Jump to content

14 årig tjej som behöver tips :D

Enya.S14

Recommended Posts

Jag har alltid varit intresserad av att bli en del av hemvärnet och behöver nu tips av erfarna. Först och främst så undrar jag vad ni skulle fokuserat på om ni var i ålder med mig och som har som mål att få en jägarbefattning. Jag undrar även om jag möjligtvis kan träna mitt psyke på ett effektivt sätt?

Just nu gymmar jag 5 dagar i veckan och löper  2 dagar i veckan. Jag har inga problem med att träna hårt, så skicka gärna era träningsupplägg i kommentarerna :D

• Super Administrators

Nu är du ganska ung och vill kanske ha mer handfasta råd, inte läsa tråkiga uppsatser. :)
Men kolla gärna på den här uppsatsen som tar upp lite av utmaningarna för kvinnor att lyckas med jägartjänsten.
Mamma eller pappa kanske kan läsa den tillsammans med dig och förklara om det behövs samt stötta dig på resan.

Hur upplevs kraven för jägarsoldaten i Försvarsmakten möta framtida behov?
En kvalitativ studie om förberedelse, träning och kompetensutveckling ur ett genusperspektiv.
Annika Öhmer Lindén, Försvarshögskolan 2020. 

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1387282/FULLTEXT01.pdf

Försvarsmakten har publicerat detta för att hjälpa uttagna att förbereda sig för inryck

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/utbildning/grundutbildning/traning/

Typiska råd brukar vara

1. Träna överkroppsstyrka. Glöm inte rygg. 

2. Marschträna. Gärna med kängor. Gå längre och längre sträckor med tyngre och tyngre packning.
Öka stegvis och var uppmärksam så att du inte skadar dig. 

3. Öva andra förflyttningssätt.
Som Kustjägare är vattnet en förutsättnign till förlyttning. Att kunna simma och paddla kajak är däför en klar fördel.
Som jägare i norr måste du kunna bemästra snön med längdskidor, dra pulka och hantera kyla.
Just skidåkning brukar ta en bra stund att bli bra på och en felaktig teknik ödslar massa energi du kan behöva hushålla med

Övriga bra förmågor

Uthållighet och noggranhet.
Jägarlivet handlar i mångt och mycket om att i flera dagar ta sig från A till B och slarv med även den minsta sak kan röja dig och dina kramrater, eller medföra att uppdraget misslyckas. Det gäller att ha med sig rätt saker, hålla reda på dem, ta hand om kroppen (vårda fötter och sköta hygien) och materiel (vapen, batterier, radio, sprängmedel, mat) Att ha grundläggande friluftsvana under alla årstider är en klar fördel. 

Orientering

Jägartjänsten innebär som sagt ofta att ta sig till olika platser långt bort på en i förväg bestämd tid. Förmågan att kunna orientera med papperskarta och kompass är grundläggande och är nte alls som den orientering man får lära sig på idrotten i skolan.

Att som främst gruppchef bemästra förmågan att kunna läsa en karta och kompass, lokalisera sig i terrängen genom stigar, höjder, byggnader, vattendrag, sjöar, kraftledningar, osv är guld värt när resten av gruppen förlitar sig på att du skall leda dem fram till målet. 

Det finns många trådar i forumet redan på ämnet. 

Ida Delin @idadelin

Kolla in soldaten Ida Delins instagram. Hon har många sparade storys där hon svarat på frågor rörande värnplikt och träning för främst tjejer. 
https://www.instagram.com/idadelin/?hl=en

Lycka till

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Private Haze
      Jag har en kanadensisk lärare som har mycket liten eller ingen verklighetsförankring gentemot Sverige. Vi satt och pratade med denna lärare idag och det kom på tals att vi skulle göra lumpen nu när vi tagit studenten. Han började genast fråga saker som, hur många som gjorde det och så vidare. Jag sade att det varje år utbildades 15000 värnpliktiga i Sverige. Sedan sa jag att förut skulle alla göra. Som den frågvise människan han är frågade han när det upphörde... jag kunde inte ge något riktigt svar men sade att för 20 år sedan gjorde det flesta manliga 19 åringarna lumpen.

