skånemajoren Posted October 17, 2017 Report Share Posted October 17, 2017 https://www.e-avrop.com/fmv/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=35055 " The aim of this procurement is to acquire technically advanced Under Armour shirts engineered with superior fabric construction, excellent moisture management and proven innovation. In addition to meeting our requirements for flame retardancy, infrared reflection etc., FMV expect all shirts being manufactured with a combination of woven and knitted materials with camouflage pattern prints in green and beige shades. Some garments will be permethrin-treated. It is utmost important that tenderers ensure the protection of health and environment during the whole process. Requirements will be stated in the Contract documents. Each shirt will become a part of the Swedish Armed Forces’ uniform system and will be used under body armour and ballistic protection." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kirizib Posted October 19, 2017 Report Share Posted October 19, 2017 Det intressanta är mängden dom har lagt option på... Om man nu beställer 100.000, kan detta betyda att det finns planer på att dela ut kroppsskydd till HV? Eller måsta man göra tvättbyte så ofta att de bara räcker till de 20.000 fast anställda som har fått ut kroppsskyddet (om det ens är så många som fått ut). Vad tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 19, 2017 Report Share Posted October 19, 2017 (edited) 24 minutes ago, Kirizib said: Det intressanta är mängden dom har lagt option på... Om man nu beställer 100.000, kan detta betyda att det finns planer på att dela ut kroppsskydd till HV? Eller måsta man göra tvättbyte så ofta att de bara räcker till de 20.000 fast anställda som har fått ut kroppsskyddet (om det ens är så många som fått ut). Vad tror ni? Jag skulle tippa på att det betyder att FM vill ersätta eller komplettera fältskjorta 90 för större delen av iallafall de stående förbanden. 100 000 ex ska ju dessutom fördelas på olika storlekar. Och texten i anbudet fastslår att det kan bli fler än 100 00 och att det kan bli färre än 100 000. Edited October 19, 2017 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kirizib Posted October 19, 2017 Report Share Posted October 19, 2017 Håller med om att krsk 12 till HV är långsökt. Dock måste man erkänna att HV får ut allt mer modern utrustning i allt högre takt, så man vet aldrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skånemajoren Posted October 19, 2017 Author Report Share Posted October 19, 2017 1 hour ago, Kirizib said: Håller med om att krsk 12 till HV är långsökt. Dock måste man erkänna att HV får ut allt mer modern utrustning i allt högre takt, så man vet aldrig. Måste erkänna att jag har svårt att se hur en combat shirt skulle hänga ihop med hvs nuvarande system. Förvisso kan svalare underplagg till krsk 90 verka smart, men krsk 90 ska i sin tur bäras under fältjackan. Och då tappar combat shirten några av sina fördelar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 19, 2017 Report Share Posted October 19, 2017 (edited) 52 minutes ago, skånemajoren said: Måste erkänna att jag har svårt att se hur en combat shirt skulle hänga ihop med hvs nuvarande system. Förvisso kan svalare underplagg till krsk 90 verka smart, men krsk 90 ska i sin tur bäras under fältjackan. Och då tappar combat shirten några av sina fördelar. Eftersom att det är GSS-förbandens behov som ska tillgodoses först. Det är viktigare att soldaterna i 41:a mekbat har krsk12 och stridsskjorta än att soldaterna i 41:a hvbat har det. Prioriteringar helt enkelt. Vilket är den realitet man får leva med i en värld där resurser är begränsade. Edited October 19, 2017 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korr3n Posted October 20, 2017 Report Share Posted October 20, 2017 Håller helt med prioritetsordningen. Hade man kunnat få välja så hade jag valt att få skippat skaljacka, ev combatshirt. Och alla andra nice to have prylar För att kunna ha ett lager krsk12 eller 94 för skarpa insatser i HV för ett bättre skydd mot finkalibrigt. Just nu när man ber om det för att ha vid skarp skyddsvaktstjänst så får man svaret att det itne finns nåt alls.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skånemajoren Posted October 20, 2017 Author Report Share Posted October 20, 2017 16 hours ago, Nestor said: Eftersom att det är GSS-förbandens behov som ska tillgodoses först. Det är viktigare att soldaterna i 41:a mekbat har krsk12 och stridsskjorta än att soldaterna i 41:a hvbat har det. Prioriteringar helt enkelt. Vilket är den realitet man får leva med i en värld där resurser är begränsade. Jag har inga synpunkter på prioritering av tilldelning, som vi på nuvarande tidpunkt heller inte vet något om. Det jag funderar över, är det faktum att kroppsskydd 12 är en "plate carrier" med fästpunkter för förvaring, medan kroppsskydd 90 ska bäras under fältjacka och stridsväst. M a o, tillför egentligen en combat shirt något, om man (som i hv) använder krsk 90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted October 20, 2017 Report Share Posted October 20, 2017 Tjatigt jag vet men i diskussionen om nytt materiel är mörkermedel klart högst på min lista, oavsett annat. Ligger faktiskt över akny, hjälm, krsk, kängor eller vad som. Att möta sabotageförband i mörker som har toppenutrustning, när vi kör med närlys och ficklampa 3, känns inte alls lockande. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 20, 2017 Report Share Posted October 20, 2017 (edited) 3 hours ago, skånemajoren said: Jag har inga synpunkter på prioritering av tilldelning, som vi på nuvarande tidpunkt heller inte vet något om. Det jag funderar över, är det faktum att kroppsskydd 12 är en "plate carrier" med fästpunkter för förvaring, medan kroppsskydd 90 ska bäras under fältjacka och stridsväst. M a o, tillför egentligen en combat shirt något, om man (som i hv) använder krsk 90? Vilket stärker tesen om att det inte kommer bli aktuellt att HV tilldelas stridsskjorta alls. Den gör bättre nytta annorstädes 1 hour ago, Frippe said: Tjatigt jag vet men i diskussionen om nytt materiel är mörkermedel klart högst på min lista, oavsett annat. Ligger faktiskt över akny, hjälm, krsk, kängor eller vad som. Att möta sabotageförband i mörker som har toppenutrustning, när vi kör med närlys och ficklampa 3, känns inte alls lockande. Helt plötsligt skulle det vara möjligt att lösa uppgiften skydda/bevaka med hygglig förmåga även under dygnets mörka timmar. Det vore nice. (Nej, Span4, Span6 och BF HV löser inte riktigt problemet) Edited October 20, 2017 by Nestor bokstavshärj Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kirizib Posted October 20, 2017 Report Share Posted October 20, 2017 Jag ifrågasätter inte alls behovet av riktiga mörkermedel. Detta är helt klart något vi i HV är i mycket starkt behov av och jag hoppas verkligen vi får ordentligt sådant ut på grupp snarast. Dock handlar denna tråd om stridsskjortor och i mitt fall varför FM lägger optioner på 100.000st. Som nämnts tidigare är en stridsskjorta (om nu detta är en sådan med fickor på armarna och inte något annat) hyfsat värdelös utan ett krsk/väst som faktiskt sitter ovanpå vapenrocken (alltså inte krsk90), och därför tycker iaf jag att mängden verkar lite udda. Jag har visserligen svårt att tro att detta är planerat att ge hela HV krsk12 (eller liknade) men vore det så orimligt att t.ex ge det delar. Detta har varit som HV har efterfrågat länge genom HV ting osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 21, 2017 Report Share Posted October 21, 2017 (edited) Det ska räcka till värnpliktiga också. 4-6 ex per GSS/P/K/T-soldat i ett antal olika storlekar. Så volymen ter sig rätt rimlig, map mängden GSS-soldater som ska försörjas. Sen att saker efterfrågas genom HV-tinget. Det är väldigt långt mellan att det motioneras om mtrl i HV-tinget och att det faktiskt kommer ut någon ny mtrl. HV-tinget kan önska saker. Sen är det andra instanser som beslutar om fördelning av mtrl. Edited October 21, 2017 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted October 22, 2017 Report Share Posted October 22, 2017 Så konstigt är väl inte antalet, du har 15000 anställda och tjänstgörande, lägg till 11000 tidvisa och reserver. Sedan ska det grundutbildas 4000 upp till 8000 kommande år. Då kommer det gå åt en hel del. Samt hv om 22000. Sedan så lär du behöva två eller tre stycken, med tanke på att den bärs antingen med en t-shirt eller inget alls under. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 11, 2017 Report Share Posted December 11, 2017 Nu är upphandlingen igång igen.https://www.e-avrop.com/fmv/e-Upphandling/Announcement.aspx?id=35700 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted December 12, 2017 Report Share Posted December 12, 2017 On 2017-10-22 at 3:27 PM, Frippe said: Sedan så lär du behöva två eller tre stycken, med tanke på att den bärs antingen med en t-shirt eller inget alls under. Vem bär tshirt under sin CS? Då försvinner ju hela grejen med den. Sen behöver man enligt mej behöver man enbart en stycke skjorta. Mer kan bli tilldelade om man åker till ett varmt land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted December 14, 2017 Report Share Posted December 14, 2017 On 2017-12-12 at 2:13 PM, employed said: Vem bär tshirt under sin CS? Då försvinner ju hela grejen med den. Sen behöver man enligt mej behöver man enbart en stycke skjorta. Mer kan bli tilldelade om man åker till ett varmt land. Kläder du har innerst intil kroppen behöver du byta ofta vid lite verksamhet mer än att sitta vid skrivbord. Så en, lär inte räcka långt. Om du inte vill lukta snskfarbror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Eklund Posted June 10, 2018 Report Share Posted June 10, 2018 (edited) Jag förstår inte varför vissa säger att en stridsskjorta inte tillför något för HV? Det är väl klart den gör. Vid hundra procent av övningarna bärs antingen stridsväst eller oket. Under senvåren och sommaren blir det väldigt varmt och svettigt. Bara för att det inte blir lika varmt som under ett kroppsskydd så betyder det väl inte att en stridsskjorta inte tillför något? Funktionstyg vet vi väl alla att det är hundra gånger bättre på att leda bort svett än bomull? För HVs del räcker ett exemplar gott för en fyradagarsövning. Under tidig vår och senhöst så har du istället stridsskjortan under skaljackan. Jag skulle gissa att det är en perfekt combo. Edited June 10, 2018 by Kristian Eklund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted June 10, 2018 Report Share Posted June 10, 2018 För att inte stridsskjortan ger erforderligt skydd om ej kroppsskydd bärs utanpå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Eklund Posted June 10, 2018 Report Share Posted June 10, 2018 45 minutes ago, Meteor said: För att inte stridsskjortan ger erforderligt skydd om ej kroppsskydd bärs utanpå.. Det gör inte fältskjorta 90 heller. Vad är din poäng? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted June 11, 2018 Report Share Posted June 11, 2018 21 hours ago, Kristian Eklund said: Det gör inte fältskjorta 90 heller. Vad är din poäng? Fältskjorta 90 skall ej användas som yttersta plagg, stridsskjortan är ett ytterplagg som ersätter fältjackan i kombination med ett kroppsskydd för yttre bärande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harzdorf Posted June 12, 2018 Report Share Posted June 12, 2018 HVs budget må spenderas på lite viktigare saker för att höja deras förmåga än combat shirts. Känns som det finns ett tankesätt inom HV där man vill ha allt det nya som de reguljära får ut, men utan en tanke på hur oekonomiskt detta blir. Någon som fått höra när stridsskjortorna kommer ut till förbanden, och vilka förband som kommer vara välsignade med dessa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted June 12, 2018 Report Share Posted June 12, 2018 4 hours ago, Harzdorf said: HVs budget må spenderas på lite viktigare saker för att höja deras förmåga än combat shirts. Känns som det finns ett tankesätt inom HV där man vill ha allt det nya som de reguljära får ut, men utan en tanke på hur oekonomiskt detta blir. Någon som fått höra när stridsskjortorna kommer ut till förbanden, och vilka förband som kommer vara välsignade med dessa? Med din logik så ska hemvärnet hellre välja att stå utan klädesplagg istället för att ta del av den utrustning försvarsmakten tillhandahåller. Vad ska hemvärnssoldaterna ha på kroppen när fältskjortan försvinner, t-shirt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian Eklund Posted November 18, 2018 Report Share Posted November 18, 2018 On 6/11/2018 at 8:51 PM, Meteor said: Fältskjorta 90 skall ej användas som yttersta plagg, stridsskjortan är ett ytterplagg som ersätter fältjackan i kombination med ett kroppsskydd för yttre bärande. Du menar alltså att bara för att ett exteriört kroppsskydd ej bärs utanpå en stridsskjorta så kan den inte användas? Men en M90-jacka går bra utan kroppsskydd utanpå? Är 90/L som yttersta plagg fel i dina ögon också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted November 18, 2018 Report Share Posted November 18, 2018 6 hours ago, Kristian Eklund said: Du menar alltså att bara för att ett exteriört kroppsskydd ej bärs utanpå en stridsskjorta så kan den inte användas? Men en M90-jacka går bra utan kroppsskydd utanpå? Är 90/L som yttersta plagg fel i dina ögon också? Ungefär så ja. Materielet i stridsskjoprtans torsodel är inte beskaffat för att fungera som ytterskikt, på samma sätt som t.ex fältskjorta 90 inte är gjord för att bära ytterst. Hur 90L letade sig in i ditt resonameng förstår jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgny Rönnqvist Posted December 30, 2018 Report Share Posted December 30, 2018 Konstigt att hv alltid prioritera långt ner. När ändå hv är mer än FM i övrigt. Och vilka kommer möta fiende först. Tycker nog att ska det komma nytt i form av kläder och utrustning. Så ska alla har de. Ska inte vara så att hv ska bli något öob. Tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adeptus Bellum Posted December 30, 2018 Report Share Posted December 30, 2018 12 hours ago, Torgny Rönnqvist said: Konstigt att hv alltid prioritera långt ner. När ändå hv är mer än FM i övrigt. Och vilka kommer möta fiende först. Tycker nog att ska det komma nytt i form av kläder och utrustning. Så ska alla har de. Ska inte vara så att hv ska bli något öob. Tycker jag. Och tyvärr så är det så det ser ut och det är så det kommer att förbli. För det är ingenting annat som är finansierat. Finns större frågor av vital betydelse som är prioriterade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 30, 2018 Report Share Posted December 30, 2018 HV har redan för mycket skit, vi behöver inte mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torgny Rönnqvist Posted January 2, 2019 Report Share Posted January 2, 2019 Visst har hv mycket skit. Men ska m/90 fältstjorta bytas,så tycker jag att ta helre underställ i ull med olika tjocklek. On 12/30/2018 at 8:22 PM, Chassi said: HV har redan för mycket skit, vi behöver inte mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted March 25, 2022 Report Share Posted March 25, 2022 On 1/2/2019 at 10:03 AM, Torgny Rönnqvist said: Visst har hv mycket skit. Men ska m/90 fältstjorta bytas,så tycker jag att ta helre underställ i ull med olika tjocklek. Precis. Inte MER skit. RÄTT skit. Jag kan förstå de FM-anställda forumister här som klagar på att HV "alltid skriker efter det nya tuffa". Visst, det händer och visst skriker vi efter mycket bättre matriel. Om sanningen är att vi i stort sett har samma materiel, och jag utan att överdriva kan säga att jag har, med mindre än 4 undantag, EXAKT samma sorts matriel jag hade under min värnplikt för 20+ år sen ... Ja, då kanske det är dags att NI också börjar skrika. Har vi i HV som frivilligkår gammal, tung och utdaterad utrustning så har NI i FM definitivt det med. Kan man med skattemedel bygga rökmaskiner i rondeller för skattemiljoner för att skapa "en trolsk stämning" (och förmodligen en del trafikolyckor) i en kommun så FINNS det pengar. Det är inte där skon klämmer. Det har bara inte varit politiskt gynnsamt att rusta upp nu förrän "ryssen står i farstun". Nu jävlar skyndar alla utom MP för att vara bäst i klassen, enligt klassiskt svenskt manér för att se "handlingskraftiga" ut vad gäller försvarsbudget hit och dit. Det märks ju inte minst nu efter de beslut som tagits. Att HV fått komma in i finrummet och vara en del av FM ser jag personligen som att FM inte klarar sig utan HVs manskap efter åren av hånet till anslag som FMs budget varit. För att återvända till temat, Combat shirts till hela organisationen ser ju ut att hända nu med utvärderingar och beslut. KRSK NY och Hjälm NY ser ut att vara på väg in i FMVs administrativa tröskverk och enligt dokument på Taktisk's sida handlar det om hela organisationen. Således blir även Stridsskjorta NY något HV verkar kunna få ta del av. Underställsplaggen från svenska och norska företag bådar också jävligt gott. Har några civila grejer från Aclima och Woolpower. Bra skit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TKraften Posted March 25, 2022 Report Share Posted March 25, 2022 Två frågor Nu tycker jag att kroppskydd 90 är totalt värdelös och kommer aldrig bära det vid krig då jag har flera lättare civila skydd med plattor men min fråga är om Hemvärnet skulle få ut en fältjacka avsett att ha ett kroppskydd utanpå jackan skulle det vara möjligt med kombinationen Combat shirt innerst sen kroppskydd 90 och allra ytterst stridsväst 2K? För jag tycker det är värdelös att ha ett kroppskyddet innanför en jacka för då man verkligen blir dyngsur. Nu är visserligen kroppskydd 90 mörkgrönt men man bär ju ändå stridsväst 2K utanpå så m90 mönster är ju ändå egalt. Sen ser jag att snigel design säljer combat shirt via Terräng för 3500 kr och jag undrar om detta plagg är värt pengarna? //TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts