Jump to content

Recommended Posts

Radions reportage om försvaret forsätter... Det visar sig nu att den nya generationens dataspelande satt sina spår i det material som FM har att välja ur. Dvs en del av personalkrisen utgörs av att det helt enkelt inte går att hitta folk att det rätta virket...

 

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=1637&grupp=9099&artikel=6298537

Edited by Krook
Splittad tråd
Link to comment
Share on other sites

@martinator

Var säger de att det är dataspelandet som är boven i dramat? Vadå ny-generationen? "Min värnplikt var hårdast! Det var bättre för!"

 

Förut så var de fler sökande/pliktande förut som man kunde välja mellan. Nu är det knappast detsamma. Kan man stegra utbildningen likt ens träning så är det bara bra. Dessa soldater förväntas vara med i 5 år i FM. Att bygga upp uthålliga ligament, leder och skelett tar ca 6-8 månader att bygga upp.

Link to comment
Share on other sites

@martinator

Var säger de att det är dataspelandet som är boven i dramat? Vadå ny-generationen? "Min värnplikt var hårdast! Det var bättre för!"

 

Förut så var de fler sökande/pliktande förut som man kunde välja mellan. Nu är det knappast detsamma. Kan man stegra utbildningen likt ens träning så är det bara bra. Dessa soldater förväntas vara med i 5 år i FM. Att bygga upp uthålliga ligament, leder och skelett tar ca 6-8 månader att bygga upp.

Har du något annat svar till varför dagens ungdomar är mindre fysiskt aktiva och har sämre värde än tidigare?

Vad tror du själv det är som ersatt tex spontanidrotten efter skolan, krig, dunkgömme, landhockey, kojbyggande osv? Är det möjligtvis kemistudier, kurser i kaffekokning, körkortsteorin eller...

Link to comment
Share on other sites

 

@martinator

Var säger de att det är dataspelandet som är boven i dramat? Vadå ny-generationen? "Min värnplikt var hårdast! Det var bättre för!"

 

Förut så var de fler sökande/pliktande förut som man kunde välja mellan. Nu är det knappast detsamma. Kan man stegra utbildningen likt ens träning så är det bara bra. Dessa soldater förväntas vara med i 5 år i FM. Att bygga upp uthålliga ligament, leder och skelett tar ca 6-8 månader att bygga upp.

Har du något annat svar till varför dagens ungdomar är mindre fysiskt aktiva och har sämre värde än tidigare?

Vad tror du själv det är som ersatt tex spontanidrotten efter skolan, krig, dunkgömme, landhockey, kojbyggande osv? Är det möjligtvis kemistudier, kurser i kaffekokning, körkortsteorin eller...

 

TV-spel har ju funnits i över 30 år! Böcker, radio, tv, hårdrock, hiphop, tv-spel, smartphones mm har alla "förstört" ungdomen och debatterats om flitigt. Barn spelar fortfarande landhockey och bygger koja i skogen. Barn sitter fortfarande framför något teknik som vuxna är rädda för.

 

Varför ansöker inte tillräckligt många till försvarsmakten? Betalar det dåligt? Är det ansett en icke ärbar (honorable) aktivitet? Har de studerat orsakerna?

Avsaknaden av insatser, utvecklingsmöjligheter, villkor, boende. Lön har såklart stor inverkan men enligt mej inte så stor som officerare och politiker tror.

Link to comment
Share on other sites

Dagens unga har sämre mönstringsvärden än tidigare generationer. Det är fakta Yohn.
Fakta är också att spontanidrotten och utelek har minskat till förmån för stillasittande verksamhet och då främst dataspel. Det korrelerar inte bara utan är orsakssambandet också.

Link to comment
Share on other sites

Polman 1: frågan om de som gjort värnplikten och haft minst fem år, att söka sig någonstans militärt har något större intresse för att göra det. trotts allt säger ju FM att de behöver mer sökande.

 

Jag gjorde det, trivs väldigt bra och tjänar helt okej. Jag tycker ändå att Försvaret borde anställa den bäste av dom som söker tjänsten precis som vilken annan arbetsgivare skulle göra.

Link to comment
Share on other sites

Dagens unga har sämre mönstringsvärden än tidigare generationer. Det är fakta Yohn.

Fakta är också att spontanidrotten och utelek har minskat till förmån för stillasittande verksamhet och då främst dataspel. Det korrelerar inte bara utan är orsakssambandet också.

Sant. Att dock säga att det är dagens unga som det är fel på som inte levt ett kärvt liv är enligt mej fel. De som gjorde värnplikten för 20 år sedan är säkert fetare och mer stillasittande nu än de som gjorde för 40 år sedan. Samhället har förändrats.

Link to comment
Share on other sites

 

Dagens unga har sämre mönstringsvärden än tidigare generationer. Det är fakta Yohn.

Fakta är också att spontanidrotten och utelek har minskat till förmån för stillasittande verksamhet och då främst dataspel. Det korrelerar inte bara utan är orsakssambandet också.

Sant. Att dock säga att det är dagens unga som det är fel på som inte levt ett kärvt liv är enligt mej fel. De som gjorde värnplikten för 20 år sedan är säkert fetare och mer stillasittande nu än de som gjorde för 40 år sedan. Samhället har förändrats.

 

Samhället förändras till del och det har medfört negativa effekter på folkhälsan och rektyternas förmåga. Och JA, dagens stillasittande ungdomar är ett problem som inte bara drabbar Försvarsmakten utan det kommer att kosta miljoner i ohälsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håller med dig lite där Yohn om att urvalet är av betydelse. Om 40 000 killar pliktmönstrade och 10 % av de mest lämpade pliktades att göra militärtjänst. Då tror jag att man hade haft goda möjligheter att höja alla nivåer i Försvarsmakten i jämförelse med tidigare årskullar. Trots att genomsnittet för hälsoläget är lägre idag. Nån standardavvikelse åt det bättre hållet så att säga. Det var lite synd att man inte tog den chansen. Naturligtvis skulle alla tjejer bjudas in till frivillig mönstring.

 

Sen vill man gärna säga att allt var bättre förr, delvis var det ju det precis som Krook säger, men det är ju inte ju förr desto bättre. Välfärdsårens generationer sticker ut, välnärda och uppvuxna med skolgympa, föreningsidrott och en egen fritid. I boken Den stora armén lyfts 1980 - talet och början av 90 - talet fram som den bästa perioden, alltså ungefär samma period som den svenska skolan stod på topp. Historiskt är det en parentes.

 

Nuförtiden jobbar jag bland annat med fritidsvanor och idrottsstatistik. Vi kan se att det finns en minskning i föreningsaktiva i idrotten men å andra sidan tränar de aktiva tonåringarna mer än någonsin och de dricker mindre än tidigare generationer. Det finns också ett starkt samband med socioekonomi och studieresultat, de som tränar mycket i föreningsidrotten är också duktiga i skolan och har föräldrar i arbete. Hade man möjlighet att välja fler från den här gruppen skulle man kanske inte få så många yrkessoldater men kanske fler vassa tidvis tjänstgörande soldater. Problemet är väl de befattningar som inte har så hög status, som man alltid rekryterat från lägre socioekonomiska skikt. Skikt där nu hälsoläget allvarligt försämrats de sista 20 åren. Unga därifrån som skulle vilja bli soldater men med 20 år av dåliga matvanor och stillasittande har steget blivit för stort. De har vi tyvärr tappat.

Link to comment
Share on other sites

Krigsmakten: varför hantera könen olika? antingen tycker jag de skulle vara plikt för alla eller frivilligt för alla. men sen är de ju frågan sett över tex tio år, hur får vi de bästa soldaterna. plikta och sen köra repövningar när FMs budget tillåter eller frivilliga och fortsätta GSS/K och GSS/T ?

Link to comment
Share on other sites

Krigsmakten: varför hantera könen olika? antingen tycker jag de skulle vara plikt för alla eller frivilligt för alla. men sen är de ju frågan sett över tex tio år, hur får vi de bästa soldaterna. plikta och sen köra repövningar när FMs budget tillåter eller frivilliga och fortsätta GSS/K och GSS/T ?

Jag utgick från läget när plikten avskaffades*, men det är förstås tänkbart och helt ok med plikt för alla. Frivillig mönstring för alla har inte levererat, än. Hur det ser ut efter tio år är en bra fråga, omsättningen på GSS/K är ju så stor att det är tveksamt om det ens går att utvärdera när systemet fyller 10. Jag har delvis svängt i yrkesförsvarsfrågan trots att det inte fungerar som det är idag. Jag tror att en hybrid av GSS/K + T + bättre HV kan öka Försvarsmaktens förmåga utan att plikta igen. Men det är förstås en annan fråga än den tråden handlar om. Nu är jag ju i den lyckliga situationen att jag har övat ihop med både yrkessoldater och värnpliktiga. Mötet med yrkessoldaterna var positivt, de påminde i hög grad om bra soldater från förr, lite mer ovårdade och rufsiga, lite slarvigare men ett jäkla gott gäng, det fanns trots allt ingen som var helt omotiverad vilket det alltid fanns förr, så jag har med egna ögon sett att "ungdomarna" kan nu också :happy:

 

*Jag vet att plikten finns kvar, vilande...

Link to comment
Share on other sites

Krigsmakten: Under mina år lite över 15 år i hemvärnet har nivån höjts åtskilligt på övningar, material och manskap. De var dock ett antal år då allt tycktes gå på tomgång dock. Problemet som jag ser de med de gamla pliktsystemet vara att soldaterna var duktiga när de mucka. men sen hände inget. vilket betydde att Nivån på de som gjort värnplikten för tio år sedan nog var ganska tveksam. Nu kan vi ju åtminstone se hur de ser ut på riktigt.

 

Skall FM komma någonstans krävs regelbundna övningar och att positiva saker kommer ut i massmedia. utan en positiv bild utåt kommer aldrig rekryteringen bli bra.

Link to comment
Share on other sites

Krigsmakten: Under mina år lite över 15 år i hemvärnet har nivån höjts åtskilligt på övningar, material och manskap. De var dock ett antal år då allt tycktes gå på tomgång dock. Problemet som jag ser de med de gamla pliktsystemet vara att soldaterna var duktiga när de mucka. men sen hände inget. vilket betydde att Nivån på de som gjort värnplikten för tio år sedan nog var ganska tveksam. Nu kan vi ju åtminstone se hur de ser ut på riktigt.

 

Skall FM komma någonstans krävs regelbundna övningar och att positiva saker kommer ut i massmedia. utan en positiv bild utåt kommer aldrig rekryteringen bli bra.

 

Håller med dig om att det inte är en riktigt bra jämförelse mellan mucksoldaten i vpl systemet och dagens heltidssoldater. Tyvärr verkar det som att det är svårt att värdera förbanden idag också, vakanserna är många, ofta är de som är i tjänst på olika utbildningar så samövningen blir begränsad även på grupp och plutonsnivå. Men visst, vi vet ju ändå hur det är ställt.

 

Det behövs definitivt att fler positiva saker kommer fram om försvaret. Förr fanns det en folkförankring, berättelsen om försvaret formades som en gemensam historia där var och en kunde fylla i med sina erfarenheter. Så är det inte längre, jag vet de som inte berättar för sina vänner eller arbetskamrater att de är med i Hemvärnet av rädsla för att ses som avvikande. När författaren Bengt Ohlsson skrev sin artikel i DN om sitt engagemang som sjukvårdare i Hemvärnet var det spiken i kistan för många inom kulturvärlden, han hade gått över till den "mörka sidan" tyckte man. Jag drar parallellen till skolan (där jag jobbade tidigare) mediabilden av skolan har bidragit till bristen på lärare och flykten från yrket.

 

För att återknyta till trådens tema tror jag att det inte är så illa ställt med möjligheterna att hitta soldater med rätt fysik under förutsättning att man lyckas förmedla en mer rättvisande bild av försvaret och tror precis som du att övningsverksamheten är avgörande. Alla andra stora organisationer har också problem med rekrytering, materialförsörjning och kvalitet i utförandet, Försvarsmakten behöver bara vänja sig vid att hantera den situationen.

Link to comment
Share on other sites

Om rekryter har sämre fysisk status numera, så får vi mjukstarta utbildningen, Första 5 veckorna går alldeles utmärkt att genomföra utbildning utan att hela stridsutrustningen är med. Sedan hängs utrustningen på vart efter tiden går

 

 

Men varför ägna tid åt Svenska Försvaret?

 

De ända som propagerar För Svenska försvaret är Försvarsmakten själva. Fåtal Svenska politiker vill ha något att göra med Försvarsmakten, än mindre propagera för att yngre människor ska sätta av 5-8 år av sina liv för tjänstgöra.

 

Lägg sedan till en del tal om särintressen, neddragningar, ekonomiska problem, osv. Bilden är fortfarande ett ej behövt försvar som saknar en relevant roll i dagens Samhälle. Dagens desorienterande försvarsmakt kommer ta många år innan de återvinner förtroende och relevans hos yngre generationer.

Link to comment
Share on other sites

Som autentisk ungdom här så kan jag ju sätta in min åsikt här. Själv upplever jag (iallafall på gymnasiet i kretsarna jag känner) att försvaret har blivit ansett mer som någonting

man gör om man inte har andra alternativ. Typ som att gå barn och fritidslinjen på gymnasiet. Jag fattar verkligen vad ni menar när ni diskuterar dataspelens påverkan på ungdomar.

Själv springer jag varannan dag och styrketränar varannan dag, då jag har fått en bild av försvaret som verkar vara annorlunda än många andra ungdomar. Jag tror också att om ni

skulle prata med någon <18 så skulle ni nog se vad jag menar att de inte riktigt har en koll på försvaret ( många tror t.ex. fortfarande att lumpen finns och så ) så det kanske har lite

att göra med att FM kanske inte är så aktiva i marknadsföringen till gymnasieungdomar.

 

Det finns ett litet skikt människor på mitt gymnasium (ett av de största i sverige) som är intresserade av försvarsmakten och så, men även de flesta av dem vill ändå läsa annat efter

gymnasiet och kanske jobba deltid. Det är ju inte heller så att politiker snackar på så mycket om FM så man hör ju inte om det så mycket om man inte aktivt letar information. Det är så

jag upplever det iallafall.

Link to comment
Share on other sites

Nuförtiden jobbar jag bland annat med fritidsvanor och idrottsstatistik. Vi kan se att det finns en minskning i föreningsaktiva i idrotten men å andra sidan tränar de aktiva tonåringarna mer än någonsin och de dricker mindre än tidigare generationer. Det finns också ett starkt samband med socioekonomi och studieresultat, de som tränar mycket i föreningsidrotten är också duktiga i skolan och har föräldrar i arbete. Hade man möjlighet att välja fler från den här gruppen skulle man kanske inte få så många yrkessoldater men kanske fler vassa tidvis tjänstgörande soldater. Problemet är väl de befattningar som inte har så hög status, som man alltid rekryterat från lägre socioekonomiska skikt. Skikt där nu hälsoläget allvarligt försämrats de sista 20 åren. Unga därifrån som skulle vilja bli soldater men med 20 år av dåliga matvanor och stillasittande har steget blivit för stort. De har vi tyvärr tappat.

Det här är precis det som alla missförstår....

När gymmen rapporterar att de tränas som aldrig förr så är det antalet timmar som ökat, inte antalet unika personer som tränar. De AKTIVA tränar mer - men allt färre totalt sett tränar. Det är bredden som tappar - inte spjutspetsen.

Link to comment
Share on other sites

...vilket betydde att Nivån på de som gjort värnplikten för tio år sedan nog var ganska tveksam. ....

 

Fast nu har vi ju precis haft repövningar med soldater som gjorde lumpen för 10 år sedan. Gick ju väldigt bra enligt uppgift.

 

Därmed tror jag absolut att plikt är vägen att gå, för att dessutom kunna ta de bästa från årskullen och inte behöva dras med "killerboy93" från toplistan på battlefield 3, samt att kunna ha fyllda krigsförband som man kan öva med.

Link to comment
Share on other sites

IB5 De som gjorde sin grundutbildning för tio år sedan var en ganska liten och förhoppningsvis väll utvald skara. Sen är de ju frågan var nivån för vad de skulle klara är satt. Om samma människor inte varit ytterligare bättre om de faktiskt övats årligen? vad som är ganska bra säger ju inget, om inte förväntningarna också redovisas.

 

Sen är de ju så att ju större del av årskullen som pliktas ju större variation blir det. "Killerboy93" har förhoppningsvis lärt sig lite taktiskt tänk, så vad säger att den personen är olämplig.

Link to comment
Share on other sites

Samtliga var ju 5-10 år sedan grundutbildning, och ett fungerande pliktförsvar går givetvis ut på att repöva oftare än så.

 

Jämförelsen om att det gått väldigt bra är jämförelse med anställda soldater med de jag talat med. Vad säger dom som du talat med?

Samma människor hade självklart varit bättre om de övat varje år, vad är din poäng?

Link to comment
Share on other sites

IB5: pliktförsvar kan ge väldigt stora och fina siffror, men förbanden kan skifta mycket. Pliktförsvaret ses ofta som en lösning bland de som vill öka antalet. I ett frivilligt förband försvinner åtminstone de som inte är motiverade och inte vill vara där, men inte heller lyckats motivera sig till att söka frisedel.

 

GSS systemet kom ju av att så få gjorde vpl att vi knappast fick fördelen av kvantitet.

Link to comment
Share on other sites

Fast, nu verkar de ju som att de pliktade som gjorde GU för 5-10 år sedan fungerade väldigt bra på repövning. Så vpl verkar ju vara en bra lösning både för volym och kvalitet?

 

Jag värvades till Hemvärnet med ett sms 19 år efter muck, tio år efter ÖB:s tackbrev. Tidigare hade jag inte en tanke på att gå med, men så dök det upp en möjlighet att skjuta granatkastare och min kunskap efterfrågades igen. Det krävdes en hel del engagemang av alla inblandade för att få till ett skjutande förband igen. Att återerövra säkerhetsbevisen för skjutning tog ungefär 14 dagar av övning innan alla hade skrivit alla prov och de praktiska proven genomförts från Opl till pjäs. Flertalet av oss hade minst 10 år från muck. Jag är helt övertygad om att även tekniskt komplicerade tjänster kan använda gamla värnpliktiga med avrostning under ganska många år till.

 

Men problemet kvarstår, Försvarsmakten måste bli mer attraktiv som arbetsgivare för att locka de "nya soldaterna", det krävs ett helhetstänkande kring alla delar från rekrytering till veteran. Yrket kommer aldrig bli välbetalt, då måste man kompensera på andra sätt. Här tycker jag inte man lyckats alls.

Link to comment
Share on other sites

Problemet uppkom bland annat genom att man avskaffade värnplikten. Problemet löses till stor del genom att återinföra värnplikten igen, så slipper man oroa sig för hur man ska locka anställda soldater osv. Och även om generationen har sämre fysisk status än den förra så kan man då plocka de som har bäst förutsättningar för respektive tjänst.

Link to comment
Share on other sites

Och även om generationen har sämre fysisk status än den förra så kan man då plocka de som har bäst förutsättningar för respektive tjänst.

Och nya soldaters fysiska kondition är väl en av de lättaste sakerna att fixa. Det är ju bara att ha tillräckligt med tid, och ett sunt träningsprogram. Mental styrka är väl mycket svårare att fixa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Och även om generationen har sämre fysisk status än den förra så kan man då plocka de som har bäst förutsättningar för respektive tjänst.

Och nya soldaters fysiska kondition är väl en av de lättaste sakerna att fixa. Det är ju bara att ha tillräckligt med tid, och ett sunt träningsprogram. Mental styrka är väl mycket svårare att fixa.

 

Jag undrar om inte också den mentala styrkan är ganska skral hos dagens ungdom...

 

Link to comment
Share on other sites

när de gäller ungdomars mentala styrka, kan ju skillnaden mellan 7,5 månader och uppåt GU och 3 månader göra sitt. Frågan är hur många som hoppat av värnplikten om de frågats efter tre månader. De är ju trotts allt en väldigt främmande och skrämmande miljö för de flesta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...