Det jag undrar är om detta var ett bra antagande eller om jag var helt ute och cyklade. När skulle ni säga att värnpliktskullarna började sjunka så att mer och mer inte fick göra lumpen? Jag kan tänka mig att FB92 och FB00 tog bort ganska många värnpliktstjänster... men jag väntar på svar från proffsen...
    • By Rauta
      Jag vet inte om det är rätt forum att lägga tråden i? Men de senaste dygnet har ett av arméns regementen varit lite i ropet. Sveriges Television har gjort ett litet inslag, och det har rapporterats i nyhetssändningarna om före detta värnpliktiga rekryter som beskriver sin utbildningstid i mindre smickrande ordalag.

Jag vet såklart inte vad jag ska tro om den här lilla nyheten. Att få en bra och rättvis bild av ett skeende från ett par minuters tv inslag i Aktuellt är inte helt enkelt. Samtidigt tror jag naturligtvis inte killarna och tjejerna ljuger heller. Men nog om det, jag ville mest diskutera sånt här i ett större perspektiv.

Jag gjorde inte min värnplikt vid ett jägarförband, men även jag kunde se tendenser av dåligt ledarskap och dålig utbildningspedagogik när jag låg inne. Eller snarare inte då. Först många år senare som vuxen började jag fundera över kulturen på kasern, och över vissa befäl. Det är nu hyfsat många år sedan, över 20 år faktiskt sedan jag lämnade in paltorna på förrådet och klev ut i det civila mörkret. 

Men det jag tänker tillbaka på är vissa befäl som var så oerhört spydiga i brist på bättre uttryck. Ärligt och nyfiket ställa frågor som var relaterade till utbildningen och tjänsten besvarades med nedsättande trams. I stället för vettiga svar? 

-Jaa vad tror Exempelson själv, hur skulle det se ut om.. ..höhöh!  Kompisarna skrattade sen åt en, för att man hade ställt en ”dum” fråga, som till råga på allt knappt blivit besvarad. Man lärde sig snabbt att inte fråga, och inte visa framfötterna för mycket inför vissa befäl. Såg eller hörde också exempel på vad som tangerar mobbning av vissa värnpliktiga. 

Det här har retat mig lite i efterhand. Som nittonåring reagerade jag inte. Trodde det va nåt som hörde till. Och det var det väl också?

Är jag ensam om att ha reagerat på sånt? Över lag hade vi fantastiskt bra befäl ändå. Men det fanns undantag

• By ante13
      Fick Amfibiesoldat som prelimärt beslut om vart jag skulle göra min värnplikt, har nu blivit ombytt till skyttesoldat på livgardet, Kungsängen.
      Bör man vara missnöjd då jag ville bli amfibiesoldat innan eller finns det likheter mellan dessa två? 
    • By olofk
      Jag börjar GU nu i juni och då ska man ta med lite saker som står på rekryteringsmyndigheten men jag tänker på om man ska ta med typ några arbetshandskar (har ett par favorit arbetshandskar som är slitstarka och passar perfekt på mina korta tjocka fingrar) eller nått liknade som man kanske inte tänker på. skulle gärna höra från nån som gjort det nyligen och kan rekommendera nått, jag vet inte ens vad man inte får ta med så uppskattar å veta sånt också. 
    • By ekantrorjag
      Tjabba! 
      Mönstrade här om dagen och fick höra att jag ska bli fältarbetssoldat på P4, skaraborg med en utbildningstid på 11 månader. Har läst runt lite och sätt att arbetsuppgifterna kan variera rätt rejält. Läste att någon fältarbetssoldat var förare samt prickskytt på försvarsmaktens hemsida. Jag har alltså förstått att man kan få göra allt mellan att köra fordon till att bära ksp58 om jag inte missförstått det hela. Min fråga är då när får man reda på vad man mer exakt ska göra och vad kan man få göra?  
  • Create New...