Jump to content

Recommended Posts

Min bror var i arméns musikkår under 95-96. Han spelade klarinett.

Generellt talat så är det svårt att komma in. Dock finns det mer än bara Arméns musikkår (t.ex. trumslagarkåren och trumpetdragonerna.. eller vad de nu heter). Brosan var väl ansedd att vara en av de bättre klarinettisterna i Malmö musikskola och övade mycket. Varje dag under hela sommaren innan han mönstrade övade han 3-5 timmar om dagen. Det räckte till stämledare för andra klarinetterna. Kort och gott, det var ganska hård konkurrens.

Som du märker är infon inte purfärsk men från mina kamrater som mönstrade förra året till musiksoldater så var kraven ungefär likvärdiga. Vill du verkligen bli musiksoldat så måste du satsa stenhårt.

Mycket av tiden som musiksoldat går åt till att öva. Alla marscher som används vid de figurativa marscherna memoreras utantill. Det blir också mycket resande i bussar inom Sverige. Det är allt från militär-tatoos till kristianstad-dagarna. Kort och gott blir det mycket spela och övande för pengarna. Har du tur kanske kåren åker utomlands. Något år var de i USA och spelade på en uppvisning där.

Man genomgår också en kortare militär utbildning så att man som musiksoldat kan gå vakt och så. Men inget mer omfattande. Är du vapenkåt så är kanske inte musiksoldat din grej. Huvudgrejen är spelandet.

I det civila livet kan jag lova dig att din (eventuella) tid i musikkåren kommer vara dig till godo. Du kan förmodligen gå med i vilken orkester du vill när de får höra att du varit med i arméns musikkår.

Nackdelar? Well, repandet kan bli träligt i längden. Du slipper kanske ålandet i skogen men åtta timmars repor kan också bli träliga. Det blir med största sannolikhet puts och stuts för hela slanten. Varje gång kåren spelar ska de visa sig från sin bästa sida med skor man kan spegla sig i o.s.v. Det blir mycket bussresande skulle jag tro. Det beror förstås på programet när du rycker in men generellt brukar det stämma. Det kan också bli drygt i längden.

Alltså, tycker du att spelandet lockar mer än det militära? Satsa stenhårt på musikkåren. Och var beredd på att du kanske inte kommer in heller. Det är ofta hård kamp om platserna.

Jag lirar själv trumpet men kunde inte tänka mig en värnplikt utan lera, gnisslet från larvfötter och en rejäl knallpåk. Därför valde jag bort musikkåren.

Raptor -- :baskerPa:

FAN,  :D jag vill ju både göra en "riktig" militär utbildning, men det skulle äver vara jävligt kul att vara musiksoldat

Om du bor i Stockholm-/Uppsalaregionen (vilket inte framgår av din profil - gör om!) så gör lupen "på riktigt" i stället och förena dig med oss i Livgardets Trumkår efter värnplikten i stället :baskerLG:

http://www.gardesmusik.tk

• 4 weeks later...
tyvärr så bor jag i örnsköldsvik, altså norrland

Hemvärnet har väll musikkårer på de flesta ställena?

PS, jag menar så du kan komma å göra lumpen på pansar och sedan sadla om...

:rocketl: -> :baskerMusik:

Inte aktuellt för mig trots att mamma tvingade mig att spela trumpet när jag var mindre och ville att jag skulle söka musiksoldat. Tyckte inte det lät så spännande. Men det är faktiskt rätt mäktigt med musikkårer. Skulle kunna ha en liten i stridsutrymmet när man anfaller. :)

Edited by Mats

• Forumsledning
musiker är ju inga soldater :)

SLAP

Vaddå "slap" ? :rocketl:

OT

..han bara visade hur fel och hur klumpigt du uttalade dig om musiksoldater.

Doyle må vara enkel av sig, men han vet mer om musiksoldater än du, märker jag.

Jo, men visst...

klumpig och klumpig... asså en alämn fråga (som kommer tas bort av blå gul så att ingen stackare börjar gråta)

Vad är det med er här igentligen? är det inte en jä*el här som tål lite kritik med hårda ord?

så fort man nämner nåt om vad man tycker om divers saker så blir ni helt knäckta... om nu musiksoldaterr är så balla och bra säg det istället för att bli helt knäckta.

