Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Hej!

Häromdagen åkte jag inne i Sthlm, och fick då se två fordon och ett släp med konstiga nummerplåtar.

Fordon: Det ena fordonet var en lastbil målad i m/90 camo, och det andra fordonet var en svartmålad pick-up som drog ett båtsläp med en båt på.

Nummerplåtarna: Bestod bara av siffror (precis som kronans plåtar). Men till skillnad mot kronans plåtar så var dessa plåtar färgade som taxiplåtar. Med andra ord gul nummerplåt med svarta siffror.

Är det ngn mer som sett dessa plåtar? Är det ngn som vet mer om dessa?

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Kanske det. Men varför skulle Taxi SSG köra omkring med en båt på släp?

Konstigt är det i alla fall.

Posted

Kan inte vi försöka att hålla SSG utanför åtminstånde en tråd.

Om det nu var en taxi skulle jag gjärna velat följa med. Taxi i m/90 camo, gott.

Posted

Är du säker på att det var svenska fordon?

Norska militära fordon har gula plåtar med svarta siffror, kan ju ha varit vilsna grannar från väster...

Posted (edited)

Kan det vara så att något annat land övar i Sverige ?

För ev, intagande 8-/

Stavar som en blind kör bil :banana

Edited by Menige Ryan
Posted
Kan det vara så att något annat land övar i Sverige ?

För ev, intagande :D

Tja - ryssarna var ju runt och lekte bra många år så nu kanske det är Norrmännens tur?! :huh::D

Posted

Efter som att det inte satt ngn nationalitets märke på bilarna kan jag inte svära på att det var svenska fordon. Det som jag tycker tyder på att det är svenska fordon är att lastbilen var målad i m/90. Samma färger och mönster som dom svenska lastbilarna.

Pick-up:en var dock svartmålad.

Posted

Om jag kommer ihåg rätt har norrmännen ungefär samma kamouflagemönster som oss men något avvikande färger (lite brunare).

Kände du igen båten? var den svensk?

Posted

Är inte så duktig på båtar och dessutom så såg jag den inte så länge. Körde bara förbi bilarna och släpet.

Men det var en svart båt. Öppen, altså ingen hytt eller kabin (eller vad man skall kalla det). 5m lång. Jag skulle kalla det för en "gummibåt", V-formad hård botten, med sidor/kanter som kunde blåsas upp. Hjälper detta?

Posted
Men det var en svart båt. Öppen, altså ingen hytt eller kabin (eller vad man skall kalla det). 5m lång. Jag skulle kalla det för en "gummibåt", V-formad hård botten, med sidor/kanter som kunde blåsas upp. Hjälper detta?

Den viktiga frågan är så klart hur stor bottenplugg den har. Är den väldigt stor är det sannorlikt en norsk båt. :D

Posted

Såg ingen bottenplugg, så den kanske saknades. Om så är fallet så borde det vara en Norsk båt. :D

Nog skämtat.

Ingen som har ngt tips. Är det ngn som VET hur en norsk militär nummerplåt ser ut?

Posted

Kan man ha 12,7mm tksp på plast-beven? Hörde nånstans att dom hade testat och nästan vält med vagnen när de sköt. Iofs tyckte jag det lät som en överdrift, men det var ju en kille i grönt som sade det, å såna litar man ju blint på, eller hur? :D

Spejsad mynningsbroms förresten (kanske anledningen till att bv'n inte välter?)..

/E

Posted

Jupp. Bilden kommer från sidan Scandinavian Armour

Det är en norsk sida som drivs av en kille som heter Roy Haaland.

På denna bild ser vi en gammal Bv202 i Norsk kostym:

bv202.jpg

Som du ser är den nummerskylten mera orange i bakgrundsfärgen.

The Swede :D

Posted

För det första så finns det inget som heter m/90-camo ;)

Norrmännen använder liksom finnarna en egen snarlik variant.

De bruna fälten är mycket större i det Norska mönstret än vad det var i det Svenska fyrfärgs-mönstret.

The Swede :D

Posted

Men i stora drag så är det bara lilte färgnyanser som skiljer mellan svensk och norsk/finsk camo målning på fordon?

Posted

I så fall kan jag nog meddela att dom konstiga fordonen jag så i Sthlm troligtvis var norska.

@The Swede

Vem var först/kom på idén med det mönstret som vi har på vår uniformer och som sverige, norge och finland använder på sina fordon?

Posted

Det ex. av "Anvisning mönstermålning" jag har är från 1979 så någon gång under 70-talet infördes mönstermålning enligt 4-färgsschema.

The Swede :baskerPa:

Posted
Det ex. av "Anvisning mönstermålning" jag har är från 1979 så någon gång under 70-talet infördes mönstermålning enligt 4-färgsschema.

The Swede :baskerPa:

Finns den att läsa eller ladda ner från internet?

Vet du vad färgnyanserna heter?