Jump to content

Recommended Posts

• Forumsledning
Posted

som sagt.. det finns så förbannat mycket att skriva om, så det blir svårt att täcka allt. utan att göra 3 sidor till. Så ha förståelse för om det saknas vissa saker eller tillbehör. Det som är viktigast nu är om det är fakta som är fel, eller andra saker som är nämnt men inte rimmar bra med verkligheten. Ska vi ta upp nått som saknas och ändra nu så gäller det saker som är fast på planet eller används i 99% av alla uppdrag motsv.

Posted

Taget, men imints synpunkter skulle kunna lösas med en mening t ex "JAS39 kan även bära spaningskapseln SPK39 och målinmätnings-/utpekningskapseln (vete f-n vad LDP heter på svenska) Litening och fler vapensystem utprovas och integreras kontinuerligt" eller något liknande. Annars skulle man kunna lägga till SPK39 och LDP i faktarutan under beväpning. Eller om man i framtiden skulle vilja ändra mer skulle man istället för att här skriva om vapnen kunna lägga vapen mm i en lista på last som kan bäras där man länkar till en sida om varje vapen, då skulle huvudsidan om Gripen rymma mer information om själva flygplanet eller systemet i helhet.

Det enda jag egentligen har att anmärka på är att Motor finns som rubrik två gånger i faktarutan och Svängkraft kanske inte är så bra ord, om man inte använder max uttagbar lastfaktor så kan man kunna kalla det max g-belastning eller max belastning. För övrigt är machtal 2 en inte helt realistisk toppfart men det är ju vad som används i diverse infomaterial, när man inte skriver "överljudsfart på alla höjder", så det får man nog acceptera så länge de inte släpper de riktiga data.

Posted
Varför står det inget om flygplanets sensorer?
Ska vi ta upp nått som saknas och ändra nu så gäller det saker som är fast på planet eller används i 99% av alla uppdrag motsv.
Passar inte radarn in väldigt bra där?

/mdn

• Forumsledning
Posted

asså jag ratade ingen av era svar/synpunkter motsv. jag bara la upp en ursäkt.. dålig eller inte.. men iaf.. om att vi försöker ta det viktigaste först och det andra sen.

Så det ni har skrivit kommer det tittas på, men vi kan inte lova att det fixas direkt, utan vi måste kolla upp saker först, och avgöra vad som är lämpligt eller inte.. kan ta en stund sånt där.

svårt när man inte har direkt tillgång till expertisen. Sen är vissa saker känslig information som inte gillas av saab att vi kastar ut här. De har vart måna om allt vi skriver och vi skulle rapportera till dom innan vi lägger ut nått och hej o hå vad allt var noga i kontrollen...

Posted

Ni som är noga med copywrite och allt sånt, det står inget info om vem som äger bilden på beväpningsalternativen.

Kanske är oviktigt, men det var det jag hade att komma med...

• Forumsledning
Posted

är för tillfället personligen ovetandes om vem som äger den, då jag inte komer ihåg vart den kom ifrån. henke kanske vet. Den har följt med sen sidan började skapas för typ 2-3 år sen.. om nån ser den någon annanstans så säg till. Helst vill vi ha bort alla bilder som vi inte själva har tagit, men planet är svårt att få tillfälle att fota.. speciellt när den flyger.. så tillsvidare får vi låna vissa, när tillåtelse finns dvs.

// edit.. saab äger den verkar det som.. så vi ska plita dit den texten.

Posted (edited)

Ungerns alla fpl har väl inte levererats än.. Men det står att de blev levererade 2004-2005.

Edited by Meteor
Posted
meteor har du några källor så vore det uppskattat.

De är under levererans, men datumet stämmer inte. De första 5 kom under skiftet mars-april 2006 och leverans sker efter detta löpande fram till december 2007 (totalt 12st C och 2st D)

Posted

Vad kan förbättras i artikeln?

I faktarutan:

Svängkraft döps om till Belastning, Första flygning: 9 december 1988, Maxfart låg höjd: 1350 km/h, Maxfart hög höjd: Mach 2.0 (ca 1800-2000 km/h), "Motor:" finns på två ställen, Balkplatser: 9.

Man kan nämna Empire Test Pilots´ School (ETPS) som opererar Jas 39 Gripen D och sen har Gripen sin "Tactical Information Data-link System" (TIDLS) som är något utöver det vanliga.

Använd gärna officiella källor såsom FMV.

JAS 39 Gripen

Rb 98(IRIS-T)

Posted (edited)
Man kan nämna Empire Test Pilots´ School (ETPS) som opererar Jas 39 Gripen D...
Det är en JAS 39B (39802).

Balkplatser: 9

Räknar du akan (39A/C) som en balkplats? Annars får jag det bara till 8 balkar som man faktiskt kan använda till att hänga saker i.

Edited by 106
Posted
Man kan nämna Empire Test Pilots´ School (ETPS) som opererar Jas 39 Gripen D...
Det är en JAS 39B (39802).

Balkplatser: 9
Räknar du akan (39A/C) som en balkplats? Annars får jag det bara till 8 balkar som man faktiskt kan använda till att hänga saker i.

oj, fel av mig där.

tydigen räknas akan som en balkplats enligt FM (Flygplankort M7745-759001)

Posted
tydigen räknas akan som en balkplats enligt FM (Flygplankort M7745-759001)

ja det är ju klart. Finns ju vänsterskyttar inom flygvapnet också...

Rent över lag så tycker jag att JAS 39 Gripen sidan är väldigt bra och informativ. Visst, det kan och har skrivits spaltmeter om plastankan i fråga. Men SoldF erbjuder nu en väldigt bra sammanfattning.

• 2 months later...
Posted (edited)

jag skulle kunna skriva lite mer än det som finns o ni tycker det finns behov av det, om gripen. Jag går kurser på saab i linköping där de bygger gripen så jag har kunnat fråga en massa frågor, kan fortfarande ställa frågor så har ni några frågor så ställ dom till mig så kan jag fråga de på saab själv om jag inte redan kan svaret.

ni kan ju lista ut själva vilka svar saab kan svara på, en del saker får de inte säga pga att det är hemligt, och en del saker som sitter på gripen bygger inte saab själva.

dom bygger delar till nh90 också, vet inte om mina lärare har så mkt info om den helikoptern som de har om gripen, men kan alltid titta efter.

Edited by Philip_88
Posted
jag skulle kunna skriva lite mer än det som finns o ni tycker det finns behov av det, om gripen. Jag går kurser på saab i linköping där de bygger gripen så jag har kunnat fråga en massa frågor, kan fortfarande ställa frågor så har ni några frågor så ställ dom till mig så kan jag fråga de på saab själv om jag inte redan kan svaret.

ni kan ju lista ut själva vilka svar saab kan svara på, en del saker får de inte säga pga att det är hemligt, och en del saker som sitter på gripen bygger inte saab själva.

dom bygger delar till nh90 också, vet inte om mina lärare har så mkt info om den helikoptern som de har om gripen, men kan alltid titta efter.

Och ger de dig ett svar som borde vara hemligt behöver du inte berätta det för oss.