Hur gör ni i armén om ett befäl säger att "vi är bättre än k4as jägare" tar ni bort orden ur luften? eller ni kanske säger till... "blå gul"? inte en jä*el här som kan ta ren kritik eller?

azan kan iaf ta det som en man ser jag! B)

sen är det lite knasigt att man kan säga att danskarna har för korta utb eller att finland har för korta med sina 6 månader, skulle jag säga att jag inte tycker att man kan kalla fbj eller nåt jägar förband höver huvudtaget för elit (som många gör) så skulle blå-gul plus gänget bli upprörda, men det e okej att klaga på finnarnas utb längder? anser inte att NÅN blir elit på 10 månader :)

Edited by Wittman

Låg i Strängnäs i 4 månader, stället där Armèns musikkår huserar.

Man ska ärligt säga att men blev imponerad när man såg musikkåren öva på kasernen, fast man såg aldrig dem göra något annat än att spela musik (ibland så hörde man dem spela klockan nio på kvällen).

Inte lika mycket krigare som de andra på regementet, de verkar ha skjutit mycket dock, ganska många hade ett märke på höger arm.

• Forumsledning
Jo, men visst...

klumpig och klumpig... asså en alämn fråga (som kommer tas bort av blå gul så att ingen stackare börjar gråta)

Vad är det med er här igentligen? är det inte en jä*el här som tål lite kritik med hårda ord?

så fort man nämner nåt om vad man tycker om divers saker så blir ni helt knäckta... om nu musiksoldaterr är så balla och bra säg det istället för att bli helt knäckta.

Hur gör ni i armén om ett befäl säger att "vi är bättre än k4as jägare" tar ni bort orden ur luften? eller ni kanske säger till... "blå gul"? inte en jä*el här som kan ta ren kritik eller?

sen är det lite knasigt att man kan säga att danskarna har för korta utb eller att finland har för korta med sina 6 månader, skulle jag säga att jag inte tycker att man kan kalla fbj eller nåt jägar förband höver huvudtaget för elit (som många gör) så skulle blå-gul plus gänget bli upprörda, men det e okej att klaga på finnarnas utb längder? anser inte att NÅN blir elit på 10 månader :D

OT

ja okej vi får tydligen visa lite hur det ska gå till.

Vi tar denna topic som exempel.

På det här forumet så är det INTE okej att skriva att en musiksoldat inte är en soldat !

Varför ? jo, vi ger dig 2 klara andledningar.

Anledning nr 1:

Pga att de ÄR soldater som vilken annan soldat i den svenska FM. Det heter musikSOLDAT av en anledning.

*Kontentan av detta - Du har inte så stor kunskap om vad en musiksoldat gör. Men du skriver som om du visste allt. Du kanske inte menar det så men det är så det uppfattas av många.

Anledning nr 2:

Tycker du nu nånting t.ex att en musiksoldat e fan inte nån soldat så skrivar man t.ex - Jag 'Tycker' inte de är några soldater för att ..bla bla.

*Kontentan av detta - Våga säga vad du tycker och STÅ för det och berätta varför. Man kan inte bara bajsa ur sig skit i hit o dit om vad som är rätt o fel, om man inte kan berätta varför man tycker så.

Varför skriver man så här? jo...

För annars ser det ut som om du visste bättre än nån annan vilket inte är fallet. Du retar upp folk o kanske tom en som legat som musiksoldat och de undrar varför i helvete de inte är soldater helt plötsligt.

Du får tycka i stort sett hur du vill, men tala om det då !

/ BlåGul

Jo, men visst...

sen är det lite knasigt att man kan säga att danskarna har för korta utb eller att finland har för korta med sina 6 månader, skulle jag säga att jag inte tycker att man kan kalla fbj eller nåt jägar förband höver huvudtaget för elit (som många gör) så skulle blå-gul plus gänget bli upprörda, men det e okej att klaga på finnarnas utb längder? anser inte att NÅN blir elit på 10 månader :D

OT

På det här forumet så är det INTE okej att skriva att en musiksoldat inte är en soldat !

Anledning nr 1:

Pga att de ÄR soldater som vilken annan soldat i den svenska FM. Det heter musikSOLDAT av en anledning.

*Kontentan av detta - Du har inte så stor kunskap om vad en musiksoldat gör. Men du skriver som om du visste allt. Du kanske inte menar det så men det är så det uppfattas av många.

Anledning nr 2:

Tycker du nu nånting t.ex att en musiksoldat e fan inte nån soldat så skrivar man t.ex - Jag 'Tycker' inte de är några soldater för att ..bla bla.

*Kontentan av detta - Våga säga vad du tycker och STÅ för det och berätta varför. Man kan inte bara bajsa ur sig skit i hit o dit om vad som är rätt o fel, om man inte kan berätta varför man tycker så.

För annars ser det ut som om du visste bättre än nån annan vilket inte är fallet. Du retar upp folk o kanske tom en som legat som musiksoldat och de undrar varför i helvete de inte är soldater helt plötsligt.

/ BlåGul

Okej, där fick jag så jag teg :(

Jag TYCKER inte att en kille/tjej som springer runt med en klarinett är en soldat, en heller någon som springer runt med en slev och kokar soppa.

Jag tycker så för att med all utb som krävs för att spela trumpet och marchera i takt samtigt så får man knappst tillräkligt för att ha en soldats befattning.

Bara ett namn i mina ögon räcker inte för att bli något.

Bara för att FM kallar något med namn betyder inte det att det är korrekt.

isåfall är alla på I5 Jägare. :D

Men Wittman...

MusikSOLDATERNA har grundläggande soldatutbildning. Därför är dessa SOLDATER i Svenska försvarsmakten och skall därför oxå kallas Soldater.

sen om du har en egen personlig definition av vad soldat är ganska ointressant.

Jo, men visst...

OT

Anledning nr 1:

Anledning nr 2:

/ BlåGul

Okej, där fick jag så jag teg :(

Jag TYCKER inte att en kille/tjej som springer runt med en klarinett är en soldat, en heller någon som springer runt med en slev och kokar soppa.

Jag tycker så för att med all utb som krävs för att spela trumpet och marchera i takt samtigt så får man knappst tillräkligt för att ha en soldats befattning.

Bara ett namn i mina ögon räcker inte för att bli något.

Bara för att FM kallar något med namn betyder inte det att det är korrekt.

isåfall är alla på I5 Jägare. :D

Skulle man vara mer soldat för att man sitter i en vaktkur under större delen av sin GU efter GSU:n istället för att man lär sig underhållstjänsten som kock eller spelar musik och representerar Sverige vid statsbesök?

Hur någon kan tycka att en kock inte är soldat är för mig en gåta.........

Utan mat så krigar man jävulskt dåligt och utan kockar ingen mat.

Hur någon kan tycka att en kock inte är soldat är för mig en gåta.........

Utan mat så krigar man jävulskt dåligt och utan kockar ingen mat.

jag sa inte att kocken va oviktig.... vrid inte på vad jag säger.

Angående vakten och musiksoldaten så är det väl stor skilland på vakt och trumslagare.

Det finns stunder då jag ser att en vaktsoldat är på gränsen, men det är ju ändå en tjänst som riktar sig till vapentjänst och skydd osv.

Ordet soldat härstammar från 1600 talet och va ett namn knektarna som vart rekryterade fick... har ju knappst nåt med kockar och musiker att göra... sen om dom har gsu eller inte har ju ingen betydelse, visst kanske dom är soldater under GSU:n, men jag ser inget "soldatigt" i att trumma

eller trumpeta... om man inte springer i fronten då... med trumman vid magen och faller först... :ph34r:

Eller som trumpetaren i början av we were soldiers...

ne då... inte riktigt så. :D

sen har jag inte sagt att vi klarar oss utan kockar eller musiker... sa bara att jag inte anser att dem är soldater. :((

aja, det är vad jag tycker, men jag förstår vad ni menar....

håller med till viss del... men som jag ser det är det samma sak som att ge MC donalds personal GSU och sedan kalla dom soldater... för mig så är det även beffatningen... har man inte en befattning som ses som vapentjänst eller tjänst på stridande pryl så ser jag -OBS-JAG-OBS-

det inte som en soldat.

Edited by Wittman

Ordet soldat härstammar från 1600 talet och va ett namn knektarna som vart rekryterade fick... har ju knappst nåt med kockar och musiker att göra... sen om dom har gsu eller inte har ju ingen betydelse, visst kanske dom är soldater under GSU:n, men jag ser inget "soldatigt" i att trumma

eller trumpeta...

Vad jag vet så hade både trumpetare och trumslagare mycket viktiga roller förr i tiden. De fungerade som signalister.

Nu har vi ju kvar dem av tradition och för att det är fint.

Angående vakten och musiksoldaten så är det väl stor skilland på vakt och trumslagare

Det jag vet om vad vakter gör, trycker på knappen "Öppna grind" och "Stänga grind" förefaller mycket mindre komplicerat än att spela trumpet, som har tre knappar. Alltså 50% mer att hålla reda på...

