Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag blev inspererad av Blackadder så jag bestälde Magpul till min IPhone 4.

Samma här ett paket är på väg!

Berätta gärna om passform mm.

Vart har ni köpt dom???

• Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Fick hem en beställning från Tactical Kit till vänner och bekanta där jag mest agerade bulvan men nog tusan låg det lite götti i påsen. Förutom en TT 7,62 Signgle Shingle (nu högre! recension kommer om en månad) låg det också ett par Mechanix Vent. Ska bli kul att se exakt hur svala de här handskarna är och hur länge det här extremt tunna materialet håller!

Posted

Inhandlat en Leatherman Charge TTI och en liten smidig ledlampa från Leatherman, allt får plats i samma fodral, så ett perfect "everyday carry kit" både på vanliga jobbet och i det gröna. Beställde från ebay/usa och sparade ca en tusenlapp totalt...

monarch-300.jpgtylertool_2113_270377909.gif.webp

Har kört med Gerber förut, men TTi:n är sjukt överlägsen i kvalitet och handhavande!

Posted

Ny jacka, Peak Performence cirque.

Peak-Performance-Cirque-Alpint.jpg

Förvånansvärt varm för att vara så tunn. Bra detaljtänk, som t.ex. att en stor del av ryggen är tunnare fordrad (och meshad på insidan) där ryggsäcken brukar värma. Bra öppningsbara ventilationer på sidorna. Tillräckligt med fickor för mitt behov.

1.999:- på Stadium.

Posted (edited)

Massa nya roliga prylar innan jag ska flytta och börja jobba på Livgardet dribble.gif.webp

North Gear Large

North%20Gear%20Large.jpgSpontant är jag väldigt nöjd med denna väskan!!!

Snigel Design Multificka 2

(beställde i OD färg)

Snigel%20Design%20Multificka%202%20Svart.jpg

Fällkniven Diamant/keramiskt Bryne

F__llkniven_Diam_4cf99ab2b43e7.jpg

Snigel Design Byxbätle

Snigel%20Design%20Byxbalte.jpg

Snigel Design Vapenvårdsetui

Snigel%20Design%20WCP-09O%20Vapenvardsetui.jpg

Och mer är på väg/skall beställas!!!

EDIT:

Beställde allt från recon.se och det gick på totalt med frakt på 2007 kr

Klicka på resp. länk ovanför bilderna för att läsa mer om artiklarna

(Bilderna och länkarna går till resp. artikel på recon.se)

Edited by Zytronix
Posted

Kom gärna med en åsikt om vapenvårdsetui'et, börjar bli ganska less på skiten man har till AK4 som allt ramlar ut ur när man ska ha fram universialnyckeln

Posted (edited)
Kom gärna med en åsikt om vapenvårdsetui'et, börjar bli ganska less på skiten man har till AK4 som allt ramlar ut ur när man ska ha fram universialnyckeln.

Jag har haft ett sådant etui i drygt ett halvå och jag är supernöjd, i synnerhet efter att jag sydde på band med knäppen på baksidan så att jag kan montera den på stridsvästen.

Tillägg: Jag har sågat sönder det gamla lastetuiet och stoppat alla smådelar (utdragarfjäder, utdragare, avfyringsfjäder, sprintar) i en av de små tuberna som passar perfekt i en av etuiets fickor.

Edited by eskil
Posted
Kom gärna med en åsikt om vapenvårdsetui'et, börjar bli ganska less på skiten man har till AK4 som allt ramlar ut ur när man ska ha fram universialnyckeln.

Jag har haft ett sådant etui i drygt ett halvå och jag är supernöjd, i synnerhet efter att jag sydde på band med knäppen på baksidan så att jag kan montera den på stridsvästen.

Håller med Eskil, jag har haft den i snart 1,5år och fungerar jättebra! det som inte syns är en dold ficka bakom allt som t.ex. läsklinan ska kunna få plats, jag har min boresnacke där istället. Jag personligen kan inte hitta några direkta negativa saker om denna, den är inte så stor och har inte så mycket plats vilket jag tycker ÄR BRA för då kan man inte trycka in ännu mer saker i denna (börjar låta som en recension?)

Använder en sådan till HV för AK4 och nu har jag köpt en till jobbet på Livgardet för AK5C.

Posted

Budgetvarianten för vårdsatsatsen för Hemvärnare är att suga åt sig Vapenlåspåsen när någon satt låset. Det som behövs går i, och det blir plats över.

Posted

börjar bli ganska less på skiten man har till AK4 som allt ramlar ut ur när man ska ha fram universialnyckeln

Enkel lösning är att säkra "alla småpryttlar" med två linnelappar överst i mittersta tubens ena fack. Då ramlar de inte ut i tid och otid. Universalnyckeln och "utdragarfjädersverktyget" rymms utan problem i mitterst tubens andra fack. Tuben för vapenfett e ju nästan överkurs numera, (vem har fått ut vapenfett på senaste tiden), så ett alternativ är ju att ha "småpryttlarna" där. Själv har jag några uppsättningar reservdelar till vapenlåset där. (är du skjutledare så brukar det inte vara några problem att få en tilldelning av vapenlåsreservdelar av vapenteknikern vid exempelvis gt)

Posted

Köpte 2 m/59 jackor för 20kr styck och 2 magasinfickor till den stridsselen även dom för 20kr.

Inköpställe frågas, kom?

Posted

Budgetvarianten för vårdsatsatsen för Hemvärnare är att suga åt sig Vapenlåspåsen när någon satt låset. Det som behövs går i, och det blir plats över.

Uppmanar du till stöld?

Posted

Köpte 2 m/59 jackor för 20kr styck och 2 magasinfickor till den stridsselen även dom för 20kr.

Inköpställe frågas, kom?

Överskottsbolaget i Skänninge.

Var påväg hem till stockholm och såg skylten mot Skänninge, och jag tänkte "är det inte där ÖB som faktist säljer militär saker ligger?" så ja svängde av å jovisst, där fanns det =)

Posted

Fick igår tag på:

Skjutreglemente Granattillsats Automatkarbin (2000)

Försvarsmaktsreglemente Formella Grunder (2000)

NORDCAPS PSO Tactical Manual Vol 1

Handbok i Expeditionstjänst (1999)

Krigsfång B (1980)

Anvisningar för Krigsfångtjänsten (1980)

Militärordbok Eng/Sve (1999)

SoldR Mtrl Vapen Pansarskott 86 (2000)

Handbok i Säkerhetstjänst Informationsteknologi (2006)

Kavvallerireglemente MP-Säkförband Juridiska Grunder 2 (1999)

Tot pris: 0 kronor och 0 öre, :happy:

Förrådstömning

• 2 weeks later...
Posted

1 st TGB 131B /T

27 st DUNK 20L UN

23 st MÄRKBRICKA BENSIN

4 st MÄRKBRICKA DIESEL

2 st BRÄNSLEFILTER TGB

4 st PACKNING BRÄNSLEFILTER TGB

2 st VINDRUTETORKARE TGB13-20

2 st VINDRUTETORKARE TGB30

27 st ETIKETT ADR BRANDFARLIGT GODS

27 st ETIKETT ADR MILJÖFARLIGT GODS

Diverse oljor och fetter

Inte direkt för personligt bruk men ändå. Om det ändå låter lockande så har jag ett par platser över i min packgrupp/trosstropp för den som har böjelsen för liknande prylar.

/D

Posted (edited)

Var på tjänsteresa i Huvudstaden och på morgonen när jag checkar ut så finner jag att Terrängs butik ligger mittemot hotellet.

Då behov av rygga är akut blir det en ny.

Så resultatet kan beskådas nedan (ursäkta den crappiga kvaliteten på bilden)

9b8201174818P43b4.jpg

En fin OD 5.11 Rush 24 med hemligt märke...

Edited by Serg. Backström
Posted

Fick äntligen mina ESS Profile NVG goggles på posten i måndags.

Riktigt fin skit och rekommenderas varmt ifall ni tänkt köra the real deal istället för de små fula.

Posted (edited)

Verkar vara en mycket trevlig ryggsäck. Hur är den inredd...?

:baskerFN:

Den har ett antal fack,och meshfickor med dragkedjor ska försöka återkomma med en recension.

Jag vet otroligt korkat att skriva det uppenbara men skyller på trötthet :sleep::sleep:

Edited by Serg. Backström
Posted (edited)

Hittade en liten ihopfällbar esbit-brännare med tabletter på en loppis för en tjuga. Tillsammans med ett tidigare inköp, en gammal amerikansk "canteen cup" i rostfritt stål så blir det ett bra nödkök i stridsvästen.

0.jpg

R-512-full.jpg

Brännaren med tabletterna är nerpackat i stridsvästen, och om man häller i kokande vatten i försvarets vanliga fältflaska så kan man pressa ner den i kåsan så den formar sig efter den. Sen är det bara trycka ner kåsan (med flaskan i den) i det vanliga fodralet, så är allt packat och klart :)

Edited by Reed
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Idag ringde Posten på dörren och de hade ett paket från USA till mig.

Detta var innehållet:

Casio G-Shock ana.-digi. mil. G101-1AV

gshockb.jpg

545 kr ink. frakt. Verkar vara en bra klocka med basic funktioner som tidtagning, alarm och datum. Klockan har både analog och digital tidvisning och man kan även ställa in en extra digital visningstid för t.ex. en annan tidszon. Enda minuset jag hittat hitintills är att klockan endast går att ställa framåt när tiden skall ställas, varför man får gå ett varv för att komma till rätt tid igen om man går för långt, samt att knappen för att ställa fram den analoga tiden är aktiv hela tiden. Det sista vet jag inte om det är ett problem, det är lite beroende på om man kan trycka in den av misstag vilket lär visa sig efter att jag fått använda den ett tag.

PS. Tack till SISU-Micke för tipset. DS.

Edited by Fk Lundquist
Posted

Har en trevlig "liten" kniv påväg hem till mig nu. Känner mig som ett barn på julafton.

NÄR TAR KALLE ANKA SLUT SÅ JAG KA NFÅ MINA PRESENTER? :dribble: :dribble:

Posted

1 ITW Mash hook, ska se om inte enpunktsslingan blir lite smidigare nu.

1 TT double 40mm-pouch till gruppchefen.

Posted

Vart förbi armyshopen i ume idag och då råkade lite saker följa hem: Snigel dumpficka

putsborste (putsa kängorna med)

Pensel

15ft grön paracord

bästa att det gick bara på 370 kr happy.gif.webp