det jag retade upp mig på...

När jag har kniv i bältet har jag den i en karbinhake av den typ du beskrev. Men då hänger den synlig.

Och det är ju tydligen farligt...

Doyle: Det kan jag hålla med om, men jag har inte sett någon (iaf inte på mitt kompani) som har haft bredsvärd ner till knäna.

Jag har en srk coldsteel som jag fick köpa av en yof på I13 när jag gjorde lumpen för 50:- (han hade tröttnat på den, och jag skämtade om att köpa den för 50kr och han sa visst. Fick upp pengarna snabbt kan jag avslöja).

Tycker den funkar klockrent, kanske är lite stor... Men den är inget bredsvärd iaf :((

Dessutom kan jag inte komma på nån som faktiskt har för avsikt att följa den ordern...

Posted (edited)
Kan det vara så att Bataljonchef förbjudit kniv i stridsbältet pga att folk har haft gigantiska köttknivar där?

Om så är fallet kan jag (nästan) förstå Chefens beslut...

Nej, det maffigaste jag sett inom vårt kompani (St Göran) är en och annan bajonett, några F1 och enstaka SOG/Cold Steel SRK och motsvarande, dvs inget "Hobbex-Predator-über-svärd-ninja-tjafs".

Det var väl bara nån skrivbordsjägare som hade porrat för mycket med Uniformsreglementet, saknat en kniv som *alla* andra hade, kände sig mindervärdig och därmed förbjöd det...eller nåt.

Jag själv klarar mig rätt bra med ett par moraknivar (har inget annat..) och multiverktyg.

Att förbjuda allt som inte är reglementsenligt är som sagt rätt korkat och inbjuder alla att se paragrafrytteriet och osmidigheten.

Eftersom vi uppträder och över mycket inne i stan så föredrar jag en hög grad av uniformitet, men vi _måste_ inte se ut som kloner, allihopa..?!

Ok att inte tillåta (inne i stan /motsv) allehanda überstridsvästar, men lite modifikationer och eget tänkande måste tillåtas, ex 1-2 extra stridsbältesväskor, en hyfsad kniv, osv.

N'est-ce pas!? :((

@ jed: exakt...hur ofta är cheferiet ändå ute och pinkontrollerar att vi följer skriftelserna till110%...

Edited by Gotcha
Posted
Vad är det som är så svårt att förstå fågel?

Det är en vanlig PET-flaska med eltejp.

Det är svårt att få tejp att sitta i botten och dessutom vill man ändå få in ljus där samt att det knappast syns.

Min egen 1,5 l flaska jag haft i ca 3 år.

petflaska.jpg

Varför tejp över huvud taget?

Posted (edited)

'svartare kropp', dvs högre strålningsutbyte. kyls snabbare om den ställs i skuggan på sommare och värms snabbare när den står i solljus. detta är i alla fall anledningen till att jag kör tejpat.

fenix: du behöver inte veta höjden på vattenpelaren. lägg flaskan ner på sidan och uppskatta hur pass stor del som är kvar.

sen ser det givetvis mer kombat ut :D:D:blink:

Edited by zaitoh
Posted
@ jed: exakt...hur ofta är cheferiet ändå ute och pinkontrollerar att vi följer skriftelserna till110%...

Du tänker på att vi har samma kompch (som jag knappt vet namnet på eftersom han aldrig är ute på våra övningar?) antar jag...

Nej, han har ingen koll överhuvudtaget, och våra plutch tror jag inte kommer att följa det slaviskt...

Posted

Vilka gulliga historier ni hade om den underbara gasmasken... prova på att sanera i 6-7 timmar i sträck. På en bäcksvart flygbas, med öppna fält som sträcker sig flera kilometer. Det är vinter, ca -15 grader, du står med en vattenspruta som sprutar vattenånga. Denna lägger sig på din otroligt varma gummidräkt (OBS! stor ironi, gummi är snorkallt) och fryser till is. Det enda du har på händer är skyddshandske 07 (tror ja den heter) och gummistövlar på fötterna.

Efter det så är man ganska mör, huvudet bultar efter masken och man känner sig spyfärdig, hela gummidräkten är belagd med is och du får bryta av istappen som bildas av din andning vid utblåset i mitten på masken var 10 minut. Det ni är livet för en NBC Soldat :D

OBS OBS OBS Skäms på alla dryga NBC "Befäl" (egentligen värnpliktiga) uppe från Umeå. Har aldrig stött på så otrevliga människor förr, inte ens fulla jägare från K3 är så dryga.

Posted (edited)
Nej, han har ingen koll överhuvudtaget, och våra plutch tror jag inte kommer att följa det slaviskt...

Nej, gudskelov har vi begåvats med bra PC som förstår det här med fältmässighet (med viss återhållsamhet, förvisso)..!

Edit: *leprafingrar*

Edited by Gotcha
Guest Fågel Fenix
Posted
'svartare kropp', dvs högre strålningsutbyte. kyls snabbare om den ställs i skuggan på sommare och värms snabbare när den står i solljus. \\//

Svart färg = absorberar värme. Det är jag med på men hur funkar det när svart hjälper till att kyla i skuggan ? För även där så borde den ju absorbera värmet, (<<som det så fint heter :D ) ?

Posted

Brukar också tejpa flaskan. Anledningen till att jag gör detta är två.

1. Har fått för mig att man får lite ökad hållbarhet på flaskan.

2. Ser lite mer "militäriskt" ut att ha en svart flaska kontra en färgglad Fanta flaska men också så reflekterar en vanlig plastflaska ljuset bättre, lite spegelmetod, så eltejpen är lite maskering om man så vill.

EOD

Posted
Nej, gudskelov har vi begåvats med bra PC som förstår det här med fältmässighet (med viss återhållsamhet, förvisso)..!

Du menar våra PC som leder och tränar hela kompaniet?

Japp, de är klockrena, bättre kan man nog inte få...

(Men de blir inte så glada när jag slår de i paintball =)

Och de kör också med vätskesystem :((

Posted

Det skulle vara intressant att se vilket reglemente era befäl lutar sig emot när dom påstår att man inte får använda vätskesystem eller bära kniv i stridsbältet.

Kan ni inte be dom visa svart på vitt, jag har själv inte lyckats hitta var det står att det skulle vara förbjudet.

The Swede

Posted (edited)

Deras argument är att vi inte har fått ut vätskesytem, och då får vi heller inte använda det.

Kniven i stridsbältet... Den var lurigare, det kom en order som sa att det var förbjudet. Punkt slut, end of discusison...

Men lycka till att få av mig mitt vätskesystem, det har höjt mitt stridsvärde enormt att kunna ha en ok vätskebalans, och att gå tillbaks till det gamla junket med flaska utan hållare... Nja, jag är skeptisk.

Men våra PC kommer inte att ta av oss våra vätskesystem, de kör med de själva :)

Men det var en intressant fråga, jag ska fråga de på nästa övning!

(edit: la till sista stycket)

Edited by jed
Posted
Kniven i stridsbältet... Den var lurigare, det kom en order som sa att det var förbjudet. Punkt slut, end of discusison...

Syftar du på orderna ifrån Bataljonsbladets baksida...???

Den kändes ju väldigt seriös.

Guest Fågel Fenix
Posted

Nu vet ja ginte om tråden handlar om knivar eller vätskesystem längre men nu kommer det iaf lite om vatten.

idag fick jag min nya blåsa nämligen Source

Lite surt att när man hade beställt så fick man efter några dagar ett nyhetsmail där det står att man får en sån här Source med väska fast i 3L modell för samma pris som jag köpte min för! :) (350 kr)

Men men. Gjort är gjort. I helgen skall den iaf invigas. 2 dagar med segling. Det blir man törstig av! :D

• 2 weeks later...
Guest Dedicated
Posted

Source vätskesystem (för Stridsväst 2000)

Går relativt enkelt att mecka på oket på stridsbältet med lite kreativt tänkande. Har funkat kanon nu 2 ggr på hinderbanan Revingehed samt efterföljande marscher med ryggsäck.

Posted

Kan du fixa bilder på det montaget? Jag går nämligen i köpar tankar på ett sådant system.

Går det i 2,5 l vätska i den när man har den i den medföljande väskan? Anledningen till att jag frågar är att jag har från obekräftade håll hört att så inte är fallet...

Guest Dedicated
Posted

Får väl ta några bilder samt be brorsan lägga upp dem.....vad det gäller vätskemängden är jag inte helt hundra men du kan ha rätt i att den inte rymmer fullt 2,5 liter i sin väska. Återkommer.

Posted

OT mannen slår till och svarar på knivfrågan:

Anledningen till att vissa imbecilla dårar hävdar att man inte får ha kniv i stridsbältet och/eller synligt är enkel. Om man bär kniven så kan ju folk få för sig att försvarsmakten är farlig och så kan vi ju inte ha det!

Finge folk reda på det skulle snart deras folkvalda få höra ryktena och tillsätta en utredning. Utredningen skulle komma fram till att försvarsmakten inte bara besitter en hel del knivar utan DESSUTOM LÄR FOLK ATT SKJUTA MED AUTOMATVAPEN!!!!

Så får det naturligtvis inte gå till i en demokrati, och vips så är vi nedlagda.

Posted
Om man bär kniven så kan ju folk få för sig att försvarsmakten är farlig och så kan vi ju inte ha det!

Finge folk reda på det skulle snart deras folkvalda få höra ryktena och tillsätta en utredning. Utredningen skulle komma fram till att försvarsmakten inte bara besitter en hel del knivar utan DESSUTOM LÄR FOLK ATT SKJUTA MED AUTOMATVAPEN!!!!

Så får det naturligtvis inte gå till i en demokrati, och vips så är vi nedlagda.

Ja hur skulle det se ut om Sveriges väpnade styrkor faktiskt var...ja beväpnade. Det går ju inte för sig! Tänk bara om det skulle bli krig då kanske vi skulle skada råka fi... :P

Posted (edited)

pl_30112.jpg

Själv kör jag med Camelback Hotshot. Den är super. 2.1 liter Man kan montera den på det mesta samt att den passar i sv2000. Kostar ca 700kr, värt varenda krona. Speciellt när vattnet håller sig iskallt i flera timmar. Det var kung i grekland att dricka isallt vatten på beachen!

Läs om den här

Edited by Smocken