Jump to content

Recommended Posts

• 3 years later...
Posted

strv 122= F17 Har civil vaktpersonal vid vakten. Sedan så är det insatsstyrkan som bevakar området. (jag låg som insatsgrpC, har skyddsvakt och civil väktarutbildning)

Posted
Ang ksp så var vi b-styrka åt en pluton som övade fredsbevarande tjänst, o vi var "UCK" (schweiziska uniformer) och "serber" (m/90 med lite modifikation).. hur som helst så gjorde UCK en liten drive-by förbi FN-campen och sjuter upp i luften varav posten svarar med att skjuta ett band mot minibussen, varav gruppen där inne garanterat skulle sett ut som schweizerostar i schweiziska uniformer efteråt.

Då fick vi iaf förklaringen att man absolut inte får skjuta med ksp sådär vare sig som FN-soldat eller skyddsvakt (i fredstid/skymningsläge).

Om man uppfattar situationen som att man blir beskjuten tycker iaf jag att det inte är fel att besvara elden. Sker det nån prövning av eldöppnanden i utlandstjänst eller är det bara vid uppenbara fel som man "åker dit" på det?

• Forumsledning
Posted

Varje eldöppnande mot människor under en fredsbevarande mission skall kunna motiveras och styrkas som hot mot dig eller annans liv. Hur en situation ser ut ser jag som mycket svårt att förklar då varje situation är unik och alla kan uppleva det precis olika.

Ofta styrs detta i ROE (RulesOfEngagement) om vad man får och när man får. Men givetvis har man all rätt att försvara sig om någon UPPENBART skjuter mot dig eller på annat sätt använder dödligt våld.

• 1 month later...
Posted
Som FN-soldat får du inte öppna eld om inte du, ditt förband eller civilbefolkning är utsatt för beskjutning.

The Swede

Får man även öppna eld om civilbefolkningen beskjuts? Är det inte olika regler på det där beroende på missionen?