På vissa håll så anser ju militära chefer att det till och med är så osoldatigt att vara vakt att man kan sätta securitas i vakten...

Precis som exempelvis Göteborgsmusiken dubblar som Flygvapnets musikkår.

eller trumpeta...

Vad jag vet så hade både trumpetare och trumslagare mycket viktiga roller förr i tiden. De fungerade som signalister.

Nu har vi ju kvar dem av tradition och för att det är fint.

Angående vakten och musiksoldaten så är det väl stor skilland på vakt och trumslagare

Det jag vet om vad vakter gör, trycker på knappen "Öppna grind" och "Stänga grind" förefaller mycket mindre komplicerat än att spela trumpet, som har tre knappar. Alltså 50% mer att hålla reda på...

På vissa håll så anser ju militära chefer att det till och med är så osoldatigt att vara vakt att man kan sätta securitas i vakten...

Precis som exempelvis Göteborgsmusiken dubblar som Flygvapnets musikkår.

Jo, men förr sprang dom ju som sagt i fronten.

det vi snackar om nu är ju en orkester.

angående vakten så håller jag med, men bara till viss del... vi har ju en bafattings utb, massa extra skjuttimmar med färdighetsskytte och en bra vakt utb.

Sen för att inte glömma alla timmar man övet insats, tagande av objekte och genomsök vid eventuella larm.... pricis som en musiker eller en a dyk som har sina befattnings utbildningar...

det som skiljer dem åt är ju att musikerns befatting då är... musik..

Godafton

Wittman, kan du inte vara vänlig och utveckla ditt resonemang om kockarna och då

samtidigt inberäkna andra "icke stridande" befattningar såsom tekniker (samband, fordon

flyg fartyg m.m), röjdykare, kvartermästare samt annan bakre underhållspersonal.

Du får oxå gärna definera vad du menare med soldatbefattning (jag kan ha missat det)

som exempel kan man ju säga att underhållspersonal (ex Amf) många gånger kan ha mer

"soldat utbildning" än exempelvis vakter. Vad skapar egentligen en soldat? Enskild soldat

strid (Då är ju samtliga i försvaret soldater)? Stridspar? Pluton? (Där rök fjs m.fl).

Jo det stämmer att man lätt får svara upp för sina åsikter på detta forum, men man får

oftast göra det för en anledning. Hänger man ut en personlig åsikt här så får man vara

beredd på att få mothugg. Det är ju trots allt därför försvaret finns. För att du ska få tycka,

men även att jag och andra ska få tycka annat och be dig motivera din åsikt.

GMY

Godafton

Wittman, kan du inte vara vänlig och utveckla ditt resonemang om kockarna och då

samtidigt inberäkna andra "icke stridande" befattningar såsom tekniker (samband, fordon

flyg fartyg m.m), röjdykare, kvartermästare samt annan bakre underhållspersonal.

Du får oxå gärna definera vad du menare med soldatbefattning (jag kan ha missat det)

som exempel kan man ju säga att underhållspersonal (ex Amf) många gånger kan ha mer

"soldat utbildning" än exempelvis vakter. Vad skapar egentligen en soldat? Enskild soldat

strid (Då är ju samtliga i försvaret soldater)? Stridspar? Pluton? (Där rök fjs m.fl).

Jo det stämmer att man lätt får svara upp för sina åsikter på detta forum, men man får

oftast göra det för en anledning. Hänger man ut en personlig åsikt här så får man vara

beredd på att få mothugg. Det är ju trots allt därför försvaret finns. För att du ska få tycka,

men även att jag och andra ska få tycka annat och be dig motivera din åsikt.

GMY

Du har helt rätt... men vad jag menar är musiken, allstå det har ju ingenting med materiell eller soldats överlevnad eller liknande att göra, sen visst... kanske man tycker det är fint osv... men JAG tycker ändå inte att det är soldater.

Angående kockarna så tar jag tillbaka det.

Personligen gillar INTE jag den typen av musik, men det är jag, är säkert därför jag tycker som jag gör.

tycker bara att musik soldat är slös på resurser, bättre att ge en musikskola uniform och march träning så har man tjänat in enorma pengar.

Edited by Wittman

tycker bara att musik soldat är slös på resurser, bättre att ge en musikskola uniform och march träning så har man tjänat in enorma pengar.

Varför inte bara ta bort vakterna och ersätta dem med Securitas-vakter (vilket man iofs håller på med)? Då sparar man nog också en hel del pengar.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...