Frippe Posted March 23, 2015 Report Posted March 23, 2015 Nja, jag tycker den storleken blir för stor för vårt behov i Östersjön. Ser du till beväpning, så tar den åtta Harpoon, lika många som våra mycket mindre kkv gör (då Rb15 istället) och som de ännu mindre robotbåtarna gjorde förr. Visst, den har gott om luftförsvar. Men jag tror inte den riktigt fyller vårt behov, den är mer byggd för att agera ute på större hav. För Östersjön så tänker jag antingen lättare enheter, som opererar utifrån skärgården, typ som vi gjorde under kalla kriget. Att upprätthålla närvaro och att kunna verka på öppet hav, där Ryssland har möjlighet att sätta in flyg, vilket de kan över hela Östersjön, är inte direkt en billig sak. Om vi ska ha en sportslig chans att överleva. Quote
Tengis Posted March 23, 2015 Report Posted March 23, 2015 Nja, jag tycker den storleken blir för stor för vårt behov i Östersjön. Ser du till beväpning, så tar den åtta Harpoon, lika många som våra mycket mindre kkv gör (då Rb15 istället) och som de ännu mindre robotbåtarna gjorde förr. Visst, den har gott om luftförsvar. Men jag tror inte den riktigt fyller vårt behov, den är mer byggd för att agera ute på större hav. För Östersjön så tänker jag antingen lättare enheter, som opererar utifrån skärgården, typ som vi gjorde under kalla kriget. Att upprätthålla närvaro och att kunna verka på öppet hav, där Ryssland har möjlighet att sätta in flyg, vilket de kan över hela Östersjön, är inte direkt en billig sak. Om vi ska ha en sportslig chans att överleva. Finns det något land som bygger fartyg som passar svenska förhållande? Känns som det blir svårt att hitta samarbetspartners. Quote
Kimsan Posted March 23, 2015 Report Posted March 23, 2015 (edited) http://en.wikipedia.org/wiki/Sa%27ar_5-class_corvette- Är troligen detta fartyg som var förebilden för Visby men allt blev pannkaka. Lite större än Visby och byggt i metall så den är inte lika smygaktig då metallen inte är radardämpande. Kan bära Hkp i storlek Hkp 15 och Lynx. Sjömåls och Luftvärns robotar och övriga schabraket. Patrullerar i Medelhavet och har gjort utflykter till närliggande Röda Havet. Så kan det gå när man ritar upp en mall och designar ett skepp och sen följer planen! Nedan ser ni ersättaren eller den som ska ersätta flera av deras robotbåtar i Saar4,5-klassen http://en.wikipedia.org/wiki/Sa%27ar_72-class_corvette Säg vad man vill om Israelerna, när det kommer till Krigsmateriel är det få länder som kan slå dem på fingrarna Edited March 23, 2015 by Kimsan Quote
REALIN Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Jag är inne på samma spår som Frippe m.fl. och vill inte upprepa allt som sagts men ger mig ändå in i debatten. Nu när nationellt försvar återigen ska vara dimensionerande för försvaret så borde behovet av att basera helikopter minska och att detta framförallt sker från fastlandet. Permanent basering av hkp 14 och hkp 15 i Ronneby och med återupprättad helikopterbas på Berga borde räcka långt. Vid behov borde tillfällig basering på Visby flygplats inte vara ett problem. Rörligt underhåll som t.ex. kan åka ut till Karlskrona för att minska underhållstiderna som förr i tiden borde inte heller kräva så mycket jämfört med idag då det redan finns ett tänk med rörligt underhåll? Jag kan dock ändå se att behov av att tillfälligt kunna ha hkp 15 på fartyget, ungefär som Visbykorvetterna. Några nyheter för mig var att hkp 14 kan bunkra genom att flyga vid sidan om fartyget och hkp 15 kan bära bojjar. Härligt! Som jag ser det behöver vi en större numerär än idag och som sagt är fokus nationellt försvar. En framtida sjömålsrobot borde ha markant länge räckvidd än idag vilket borde öka möjligheterna till ge god roboteld utan att behöva öka ut långt ut på Östersjön. Jag har också som många andra svårt att se ett fartyg som löser alla uppgifter. Därför borde det vara möjligt att anskaffa 2 st olika kustkorvetter till framtidens försvar? 2 st korvetter som i stort sett är lika men ändå med har en del skillnader. Likheterna i utformning, beväpning och datasystem borde hålla ner priserna. 6 st korvetter med fokus på "ren strid". Akan både i fören och aktern, sjömålsrobotar, luftvärnsrobotar samt tung kulspruta för närskydd. Kanske också torpeder och minor om det går? Här vet jag inte exakt storlek på Akan men borde väl vara ekonomiska och logistiska vinster av att ha samma kaliber på båda? Sen en annan fråga, hur stor radar behövs för att kunna upptäcka ballistiska robotar och eventuellt kunna ingå i NATO's missilsköld som Danmark planerar med några fregatter? Eller är det uteslutet på en kustkorvett? 6 st andra korvetter baserad på den första men utan akan i aktern och i stället möjlighet att tillfälligt basera hkp 15 och/eller UAV. Beroende på hur mycket beväpning den första kan ha kan det bli möjligt att denna har större fokus på ubåtsjakt än den första. Vad tror ni om exemplet? 12 st kustkorvetter i två olika klasser men med många likheter borde väl inte vara orealistiskt på 20-talet om vi får större försvarsanslag utöver dem redan föreslagna? Huvuduppgifterna är bland annat att motstå ryskt väpnat angrepp och ha viss förmåga tillsammans med övriga flottan och flygvapnet att hjälpa Finland och i längden Baltikum. Quote
Tengis Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Jag är inne på samma spår som Frippe m.fl. och vill inte upprepa allt som sagts men ger mig ändå in i debatten. Nu när nationellt försvar återigen ska vara dimensionerande för försvaret så borde behovet av att basera helikopter minska och att detta framförallt sker från fastlandet. Permanent basering av hkp 14 och hkp 15 i Ronneby och med återupprättad helikopterbas på Berga borde räcka långt. Vid behov borde tillfällig basering på Visby flygplats inte vara ett problem. Rörligt underhåll som t.ex. kan åka ut till Karlskrona för att minska underhållstiderna som förr i tiden borde inte heller kräva så mycket jämfört med idag då det redan finns ett tänk med rörligt underhåll? Jag kan dock ändå se att behov av att tillfälligt kunna ha hkp 15 på fartyget, ungefär som Visbykorvetterna. Några nyheter för mig var att hkp 14 kan bunkra genom att flyga vid sidan om fartyget och hkp 15 kan bära bojjar. Härligt! Som jag ser det behöver vi en större numerär än idag och som sagt är fokus nationellt försvar. En framtida sjömålsrobot borde ha markant länge räckvidd än idag vilket borde öka möjligheterna till ge god roboteld utan att behöva öka ut långt ut på Östersjön. Jag har också som många andra svårt att se ett fartyg som löser alla uppgifter. Därför borde det vara möjligt att anskaffa 2 st olika kustkorvetter till framtidens försvar? 2 st korvetter som i stort sett är lika men ändå med har en del skillnader. Likheterna i utformning, beväpning och datasystem borde hålla ner priserna. 6 st korvetter med fokus på "ren strid". Akan både i fören och aktern, sjömålsrobotar, luftvärnsrobotar samt tung kulspruta för närskydd. Kanske också torpeder och minor om det går? Här vet jag inte exakt storlek på Akan men borde väl vara ekonomiska och logistiska vinster av att ha samma kaliber på båda? Sen en annan fråga, hur stor radar behövs för att kunna upptäcka ballistiska robotar och eventuellt kunna ingå i NATO's missilsköld som Danmark planerar med några fregatter? Eller är det uteslutet på en kustkorvett? 6 st andra korvetter baserad på den första men utan akan i aktern och i stället möjlighet att tillfälligt basera hkp 15 och/eller UAV. Beroende på hur mycket beväpning den första kan ha kan det bli möjligt att denna har större fokus på ubåtsjakt än den första. Vad tror ni om exemplet? 12 st kustkorvetter i två olika klasser men med många likheter borde väl inte vara orealistiskt på 20-talet om vi får större försvarsanslag utöver dem redan föreslagna? Huvuduppgifterna är bland annat att motstå ryskt väpnat angrepp och ha viss förmåga tillsammans med övriga flottan och flygvapnet att hjälpa Finland och i längden Baltikum. Kommer dessa också vara vårt primära ubåtsjakt tsm med helikoptrar eller ser du att vi har ett annat fartyg för detta? Quote
Frippe Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Vi kanske inte ska överdriva de ökade försvarsanslagen! Så långt är 840 miljoner per år föreslagna av regeringen. Samtidigt har inköp av två ubåtar för över 8 miljarder föreslagits. Kanske inte ska ropa hej innan björnen är skjuten...... Den uppenbara bristen i flottan idag är en enhet i 40m klassen, med god ubåtsjaktförmåga inomskärs, med förmåga att leverera sjömålsrobot och har ett självförsvar mot lufthot. Ja den blir sårbar i områden där motståndaren har flygherravälde, men vilket fartyg är inte det? Men löser bristen i ubåtsjaktförmåga samt ger en viss ytattacktäckning. Nej det är ingen enhet man tuffar runt och upprätthåller herravälde över större sjöområden typ, Östersjön. Men tillräcklig för Sveriges försvar. Sedan behövs det ersättare för de kkv som finns idag och som börjar bli lite gamla. Plus ytterligare minjakter, bojbåtar, bevakningsbåtar, helikoptrar m.m. Och ytterligare landbaserade sensorer, vapensystem som kustrobot, både lätt och tung, basområden till flottan som kan hållas skyddade m.m. Det blir dyrt det. Quote
REALIN Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Kommer dessa också vara vårt primära ubåtsjakt tsm med helikoptrar eller ser du att vi har ett annat fartyg för detta? Ja dom kommer användas till ubåtsjakt också, framförallt den andra. Men vi har ju minröjnings och bevakningsbåtar också. Samt snart kanske några bojbåtar igen. Vi kanske inte ska överdriva de ökade försvarsanslagen! Så långt är 840 miljoner per år föreslagna av regeringen. Samtidigt har inköp av två ubåtar för över 8 miljarder föreslagits. Kanske inte ska ropa hej innan björnen är skjuten...... Den uppenbara bristen i flottan idag är en enhet i 40m klassen, med god ubåtsjaktförmåga inomskärs, med förmåga att leverera sjömålsrobot och har ett självförsvar mot lufthot. Ja den blir sårbar i områden där motståndaren har flygherravälde, men vilket fartyg är inte det? Men löser bristen i ubåtsjaktförmåga samt ger en viss ytattacktäckning. Nej det är ingen enhet man tuffar runt och upprätthåller herravälde över större sjöområden typ, Östersjön. Men tillräcklig för Sveriges försvar. Sedan behövs det ersättare för de kkv som finns idag och som börjar bli lite gamla. Plus ytterligare minjakter, bojbåtar, bevakningsbåtar, helikoptrar m.m. Och ytterligare landbaserade sensorer, vapensystem som kustrobot, både lätt och tung, basområden till flottan som kan hållas skyddade m.m. Det blir dyrt det. Japp det är alldeles för lite pengar fram till 2020. Men senast 2024 kommer ju försvarsanslaget vara 5,5 miljarder högre jämfört med 2014 så på 20-talet borde vi kunna anskaffa nya kustkorvetter. Skulle försvaret få reella ökningar kommande fyra åren kanske det går att faktiskt starta produktionen av nya kustkorvetter år 2020. Quote
Perman Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Japp det är alldeles för lite pengar fram till 2020. Men senast 2024 kommer ju försvarsanslaget vara 5,5 miljarder högre jämfört med 2014 så på 20-talet borde vi kunna anskaffa nya kustkorvetter. Skulle försvaret få reella ökningar kommande fyra åren kanske det går att faktiskt starta produktionen av nya kustkorvetter år 2020. Man kan ju hoppas på att det blir ett samarbete med Finland när det gäller nya ytstridsfartyg. Det skulle gynna bägge länderna och hålla nere kostnaderna till viss del vid serietillverkning. Deras planerade ytfartygsprojekt MTA 2020 som förmodligen kommer att hamna på ca 1000 ton i storlek verkar ligga bra till tidsmässigt, och borde kunna vara intressant även för Sverige. En av fördelarna med att det är ett finskt projekt är att dom har förstått hur viktigt luftskyddet är och de kommer att integrera lv-robotar i konstruktionen. Sen prioriterar kanske finnarna inte helikopterförmåga så högt eftersom de knappast har några fartygsbaserade helikoptrar, men å andra sidan så är minläggningsförmåga och isbrytningskapacitet viktigt för dem. /Per Quote
Andtryggve Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Vilka luftvärnsrobotar är det som finnarna tittar på, är det CAMM/Sea Ceptor? Quote
Andratenor Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Finns det något land som bygger fartyg som passar svenska förhållande? Känns som det blir svårt att hitta samarbetspartners. Det beror lite på vad man är ute efter, men är det en stor korvett/liten fregatt på 1000-2000 ton så finns i alla fall följande alternativ: K130 Braunschweig (Tyskland) 1840 ton, 90 m, 26 knop 1 x OTO Melara 76 mm allmålskanon, 2 x 27 mm automatkanoner, 4 x RBS-15 Mk.3 sjömålsrobotar, 2 x 21-cell RAM CIWS, minkapacitet. Platta och hangar för 2 x S-100 heli-UAV Sigma (Indonesien, byggd i Holland) 1690 ton, 91 m, 28 knop 1 x OTO Melara 76 mm allmålskanon, 2 x 20 mm automatkanoner, 2 x 4 Mistral lv-robotar, 4 x Exocet Block II sjömålsrobotar, 2 x 3 MU-90 ubåtsjakttorpeder. Sigmaklassen är modulär och kommer i olika utgåvor, från 90-105 m, med och utan hangar. Sa'ar 5 Eilat (Israel, byggd i USA) 1275 ton, 85 m, 33 knop med gasturbin (20 knop med med diesel) 16 x Barak 8 lv-robotar, 8 x Harpoon Block II sjömålsrobotar, 1 x Phalanx CIWS, 6 x Mk 46 ubåtsjakttorpeder. Platta och hangar för en Eurocopter Panther. Mycket tung robotbestyckning, men ingen kanon. Gawron MEKO-100 (Polen, byggd i Tyskland) Ca 1800 ton, 90 m, 29,5 knop 1 x OTO Melara 76 mm allmålskanon, 4 x RBS RBS-15 Mk.3 sjömålsrobotar, 12 x ESSM lv-robotar, 2 x 3 MU-90 ubåtsjakttorpeder. Platta och hangar för en Kaman Super Seasprite. Klassen avbeställdes pga priset och den allmänna ekonimikrisen. MEKO är också modulär och har använts i skepp på mellan 1560 och 7200 ton. Quote
Andratenor Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Vilka luftvärnsrobotar är det som finnarna tittar på, är det CAMM/Sea Ceptor? Möjligt, men knappast troligt. Finland har aldrig varit speciellt intresserade av de allra nyaste och vassaste (men dyraste systemen), utan brukar hoppa på beprövade koncept. Min gissning är att det kommer att röra sig om antingen den nyaste versionen av Umkhonto eller ESSM. Bägge har sina sidor. Det lär skall utvecklas en radarstyrd version med 60 km räckvidd av Umkhonto och i.o.m att man redan använder Umkhonto på Hamina- och Hämenmaa-klasserna kan detta vara ett alternativ, men som sagt är det ännu ett oskrivet kort. ESSM är också ett alternativ, då det är en beprövad robot som också redan används av bl.a. Norge och Danmark Quote
Andtryggve Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 (edited) Tackar för infon. ESSM används ju av rätt många länder. Fast mitt intryck är att det är ett vapensystem som kanske är svårt att få plats med på ett fartyg i 1000-tonsklassen. Men jag är inte så insatt. Men Umkhonto använder man ju som du säger redan, så det är väl kanske mer troligt att det är det man tittar på i så fall. Edited March 24, 2015 by Andtryggve Quote
Tengis Posted March 24, 2015 Report Posted March 24, 2015 Vi kanske inte ska överdriva de ökade försvarsanslagen! Så långt är 840 miljoner per år föreslagna av regeringen. Samtidigt har inköp av två ubåtar för över 8 miljarder föreslagits. Kanske inte ska ropa hej innan björnen är skjuten...... Den uppenbara bristen i flottan idag är en enhet i 40m klassen, med god ubåtsjaktförmåga inomskärs, med förmåga att leverera sjömålsrobot och har ett självförsvar mot lufthot. Ja den blir sårbar i områden där motståndaren har flygherravälde, men vilket fartyg är inte det? Men löser bristen i ubåtsjaktförmåga samt ger en viss ytattacktäckning. Nej det är ingen enhet man tuffar runt och upprätthåller herravälde över större sjöområden typ, Östersjön. Men tillräcklig för Sveriges försvar. Sedan behövs det ersättare för de kkv som finns idag och som börjar bli lite gamla. Plus ytterligare minjakter, bojbåtar, bevakningsbåtar, helikoptrar m.m. Och ytterligare landbaserade sensorer, vapensystem som kustrobot, både lätt och tung, basområden till flottan som kan hållas skyddade m.m. Det blir dyrt det. Ja det kan jag hålla med om, en ersättare till dom gamla Huginklass hade nog behövts. Quote
JakobS Posted May 19, 2015 Author Report Posted May 19, 2015 (edited) Det verkar som att Saab tagit över Flexpatrol konceptet från TKMS! Den har nu kommit upp på deras hemsida, och SAAB postade just på Facebook att de gör reklam för den nu på INDEX Asia 2015! Finns i versioner från 70 till 110 meter. Om det nu blir nya fartyg för marinen någon gång så skulle det förvåna mig mycket om det inte blev detta koncept! http://saab.com/naval/Submarines-and-Warships/naval-surface-ships/Kockums-FLEXpatrol/ Edited May 19, 2015 by JakobS Quote
JakobS Posted May 19, 2015 Author Report Posted May 19, 2015 (edited) Följ länken till Saabs Facebook. Jag får nästan intrycket av att Singapore ska bygga Flexpatrol konceptet, men jag kanske feltolkar vad de skrivit?https://www.facebook.com/saabtechnologies/photos/a.216221308418577.55069.206280006079374/985076081533092/?type=1 Edited May 19, 2015 by JakobS Quote
Andtryggve Posted May 19, 2015 Report Posted May 19, 2015 (edited) På vad jag läser på Wikipedia så verkar det handla om att ett företag i Singapore, ST Engineering, bygger åtta nya patrullfartyg som ska ersätta Fearless-klassen. http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_Singapore_Navy#Patrol_vessels Jag hittar inget om att Saab är med i detta, men det kan ju vara möjligt att de är involverade i designen på något sätt. http://en.wikipedia.org/wiki/ST_Engineering EDIT: enligt länken som lades in från Saabs FB-sida så verkar Saab/Kockums inblandning handla om utformningen av överbyggnaden. FLEXpatrol ships are available in different hull configurations:all-composite carbon fibre, as on the 650-tonne VISBY corvettes,or hybrid designs with a steel hull and a composite superstructure.The latter utilises the Kockums-developed Composite Superstructure Concept, which has been successfully exported to the Indian Navy and recently also to Singapore. Edited May 19, 2015 by Andtryggve Quote
JakobS Posted May 19, 2015 Author Report Posted May 19, 2015 Japp, läste upp lite om ämnet. Som jag fattar det så är de inblandade i överbyggnaden och i båtens kommunikation/styrsystem. Jag fick upp pulsen lite när jag först trodde att det rörde sig om Flexpatrol! Quote
JakobS Posted September 29, 2015 Author Report Posted September 29, 2015 Ny bild på modellen som Saab tar med sig till mässorna! Quote
Recommended Posts