Jump to content

Bombfällning

Foxtrot Lima

Recommended Posts

En del av er har säkert läst mitt inlägg i "Luckan" om verkansövningen som jag ska delta i vecka 35. Enligt min plutonchef är det planerat att F 21 ska ställa upp med några flyg och förevisa bombfällning, om allting klaffar och vädret är på vår sida.

Nu undrar jag om någon vet hur Flygvapnets arsenal ser ut rörande bomber eller liknande som kan fällas från ett JAS 39 Gripen eller ett Viggen-plan? Om det blir ett genomförande, vilken sorts vapensystem tror ni blir fällt?

Hälsningar, Foxtrot Lima :winner:

Jag tror jag har sett någon här på forumet påstå att det i dagsläget inte går att hänga sprängbomber på 39:an och då de knappast bränner en bk 90 eller maverick (vad heter den i fv?) på en förevisning för oss markbundna stackare så skulle jag nog gissa på att de isf. fäller bomber från typ AJS 37 eller något sånt...

Inte för att jag skulle ha något emot en liten bombmatta från en rote Gripen... :winner:

Jag tror jag har sett någon här på forumet påstå att det i dagsläget inte går att hänga sprängbomber  på 39:an och då de knappast bränner en bk 90 eller maverick (vad heter den i fv?) på en förevisning för oss markbundna stackare så skulle jag nog gissa på att de isf. fäller bomber från typ AJS 37 eller något sånt...

Inte för att jag skulle ha något emot en liten bombmatta från en rote Gripen...  :)

VIll inte göra någon besviken men det vanliga på sådana förevisningar är ARAK som man skickar iväg, inte mycket att hänga i granen. Det ser dock effektfullt ut för den oinvigde. Det tar dessutom faktiskt ont att vara målfigurant.

Det stämmer att det i nuläget inte finns några bomber till Gripen.

Hmm, i teorin skulle man väl kunna hänga på sprängbomber på Gripen och även fälla dem, bara det att det inte finns någon dator som kan räkna ut när/var/hur. :P

Men det kanske kunde gå att ordna något effektfullt vid en uppvisning, eller? :)

Bara fixa en större säkerhetszon än normalt.

Såvitt jag vet finns det inte arak till Gripen heller...

Det finns raketkapslar, laserstyrda bomber, gjutjärnsbomber, splitterbomber + flera olika moderna robotar till Gripen, men är inte köpta av Sverige.

Bra om vi lagt lite av pengarna för de 204 Griparna, till modern beväpning istället.

En del av er har säkert läst mitt inlägg i "Luckan" om verkansövningen som jag ska delta i vecka 35. Enligt min plutonchef är det planerat att F 21 ska ställa upp med några flyg och förevisa bombfällning, om allting klaffar och vädret är på vår sida.

Nu undrar jag om någon vet hur Flygvapnets arsenal ser ut rörande bomber eller liknande som kan fällas från ett JAS 39 Gripen eller ett Viggen-plan? Om det blir ett genomförande, vilken sorts vapensystem tror ni blir fällt?

Hälsningar, Foxtrot Lima ,O

Låter trevligt, misstänker att det är "samma" övning som vi var med på när jag låg inne, hösten -00... får väl hoppas att ingbat ställer upp med samma show som då också, bland det bästa man fick göra som GB.. och att F21 faktiskt kan leverera lite fyrverkeri den här gången :)

så här såg det ut då.. röda flygmål i skogen bakom röken. Vi fick bara höra när de flög lååångt över över under uppvisningsdagen.. fick aldrig eldtillstånd, för dålig sikt. Ändå hade de övat ett antal gånger över platsen dagen innan, och om jag inte minns fel flög de över med viggen. Bra drag var det dagen innan iallafall, mäktigt att stå precis under när de flyger över, och drar iväg rakt upp.. och först då märker att de var där.

Hoppas för allt i världen att det inte är dåligt väder om det blir krig.

EDIT: Bättre bild där målen syns..

Det finns raketkapslar, laserstyrda bomber, gjutjärnsbomber, splitterbomber + flera olika moderna robotar till Gripen, men är inte köpta av Sverige.

Bra om vi lagt lite av pengarna för de 204 Griparna, till modern beväpning istället.

Med risk för OT:

Laserstyrda bomber ska vara på ingång nu, det blev de Sydafrikanska om jag minns rätt.

Den gamla arak sägs ha utgått nu, är väl aningens tveksamt värde med en sådan för ett plan med den attackprofilen som Gripen har.

Naturligtvis finns det moderna vapen till gripen, i princip vad som helst kan hängas på så länge det inte är för tungt, bara det att elektroniken i planet samt målbelysning i vissa fall o.s.v. ska finnas också.

Jag upprepar dock mitt påstående i en gammal tråd om att vid försvar av svenskt territorium kommer de tillgängliga Gripenplanen ha fult upp med att skydda luftrummetsamt slå måt mål av halvstrategisk karaktär med långräckviddiga vapen typ Mjölner.

Tillgängligheten för sådana uppdrag som dumma bomber, laserstyrda diton lämpar sig för kommer förmodligen vara måttlig som bäst.

Däremot finns det ett större behov för internationell tjänstgöring.

Med risk för OT:

Laserstyrda bomber ska vara på ingång nu, det blev de Sydafrikanska om jag minns rätt.

Den gamla arak sägs ha utgått nu, är väl aningens tveksamt värde med en sådan för ett plan med den attackprofilen som Gripen har.

Naturligtvis finns det moderna vapen till gripen, i princip vad som helst kan hängas på så länge det inte är för tungt, bara det att elektroniken i planet samt målbelysning i vissa fall o.s.v. ska finnas också.

Jag upprepar dock mitt påstående i en gammal tråd om att vid försvar av svenskt territorium kommer de tillgängliga Gripenplanen ha fult upp med att skydda luftrummetsamt slå måt mål av halvstrategisk karaktär med långräckviddiga vapen typ Mjölner.

Tillgängligheten för sådana uppdrag som dumma bomber, laserstyrda diton lämpar sig för kommer förmodligen vara måttlig som bäst.

Däremot finns det ett större behov för internationell tjänstgöring.

Det har varit uppe i en tidigare tråd, men vi tar det igen. I dagsläget är det endast Rb 24, 99, 75 och 15 som är flygutprovade, BK 90 är också klar. I övrigt så kan man teoretiskt hänga alla vapen som fungerar med 1553 databuss. Därifrån till att faktiskt göra flyg och separationsprover med nya vapen är steget ganska långt. Det är kostsamt, helst skall en till nation vara intresserad av lastalternativet för att det skall integreras.

använder sig inte gripen av bombkapslar som släpps på håll, som man kann fylla men lite vad man vill....? fick i alla fall en lätt genomgång på dessa vi besök på f7 för ngt år sedan.

Ur "Faktaboken om GRIPEN"

"För bekämpningav ytmål, såsom flygfält m m,används bombkapsel Bk 39 som är fylld med substridsdelar. Kapseln glidflyger efter fällning in mot målet där den fäller sin last."

använder sig inte gripen av bombkapslar som släpps på håll, som man kann fylla men lite vad man vill....? fick i alla fall en lätt genomgång på dessa vi besök på f7 för ngt år sedan.

Jamen den skrev jag ju faktiskt upp, BK 90 är den korrekta beteckningen på detta utmärkta vapen. :banana

Hur ligger det till med Arak egentligen?

Jag har fått höra att det utgått som beväpningsalternativ liksom fotokapslarna (vad heter de egentligen?) på AJSF37.

På vissa tidigare bilder av JAS39 flögs det med Arak och jag har för mig att det även sitter ett arak-klistermärke på balkarna.

Jag har fått höra att det utgått som beväpningsalternativ liksom fotokapslarna (vad heter de egentligen?) på AJSF37.

På vissa tidigare bilder av JAS39 flögs det med Arak och jag har för mig att det även sitter ett arak-klistermärke på balkarna.

ARAK ka hängas men används inte som lastalternativ. Du tänker nog på Mörkerspaningskapseln som finns till AJS 37. Dom passar inte på Gripen och har dessutom helt utgått ur krigsorganisationen. Det finns kvar ett fåtal till fredsorganisationen för incidentuppdrag och stöd till civila samhället.

Viggens bomber passar inte på gripen :(

ARAK ka hängas men används inte som lastalternativ. Du tänker nog på Mörkerspaningskapseln som finns till AJS 37. Dom passar inte på Gripen och har dessutom helt utgått ur krigsorganisationen. Det finns kvar ett fåtal till fredsorganisationen för incidentuppdrag och stöd till civila samhället.

Japp, det var de kapslarna jag tänkte på. Hörde att Arak utgått som beväpning på fpl 37 också, stämmer det?

Är det någon skillnad på bombkapslarna till AJS37 och JAS39? Anledningen till att jag frågar är att SAAB kallar BK90 för DWS39, där 39 borde betyda att det är avsett för fpl39. Eller är det skillnader mellan BK90 och DWS39?

Japp, det var de kapslarna jag tänkte på. Hörde att Arak utgått som beväpning på fpl 37 också, stämmer det?

Är det någon skillnad på bombkapslarna till AJS37 och JAS39? Anledningen till att jag frågar är att SAAB kallar BK90 för DWS39, där 39 borde betyda att det är avsett för fpl39. Eller är det skillnader mellan BK90 och DWS39?

ARAK är kvar på 37, nej det är samma kapsel med olika namn, BK 90 är FVs namn