Guest Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Finns det nån svensk struktur för att organisera en motsvarighet till tyskarnas kampfgruppe eller jänkarnas task force? Menar inte i storlek utan rent organisatoriskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lord Good Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Tillfälligt sammansatta förband är väl termen, fria kriget är ett exempel där man använder sådana förband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 7, 2002 Report Share Posted August 7, 2002 Finns det organisationsplaner och dylikt framtagna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Posted August 8, 2002 Report Share Posted August 8, 2002 Man vet aldrig, och vet man så är det tystnadsplikt inom detta ämne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Det vore väll dumt å planera för sådant, det är ju just tillfälliga förband som man skrapar ihop av vad som finns och vad man behöver. Jag hoppas att vi planerar för en krigsorg där vi har så lite tillfälliga förband som möjligt. Det är ju då man har lyckats med organisationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted August 9, 2002 Report Share Posted August 9, 2002 Jag gjorde min GU på en Norrlandsskyttebataljon på I21 1991-92. När jag var på KFÖ 95 så fick vi veta att vår bataljon, en luftvärnsrobotbataljon + diverse kompanier ingick i en "stridsgrupp" som i händelse av partiselmoblisering skulle skydda flygbaserna norr om Sollefteå i xxxx-stad...knappast hemligt längre eftersom hela vår Norrlandsbrigad är nerlagd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 Självklart arbetar man utifrån stridsgruppskonceptet. Det finns redan i förväg sammansatta stridsgrupper. Redan våra gamla fördelningar var ju stridsgrupper i någon mån. Varje brigad ingick i en rad olika fördelningar utifrån olika krigsfall. Även på lägre nivå återfinns stridsgrupperna. Idag talas ofta om Uppsalagruppen, Västeråsgruppen, Piteågruppen (hypotetiska exempel). Dessa består i varierande utsträckning av hemvärns- och ordinarie förband. Dessutom ingår ju själva stridsgruppstanken i den operativa krigskonsten. Att nyttja tillgängliga förband för att på bästa sätt uppnå syftet med striden. En militär självklarhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted August 15, 2002 Report Share Posted August 15, 2002 i händelse av krig tror jag inte det spelar så stor roll, folk hamnar nog lite varstans då. skulle vara roligt att se en jägare som strv skytt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted September 13, 2002 Report Share Posted September 13, 2002 i händelse av krig tror jag inte det spelar så stor roll, folk hamnar nog lite varstans då. skulle vara roligt att se en jägare som strv skytt Riktigt så flexibelt tror jag inte svenska försvaret är... du blir krigsplacerad på en befattning motsvarande din utbildning. Tror även att en stridsvagnsskytt blir bättre jägare- än jägare blir stridsvagnsskytt...med samma utbildningstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 Ett exempel på lägre nivå är "Gränsjägarregementen" som fanns (finns?) längs finska gränsen. Dessa bestod av vissa fasta delar och vissa halvfasta, som ingick eller inte beroende på krigsläge och uppgift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Casca Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 Åsa 2 hos mig. Ta med bössa, tandborste och extra underkläder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 Tror även att en stridsvagnsskytt blir bättre jägare- än jägare blir stridsvagnsskytt...med samma utbildningstid. Här vet jag inte om jag kan hålla med. Jägarfys tar ett tag att lära upp, krävs så att säga förkunskaper. At lära sig skjuta stridsvagnskanon lite halvtaffligt utan säkerhet kan väl inte ta så lång tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 17, 2002 Report Share Posted September 17, 2002 Tror även att en stridsvagnsskytt blir bättre jägare- än jägare blir stridsvagnsskytt...med samma utbildningstid. Här vet jag inte om jag kan hålla med. Jägarfys tar ett tag att lära upp, krävs så att säga förkunskaper. At lära sig skjuta stridsvagnskanon lite halvtaffligt utan säkerhet kan väl inte ta så lång tid Om det blir krig om säg 8-10år, hur många av de jägare som muckar typ idag har jägarfys då??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Tror även att en stridsvagnsskytt blir bättre jägare- än jägare blir stridsvagnsskytt...med samma utbildningstid. Här vet jag inte om jag kan hålla med. Jägarfys tar ett tag att lära upp, krävs så att säga förkunskaper. At lära sig skjuta stridsvagnskanon lite halvtaffligt utan säkerhet kan väl inte ta så lång tid Om det blir krig om säg 8-10år, hur många av de jägare som muckar typ idag har jägarfys då??? Bra sagt Nifelhel... sedan är ju inte alla Jägare Gunde Svan - och alla Stridsvagnsbessättning feta och otränade under sin GU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Jag tycker ju inte riktigt att det resonemanget håller av två skäl: 1.) En stridsvagnsskytt kan ju ha tappat mycket av sina kunskaper på ovan nämnda tid 2.)Det är ju så att jägartjänsten innefattar mer än bara järnfys förhoppningsvis. verlevnadsutbildning och liknande lär ju göra det lika svårt att hoppa in där som på vilken annan plats som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Vilket är störst chans? Att en strv skytt tränar kondition även när han är hemma eller att en jägare har en strv hemma o tjuvtränar med?? //Lite ändrat... Vc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 För det enda man gör under en jägarutbildning är att träna konditionen... Jägaren kanske har haft ett dataspel hemma och är en jävel på att skjuta stridsvagnskanon Det ni indirekt säger är att vi skulle kunna skippa jägarutbildningen för det enda som behövs är ju lite kondis och en GSU... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 At lära sig skjuta stridsvagnskanon lite halvtaffligt utan säkerhet kan väl inte ta så lång tid He he he Har du provat? ? ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 At lära sig skjuta stridsvagnskanon lite halvtaffligt utan säkerhet kan väl inte ta så lång tid He he he Har du provat? ? ? JAG HAR :D rille vet vad jag snackar om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Ska vi avbryta bajskasteriet där?! Det är nog inte bara att gå/springa i 15 månader för jägare, de lär sig förmodligen ett och annat som inte går att praktisera hemma i skogen. Och att sitta och leka hemma med datorn är nog inte samma sak som att i 15 månader mullra runt i en ganska avancerad plåtklump på 65 ton. Att det sedan var i princip motsatta tjänster ni skulle byta mot varandra gör det ju inte bättre. SLUT! /Ing, BlåGul. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Ska vi avbryta bajskasteriet där?! Det är nog inte bara att gå/springa i 15 månader för jägare, de lär sig förmodligen ett och annat som inte går att praktisera hemma i skogen. Och att sitta och leka hemma med datorn är nog inte samma sak som att i 15 månader mullra runt i en ganska avancerad plåtklump på 65 ton. Att det sedan var i princip motsatta tjänster ni skulle byta mot varandra gör det ju inte bättre. SLUT! /Ing, BlåGul. är det någon (av mig och rille) som sagt det? mitt inlägg var ganska ironiskt menat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 18, 2002 Report Share Posted September 18, 2002 Känner man sig träffad så.. varsågoda. Tillbaks till ämnet. Vi färutsätter fr.o.m. nu att man inte kommer sätta jägare i stridsvagnar eller tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silen Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Oj Ing, det var värst vad du röt till Såg inte det här som en rikigt allvarli debatt och jag ville absolut inte nedvärdera något av FM:S truppslag. Det jag ville säga var att man nog får kompetens av alla utbildningar som gör att det inte bara går att hoppa in där, annars skulle tjänsten nog vara bortsanerad vid det här laget ;) Sen till ämnet: frågan är ju om vi har den typen av behov i Sverige. Skulle inte tro att det finns en "masterplan" för att bilda en liten "insatsgrupp" eller vad man nu ska kalla det. Det skulle väl kanske vara att låta nåt NBC-befäl hoppa med ett gäng fallskärmsjägare eller nåt. Fanns den kompetensen kanske finns i någon av våra hemliga styrkor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted September 19, 2002 Report Share Posted September 19, 2002 Tror jag var lite otydlig i frågeställningen. I princip så hamnar en taskforce utanför den vanliga befälskedjan och då underlättar det om det finns i förväg framtagna reglementen. Ni som har jobbat inom ett projekt(civilt) vet vad jag menar, den arbetsformen bygger på ovan nämnda militära formationerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts