Jump to content

Recommended Posts

• Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lite egna julklappar - när man får beordra tomten själv sådär...

DSCN9879.jpg

En ny lur, hyfsat pris - Sonim Core XP1300, recension kommer.

untitled.jpg

Vaude Markill - Peak Ignition.

Äntligen ett gaskök till rippoffpris, som komplement till bensinköket mitt.

(och ja, jag tittade några gånger extra på vredet till plattan)

//Skäggot

• 3 weeks later...

Fick en julklapp (försenad, kvarglömd osv) som jag inte kan vara annat än nöjd med... En HANDPRESSOBRYGGARE - komplett kit.

http://handpresso.se/?products

(kitet finns inte direkt med men det är bilden i mitteln med termos, koppar och bryggare)

Pris på naturkompaniet : ca 2.000 kr (nu köpte jag den som sagt inte själv... men den är värd det)

En kort recension, tog med den när jag skulle assistera vid en fotografering förra veckan i Lund. det var utomhus, det var kallt..: Väskan som det hela inryms i är välgjord med detaljer i läder. Innehållet känns även det väldigt välgjort. Termosen är inte världsbäst men inte heller dålig. Kopparna är gjorda i plast vilket är ett bra val med tanke på användningsområdet. Glas är känsligt, metall leder värme vilket inte är bra under årets kalla delar, tygservetter med logo medföljer också. Själva mästerverket i väskan är handpressobryggaren. En lika enkel som genial konstruktion. En cykelpump med ventil som leder in i en klocka. Botten på klockan är avtagbar som ett lock, här fyller man på vatten och placerar sedan kaffeampullen av ESE-typ (easy serving espresso). Man börjar med att pumpa upp ett tryck på 15 bar - trycket kan avläsas via en manometer. Därefter öppnar man klockan och slår i varmvatten samt placerar kaffepuffen för att sedan återförsluta det hela. Sedan öppnar man ventilen mellan pumpen/trycktanken och klockan varvid vattnet pressas ut genom hålen i bottnen.

Maskinen är enkel att hantera, att ta med och att diska. De portionsförpackade kaffeampullerna gör att det inte bli sump överallt om man nu sitter i tex bilen eller i tältet. På Naturkomapniet i Malmö har de för närvarande tre olika kaffesorter. de säljes i förp om 25 ampuller till priset av 99 spänn vilket gör ca 4:-/kopp. Om jag ska ha någon invändning mot maskinen så är det just kaffepriset samt att det i själva väskan inte ryms så många ampuller. Men eftersom det är tänkt som en kul grej för fältmässiga förhållanden och som en guldkant på vardagen så spelar det ingen roll. Kommer ju inte ersätta mitt vanliga kontorskaffe....

/martin

Edited by martinator

Två begagnade IGR headset damp ner i posten. Så man kan kanske kalla det nya begagnade prylar :)

//Skäggot

Var beställde du dom och vad kostar dom?

Jag skulle betala guld och gröna skogar för ett sådant headset med RA180/145 koppling. Men det blir väl till att fortsätta drömma

Var beställde du dom och vad kostar dom?

www.ebay.co.uk Testa sökordet: headset bowman. Tror jag betalade typ 100.- stycket plus kanske 60.- i frakt från UK.

Jag skulle betala guld och gröna skogar för ett sådant headset med RA180/145 koppling. Men det blir väl till att fortsätta drömma

Köp ett begangnat och byt ut kontakten mot en RA180/145 kontakt, sånna kan man ju råka "hitta" lite var stans. Stannar inte på många guldpengar. Du skulle säkert kunna kursa den "gammla" LEMO - kontakten till nån med IGR för en hundring eller så.

//Skägglurven

Edited by Fk Fjellman

Köp ett begangnat och byt ut kontakten mot en RA180/145 kontakt

Njaa, så enkelt är det inte riktigt. Det behövs någon form av PTT-knapp också. ;-)

Jag skulle vara ganska nöjd om jag bara kunde lyssna, att kunna sända med headsetet vore önskvärt men inte nödvändigt (eller vad menade du med PTT-knapp?). Men, jag inser när jag ser på bilderna att jag kanske har tänkt fel, hur använder man t.ex. IGR-headsetet med comtacs?

nyaprylar.th.jpg

2 st Svarta 7.62 Magpul

1 st Anslpropp 5-pol

1 st Hörseltelefon

1 st Anslutningskabel 380

1 st Mikrotfnsnöre

1 st MSI GX 740 Laptop

Det blev mycket teknikprylar, men kabeldelarna köpte jag främst för att vid någon gång i den nära framtiden kunna bygga en egen comtac-RA146/180 Skarv. Än har jag inte övrigt material, som comtac-kopplingen eller verktyg, men kabeldelarna var relativt billiga så jag slog till. De var dessutom kvar i förslutna M-märkta förpackningar så de känns ganska färska. Någon som kan guida en novis inom området, till hur man bygger en skarv mellan comtac-RA146/180? Vilka delar och verktyg jag behöver o.s.v? Jag vill helst inte behöva kontakta FRO då jag inte betalar medlemsavgifter av politiska skäl

Edited by Blanco

Ett par nya sumptraskers. Everest Noatsjokk. 1499:- på Stadium. Känns faktiskt riktigt sköna redan vid de första användningarna. :ph34r:

skor.JPG

Kängorna de ska ersätta, ett par nonames från mitten av 90-talet köpta i Kanada, hade en lustighet i slutet av sin livscykel: båda två gick sönder på exakt samma sätt, inom två veckor. Det som hände var att "stödpackningen" bakpå hälen/sulan helt enkelt började lossna. Gungade man bakåt på fotbladen så försvann fothälen nedåt-utåt. Det gick alltså fortfarande att gå på dom relativt bra. Svårt att beskriva felet, men vad är oddsen.

Recension: Sömmen strax efter första öljettparet har gett sig. På båda kängorna. 3 säsonger höll dom alltså. IG. :eeh:

Lustigt nog samma som på de kanandensiska kängorna (well, what do you expect; they're Canadian), att båda går sönder i princip samtidigt.

Efter besök på Garderoben:

jack.jpg

Jack Pyke Countryman. Med ett sådant namn kan det bara bli rätt. :)

Testat kängorna ett par timmar, går felfritt. Mjuka, men ändå stadiga. Varma.

EDIT: ändrat bildstorlek...

Edited by stefanf