Jump to content

Hildisvin

Recommended Posts

Jag ska upp i fjällen och vandra i 14-18 dagar.

 

Någon som har tips på var man hittar billig frystorkad mat som smakar ok?

 

Även andra egna patentlösningar för att göra enkel god mat med matvaror som inte väger så mycket mottages gärna.

 

Har tidigare lyxat till det med dyra frystorkade märkesprodukter. Men då har det varit kortare turer. Blir svinigt dyrt om man ska vara iväg en längre tid.

 

Har sett att Blå Band har "outdoor meals" till ett hyfsat pris, men vet inte hur de smakar.

Link to comment
Share on other sites

torka själv, superenkelt, finns massor av recept och tips på nätet

annars så bör du kunna hitta framförallt torkat renkött i välsorterade butiker

 

Kött

Av kött passar vilt och nötkött bäst att torka. Använd kött med så lite insprängt fett som möjligt. Gör så här:

Skär köttet i små, tunna bitar. Strö över salt ungefär som vid vanlig kryddning, möjligen något mer. Tänk på att ju längre det är till avfärden, desto mer salt behövs. Lägg köttet på plåt eller galler och sätt i 50-75 graders ugnsvärme. Ställ luckan på glänt. Varmluftsugn ger extra bra resultat. Köttet är färdigt när det är torrt och läderartat. Det behöver bara nästan gå att bryta. Lövbiff tar ca 6 timmar att torka, det kan variera något. Förvara det färdiga köttet i glasburkar tills du packar. Flytta över det i plast- eller papperspåse. Man kan även med fördel lägga köttet i marinad innan torkning.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

torka själv, superenkelt, finns massor av recept och tips på nätet

annars så bör du kunna hitta framförallt torkat renkött i välsorterade butiker

 

Kött

Av kött passar vilt och nötkött bäst att torka. Använd kött med så lite insprängt fett som möjligt. Gör så här:

Skär köttet i små, tunna bitar. Strö över salt ungefär som vid vanlig kryddning, möjligen något mer. Tänk på att ju längre det är till avfärden, desto mer salt behövs. Lägg köttet på plåt eller galler och sätt i 50-75 graders ugnsvärme. Ställ luckan på glänt. Varmluftsugn ger extra bra resultat. Köttet är färdigt när det är torrt och läderartat. Det behöver bara nästan gå att bryta. Lövbiff tar ca 6 timmar att torka, det kan variera något. Förvara det färdiga köttet i glasburkar tills du packar. Flytta över det i plast- eller papperspåse. Man kan även med fördel lägga köttet i marinad innan torkning.

 

/b

 

Det låter enkelt och bra. Kan nog tom jag fixa trots att jag inte är någon stjärna i köket.

 

Ska köra en testrunda först för att undersöka de kulinariska kvalitéerna :rolleyes:. Sedan göra det en gång till precis innan avfärd.

 

Hur känsligt är det att förvara under sommarsäsong? Man vill helst inte åka på någon superjalla mitt ute i buschen.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska upp i fjällen och vandra i 14-18 dagar.

 

Någon som har tips på var man hittar billig frystorkad mat som smakar ok?

 

Även andra egna patentlösningar för att göra enkel god mat med matvaror som inte väger så mycket mottages gärna.

 

Har tidigare lyxat till det med dyra frystorkade märkesprodukter. Men då har det varit kortare turer. Blir svinigt dyrt om man ska vara iväg en längre tid.

 

Har sett att Blå Band har "outdoor meals" till ett hyfsat pris, men vet inte hur de smakar.

 

*Blå Band/Knorr "varma koppen" som du blandar med snabbmakaroner fullkorn. (spara bara lite vatten på slutet och blanda ner påsen)

 

*Ölkorv är något jag brukar ta med, smakar mycket och det är ofta uppskattat.

 

*Cosscos fullkorn, snabbt att laga behöver inte kokas och blandas gärna med ölkorven.

 

*Snabbris, snabbt att laga behöver inte kokas

 

*Ett knippe charlottenlökar har jag alltid med mig i fjällen, gör att maten får det där lilla extra som lyfter humöret.

 

*Om du ska dela mat med någon så är ett tipps (om man vill snåla lite) att dela på en påse Real turmat och dryga ut med

snabbris eller snabbmakaroner.

 

*Som lite lyx kan du köpa chokladpuddingspulver och blanda med pulvermjölk i egen tillverkade portionsförpackningar.

Link to comment
Share on other sites

Varma koppens fruktsoppa och blanda med Start! alt någon kopia som finns på Netto eller Lidl, perfekt "frukostgröt".

 

Buljongtärningar är inte att förakta, dels som smakförhöjare, men även som dryck eller mellanmål med en leverpastejsmörgås.

Link to comment
Share on other sites

Knorr Spaghetteria Bolognese - 15 spänn på Willys. Jag åt samma rätt till middag varje kväll i en vecka i somras, och de andra i sällskapet som köpt betydligt dyrare saker var tämligen överens om att jag hade den bästa maten. Se bara till att bryta sönder pastan i påsen i mer lätthanterliga längder innan du tillagar den.

Link to comment
Share on other sites

Varma koppens fruktsoppa och blanda med Start! alt någon kopia som finns på Netto eller Lidl, perfekt "frukostgröt".

 

Buljongtärningar är inte att förakta, dels som smakförhöjare, men även som dryck eller mellanmål med en leverpastejsmörgås.

 

 

Kan också rekommendera att använda Varma koppens fruktsoppa (äpple kanel och blåbär hallon) som sylt till havregrynsgröten. Trevlig frukost och något som är varmt om morgonen bjuder på en kall start.

 

@Hildisvin

Vart ska du du gå?

Link to comment
Share on other sites

Torkat kött? Det måste jag provsmaka först, har jag faktiskt aldrig käkat. Dum fråga, men hittar man detta i den lokala ICA-butiken eller är det specialbutiker som gäller?

 

Det bör gå att beställa i de flesta butiker med en större chark, det kostar ganska mycket per kilo men eftersom det är torkat är kilopriset exlusive vätska inte mycket högre än att göra själv. Ett tips är rimmad och torkad fårfiol som är minst lika gott som renkött.

Link to comment
Share on other sites

Kan också rekommendera att använda Varma koppens fruktsoppa (äpple kanel och blåbär hallon) som sylt till havregrynsgröten. Trevlig frukost och något som är varmt om morgonen bjuder på en kall start.

 

@Hildisvin

Vart ska du du gå?

 

Tack för alla små egna patentlösningar :).

 

Jag ska vandra med ett par kompisar i Sarek. Detta är inte förrän till våren. Men jag satt precis och kollade igenom min utrustning och filade lite på packlistan, så jag slängde ut frågan här i god tid innan kan man säga. Sitter redan nu med kartan och planerar dagsetapper och hur rutten ska gå. Har tittat på lite sidor på nätet om Sarek också, så man inte missar några godbitar.

 

Har begränsad erfarenhet av fjällvandringar i Sverige. Men ganska stor erfarenhet av längre vandringar/trekking i andra länder och allmänt skogsmulleliv här hemma. God kunskap om karta/kompass och fältvana sen tidigare (lumpen, utlandsstyrkan, civilt friluftsliv).

Edited by Hildisvin
Link to comment
Share on other sites

En höjdare till frukost som jag brukar köra med är havregrynsgröt med pulvermjölk och sylt gjord på hallon- eller jordgubbskräm med hälften så mycket vatten så den blir lite tjockare.

Lätt att bära, enkelt, billigt och gott.

 

Synka ihop er så ni tar olika mat allihop, skoj att byta lite. Sen är det en höjdare att ha med något gott att tugga på ibland också. Nickel tex :)

Link to comment
Share on other sites

Planeringen är tveklöst halva nöjet! :rolleyes:

 

Bara jag som inte gillar planeringsdelen?

 

Ont så är torkat eller rökt renkött en stor personlig favorit^^ Annars funkar saltat sidfläsk även utan att ha torkat det utan bara väldigt rikligt saltat^^ Dock krävs en del vatten om du skall förtära detta men saltbristen infinner sig aldrig varken med det eller torkat kött i allmänhet.

 

Äter en del torkat kött på "fritiden" som godis när man känner att man har gjort något bra men som sagt skall du medföra torkat eller rökt kött bör vatten till detta tas med i planeringen (iaf om du äter mina mängder.. ;)

 

Om du fiskar eller jagar så funkar även att röka litet och låta det torka lägga det i aluminium folie.. Detta är dessutom inte bara gott att äta kallt utan går även bra att värma upp på och tugga och då blir det kanske lite mer middags/lunch aktigt..

Link to comment
Share on other sites

När det gäller vatten så räcker det med att ha fältflaskan fylld. Jag hade även en 2-liters dunk sist jag var uppe men denna tömde jag rätt snart då jag insåg att jag inte behövde denna annat än när vi stannade för natten.Det finns vatten överallt i fjällen.

 

I stället för en dunk, som tar en del plats, så ska du ta med dig en vattensäck. Tar minimal plats i packningen men rymmer mycket vatten. Matlagning och hygien vid lägerplatsen sköts så mycket lättare då.

 

Nyponsoppa i pulverform. Underbart gott kallt som varmt. Havregryn o salt väger lite men blir en stabil frukost.

 

 

Hm. Med risk för att locka fram ett garv från forumets proffs. Efter att ha använt en 50.000 karta i gröntjänst i rätt många år så anser jag mig själv vara rätt så duktig på detta. Att läsa karta alltså. Ett litet proffs nästan. Kung kanske till och med. :worthy:

 

Tog sedan fjällkartan och knallade iväg på en lätt tur första dagen på lite drygt 7km. Ni vet. För att känna på packningen och komma in i lunken. Släppa den vardagliga stressen

Turen vart lite jobbigare än vad vi hade tänkt oss. Vi var halvägs framme kankse tre, fyra gånger. Jag var den av oss tre som vandrade som var mest utmattad när vi kom fram. Jag var sjukt slut. 8-/ Med vana att planera större övningar inom HV, titta på riskanalyser o sådant så var det inte förräns nu som vi insåg att fjällkartan är på 100.000. :D Våran tur på 7 km var i verkligheten snarare 1,5mil. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ang. vatten i fjällen, så har det varit ett "väldebatterat" ämne på annat forum... I det civila gör ju folk så klart som dem vill, men ett "förslag" är att inte glömma vattenrening.

Det kan jag skriva under på!!! Blev duktigt magsjuk pga orent vatten på en fjällvandring utanför Grövelsjön. Det är inte kul att gå två steg, kräkas, två steg, kräkas osv osv...

Link to comment
Share on other sites

Ang. vatten i fjällen, så har det varit ett "väldebatterat" ämne på annat forum... I det civila gör ju folk så klart som dem vill, men ett "förslag" är att inte glömma vattenrening.

 

Här hemma i Sverige brukar jag köra med vanliga klortabletter för vattenrening. De är billiga och har lång hållbarhet och räcker nog för vår flora av bakterier och mikroorganismer.

 

När jag varit utomlands på varmare breddgrader har jag kört på Xinix AquaCare. Dessa är betydligt dyrare och har begränsad hållbarhet så de inhandlar man lämpligtvis strax innan man reser iväg.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Med risk för att locka fram ett garv från forumets proffs. Efter att ha använt en 50.000 karta i gröntjänst i rätt många år så anser jag mig själv vara rätt så duktig på detta. Att läsa karta alltså. Ett litet proffs nästan. Kung kanske till och med. :worthy:

 

Tog sedan fjällkartan och knallade iväg på en lätt tur första dagen på lite drygt 7km. Ni vet. För att känna på packningen och komma in i lunken. Släppa den vardagliga stressen

Turen vart lite jobbigare än vad vi hade tänkt oss. Vi var halvägs framme kankse tre, fyra gånger. Jag var den av oss tre som vandrade som var mest utmattad när vi kom fram. Jag var sjukt slut. 8-/ Med vana att planera större övningar inom HV, titta på riskanalyser o sådant så var det inte förräns nu som vi insåg att fjällkartan är på 100.000. :banghead: Våran tur på 7 km var i verkligheten snarare 1,5mil. :banghead:

 

Som tur är så är det oftast ganska harmlöst att navigera lite fel när man är civil.

 

Själv har jag en gång navigerat in på en icke minklarerad väg i Bosnien. Var Psk Gruppchef och gick som vagnchef. Nattpatrull och kolsvart, icke fungerande GPS, gammal kartjävel. Fler vägar i "verkligheten" än på kartan. Lite onödigt spännade hehe. Oftast är det lugnt att köra på icke minklarerade vägar, men ser man inga färska hjul/bandspår bör man tänka sig för.

Edited by Hildisvin
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Här har vi den billigaste frystorkade maten som jag har hittat, efter mycket googlande skall tilläggas. Tar man dessutom dubbelportioner kommer man ner på under 33 kr per portion. Ganska billigt jämfört med Real (grönpåsarna fast i civil version) som kostar sisådär 70-100 kr per portion... :banghead:

 

Hur de smakar vet jag inte säkert, då jag inte smakat dem än. Gällande antal kalorier ligger dessa lite under grönpåsarna men är man hungrig så kan man ju alltid äta en hel sådan där dubbelportion (ca 66 kr/port), då lär man bli mätt.

 

För den som inte inser vad en "dubbelportion" är så är det helt enkelt en påse med dubbelt så mycket mat i. Detta innebär givetvis att om man är två personer som delar på en påse så måste en person ha någon sorts tallrik att äta från (man bör väl inte äta ur samma påse...). Men att i princip få runt 30 kr betalt för att diska en tallrik torde ge en rätt bra timlön... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...