Groaghach Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Hej! Häromdagen åkte jag inne i Sthlm, och fick då se två fordon och ett släp med konstiga nummerplåtar. Fordon: Det ena fordonet var en lastbil målad i m/90 camo, och det andra fordonet var en svartmålad pick-up som drog ett båtsläp med en båt på. Nummerplåtarna: Bestod bara av siffror (precis som kronans plåtar). Men till skillnad mot kronans plåtar så var dessa plåtar färgade som taxiplåtar. Med andra ord gul nummerplåt med svarta siffror. Är det ngn mer som sett dessa plåtar? Är det ngn som vet mer om dessa? Quote
Groaghach Posted June 11, 2003 Author Report Posted June 11, 2003 Kanske det. Men varför skulle Taxi SSG köra omkring med en båt på släp? Konstigt är det i alla fall. Quote
Gotcha Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Kanske det. Men varför skulle Taxi SSG köra omkring med en båt på släp? Tja, "Taxi SSG" ska väl kunna ordna tp överallt? Quote
Vakten_F4 Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Klart fall av SSG... Snart kommer nog tråden att "försvinna" Quote
softfeel Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Kan inte vi försöka att hålla SSG utanför åtminstånde en tråd. Om det nu var en taxi skulle jag gjärna velat följa med. Taxi i m/90 camo, gott. Quote
gpd Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Troligast är nog att det inte var svenska fordon, utan några utländska militära fordon. Baltops är på gång. Quote
SFC Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Är du säker på att det var svenska fordon? Norska militära fordon har gula plåtar med svarta siffror, kan ju ha varit vilsna grannar från väster... Quote
Menige Ryan Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 (edited) Kan det vara så att något annat land övar i Sverige ? För ev, intagande Stavar som en blind kör bil Edited June 11, 2003 by Menige Ryan Quote
Razvedka Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Kan det vara så att något annat land övar i Sverige ?För ev, intagande Tja - ryssarna var ju runt och lekte bra många år så nu kanske det är Norrmännens tur?! Quote
SERG. B Posted June 11, 2003 Report Posted June 11, 2003 Tja - ryssarna var ju runt och lekte bra många år så nu kanske det är Norrmännens tur?! Vad menar du då? Quote
Groaghach Posted June 12, 2003 Author Report Posted June 12, 2003 Efter som att det inte satt ngn nationalitets märke på bilarna kan jag inte svära på att det var svenska fordon. Det som jag tycker tyder på att det är svenska fordon är att lastbilen var målad i m/90. Samma färger och mönster som dom svenska lastbilarna. Pick-up:en var dock svartmålad. Quote
106 Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Om jag kommer ihåg rätt har norrmännen ungefär samma kamouflagemönster som oss men något avvikande färger (lite brunare). Kände du igen båten? var den svensk? Quote
Groaghach Posted June 12, 2003 Author Report Posted June 12, 2003 Är inte så duktig på båtar och dessutom så såg jag den inte så länge. Körde bara förbi bilarna och släpet. Men det var en svart båt. Öppen, altså ingen hytt eller kabin (eller vad man skall kalla det). 5m lång. Jag skulle kalla det för en "gummibåt", V-formad hård botten, med sidor/kanter som kunde blåsas upp. Hjälper detta? Quote
KD803 Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Men det var en svart båt. Öppen, altså ingen hytt eller kabin (eller vad man skall kalla det). 5m lång. Jag skulle kalla det för en "gummibåt", V-formad hård botten, med sidor/kanter som kunde blåsas upp. Hjälper detta? Den viktiga frågan är så klart hur stor bottenplugg den har. Är den väldigt stor är det sannorlikt en norsk båt. Quote
Groaghach Posted June 12, 2003 Author Report Posted June 12, 2003 Såg ingen bottenplugg, så den kanske saknades. Om så är fallet så borde det vara en Norsk båt. Nog skämtat. Ingen som har ngt tips. Är det ngn som VET hur en norsk militär nummerplåt ser ut? Quote
Erik_G Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Kan man ha 12,7mm tksp på plast-beven? Hörde nånstans att dom hade testat och nästan vält med vagnen när de sköt. Iofs tyckte jag det lät som en överdrift, men det var ju en kille i grönt som sade det, å såna litar man ju blint på, eller hur? Spejsad mynningsbroms förresten (kanske anledningen till att bv'n inte välter?).. /E Quote
The Swede Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Visst kan man det. Britterna hade det i Irak nu senast. Det är ingen mynningsbroms. Pipan är instucken i ett stöd. The Swede Quote
Groaghach Posted June 12, 2003 Author Report Posted June 12, 2003 Så här: The Swede Så det där är en norsk bv 206 med deras camo och nummerplåt? Quote
The Swede Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 Jupp. Bilden kommer från sidan Scandinavian Armour Det är en norsk sida som drivs av en kille som heter Roy Haaland. På denna bild ser vi en gammal Bv202 i Norsk kostym: Som du ser är den nummerskylten mera orange i bakgrundsfärgen. The Swede Quote
Groaghach Posted June 12, 2003 Author Report Posted June 12, 2003 Använder sig norrmänen sig av m/90 camo eller en egen variant av samma camo? Quote
The Swede Posted June 12, 2003 Report Posted June 12, 2003 För det första så finns det inget som heter m/90-camo ;) Norrmännen använder liksom finnarna en egen snarlik variant. De bruna fälten är mycket större i det Norska mönstret än vad det var i det Svenska fyrfärgs-mönstret. The Swede Quote
Groaghach Posted June 13, 2003 Author Report Posted June 13, 2003 Men i stora drag så är det bara lilte färgnyanser som skiljer mellan svensk och norsk/finsk camo målning på fordon? Quote
The Swede Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 I stort sett ja. Plus att mönstret inte är likadant. The Swede Quote
Groaghach Posted June 13, 2003 Author Report Posted June 13, 2003 I så fall kan jag nog meddela att dom konstiga fordonen jag så i Sthlm troligtvis var norska. @The Swede Vem var först/kom på idén med det mönstret som vi har på vår uniformer och som sverige, norge och finland använder på sina fordon? Quote
The Swede Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 Det kan jag inte svara på. Dock så kom fordonsmönstret långt innan uniformsystem 90. The Swede Quote
Groaghach Posted June 13, 2003 Author Report Posted June 13, 2003 Har du ngn aning om hur långt innan? Quote
The Swede Posted June 13, 2003 Report Posted June 13, 2003 Det ex. av "Anvisning mönstermålning" jag har är från 1979 så någon gång under 70-talet infördes mönstermålning enligt 4-färgsschema. The Swede Quote
Groaghach Posted June 13, 2003 Author Report Posted June 13, 2003 Det ex. av "Anvisning mönstermålning" jag har är från 1979 så någon gång under 70-talet infördes mönstermålning enligt 4-färgsschema. The Swede Finns den att läsa eller ladda ner från internet? Vet du vad färgnyanserna heter? Quote
Recommended Posts