Jump to content

skyddsvaktutbildningen


Recommended Posts

Någon som vet hur det ligger till med den skyddsvaktutbildningen som jag antar de flesta här fått under sin GU, är den civil meriterande när man söker jobb som ex civil skyddsvakt etc ? Enligt mitt befäl som utbildade oss i skyddslagen (reservare som läste till polis) så skiljer sig inte innehållet i den militära utbildninge från den civila. Ändock har jag fått för mig att säkerhetsföretagen inte värdesätter den särskilt mycket. Kanske någon civil skyddsvakt här som har erfarenhet om ämnet?

Link to comment
Share on other sites

Hade en polare som låg som vakt i Karlsborg. Tror de fick någon "mer" utbildning än den en annan fick när jag låg inne. De kunde i alla fall få jobb på securitas/falk och d.yl med bara någon företags kurs som komplement.

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

En polare till mig fick jobb som väktare under värnplikten, dom skickade iväg honom på en 2-dagars kurs i Sthlm. Veckan innan hade han haft skyddsvaktsutbildning i lumpen.

Enligt honom så var dessa båda utbildningar så gott som identiska, enda skillnaden var att det försvaret klarade av på 1 dag tog 2 dagar för ett privat vaktbolag :)

Dock så krävde ju vaktbologet att han genomgick deras kurs.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att röra till det lite till... :)

Skyddsvaktsutbildningen är i princip likvärdig med civil väktarutbildning. Men den gills inte officiellt som civil.

Vakterna på A9 fick en liten specialutbildning av polisen utöver vad vi "icke-vakter" fick och de fick då officiellt en civil väktarlicens.

Dock så sa ett befäl som utbildade oss att skyddsvaktsutbildning ofta är meriterande när man söker till ett civilt vaktbolag och där är jag nog böjd att hålla med.

Link to comment
Share on other sites

Det är viktigt att inte blanda ihop ordningsvakt med skyddsvakt.

Ordningsväktare dräller det av. Skyddsvakt med rätt utbildning(juridik och praktiskt skjutprov) har polismans befogenhet under tjänst på eller i anslutning till skyddsobjekt och kan således använda skjutvapen i våldstrappan.

 

Ett skjutprov krävs för det vapen man tänker använda sig av. 3 olika; Pistol, K-pist och AK. Man ska dessutom givetvis ha formell utbildning på vapnet man skjuter upp med.

 

Som komplement kan båda typer av vakter genomgå batong och handfängselutbildning att använda i tjänsten(vilket kan vara bra att ha som alternativ till vapnet för en skyddsvakt.)

Utbildning i handfängsel och batonganvändning för en militär skyddsvakt måste ske i försvarets regi(via en certifierad instruktör från polismyndigheten). Detta kan vara ett lokalt beslut i mitt MD dock.

 

Även kniv och stickvapen kan användas i våldstrappan för skyddsvakt, vilket är rätt okänt och dessutom lika otänkbart för en ordningsvakt.

 

Ett skyddsvaktsförordnande gäller i 5 år.

 

Huruvida militär skyddsvakt är tillämpbar i det civila mörkret vet jag inte.

Casca

Link to comment
Share on other sites

Militär skyddsvaktutbildning är en merit för de flesta säkerhetsföretag, men kan tyvärr inte tillgodoräknas på ett fullgott sätt i den privata sektorn. Här finns ett stort uppdrag för våra politiker, som ju ofta säger att de vill att militär utbildning skall ge civila meriter. Hos vaktbolagen möter detta knappast något motstånd, då den militära utbildningen anses väl hålla måttet.

 

Utbildningen för krogvakter skiljer sig från skyddsvaktutbildningen. Krogvakter är förordnade som Ordningsvakter. I denna utbildning ingår bl a kännedom om Lagen om handel med Drycker (Utskänkningslag) m m. Som skyddsvakt följer ofta rätt att bära tjänstevapen med förordnandet (Skydd av samhällsviktiga objekt).

 

En skyddsvaktutbildning är alltid bra att ha för er som har den...

Link to comment
Share on other sites

Bara ett fötydligande Casca, skyddsvakter får numera (sedan något, några år tillbaka) inte använda skjutvapen annat än vid livshotande fara.

Alltså inte för att skydda skyddsobjektet om liv ej är i direkt fara.

Sen finns det ju lite sätt att komma runt detta...

Link to comment
Share on other sites

Hmm

 

Känns som om begreppen beblandas här lite.

 

Det finns idag lite olika tjänster inom säkerhetsarbete dessa är CIVILT.

 

Väktare - Som jobbar på olika företag. Allt från receptionist till att kolla så att alla fönster å dörrar är låsta om natten. Även butikskontrollanter tillhör denna kategorien. Utrustade med Batong. Ej handfängsel.

 

Ordningsvakt - Står i dörren på krogar/restauranger och vägrar släppa in dig när du har druckit för mycket eller har på dig fel sorts skor om du inte känner dom =). Har till viss del polismans befogenhet. Är därför också skyldiga att ingripa och gripa om några olagligheter försigår. Utrustade med batong och handfängsel.

 

Skyddsvakt (ej militär sådan) - Jobbar på företag som utvecklar eller tillverkar saker som har med rikets säkerhet att göra. Exempelvis Ericsson radar. FMV etc. Kan ibland vara beväpnade. Har batong, vapen och handfängsel.

 

Personskydd "Livvakt" - Jobbar i civila kläder skyddar någon hotad person. Har oftast pistol. Finns endast hos Securitas, Falck. Har även för mig att ett företag som heter Wasa i Sthlmstrakten får ha personskydd. Hur dom får ingripa är jag osäker på.

Link to comment
Share on other sites

Men för helv.! Vad skulle man med den militära utbildningen som skyddsvakt till civilt? Den veckan vi pruttade runt och skulle vakta saker och ting och lära oss "våldstrappan" m.m. kommer jag inte ihåg speciellt mycket av..  

"-Halt! Skyddsvakt Ing3! Stå still!"  typ.  

Kanske kommer ihåg mer om man gjort högvakt, då man ju praktiserade det "skarpt" ett tag?   Skulle nog skratta gott inombords om jag skulle söka till något sådant och de tyckte att den militära utb. var meriterande...

Link to comment
Share on other sites

Bara ett fötydligande Casca, skyddsvakter får numera (sedan något, några år tillbaka) inte använda skjutvapen annat än vid livshotande fara.

Alltså inte för att skydda skyddsobjektet om liv ej är i direkt fara.

Sen finns det ju lite sätt att komma runt detta...

Helt rätt. VaktB som fortfarande gäller i krig håller dock samma status som tidigare.

 

Egendom får ej skyddas med vapen längre,  vapen får endast användas i nödvärn. Batongen räknas också som vapen. Batongen får dock användas som motivationspinne i syfte att få en person att göra som man vill. Snärtigt slag med handleden, mot lår, armar, röv och vader (tänkte skriva stuss först, men det lät för mesigt och kändes ovärdigt).

Börjar man slå med överarmsslag räknas det som vapenanvändning i våldstrappan. Likaså batongstöt, men jag kan intyga att handledsslag räcker långt.

Link to comment
Share on other sites

Vanlig soldat med skyddsvaktsutbildning är att likställa med Svensson som inte gjort lumpen i avseendet få-jobb-i-säkerhetsbranschen.

 

Avseendet vilket som är mest civilt meriterande så är det nog Ing 2:s Insatsplutoner (eller såna plutoner överhuvudtaget), de får nämligen en av polisen hållen civil ordningsvaktsutbildning..

 

http://www.ing2.mil.se/index.php?c=news&id=1578

 

de samövar även med polisen vilket man kan läsa mer om här

 

http://www.ing2.mil.se/index.php?c=news&id=8214

 

Gjorde själv lumpen i ovanstående pluton o kan väl säga att det är rätt likt civil väktarsyssla med ronderingar o.s.v... förutom att man har AK5:or och dyl. Vad gäller våldsanvändning så sa befälen egentligen bara en sak om det var paniksituation, "använd ert omdöme". Kommer nån rusande mot mig med en yxa så är det automateld in i bröstet på personen... bara man hänvisar till nödvärnsrätt så brukar man frias i 9 fall av 10.

Link to comment
Share on other sites

Kommer nån rusande mot mig med en yxa så är det automateld in i bröstet på personen... bara man hänvisar till nödvärnsrätt så brukar man frias i 9 fall av 10.

Yxa är som hämtat ur skyddsvaktsprovet. Solklart fall av nödvärn, såvida inte banemannen är Elsa 90 år. Rätten kan då bedömma att du kunde avväpna henne utan att öppna eld.

 

Du kan använda dig av skjutvapen via proportionalitetsprincipen(onödigt krångligt paragrafordval) även om en obeväpnad buse attackerar dig med nävarna, om du är försvarbart mycket svagare än banemannen.

 

Urk, paragrafer. Som LD så föredömligt påpekade. Omdömmet är den bästa paragrafen.

 

Excesslagen kan någon annan spy ur sig.

Link to comment
Share on other sites

Excess: Sítuationer där man svårligen kan behärska sig.

 

Tex: Du coh din flickvän är ute på promenad. Plötsligt hoppar någon fram och gåt på din flickvän. Detta är en situation där du har svårigheter att behärska dig. Med andra ord kommer du att i 9 fall av 10 använda mer våld än nöden kräver.

 

Excesslagen kan dock fria dig, tex vid en beskriven situation som ovan.

Link to comment
Share on other sites

För att bara lägga till en sak till Daniels beskrivning av  ordningsvakter/väktare Ordninsvakter står inte enbart i dörren på krogen de kan också patrullera köpcentrum och andra öppna platser!

 

/Tack

Link to comment
Share on other sites

Det är riktigt tompa. Dock måste länsstyrelsen beviljat att området som du går omkring på är i behov av ordningsvakt (O-vakt). Exempelvis Nordstan (femman) här i Göteborg.

 

En annan grej om man jobbar som O-vakt är att tillståndet (förordnandet)gäller inte över hela Sverige. T.ex en O.vakt från kiruna kan inte bara börja jobba som O-vakt i Malmö. För att göra det så måste han söka förordnande även i Malmö. Är inte riktigt säker men jag har för mig att förordnandet gäller länsvis.

 

Har även hört talas om ett förordnande som gäller över hela Sverige. Men känner dock inte till någon som har ett sådant.

Link to comment
Share on other sites

Ett skjutprov krävs för det vapen man tänker använda sig av. 3 olika; Pistol, K-pist och AK. Man ska dessutom givetvis ha formell utbildning på vapnet man skjuter upp med.

En sak som jag har funderat på ett tag är följande.. Som Två vid en infartspost har det hänt att jag utrustats med KSP58B. Jag hade ju inte skjutit nått skyddsvaktsprov med den och frågade mina befäl om man behövde det. Väntar fortfarande på svar.. Nån som vet? :D  Måste dock påstå att det kan bli svårt att få det till nödvärn om man skjuter en knivbeväpnad man med en ksp. :D

Link to comment
Share on other sites

Är de skyddsvakter som finns vid ex FMV, Esrange, Arlanda mm vanligtvis anställda av bevakningsbolag eller av företaget som driver skyddsobjektet ? Har för mig att Falck och liknande inte ägnar sig så mycket åt just sådan bevakning.

 

Vid I19 Boden har man anställt folk som sköter vakten, tror att det rör sig om relativt nymuckade vakter. Någon som vet om de anställs inom ramen för frivilliganställning eller BFA, vilket kan ses som yrkessoldater, eller civilanställning ? Vet inte hur de är utrustade men om de bär m/90 och AK5 kan de väl knappast vara civilanställda, antingen av I19 eller bevakningsbolag. Låter lustigt i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag har funderat på ett tag är följande.. Som Två vid en infartspost har det hänt att jag utrustats med KSP58B. Jag hade ju inte skjutit nått skyddsvaktsprov med den och frågade mina befäl om man behövde det. Väntar fortfarande på svar.. Nån som vet? :D  Måste dock påstå att det kan bli svårt att få det till nödvärn om man skjuter en knivbeväpnad man med en ksp. :)

Vad har övningen gällt?

Har ni övat under "krigsläge" eller "fredsläge"?

Om det är krig går man inte enligt skyddslagen och då kan man ha Ksp i postvärnet men om det är fredsförhållande så får man nog strunta i den.

Man måste som sagt ha gjort skjutprov med aktuellt vapen och jag har aldrig hört om någon som gjort skyddsvaktsprov med Ksp.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ett j... virvarr därute.

Skyddsvakter verkar med envarsrätten och skyddslagen (19990:217) som stöd.

Vad gäller skyddvakter anställda i bevakningsföretag är de godkända av länstyrelsen i det län där de bor. Säkerhetsansvarig på skyddsobjektet utser skyddvakten på objektet.

 

Försvarsområdesbefälhavaren (?) godkänner militära skyddsvakter.

En värnpliktig med skyddsvaktsutbildning kan få sin utbildning godkänd av länstyrelsen men då måste han/hon styrka vilken sorts utbildning man har genom gått (antingen så går det eller inte)

En värnpliktig skyddsvakt kan civilanställas av ett förband, myndighet o.dyl. och bär då den utrustning som bestäms lokalt(M90, m/87, P88...)

 

Falck och Securitas har ganska många skyddobjekt landet runt (Arlanda, Bromma, HKV, kärnkraftverk etc.).

 

Vad gäller våldsanvändning så så skall den följa vissa principer...

Legalitetsprincipen: det krävs lagstöd för åtgärden,

Ändamålsprincipen:alla lagar har ett bestämt syfte,

Behovsprincipen: det skall finnas ett behov av åtgärden,

Objektivitetsprincipen: likhet inför lagen,

Proportionalitetsprincipen: åtgärden skall stå i proportion med det våld som utövas.

Link to comment
Share on other sites

Även kniv och stickvapen kan användas i våldstrappan för skyddsvakt, vilket är rätt okänt och dessutom lika otänkbart för en ordningsvakt.

Yes, that's it!

 

Vart anmäler jag mig??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Svar till Fö Strv 122: Många vaktchefer och vaktpersonal inom försvaret är civlilanställda av Försvaret.

 

Dessa bär vapen och m/90 utan gradbeteckningar. Det finns även en särskild uniform för civilanställda lik m/87.

 

De flesta företag har inga egna anställda skyddsvakter. Normalt sett hyrs dessa in från vaktbolag. Falck har haft bl a Esrange, FOA (FOI), Arlanda, Kungsholmens polisstation m m. Securitas har haft mycket av försvarets anläggningar.

 

Svar på tidigare inlägg:

Som personskyddsväktare (livvakt) kan du enbart använda vapen i nödvärn, efter att ha genomgått personskyddsutbildning godkänd av polisen.

 

Förutom de stora, Falck och Securitas finns ett antal privata företag med godkända personskyddsavdelningar (WASA, Royal m fl). Enligt Lagen om Bevakningsföretag får inte personskydd utgöra huvuddel av ett företags verksamhet. Det går m a o inte att starta ett företag som enbart sysslar med personskydd, utan personskyddsavdelningen måste vara ett komplement till konventionell bevakningsverksamhet, konsultverksamhet eller annat.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag har funderat på ett tag är följande.. Som Två vid en infartspost har det hänt att jag utrustats med KSP58B. Jag hade ju inte skjutit nått skyddsvaktsprov med den och frågade mina befäl om man behövde det. Väntar fortfarande på svar.. Nån som vet? :)  Måste dock påstå att det kan bli svårt att få det till nödvärn om man skjuter en knivbeväpnad man med en ksp. :)

Vad har övningen gällt?

Har ni övat under "krigsläge" eller "fredsläge"?

Om det är krig går man inte enligt skyddslagen och då kan man ha Ksp i postvärnet men om det är fredsförhållande så får man nog strunta i den.

Man måste som sagt ha gjort skjutprov med aktuellt vapen och jag har aldrig hört om någon som gjort skyddsvaktsprov med Ksp.

 

The Swede

Övningen var under "fredsläge" eller snarare strax innan "krigsläge". :)  Nej, jag har heller inte sett nån skjuta skyddsvaktsprovet med ksp.. Vore dock lite skoj att se.. Stående skjutställning från 20 (?) m och skjuta ett antal skott i benet utrustad med ksp. :)

Link to comment
Share on other sites

Ang ksp så var vi b-styrka åt en pluton som övade fredsbevarande tjänst, o vi var "UCK" (schweiziska uniformer) och "serber" (m/90 med lite modifikation).. hur som helst så gjorde UCK en liten drive-by förbi FN-campen och sjuter upp i luften varav posten svarar med att skjuta ett band mot minibussen, varav gruppen där inne garanterat skulle sett ut som schweizerostar i schweiziska uniformer efteråt.

 

Då fick vi iaf förklaringen att man absolut inte får skjuta med ksp sådär vare sig som FN-soldat eller skyddsvakt (i fredstid/skymningsläge).

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer LD.

Som FN-soldat får du inte öppna eld om inte du, ditt förband eller civilbefolkning är utsatt för beskjutning.

Dessutom måste du veta varifrån beskjutningen skedde.

Det kan vara lite nervigt att stå på post och se ett gäng åka förbi på vägen och slänga upp sina vapen för att skjuta i luften.

Innan du uppfattat om det är en "Slivvoskjutning" eller om dom tänker skjuta mot dig kan man bli en aning spak.

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...