Guest Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 undrar om nån vet om det finns nån bra sida på nätet om grpch instruktioner,tips eller nåt annat matnyttigt för en grpch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Tja. ibland finns svaret närmare än man tror. Saker som underlättar: http://www.SoldF.com/saker.html Här har du ordermall du kan ladda hem och printa ut: http://hem.passagen.se/trident9/ms/download.html Här finns mer reglementen att ladda hem: http://www.fmlog.mil.se/fmpub/ Hoppas det hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Bra kom-i-håg-mall, har printat ut den..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted December 22, 2002 Report Share Posted December 22, 2002 Vad läser GB/PB/KB elever för ledarskap under värnplikten. Finns det några böcker som liknar Soldf men som handlar om ledarskap. I så fall, kan man få tag på dem någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nemesis devina Posted December 24, 2002 Report Share Posted December 24, 2002 den enda ledarskaps utbildningen vi har fått är en vecka med kaptenen, som hadde samlatt material från diverse böcker ang grupp psykologi o dyligt... alltså ingen literatur för oss. men endel praktisk tillämpning tror att det ger mer en att läsa sig till kunskapen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 En utmärkt bok är FM Pedagogiska Grunder, där står det väldigt mycket som man kan ha nytta av, oberoende av vilken nivå man skall leda på. Inte bara ren pedagogik vid utbildnings situationer utan även en hel del ledarskap. Bra komplement till rena ledarskapsböcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 (edited) Tack Edited December 25, 2002 by Sudden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 25, 2002 Forumsledning Report Share Posted December 25, 2002 En utmärkt bok är FM Pedagogiska Grunder, där står det väldigt mycket som man kan ha nytta av, oberoende av vilken nivå man skall leda på. Inte bara ren pedagogik vid utbildnings situationer utan även en hel del ledarskap. Bra komplement till rena ledarskapsböcker. Mmm jo den är en delvis bra bok.. men passar nog inte till någon "nybörjare" . Jag tyckte den var mycket tung vissa bitar.. En annan bok som jag tycker är lättare är -Grunder Ledarskap nu vet jag inte om den´finns i nyare version då jag har den från mm 1984 tror jag. . det gör den inte inaktuell alls.. ledarskap åldras ju inte på samma sätt som mtrl gör Ska undersöka saken om inte nån annan vet bättre... om inte annat så bör boken finnas på förrådet. Vad gäller utbildning så var det mest KB som fick nån som helst utb. inom ledarskap. I HV så finns ju annars GB och PB kurserna som innehåller ledarskap på olika nivåer. Är mansugen på ännu mer så kan jag varmt rekommendera FBU kursen UGL den var Wow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Hittade för ett tag sedan en bok från farsgubbens tid, "Anvisningar för Trupputbildning (1969)". Jag blev förvånad över att det lät så pass lika det man lär sig idag, hade mycket väl kunnat användas idag också, om man snyggade upp den lite designmässigt. Det är ju inte design 2000. Boken vore dock bra idag också, en ganska liten lättfattad bok på drygt 100 sidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted December 25, 2002 Report Share Posted December 25, 2002 Hittade för ett tag sedan en bok från farsgubbens tid, "Anvisningar för Trupputbildning (1969)".Jag blev förvånad över att det lät så pass lika det man lär sig idag, hade mycket väl kunnat användas idag också, om man snyggade upp den lite designmässigt. Det är ju inte design 2000. Boken vore dock bra idag också, en ganska liten lättfattad bok på drygt 100 sidor. Finns inget som säger att innehållet är bättre bara för att utseendet är "modernt", eller hur? ;) Även jag har, som hastigast, läst igenom Pedagogiska Grunder. Trots att man kanske inte klarar av att komma ihåg alla råd och rekommendationer, lär man sig ett och annat som man kan ha nytta av i framtiden. Publikationen innehåller en del små och enkla, men ytterst användbara, tips. Ett tydligt exempel är stycket om hur man bör möblera en lektionssal (öppen fyrkant m m) för att göra läraren/föreläsaren mer tillgänglig för alla åhörare i rummet. Varför gjorde man inte så på min gymnasieskola?? Påminnelsen om att tydligt och artikulerat tal oftast är effektivare än en gapig röst, gjorde även det ett bestående intryck på mig. Alla som ska göra/gör värnplikten i någon form av befälsbefattning bör enligt min mening åtminstone ta en snabb titt för att se om man kan snappa upp något nyttigt. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flying_c Posted December 26, 2002 Report Share Posted December 26, 2002 Ta med dig en latexpiska och ett par handbojor . Sen kommer dom inte att käfta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 Ta med dig en latexpiska och ett par handbojor . Sen kommer dom inte att käfta. Sådant är förbehållet mina nära och kära... Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 Chefen och Ledarskapet kan vara ett komplement till Pedagogiska Grunder. Men även den är är från 80-talet så det kan var lite inaktuellt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KalleSWE Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 Att vara en bra chef är mest en personlighetsfråga. men några grundtips är; titta i din omgivning vilka som är bra ledare och kopiera deras bra sidor, hjälp soldaterna ta gärna ett eldpostpass mitt inatten då och då t.ex. Det är ditt ansvar vad dom gör och hur dom gör det och gör dom fel så är det dina brister som lyser igenom! Behandla dina soldater som du vill bli behandlad själv. Dela deras vedermödor och triumfer. Apropå triumfer så är det deras förtjänst om du får några. Är det någon som har åsikter om dina soldater så skall dom tala om det för dig och inte till soldaten, det är du som är chef och alltså har ansvaret! (egentligen är det det enda man har som chef) Viss klagan får man räkna med från soldaterna, men följer dom dig ändå så är du på rätt spår. Det finns mycket mer att skriva om chefen och ledarskapet, t.ex. om lyhördhet och självironi, men vad du än gör så ta inte efter dom osäkra fänrikarna som mer gapar än tänker, visa istället att du är osäker och ta stöd av gruppen. Det är bara idioter som inte frågar när man inte vet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted December 27, 2002 Report Share Posted December 27, 2002 Det är bara idioter som inte frågar när man inte vet! Nej exakt, för det finns inga dumma frågor; bara dumma soldater. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjäsen Posted December 30, 2002 Report Share Posted December 30, 2002 Om jag inte är alldeles ute och simmar tror jag att Pedagogiska grunder ersatte alla andra böcker i ledarskap inom försvarsmakten när den kom ut i slutet av 90-talet. Dock innehåller de äldre böckerna i många fall mycket mer handfasta tips och annat smått och gott som man kan ha nytta av, bla kan Lärobok i trupputbildning rekomenderas framför PedG som i många fall är väldigt abstrakt och svårförstålig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellmut Posted December 31, 2002 Report Share Posted December 31, 2002 nån som vet om det finns minnes mall för grpch hv att ladda ner nånstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted December 31, 2002 Report Share Posted December 31, 2002 En mall som är gjord av Henrik Svensk: Ordermall Grp C Samma mall finns även på hans Markstridssida: Ordemall Grp C Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 HvPrsk: Om du tittar på föregående inlägg så har jag redan länkat till samma ordermall. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellmut Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 läste i HV tidningen att det fanns komihåglista för grpch. är den samma lika som den i länken?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 HvPrsk: Om du tittar på föregående inlägg så har jag redan länkat till samma ordermall. :P Ojjj...Fans det två sidor i tråden... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 Hellmut: Det är inte samma som Svensk egenbyggda mall. Den officiella Gruppchef-mallen är en A5-bok om ca 15 sidor som passar i benfickan. Tar upp det mesta av "kom ihåg"-karaktär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 1, 2003 Forumsledning Report Share Posted January 1, 2003 OT Nu tycker jag att ni borde börja lära er att Gruppchef förkortas grpch. och inget annat. <_< kompch. plutch. grpch. C A - Chefen armén Hajjar ni ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 OT Nu tycker jag att ni borde börja lära er att Gruppchef förkortas grpch. och inget annat. <_< kompch. plutch. grpch. C A - Chefen armén Hajjar ni ? Jag kollade mina gamla namnbrickor och på den ena står det Grp C och den andra står det C xxxxxxxGrp där de riktiga bokstäverna som var namnet på gruppen ersatts av X. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellmut Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 Hellmut: Det är inte samma som Svensk egenbyggda mall. Den officiella Gruppchef-mallen är en A5-bok om ca 15 sidor som passar i benfickan. Tar upp det mesta av "kom ihåg"-karaktär. tack E04. vet du om alla grpch i HV får den eller måste man besälla den?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted January 1, 2003 Forumsledning Report Share Posted January 1, 2003 OT Nu tycker jag att ni borde börja lära er att Gruppchef förkortas grpch. och inget annat. <_< kompch. plutch. grpch. C A - Chefen armén Hajjar ni ? Jag kollade mina gamla namnbrickor och på den ena står det Grp C och den andra står det C xxxxxxxGrp där de riktiga bokstäverna som var namnet på gruppen ersatts av X. De flesta förkortningar finns i soldF boken där står det hur det ska se ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 (edited) Hellmut: Det är inte samma som Svensk egenbyggda mall. Den officiella Gruppchef-mallen är en A5-bok om ca 15 sidor som passar i benfickan. Tar upp det mesta av "kom ihåg"-karaktär. tack E04. vet du om alla grpch i HV får den eller måste man besälla den?? "Minneskort Hvgrpch" kommer ut i en ny och omarbetad upplaga nu i början av året. Tyvärr har jag inget M-nummer att delge ännu :( Edit: glömde svara på frågan... Svaret på din fråga helmutt är JA, om det finns en väl fungerande organisation så skall gruppchefen få den utan att säga till. MEN om det är som det brukar vara, då får du nog fixa ett minnsekort på egen hand. (Kolla med bokförrådet på närmsta regemente). /ERI Edited January 1, 2003 by ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 OT Nu tycker jag att ni borde börja lära er att Gruppchef förkortas grpch. och inget annat. <_< kompch. plutch. grpch. C A - Chefen armén Hajjar ni ? Jag kollade mina gamla namnbrickor och på den ena står det Grp C och den andra står det C xxxxxxxGrp där de riktiga bokstäverna som var namnet på gruppen ersatts av X. De flesta förkortningar finns i soldF boken där står det hur det ska se ut. SoldF är BIBELN med stort B för alla (rätt)troende. Bibeln gäller... ;) /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 *står i kinesisk båge* - grpch, grpch, grpch ;) får skylla på att jag är upplärd med den gamla förkortningsnomenklaturen. Minneskort Hvgrpch M7741-180201 (Fastställd enligt TFD 93014, andra tryckningen). Jag tror det är den nya versionen, då jag fick den för någon månad sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isgubbe Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 Puhh det var ju tur att det stod rätt på åtminstånde en av namnbrickorna då... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts