Guest Dedicated Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 (edited) http://www.k4.mil.se/photo.php?id=49240&nid=15307 http://www.k4.mil.se/photo.php?id=49244&nid=15307 Är det standard att SIB med AK5 görs med kolven infälld? Är det funkis? /Fyhr Edited June 12, 2003 by Fyhr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Det blir ju smidigare inne i husen när man ska skjuta runt hörn, och lättare att svinga runt vapnet som tillhygge vid närstrid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Är inte standard på Livgardet i alla fall, och de får väl antas vara normsättande när det gäller SIB. Att köra med infälld kolv och slinga runt halsen är väl annars jägarstandard? Eftersom bilderna kommer från K4 kan man ju anta att deras befäl lär ut så även till vakt/insats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bad Karma Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 (edited) kolla andra o tredje männen.[censur: olämpligt att beskylla folk för att ha skador/sjukdommar pga deras utseende/Henke] Edited June 18, 2003 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 (edited) En del har det bra... Vi fick fan inte ha kolven infälld. "-nää det kan ju vara farligt eller nåt." "-Ska vi skjuta nåt då??" "-Nä visserligen inte men alltså. öhhh..." Edit: men hänvisning till mitt tidgare agerande. Edited June 18, 2003 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 intressant är oxå den lilla lappen med texten skyddsvakt som sitter på vänstra bröstet. verkar helt klart mer funkis än den förbenade armbindeln som aldrig sitter kvar där den ska... tyvärr verkar den lite för liten för att garantera den synlighet som krävs för förstärkt rättsskydd. /O. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Tittar man noga på första bilden ser de ut att ha skyddsvaktsmärke fastsytt på vänster axel (där förbandstecken borde vara) istället för armbindel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 12, 2003 Report Share Posted June 12, 2003 Var med på en utb som en Lt från stadsskyttebataljonen i Malmö höll i. De fäller inte in kolven, det är en fråga om träffsäkerhet kontra smidighet. Har kört några gånger innan med infälld kolv och ärligt talat så tilltalar det mig mer att köra med utfälld kolv. Så fort du kan verka in i rummet med ak:n så skjuter du, sedan skjuter du dig in i rummet slutar inte skjuta för en att du nått sista hörnet i rummet. Gör du detta med infälld kolv så är det verkligen "Spray and pray" Med kolven ute får du elden i det området du vill ha den. Kan Kulspruta 58 skyttar rensa rum med sin ksp så ska jag nog kunna göra det med en ak5:a. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 (edited) kolla andra o tredje männen. CENSUR Och det tycker du är kul då? Det är ju bra för dig att inte du har [det] då.. Eftersom du tydligen tycker att det är kul att göra sig rolig på handikappade människor bekostnad. Intressant människovärdering du har.. Edited June 18, 2003 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 Slutsats: Det är inte lätt att vara schnygg i skyddsmask! Man får hoppas att den i så fall har andra funktioner också. Angående infälld kolv så skulle jag nog aldrig komma på tanken att hantera vapnet som de käcka gossarna på bilden. Det lilla man vinner på smidighet förlorar man ju i träffsäkerhet. Om man ska slåss med vapnet i närstrid lider jag dessutom av funderingen på om jag inte skulle vilja ha kolven utfälld även då: Dels för att få mer avstånd mellan mej och fi och dels för att få mer "schvung" i slagen. På samma sät som jag skulle välja baseball trä framför brännbollträ om det gällde "traditionell" gatustrid. Tvivlar även starkt på att jag skulle vilja ha remmen runt halsen överhuvudtaget i ett SIB läge, även om jag normalt är lat och alltid har det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargbroder Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 MP vid K3 96-97 använde tekniken med infäld kolv och slinga i bakre vapenremsfästet. Det blir lättare att hantera vapnet i trånga utrymmen. Det går betydligt snabbare att byta vapenfattning från höger till vänster. Jag vill påstå att träffsäkerheten blir lika god som med utfäld kolv pga korta avstånd och eldgivning med jaktskott eller med automateld. När man behöver båda händerna låter man helt enkelt AKn hänga längs sidan där den är snabbt tillgänglig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorleif Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 Vad är det för ficka dom har på vänster ben ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 13, 2003 Report Share Posted June 13, 2003 "Flerbruksficka stor" fastsatt på benplatta. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1MPJ Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 Vi körde en del med infälld kolv när vi hade sib moment (rensa hus), testade naturligtvis även med utfälld men det blir lätt klumpigt inne i trånga rum. Längs gator och sånt måste man ju dock köra utfälld. Vi var iofs inga SIB kungar då vi agerar i skogen främst, men tror öven stadsskytte körde med kolvarna infällda. http://hem.passagen.se/mpj02/bild19.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 I MSS "Utbanv MekSib" Styrs det upp exakt hur inbrytningar i rum skall gå till. Man har axelstödet utfällt och skjuter sig INTE igenom rummet. man hittar sin "Skjutplattform" 1 m. in i rummet, 1 m. åt sidan, där avger man patronvis eld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
halljohn Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 Slutsats: Det är inte lätt att vara schnygg i skyddsmask!Man får hoppas att den i så fall har andra funktioner också. Angående infälld kolv så skulle jag nog aldrig komma på tanken att hantera vapnet som de käcka gossarna på bilden. Det lilla man vinner på smidighet förlorar man ju i träffsäkerhet. Om man ska slåss med vapnet i närstrid lider jag dessutom av funderingen på om jag inte skulle vilja ha kolven utfälld även då: Dels för att få mer avstånd mellan mej och fi och dels för att få mer "schvung" i slagen. På samma sät som jag skulle välja baseball trä framför brännbollträ om det gällde "traditionell" gatustrid. Tvivlar även starkt på att jag skulle vilja ha remmen runt halsen överhuvudtaget i ett SIB läge, även om jag normalt är lat och alltid har det. Håller med i dina tanker kring vapenhanteringen. verkar helskum. Under vår SIB-utbildning hade vi då inte infälld kolv. En variant är ju att bruka AK5-D, men även med vanliga AKn bör en utfälld kolv vara överlägsen. Remmen runt halsen tycker jag verkar helt idiotisk. Då man i SIB ofta kryper genom små hål (i väggar, tak o dyl) måste vapnet kunna hanteras mycket flexibelt och absolut inte "fastna" på olämpligt ställe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 I MSS "Utbanv MekSib" Styrs det upp exakt hur inbrytningar i rum skall gå till. Man har axelstödet utfällt och skjuter sig INTE igenom rummet. man hittar sin "Skjutplattform" 1 m. in i rummet, 1 m. åt sidan, där avger man patronvis eld. I FörbR A SIB (Förbandsregelemente för armén Strid i bebyggelse) så finns det också beskrivet hur man rensar rum. Vet inte hur mycket du har kört SIB, själv är jag relativt novis inom området, så jag litar på när då denna Lt säger att vissa saker som står i reglementena inte fungerar. T.ex. så finns på sid 214 i detta reglemente exempel på hur man rensar rum. Två man går in i rummet (ser till att komma bort från dörröppningen eftersom det är som att stå på en höjd i naturen = någon kommer att se dig och skjuta dig) Går till höger och öppnar eld mot misstänka punkter och upptäckta mål. Fel med detta: Den sekund det tar för dig och 2:an att komma in i rummet och påbörja eldgivning gör att du är fet puck tvåa. Går du till höger i ett rum är det lätt för en ksp skytt att svinga ut pipan i dörröppningen han kom in i och på så sätt skjuta sina egna som står utanför. Så här utbildat stadsskytte i Malmö: Du har inget skydd, dålig rörelse, kompensera med eld. Så fort du kan verka in i rummet öppnar du eld. Om man står på vänster sidan av en dörröppning skjuter du dig runt det vänstra hörnet och avslutar ca 1 m från öppningen sittandes intill väggen. 1:an gör detta på huk, två sitter som en igel på 1:an, har pipan över huvudet på 1.an så att om 1:an får eldavbrott kan han ta över. Beroende på am tillgång så kan det gå allt mellan 10 skott till 30 skott, patronvis eller automat. Som alla som läst säki vet så bryter detta mot säkrat vapen under förflyttning men man har gjort undantag i detta fall och enligt denna Lt så skulle en ändring i Säki vara nära förestående just på denna punkt eftersom det går inte att man skjuter först när man kommit in i rummet och står still, man är puck tvåa. Denna Lt hade faktiskt kört "SIB" i riktiga lägenheter skarp så det var lärorikt att få höra vad som händer om man skjuter med en 7.62 i en vanlig "svensk vägg", slänger in en spräng hgr i ett vanligt svenskt vardags rum (chock fungerar bra, sprg tänder eld på rummet och skapar ett dammoln som inte lägger sig på 5 minuter). Det var något rivningsområde i Malmö som man hade kunnat göra detta. Det som de gjorde här har legat som grund till de reglementena som rör SIB. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 14, 2003 Report Share Posted June 14, 2003 (edited) [i FörbR A SIB (Förbandsregelemente för armén Strid i bebyggelse) så finns det också beskrivet hur man rensar rum. Vet inte hur mycket du har kört SIB, själv är jag relativt novis inom området, så jag litar på när då denna Lt säger att vissa saker som står i reglementena inte fungerar. T.ex. så finns på sid 214 i detta reglemente exempel på hur man rensar rum. Två man går in i rummet (ser till att komma bort från dörröppningen eftersom det är som att stå på en höjd i naturen = någon kommer att se dig och skjuta dig) Går till höger och öppnar eld mot misstänka punkter och upptäckta mål. Fel med detta: Den sekund det tar för dig och 2:an att komma in i rummet och påbörja eldgivning gör att du är fet puck tvåa. Går du till höger i ett rum är det lätt för en ksp skytt att svinga ut pipan i dörröppningen han kom in i och på så sätt skjuta sina egna som står utanför. FörbR A SIB avhandlar större förband och den ska endast ses som en vägledning i SIB. UtbAnv MekSib avhandlar enskild soldats åtgärder. I de fall den skiljer sig mot FörbR A så gäller UtbAnv MekSib. Jag har gått FM Grundkurs SIB samt Tilläggskurs MekSIB. Man går inte in i rummet utan att ha påverkat det tidigare. MAn har kastat in en hgr eller påverkat det med annan direkt eld. Man blir inte pucktvåa. Utbildningsanvisningen har tagits fram av de bästa officerarna i landet på SIB med mycket stor hjälp av Bla S.A.S. Jag tror nog att dom vet vad dom pratar om. Ps. Och nej, det är fortfarande förbjudet att skjuta under gång i fred. Ds Edited June 14, 2003 by jake the snake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 FörbR A SIB avhandlar större förband och den ska endast ses som en vägledning i SIB. UtbAnv MekSib avhandlar enskild soldats åtgärder. I de fall den skiljer sig mot FörbR A så gäller UtbAnv MekSib. Jag har gått FM Grundkurs SIB samt Tilläggskurs MekSIB. Man går inte in i rummet utan att ha påverkat det tidigare. MAn har kastat in en hgr eller påverkat det med annan direkt eld. Man blir inte pucktvåa. Utbildningsanvisningen har tagits fram av de bästa officerarna i landet på SIB med mycket stor hjälp av Bla S.A.S. Jag tror nog att dom vet vad dom pratar om. Ps. Och nej, det är fortfarande förbjudet att skjuta under gång i fred. Ds Så novis är jag inte att jag inte vet att man kastar in hgr i ett rum när man går in, har två grundkurser bakom mig plus den jag talat om tidigare. Att utbildningsanvisningen MekSib är bra har jag inga tvivel på, denna Lt som jag tidigare skrivet om var med och tog fram den. Dels genom de erfarenheterna han har fått som plutch för en stadsskyttepluton, instr och de tester de genomförde i "riktigt terräng". Om några år så kommer den UtbAnv som man använder vara utbytt mot en ny och för att kunna skriva en ny UtbAnv så måste man testa nya saker, göra avsteg från säki (med tillstånd från den C som har tillstånd beordra detta avsteg). Allt faller tillbaka på en sak som han (Lt) sade, reglementen är bra men när man skickar in 2 grp in i döden p.g.a. att man följer reglementet så inser man att något är fel. Om du nu tycker att jag har fel med min syn på hur SIB skall genomföras så är det beklagligt eftersom vi det sättet som jag skriver är det som man utbildar stadsskyttebataljonen på... Allt som jag skriver är sådant som jag blivit utb på utav denna Lt. UtbAnv MekSib sid 103: Enligt UtbAnv: Du kastar - jag rensar Enligt Lt: Skapar bara problem mellan den som kastar och den som rensar, en kastar samma rensar. Jag kastar - jag rensar. UtbAnv MekSib sid 104: Enligt UtbAnv: Öppnar dörren kastar in hgr, tar skydd. Enligt Lt: När man försvar en byggnad sätter man upp hinder för dörren, erfarenheter som man haft är att soldater gör som det står i UtbAnv, hgr stutsar ut igen och större delar av grp dör. Stadsskytte använder spegel för att snabbt kolla in i öppningen och se att det inte finns något hinder och kastar en till två hgr beroende på storleken på rummet. 2:an håller i den andra hgr som han redan dragit sprinten på så när han ger den en till 1:an så tänds den i handen (Anvsteg från säki med tillsånd från chef) Enligt Lt: Dörren slår i 9/10 fall igen av trycket från hgr. Medtag träkilar som trycks in i dörrkarmen och håller dörren öppen. För att citera mig själv: Så här utbildat stadsskytte i Malmö: Du har inget skydd, dålig rörelse, kompensera med eld. Så fort du kan verka in i rummet öppnar du eld. Om man står på vänster sidan av en dörröppning skjuter du dig runt det vänstra hörnet och avslutar ca 1 m från öppningen sittandes intill väggen. 1:an gör detta på huk, två sitter som en igel på 1:an, har pipan över huvudet på 1.an så att om 1:an får eldavbrott kan han ta över. Beroende på am tillgång så kan det gå allt mellan 10 skott till 30 skott, patronvis eller automat. Som alla som läst säki vet så bryter detta mot säkrat vapen under förflyttning men man har gjort undantag i detta fall och enligt denna Lt så skulle en ändring i Säki vara nära förestående just på denna punkt eftersom det går inte att man skjuter först när man kommit in i rummet och står still, man är puck tvåa. Som jag skrev tidigare, när man skickat in 2 grp in och alla blivit puck 2:a så vet man att det är något som är fel. Visst du kastar in hgr i ett rum men hur mycket effekt tror du att en chock har i en stor lagerlokal på 2500 kvadratmeter eller ännu större. Så här utbildar man idag, om några år kanske man utbildar på något annat sätt. Att man förflyttar sig med osäkrat vapen i fredstid är som jag skrev "man har gjort undantag i detta fall och enligt denna Lt så skulle en ändring i Säki vara nära förestående just på denna punkt " 1. Man kan beodra undantag och det har man gjort i detta fall, Stadsskytte förflyttar (i fredstid) sig med osäkrade vapen in i ett rum, punkt slut. 2. Nära förestående, dvs enligt säki är det som du skriver Jack "det är fortfarande förbjudet att skjuta under gång i fred" men hade jag menat att det inte var det så hade jag skrivet att det var tillåtet att förflytta sig med osäkrat vapen, inte nära förestående. Du är säkert otroligt bra på SIB Jack men jag kommer att köra på det sättet som jag fått lära mig, vilket är samma som FM idag utbildar stadsskyttebataljonen på. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 @EOD: Vilken stadsskyttebataljon menar du? Det du skildrar känner jag inte alls igen från de utbildningar jag gått på som hållts av befäl från stadsskytte på Livgardet. Det de lär ut ligger närmare det som jake the snake skrev. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Tror jag skrev det i tidigare inlägg men orkar inte kolla, Stadsskyttebataljonen i Malmö EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Och vilket förband grundutbildar den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Och vilket förband grundutbildar den? Ja du, det var ju en bra fråga. Får nog ta till en livlina här, fråga publiken... Den Lt som jag refererat till var P4:ing om jag kommer ihåg rätt, om det är dom som har ansvaret för att utb Malmö Stadsskyttebataljon vet jag inte. Kan ju vara som man gör på Ing2, lägger ut det på flera förband (Ing2 och Ing 3). Någon som vet helt säkert? EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 UtbAnv MekSib sid 103:Enligt UtbAnv: Du kastar - jag rensar Enligt Lt: Skapar bara problem mellan den som kastar och den som rensar, en kastar samma rensar. Jag kastar - jag rensar. Om jag står etta vid en dörr så vill jag inte kasta in en granat eftersom det då inte finns någon som täcker dörren medan jag plockar fram granaten. "Du kastar - Jag rensar" känns bättre eftersom ettan kan täcka tvåan medan denne plockar fram granaten och kastar. De instruktörer jag träffat från P4 utbildar idag enligt "Du kastar - Jag rensar". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 UtbAnv MekSib sid 103: Enligt UtbAnv: Du kastar - jag rensar Enligt Lt: Skapar bara problem mellan den som kastar och den som rensar, en kastar samma rensar. Jag kastar - jag rensar. UtbAnv MekSib sid 104: Enligt UtbAnv: Öppnar dörren kastar in hgr, tar skydd. Enligt Lt: När man försvar en byggnad sätter man upp hinder för dörren, erfarenheter som man haft är att soldater gör som det står i UtbAnv, hgr stutsar ut igen och större delar av grp dör. Stadsskytte använder spegel för att snabbt kolla in i öppningen och se att det inte finns något hinder och kastar en till två hgr beroende på storleken på rummet. 2:an håller i den andra hgr som han redan dragit sprinten på så när han ger den en till 1:an så tänds den i handen (Anvsteg från säki med tillsånd från chef) Enligt Lt: Dörren slår i 9/10 fall igen av trycket från hgr. Medtag träkilar som trycks in i dörrkarmen och håller dörren öppen. För att citera mig själv: Så här utbildat stadsskytte i Malmö Du är säkert otroligt bra på SIB Jack men jag kommer att köra på det sättet som jag fått lära mig, vilket är samma som FM idag utbildar stadsskyttebataljonen på. EOD jag har några egna synpunkter. efter att ha skjutit mig genom ett antal rum med olika tekniker under utb i allt från hv till centrala utb i sib så kan jag bara säga att det är sällan man utbildar identiskt dels pga att det utvecklas nya tekniker hela tiden och pga att alla instr inte kommer från samma skola. rätt o fel blir inte lätt att döma förrens kriget är slut. hgrkast. 1:an väljer om han eller 2:an kastar o rensar "jag kastar du rensar! eller tex du kastar du rensar!" i olika kombinationer varför skall man ge en osäkrad hgr till en kamrat som man tycker om? risken för olyckor med den tekniken är enorm! jag kanske är obildad men vem utbildar stadskytebataljon Malmö? sen en liten brasklapp ang källhänvisning, en Lt som inte har något namn men kanske kommer från P4 o e helt grym på sib fast ingen vet vem han är???SSG!!?? oops!!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Om jag står etta vid en dörr så vill jag inte kasta in en granat eftersom det då inte finns någon som täcker dörren medan jag plockar fram granaten. "Du kastar - Jag rensar" känns bättre eftersom ettan kan täcka tvåan medan denne plockar fram granaten och kastar. De instruktörer jag träffat från P4 utbildar idag enligt "Du kastar - Jag rensar". en variant är att 2:an kliver ut o täcker dörren medan 1:an meckar med utr.... fördelen med det är att 2:an som står ett steg ut från väggen har bättre skottfält mot dörren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Förlåt en okunnig men är det inte lite att debattera smådetaljer hur man rensar rum, vilket som är "bästa" metoden? Skyffla in några handgranater och kliv in och skjut dom du ser, hur svårt kan det vara? Borde inte Sverige hyra in några ryska officerare som har erfarenhet från striderna i Grozny. De borde kunna det där ganska bra efter nått års SIB skarpt? Hur man än gör och hur rätt man än gör så är chansen nog lika stor att bli skjuten oavsett vilken metod man tillämpar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 (edited) UtbAnv MekSib sid 103:Enligt UtbAnv: Du kastar - jag rensar Enligt Lt: Skapar bara problem mellan den som kastar och den som rensar, en kastar samma rensar. Jag kastar - jag rensar. Om jag står etta vid en dörr så vill jag inte kasta in en granat eftersom det då inte finns någon som täcker dörren medan jag plockar fram granaten. "Du kastar - Jag rensar" känns bättre eftersom ettan kan täcka tvåan medan denne plockar fram granaten och kastar. De instruktörer jag träffat från P4 utbildar idag enligt "Du kastar - Jag rensar". Har också använt "du kastar - jag rensar" innan och fördelarna är som du säger, 1:an kan täcka medan 2:an fipplar med hgr. När man kör "Jag kastar - jag rensar" så får 2:an ta och skydda 1:an. 2:an står så att pipan sticker fram framför 1:an men han har ju inte samma handlingfrihet som om man kör "du kastar - jag rensar". I detta fall så måste jag nog säga att jag föredrar att köra på det gamla sättet, samtidigt innebär det ju inte några större problem att använda det ena eller det andra. Det är ju bara två olika orderuttryck. När vi gjorde detta så var det på P4, ska tillbaka om några månader och köra i plutons storlek kan ju be att få lite mera info om den här Lt så att jag kan komma med bättre källhänvisningar än en anonym Lt. Är som alltid, alla har sitt eget sätt. i slutänden så kan man bara konstarera att de som kommer levande hem från kriget har använt rätt taktik. EOD --edit-- Du har rätt roninn, varför göra raketforskarämne av det. För att ännu en gång referera till denna Lt så kollar man tydligen lite på jänkarna och Irak nu. I Bagdad så har de ju problemet med civilbefolkning som är kvar o.s.v. Jänkarna ska tydligen ha haft planer på att gå in med styrkeförhållande 1:25 om det skulle bli SIB för att inta Bagdad... --edit-- Edited June 18, 2003 by EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Skyffla in några handgranater och kliv in och skjut dom du ser, hur svårt kan det vara? Har du provat någon gång? Svårare än man tror. Framförallt när man inte ser någonting för att handgranaten skickat upp så mycket damm och skit. Då gäller det att detaljerna sitter så att man inte skjuter sin tvåa som "bara klev in". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Det viktigaste i SIB är inte vilken taktik man använder utan att alla använder samma taktik i ens grupp/pluton/kompani etc. Samträning är A och O. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts