Jump to content

grpch

Guest

Recommended Posts

Tja. ibland finns svaret närmare än man tror.

Saker som underlättar: http://www.SoldF.com/saker.html

Här har du ordermall du kan ladda hem och printa ut: http://hem.passagen.se/trident9/ms/download.html

Här finns mer reglementen att ladda hem: http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

Hoppas det hjälper. :)

Vad läser GB/PB/KB elever för ledarskap under värnplikten. Finns det några böcker som liknar Soldf men som handlar om ledarskap.

I så fall, kan man få tag på dem någonstans?

Guest nemesis devina

den enda ledarskaps utbildningen vi har fått är en vecka med kaptenen,

som hadde samlatt material från diverse böcker ang grupp psykologi o dyligt...

alltså ingen literatur för oss. men endel praktisk tillämpning

tror att det ger mer en att läsa sig till kunskapen....

En utmärkt bok är FM Pedagogiska Grunder, där står det väldigt mycket som man kan ha nytta av, oberoende av vilken nivå man skall leda på. Inte bara ren pedagogik vid utbildnings situationer utan även en hel del ledarskap. Bra komplement till rena ledarskapsböcker.

• Forumsledning
En utmärkt bok är FM Pedagogiska Grunder, där står det väldigt mycket som man kan ha nytta av, oberoende av vilken nivå man skall leda på. Inte bara ren pedagogik vid utbildnings situationer utan även en hel del ledarskap. Bra komplement till rena ledarskapsböcker.

Mmm jo den är en delvis bra bok.. men passar nog inte till någon "nybörjare" . Jag tyckte den var mycket tung vissa bitar..

En annan bok som jag tycker är lättare är -Grunder Ledarskap nu vet jag inte om den´finns i nyare version då jag har den från mm 1984 tror jag. . det gör den inte inaktuell alls.. ledarskap åldras ju inte på samma sätt som mtrl gör :)

Ska undersöka saken om inte nån annan vet bättre... om inte annat så bör boken finnas på förrådet.

Vad gäller utbildning så var det mest KB som fick nån som helst utb. inom ledarskap.

I HV så finns ju annars GB och PB kurserna som innehåller ledarskap på olika nivåer.

Är mansugen på ännu mer så kan jag varmt rekommendera FBU kursen UGL den var Wow :D

Hittade för ett tag sedan en bok från farsgubbens tid, "Anvisningar för Trupputbildning (1969)".

Jag blev förvånad över att det lät så pass lika det man lär sig idag, hade mycket väl kunnat användas idag också, om man snyggade upp den lite designmässigt. Det är ju inte design 2000. :D

Boken vore dock bra idag också, en ganska liten lättfattad bok på drygt 100 sidor.

Hittade för ett tag sedan en bok från farsgubbens tid, "Anvisningar för Trupputbildning (1969)".

Jag blev förvånad över att det lät så pass lika det man lär sig idag, hade mycket väl kunnat användas idag också, om man snyggade upp den lite designmässigt. Det är ju inte design 2000. :D  

Boken vore dock bra idag också, en ganska liten lättfattad bok på drygt 100 sidor.

Finns inget som säger att innehållet är bättre bara för att utseendet är "modernt", eller hur? ;)

Även jag har, som hastigast, läst igenom Pedagogiska Grunder. Trots att man kanske inte klarar av att komma ihåg alla råd och rekommendationer, lär man sig ett och annat som man kan ha nytta av i framtiden. Publikationen innehåller en del små och enkla, men ytterst användbara, tips.

Ett tydligt exempel är stycket om hur man bör möblera en lektionssal (öppen fyrkant m m) för att göra läraren/föreläsaren mer tillgänglig för alla åhörare i rummet. Varför gjorde man inte så på min gymnasieskola?? :)

Påminnelsen om att tydligt och artikulerat tal oftast är effektivare än en gapig röst, gjorde även det ett bestående intryck på mig.

Alla som ska göra/gör värnplikten i någon form av befälsbefattning bör enligt min mening åtminstone ta en snabb titt för att se om man kan snappa upp något nyttigt.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Att vara en bra chef är mest en personlighetsfråga. men några grundtips är; titta i din omgivning vilka som är bra ledare och kopiera deras bra sidor, hjälp soldaterna ta gärna ett eldpostpass mitt inatten då och då t.ex. Det är ditt ansvar vad dom gör och hur dom gör det och gör dom fel så är det dina brister som lyser igenom! Behandla dina soldater som du vill bli behandlad själv. Dela deras vedermödor och triumfer. Apropå triumfer så är det deras förtjänst om du får några.

Är det någon som har åsikter om dina soldater så skall dom tala om det för dig och inte till soldaten, det är du som är chef och alltså har ansvaret! (egentligen är det det enda man har som chef)

Viss klagan får man räkna med från soldaterna, men följer dom dig ändå så är du på rätt spår.

Det finns mycket mer att skriva om chefen och ledarskapet, t.ex. om lyhördhet och självironi, men vad du än gör så ta inte efter dom osäkra fänrikarna som mer gapar än tänker, visa istället att du är osäker och ta stöd av gruppen.

Det är bara idioter som inte frågar när man inte vet!

Om jag inte är alldeles ute och simmar tror jag att Pedagogiska grunder ersatte alla andra böcker i ledarskap inom försvarsmakten när den kom ut i slutet av 90-talet. Dock innehåller de äldre böckerna i många fall mycket mer handfasta tips och annat smått och gott som man kan ha nytta av, bla kan Lärobok i trupputbildning rekomenderas framför PedG som i många fall är väldigt abstrakt och svårförstålig.

Hellmut: Det är inte samma som Svensk egenbyggda mall. Den officiella Gruppchef-mallen är en A5-bok om ca 15 sidor som passar i benfickan.

Tar upp det mesta av "kom ihåg"-karaktär.

OT    

Nu tycker jag att ni borde börja lära er att Gruppchef förkortas grpch.  och inget annat.   <_<

kompch.

plutch.

grpch.

C A - Chefen armén  

Hajjar ni ?   :D

Jag kollade mina gamla namnbrickor och på den ena står det Grp C och den andra står det C xxxxxxxGrp där de riktiga bokstäverna som var namnet på gruppen ersatts av X.

Hellmut: Det är inte samma som Svensk egenbyggda mall. Den officiella Gruppchef-mallen är en A5-bok om ca 15 sidor som passar i benfickan.

tack E04. vet du om alla grpch i HV får den eller måste man besälla den??

• Forumsledning
OT    

Nu tycker jag att ni borde börja lära er att Gruppchef förkortas grpch.  och inget annat.   <_<

kompch.

plutch.

grpch.

C A - Chefen armén  

Jag kollade mina gamla namnbrickor och på den ena står det Grp C och den andra står det C xxxxxxxGrp där de riktiga bokstäverna som var namnet på gruppen ersatts av X.

De flesta förkortningar finns i soldF boken där står det hur det ska se ut.

tack E04. vet du om alla grpch i HV får den eller måste man besälla den??

"Minneskort Hvgrpch" kommer ut i en ny och omarbetad upplaga nu i början av året. Tyvärr har jag inget M-nummer att delge ännu :(

Edit: glömde svara på frågan... Svaret på din fråga helmutt är JA, om det finns en väl fungerande organisation så skall gruppchefen få den utan att säga till. MEN om det är som det brukar vara, då får du nog fixa ett minnsekort på egen hand. (Kolla med bokförrådet på närmsta regemente).

/ERI

Edited by ERI

OT    

kompch.

plutch.

grpch.

C A - Chefen armén  

De flesta förkortningar finns i soldF boken där står det hur det ska se ut.

SoldF är BIBELN med stort B för alla (rätt)troende. Bibeln gäller... ;)

/ERI

*står i kinesisk båge* - grpch, grpch, grpch ;) får skylla på att jag är upplärd med den gamla förkortningsnomenklaturen.

Minneskort Hvgrpch M7741-180201 (Fastställd enligt TFD 93014, andra tryckningen). Jag tror det är den nya versionen, då jag fick den för någon månad sedan.