102:an Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 (edited) På många håll diskuteras för- och nackdelar med frystorkad mat. Dels innehållet i de olika typerna av dygnsstaterna och dels tillagningssätt. Jag tänkte försöka undvika dessa diskussioner i den här tråden. Här vill jag att det skrivs om lagad mat - levererad från koket. Som kokgruppchef har jag till uppgift att inför övningar planera en matsedel. Det gör jag mycket utifrån mitt eget huvud och med hjälp av de recept som finns i underhållsreglementet. Det här är inte någon lätt uppgift. Jag ska ju inte bara ta hänsyn till näringsinnehåll utan även om det är praktiskt möjligt att tillaga, något sånär enkelt att äta och framförallt att det är gott. Det är lätt att det blir ungefär samma mat vid varje övning och jag känner att jag skulle behöva lite mer variation. Därför tänkte jag starta den här tråden (som jag hoppas har hamnat i rätt forum....) för att höra efter vilka maträtter ni föredrar att få när ni är ute i fält. Edited September 29, 2009 by henke Justerat rubriken lite/Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RRM Sjöbev Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Inleder med en tråkig och uttjatad harang "allt smakar gott ute i fält". Färska grönsaker som sallad, tomat, gurka uppskattas samt färsk frukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Ett tips: Brukar (hemma) svänga ihop stekt kycklingfilé, färsk tagliatelle och en sås på grädde, kycklingfond, fransk senap, vitt vin eller vermouth och dragon. Borde kunna fungera även i storkok, kyckling, pasta och såsen (och en grönsallad till). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Vad du än gör, undvik fläskkorv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Och undvik för guds skulle oskalad potatis i grytor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Allt som kan ätas med sked typ olka variater av grytor är oslagbart, efter som man står upp och äter på 5 oftast samtidigt som man fyller på am el likn. Givetvis med ris, potatis är gott men svår delat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
berx Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Så lite kött som möjligt, så mycket färskt som möjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Falukorvstroganoff med ris funkar alltid! Men om stroganoffen är för vattnig så är det bara jobbigt att äta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Värn Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Oj, vad kul. Själv är jag (i det civila) också kock och jag tänker t.ex. (med de framförda kraven) på: Wokrätter (Nasi goreng, bami goreng, etc.) Kalops, stroganoff, gulash etc. Lite schyssta grytor, med andra ord. Pasta med goda såser Kanske något med couscous/bulgur/matvete? Jag skulle vilja tillföra ett förslag efter att ha läst "äta med sked-argumentet" - kanske något som går att äta med händerna? Grillspett? Köttfärsjärpar på bambupinne och grönsaker? Olika sorters wraps? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Vad är det jag läser nio inlägg om mat i fält och ingen som har föreslagit ärtsoppa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dajo Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Vad är det jag läser nio inlägg om mat i fält och ingen som har föreslagit ärtsoppa! Nä, soppa går bort, lite lagom trögflytande gryta är ju klockrent. gärna med pasta i eller med ris. Lättätet och energifullt är det som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkl Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 lappskojs är inga fel. i lumpen sammövade med Lv3 och dom hade egna troppkockar som lagade gudomlig mat som pyttipanna med egen kryddblandning samt köttbullar o potatis med en spännande sås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkl Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Kommer i håg att dom även gjorde makaroni sallad på överblivna makaroner till kvälls vikning med en jäkla massa vitlökar i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Jag skulle nog undvika "äta-med-händer-mat", även om man SKA hålla god fälthygien så kan det uppstå situationer då det är listigare att åtminstone ha en sked mellan nävarna och maten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
major disaster Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Senaste KFÖ:n kom KVM ut med något som uppskattades av alla. Stekta baconbitar Frästa med svamp Tagliatelli Hoprört med crème fraîche (tror att de körde med variant med svamp i, i så fall kan man skippa steg 2) Det tog slut fort, alla backade. På den negativa sidan följdes det hela av lite paltkoma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 (edited) Sett till vad frystorkat kostar och hur trött man blir på det i förhållande till catering/snabbmat och den logistikkedja/personalkompetens som krävs för att driva ett fältkok så: Subway mackor, kebabtallrik, pizza, vilken cateringmat som helst. Kostar mindre, kräver mindre administration, materielkostnader. logistikplanering och drar mindre personalresurser från huvuduppgiften samt smakar mat. Övertyga mig gärna om att det kan vara annorlunda med exempel på hvkokgrupper som kan fixa ihop 3 lagade mål mat om dagen inklusive hembakt bröd, färska sallader och efterrätt till minst ett av måltiderna samt klarar av uppgiften att försvara åtminstone del av egen gruppering. Måste det absolut bli kok vill jag personligen inte se en enda grytliknande maträtt, det blir det mer än nog av i grön-/gulpåse! 4F Fast Föda, Fibrer och Frukt mot slutsegern. Edited September 23, 2009 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkl Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Senaste KFÖ:n kom KVM ut med något som uppskattades av alla. Stekta baconbitar Frästa med svamp Tagliatelli Hoprört med crème fraîche (tror att de körde med variant med svamp i, i så fall kan man skippa steg 2) Det tog slut fort, alla backade. På den negativa sidan följdes det hela av lite paltkoma. mumms det låter gott får je receptet till kvm Hv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
majkl Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Sett till vad frystorkat kostar och hur trött man blir på det i förhållande till catering/snabbmat och den logistikkedja/personalkompetens som krävs för att driva ett fältkok så: Subway mackor, kebabtallrik, pizza, vilken cateringmat som helst. Kostar mindre, kräver mindre administration, materielkostnader. logistikplanering och drar mindre personalresurser från huvuduppgiften samt smakar mat. Övertyga mig gärna om att det kan vara annorlunda med exempel på hvkokgrupper som kan fixa ihop 3 lagade mål mat om dagen inklusive hembakt bröd, färska sallader och efterrätt till minst ett av måltiderna samt klarar av uppgiften att försvara åtminstone del av egen gruppering. Måste det absolut bli kok vill jag personligen inte se en enda grytliknande maträtt, det blir det mer än nog av i grön-/gulpåse! 4F Fast Föda, Fibrer och Frukt mot slutsegern. ja men frystorkad oxragu i rödvins sås är inte helt fel eller nudlar i taco sås Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUK Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Det var ett tag sedan jag åt mat lagad av koket i hv (har varit catering), men det här är vad jag kan minnas har varit bra: Spagetti och köttfärssås Pyttipanna Kebabgryta Biffstroganoff Kyckling med ris och currysås När det finns bröd och sallad till Skulle gärna kunna tänka mig lite mer användning av bulgur, matvete, linser, kidneybönor, kikärtor, nudlar, fetaost, röd lök... Lite mer "fräsch" och nyskapande mat, våga gå ifrån skolmaten. Inte uppskattat: Smaklös odefinierbar gryta med ris (kan delvis åtgärdas med en medtagen kryddpåse) Sönderkokt pasta Oskalad potatis Överdrivet fet mat (exempelvis fläsk som har mer svål än kött) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
102:an Posted September 23, 2009 Author Report Share Posted September 23, 2009 Kul att ni har så många idéer kring det här med maten i fält. Kom gärna med fler förslag och har du ett recept får du gärna skriva ner det också, eller skicka ett PM. Det kanske är på sin plats att jag berättar några förutsättningar som i alla fall gäller i mitt kok, med de förutsättningar vi har när det gäller förvaring av livsmedel. 1. Köttfärs kan inte användas p.g.a att det är ett livsmedel som är känsligt och måste förvaras i max +4 grader. Det är inte säkert att vi kan garantera den temperaturen. 2. Kyckling (och annan fågel) och färsk fisk är också känsligt och får inte heller användas. 3. Vi kan inte återanvända överbliven mat eftersom vi inte kan kyla ner den tillräckligt snabbt. 