Fredin Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Hej alla! Hur är det med alla otäcka kryp i lumpen!? Är det mycket fästingar å sån skit! Hörde en kille som fick boleria idagarna men det är tydligen ingen fara utan det är bolerians kusin som är farlig och som brukar härja runt Stockholm DÄR JAG SKA LIGGA INNE ;) Jaja hör av er med era kryp erfarenheter tack! Quote
Amfibieslusken Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 (edited) Jag har faktiskt varit relativt förskonad från dessa blodsugande äckel. Har hittat totalt 3 st på pungen, en i knävecket, en under högra armen. Innan slutövningen ( som skulle utspelas i sthlms norra skärgård ) så fick vi vaccineras mot borelia, fast då blev jag inte attackerad av några ändå. Edited June 11, 2003 by Amfibieslusken Quote
Amfibie Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Jag har faktiskt varit relativt förskonad från dessa blodsugande äckel. Har hittat totalt 3 st på pungen, en i knävecket, en under högra armen. Innan slutövningen ( som skulle utspelas i sthlms norra skärgård ) så fick vi vaccineras mot borelia, fast då blev jag inte attackerad av några ändå. Kan man verkligen vaccineras mot borelia?! Är inte det bara mot TBE? Quote
Fredin Posted June 11, 2003 Author Report Posted June 11, 2003 Jag har faktiskt varit relativt förskonad från dessa blodsugande äckel. Har hittat totalt 3 st på pungen... Ussch!"! PUNGEN!! Fel plats era parasiter! Quote
Amfibieslusken Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 (edited) Jag har faktiskt varit relativt förskonad från dessa blodsugande äckel. Har hittat totalt 3 st på pungen, en i knävecket, en under högra armen. Innan slutövningen ( som skulle utspelas i sthlms norra skärgård ) så fick vi vaccineras mot borelia, fast då blev jag inte attackerad av några ändå. Kan man verkligen vaccineras mot borelia?! Är inte det bara mot TBE? Jo det var TBE, men jag brukar kalla det för Borelia-vaccin. @Fredin: Fästingar sätter sig där det är mörkt och varmt och fuktigt. Pungen har allt. Pungsvett, mörker och värme. Edited June 11, 2003 by Amfibieslusken Quote
Amfibie Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 (edited) Finns det något sätt att minska risken för att få fästingar...myggmedel sägs hjälpa?!?! Edited June 11, 2003 by Amfibie Quote
517 Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Info om vaccin Du kan vaccineras mot TBE. (hjärnhinneinflamation) Fullgott skydd erhålls genom följande: 1:a vaccinering (normalt 300,-) 2:a vaccinering kan göras vid varmt väder 2-3 veckor efter första vaccineringen. därefter görs en vaccinering var tredje år. Borelia kan du ej vaccineras mot, håll därför koll på bettstället (röd ring mtsv, hög feber) om så kontakta sjv. Quote
tunnan Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 va och kriga i trosa skärgård. hade slagit upp bivack i en mosse och fick sova sked med fästingar. lite senare dök det upp en röd prick på benet stor som en femma ungefär. tänkte inte mer på det men de följande dagarna växte den sig större. och jag fick svullnader i lymfkörtlarna. dvs jumske och hals bland annat. blev livrädd. fick några piller mot det på sjukan. hade tydligen fått borrelia. men det hjälpte med de sockerpiller jag fick av doktorn. B) Quote
gonzo Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 varför uppfinner man inte ett botmedel mot alla sjukdomar, man tar sprutan när man föds och sen är man odödlig mot alla virus,bakterier och annat skit... Quote
akula Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Hade en lumparkompis som såg ganska blek ut efter ett besök vid latrinen, han hittade ett av de små obehagliga krypen längst ut på sin lille vän. Han fick avlägga besök hos skitsnygga syster Inger för att ta bort den. Fästingen borde ha poppat ut som skjuten ur en kanon när hon började undersöka bettet. Quote
The Swede Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 varför uppfinner man inte ett botmedel mot alla sjukdomar, man tar sprutan när man föds och sen är man odödlig mot alla virus,bakterier och annat skit... Ja varför inte. Du kan väl fixa det. The Swede Quote
Fredin Posted June 12, 2003 Author Report Posted June 12, 2003 Info om vaccinDu kan vaccineras mot TBE. (hjärnhinneinflamation) Fullgott skydd erhålls genom följande: 1:a vaccinering (normalt 300,-) 2:a vaccinering kan göras vid varmt väder 2-3 veckor efter första vaccineringen. därefter görs en vaccinering var tredje år. Borelia kan du ej vaccineras mot, håll därför koll på bettstället (röd ring mtsv, hög feber) om så kontakta sjv. Vadå ej bota?? du kan få pencillin så det så! Quote
Hv-sjukvårdarn Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Det finns ett nytt mygg och fästingmedel som man sprayar. Vet inte om det fungerar, dyrt som fasiken är det iallfall. Vitlök sägs vara avskräckande för dem, så ät lite varje dag. Det viktigaste är att noga kolla kroppen varje kväll, man får hjälpas åt och kika på svåra ställen. Man drar dem rätt ut och ser till att få ut huvudet. Misslyckas man och huvudet sitter kvar, tvättar man av med lite alsollösning eller något renande och håller koll. Fästingar har alltid funnits och det är inte alla som är smittade, tydligen bara en liten del av dem. Ta det lugnt....jag är mer rädd för huggormar eller jordgetingar och spindlar, vanliga getingar, mygg och......RABIES......... Quote
Amfibie Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Tack för de här lugnande orden HV-Sjukvårdarn! ;) Quote
Hv-sjukvårdarn Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Alltid glad att kunna hjälpa till Quote
The Swede Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Info om vaccinDu kan vaccineras mot TBE. (hjärnhinneinflamation) Fullgott skydd erhålls genom följande: 1:a vaccinering (normalt 300,-) 2:a vaccinering kan göras vid varmt väder 2-3 veckor efter första vaccineringen. därefter görs en vaccinering var tredje år. Borelia kan du ej vaccineras mot, håll därför koll på bettstället (röd ring mtsv, hög feber) om så kontakta sjv. Vadå ej bota?? du kan få pencillin så det så! Det stog väl ändå att man ej kan vaccineras, inte att man ej kan botas. det är lite skillnad. The Swede Quote
Guest Lt. payne Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Jo fästingar är rätt otäcka, jag hade sju på mej en gång.. Men som sjukvårdarn säger, i fält är jag mer orolig för huggormar och jordgetingar. Quote
Ing Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Satsa på norrland. Nog att det kryllar av mygg där, men det finns väl överallt annars också. Och så länge vi inte har malariamyggor här så är de snällare än fästingarna. Quote
granQ Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 vet inte varför men jag har aldrig fått någon fästing, eller jo en gång som liten i österrike eller något sånt. Men tex när jag och min mamma rör oss i skogen så kan hon få 3-5 st utan problem. Jag får dock inga. Är det så att dom inte gilla somliga. Vet att finns folk som aldrig blir myggbitna. Quote
Guest Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 i stockholms skärgård är fästingarna verkligen en riktig plåga. Det är inte förrän man varit ute på öarna å traskat i bräsket man upptäcker hur sjukt mycket det finns... vissa områden vi rörde oss i kunde man plocka ett tjugotal fästingar från byxbenen efter ca 50m framryckning, å så höll det på i hela området. Kollar man sig noga klarar man sig oftast bra, men under våra övningar hände det titt som tätt att nån lyckades ha ett femtontal fästingar i grenen på samma gång. mygg i all ära, men fästingar, det är helt klart det värsta näst lede fi Quote
Forumsledning Kimster Posted June 12, 2003 Forumsledning Report Posted June 12, 2003 Här nere i Karlskrona har vi mest fästingar i hela landet, speciellt ute på Aspö tydligen. Gammla KA2 gjorde tester med sin värnpliktiga AMF-bat bl.a som fick en dos med vitlök varje dag eller några gånger i veckan. Jag kommer inte ihåg hur det intogs men deras mat var ofta preppad med vitlök. Resultatet visade att vitlök faktiskt gör en skillnad, och de upplevde att de inte haft ens hälften av de som inte ingick i testet. Jag själv lyckas faktiskt få välldigt få, jag vet inte varför men det är likadant med myggbett. Jag kanske smakar illa eller nått, men när vi är ute så har jag fått klagomål från min kamrater att sluta se så oberörd ut... :P Kan vara kanske att ens blod har nån speciell smak som inte alla djur gillar. Vitlök ingår ofta dagligen i min kost i form av kryddor. Quote
granQ Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Vitlök ingår ofta dagligen i min kost i form av kryddor. jo och det stämmer på mig med. vi äter ofta vitlök så det bör ju göra skillnad. Men konstiga är ju då att min mamma får. Sen kanske det lite svårt springa runt med vitlök i fält. Men kanske något som borde tas upp lite allvarliga på regmenten så att det ingår i födan lite mer. Quote
LYNX Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Läste om en kille i Ytterby ( Utanför Kungälv ) som innan läkarna visste vad han led av utvecklade hjärnhinneinfl. I samma tidning (GT) Gav dom tipset att vaccinnera sig om man rör sig i skogarna här med omnejd. Kimster: Jag har dålig koll på hurpass utbredd smittan är, vet du om ni har den hos er? I så fall kanske du ska hälsa på farbror doktorn, det räcker ju med ett bett. Quote
Bad Karma Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Precis som GranQ så får jag aldrig några fästingar. kommer inte ihåg om jag haft några nånsin. kanske e ett kvitto på att man luktar illa? Quote
nsky_517 Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 gah, äckliga parasiter! fanns mängder av dem på F7. var ute på övning i helgen och fick en liten jävel på armen, men som väl förberd sjvm så hade jag min trogna fästingsplockare i ryggsäcken. den kom väl till användning, jag var inte ensam. dom hatar tydligen tändsticks plån, vet inte riktigt hur det funkar. men på något sätt tar man hjälp av det för att få ut dem. ryck den lilla jäveln rakt ut, ingen skit med vridande m.m. tag så långt ner som du kan vid huvudet och ryck ut skiten. ha koll på festings bettet efteråt, symptomen visar sej inte förens ett tag efter.(röd ring runt bettet. storlek av en femkrona. åk direkt till läkaren.) tvätta såret om möjligeten finns. favorit ställen för fästingen, knä veck, arm veck, bakom öronen, pungen(favroit nr 1!) mellan tår och fingrar. alla ställen där huden är tunn. en fästings plockar är en bra investering, kostar inte många kroner och är lätt att ha med sej. det är svårt att få ut fästingen när den väl satt sej(här kommer fästingsplockar väl tillhands), försök att få bort den så snabbt som möjligt. lättaste sättet att inte få fästingar är att klä sej rätt. Quote
dxl Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Herr NSKY fick väl även en geting i benfickan vill jag minnas Quote
maximus20 Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 He he,en geting i benfickan.... du måste ju nästan förklara hur detta gick till....... Quote
Znake Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Hej! Jag har aldrig fått en fästing på mig, har knappt sett dem på riktigt...eller jo på en katt. Känns det på nåt sätt att man har fått på sig en fästing...känner man av den på nåt sätt? Hur tar man bort dem och vad händer om man inte märker rackarn och den fortsätter att suga vätska? ;) De verkar vara riktigt pain-in-the-ass Men som sagt spindlar och ormar är nog värre för min del Quote
oz Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Hihi <---- fick inte en endaste fästing på sig under hela lumpen! (jaaaaaaa, kom nu med era spydiga förslag på vad detta kunde bero på!) Quote
Recommended Posts