4. Vi har inte tillgång till frys, så djupfrysta varor går inte heller att förvara. I övrigt är det mest fantasin som sätter gränserna. En fråga jag måste ställa är varför oskalad potatis är så illa omtyckt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUK Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 En fråga jag måste ställa är varför oskalad potatis är så illa omtyckt. Personligen har jag alltid skeden i byxfickan och gaffel/kniv i packningen. Potatis är en av få saker som kräver att man tar fram dem. Dessutom tar det tid och blir lätt lite pilligt och kladdigt om man äter i snuskburk, speciellt när det även är sås som hälles över alltsammans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Vatten och bröd och en kaffe sen är man igång igen Äta är överskattat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingcoole Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Marinens kokbok har många goda och fina recept, även många att göra hemma.. Tips o trix med det mesta som har med vanlig matlagning och dukning att göra, även i finare sammanhang. Finns att tillgå på Utb-grp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 23, 2009 Report Share Posted September 23, 2009 Gulash är en god och stärkande soppa. Jag ser gjärna mer kött än potatis osv..men kostnaden skenar nog iväg med raska steg.. skedmat, dvs allt som går att äta med sked..korvstroganoff eller biffstroganoff, stuvade makaroner. lasagne, ris och kött med stekta grönsaker gjärna en tunn sås till då dryck är lite svårt eller ont att få tag på.. så vätska hjälper både intagandet och minskar risken att man glömmer bort att dricka. sedan om det är varm mat och kallt ute så blir det lite extra värme. chicken paprika är en klassisk ungersk rätt.. jag gissar att man kan byta ut kyckling mot kött? föressten, om ni köper frusen eller tillagad kyckling, har ni chans att använda det? Måste det vara rå och färsk kyckling? sjömansbiff? tjaa det finns nog många olika rätter...rota lite i gamla kokböcker och se vad som kan gå hem idag med lite modifieringar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Att våga tänka utanför potatis/ris/pasta-lådan är i min värld av godo. Vetegryn (matvete) fungerar utmärkt att blanda med gräddig sås och ett par baconskivor/strimlad biff. Sommartid (när det inte är röv-kallt) borde även quinoa fungera helfunkis. Ett extra plus är väl att quinoa och matvete är torrskaffning som innehåller mycket gottiga aminosyror och kan ätas av alla soldater oavsett religion och vegetarianism. Överlag skulle jag vilja se mer vegetariska proteinkällor i militärkäket. Eftersom fågel, fisk och mittimellan (köttfärs) av tidigare nämnda skäl utgår borde rimligtvis proteinkvoten kunna fyllas upp av quinoa, quorn, olika gryn och tofu/soja. Vegetariska proteiner tas snabbt upp av kroppen, kan torrförvaras till högre grad än kött, är ofta billigare och kan som sagt läsas av soldater som inte heter 'Andersson' i efternamn. Exempel: Kokade/ångade/ugnsstekta grönsaker (morot, lök, kål, broccoli, blomkål). Quinoa. Redd sås på grädde, vitlök, salvia och cognac. Tillagningstid för detta: max 30 minuter inklusive grönsakshack (föresätter kokgrupp på sex man). Blanda ihop, snåla varken på sås eller quinoa och du får en väldigt bra och balanserad måltid. Ett gäng knäckemackor med smör och ost på detta och en kexchoklad till efterrätt så kommer soldaterna vara mätta, nöjda och glada över tiden. Finns det ett äpple eller 'pizzasallad' till så kommer folk bli ungefär såhär glada ----> Sämst i världen är vattniga soppor, oidentifierbar brun gryta med köttslamsor, pannkakor med sylt, måltider där det ej finns alternativ till fläsk samt sådant man måste skära med kniv och gaffel. Fältkrubb ska alla kunna äta (inklusive soldater som ber till mekka) och all grön mat ska man kunna sleva i sig snabbare än snabbt. Med endast sked ska den svenska soldaten kunna nedkämpa målet ! För övrigt riktigt kul att se att det finns drivna kok ute i landet. Lagad och god mat är nog det bästa som finns när man börjar närma sig fältmaxen och man sänkt sin 15'e grönpåse på raken. Om maten så är grillkorv eller rostbiff med potatissallad så är det fan så mycket mer aptitligare än Royal Thai och den ariska pojkens leverpastej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 1. Tillräckligt MYCKET mat så alla får! 2. INTE oskalad potatis! Möjligt koket gillar det och sparar massor av tid för dem men soldaterna blir bara irriterade..öva på att skala potatis kan vi göra hemma, på övningarna ska vi öva annat. 3. Vattniga "vegetariska" grytor men nån enstaka stackars fläskbit som mest består av svål gör ingen solat glad. 4. Undvik utseende hundmat. Som synes av ovan har vårat kok inte lyckats så väl på senare tid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 2. INTE oskalad potatis! Möjligt koket gillar det och sparar massor av tid för dem men soldaterna blir bara irriterade..öva på att skala potatis kan vi göra hemma, på övningarna ska vi öva annat. Är de bara borstade ordentligt så är det inget problem att äta med skalen på. Ger ju bara extra nyttigheter. Är tyvärr inget alternativ att kokgruppen försummar övrigt arbete för att skala potatis till +150 personer. Alternativt skulle man kanske kunna rekvirera folk, ala 91'an, men det känns inte heller värt det arbetet. Kanske kan ni ta med er fryst kyckling för den första måltiden om det uppsatta schemat tillåter detta? För att på så sätt öka variationen lite. Pratar vi en sista lunch innan hemfärd när folk snarare har packat ihop saker o så än ska ut o strida, dvs inget utskick, så är säkert hamburgare populärt. En gång skickade vi ut grillat och hemgjord potatissallad under en bataljonsstrid, var väldigt uppskattat. För övrigt tror jag inte att det är så viktigt vad man lagar. Bara att det smakar nått och är vällagat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Vad är det som hindrar er att äta potatisen men skalet på? Skalet innehåller massor av nyttiga näringsämnen. Jag skalar aldrig min potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 (edited) Köttfärs, kyckling, fisk och för övrigt även ägg undviks i möjligaste mån och alltid när frysmöjligheter uteblir i tillagningsprocessen (i en del förband finns/fanns inga undantag från bannlysningen). Detta för att dessa ingredienser kontamineras av diverse mindre uppskattade bakteriekulturer tidigare och lättare än alternativen. Även om det tar längre tid för mat att bli skämd än de flesta tror är det ur ett militärt perspektiv dumt att chansa. Baserat på hörsägen bör stora delar av personalen ur en av de senare libanonbataljonerna minnas salmonellasmittad kyckling med en viss affekt. Ska jag äta vill jag äta mat och sådant som maten äter för att det balanserar måltiden, q-eländet får gärna förekomma som alternativ för samvetsömma djurvänner men jag vill äta som det allätande djur jag är. Fysionomiskt har människokroppen knappast förändrats sedan stenåldern även om en massa värderingar och gullegull kommit in i bilden under tidens gång. Människan kan äta strikt vegetariskt men är inte byggd för det även om det finns en massa piller, spännande växter med mystiska genuppsättningar och industriellt producerade surrogatprodukter. Surrogatkaffe eller Java, svårt val? Potatisskalen är goda och klart ätbara förutsatt att någon ondsint själ inte besmittat dem med mindre goda besprutningsmedel, återigen en smaksak. Men också en fråga om resursplanering, skalad potatis kräver fler i koket och därmed i realiteten färre som utför huvuduppgift (förutsatt att färdigskuren/skivad/tärnad potatis el cheapo et al inte kan levereras till koket). En skyttegrupp mindre i kompaniet eller 2 minuters tidsåtgång för de som inte uppskattar skalen till att skala av dem, vad är prioriterat? Tallrikar och muggar i papp samt plastbestick är underskattat även om majoriteten av hären inte befinner sig på de mer krävande delarna av klotet. Dessutom utgår diskmomentet/-logistiken för truppen och det varierande antalet soldater i diarreposition p g a bristande hygienåtgärder innan förtäring från/med personliga matutensilier som förvarats på de mest besynnerliga platser. Trots den vetskapen hänger vikkoppen och sporken med överallt, att fela är mänskligt... Smörstekta kantareller tillsammans med färskfångad fetfisk (direkt från grillen) serverat på nybakt bröd. Camparlivet blir inte bättre än så. @102 om du fått/får tillfälle att prova det där australiska? äggsurrogatpulvret i olika maträtter från fältkok är jag mycket intresserad av ett PM i frågan. Tyvärr fann jag aldrig tillfälle att testa det själv i fältkok. Edited September 24, 2009 by Munin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Airboy80 Posted September 24, 2009 Report Share Posted September 24, 2009 Präriegryta : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts