Jump to content

Recommended Posts

Posted
O-T, men kanske ändå inte; "skottbula"?

På grund av någon okänd anledning blev det en "bula" på pipan efter en skjutning.

Pipan blev alltså deformerad, om man tittade på den från sidan så var det en liten "bulle" mitt på.

Vapenteknikern lyckades inte klura ut anledningen men vapnet blev obrukbart.

The Swede

Posted

Snabb handuppräckning om bilden är från en riotövning. Vilka skulle storma motsvarande formation? tänk er själva, ca 75 framför er står X antal ukrainska soldater med automatvapen du är demonstrant och därmed deras "fiende". Vem är först att börja kasta sten på dom?

inte jag iaf.

Posted
I FMR (Försvarsmaktsreglemente formella grunder, 2000) står att främre och bakre remfäste skall användas vid alla vapenställningar utom slinga och på ryggen gevär.

Kort slinga = båda fästa i mellersta remfästet, lång slinga = fäst i bakre och mellersta remfästet.

Det kan visserligen ha ändrats senare. Men på KS06 (juni-december 2002) SKULLE vapnet bäras i kort slinga med infällt axelstöd.

Vi fick ENDAST ha remmen mellan axelstödet och öglan längs fram. Har man bössan på ryggen så fäller man in axelstödet och drar remmen runt pistolgreppet. Faktiskt mycket funkis (att ha den på ryggen så alltså)

Jag har fått intrycket av att det förekommer många små undantag vid utlandstjänst (för att det är viktigare att lösa sina uppgifter än att göra allt på krångligaste sätt) till skillnad från värnplikt hemma i okrigs-Sverige där man ska göra allt så svårt och krångligt som möjligt.

Begreppet "Train hard, fight easy" är väl tillämpbart i sammanhanget.

Guest Dedicated
Posted
Snabb handuppräckning om bilden är från en riotövning. Vilka skulle storma motsvarande formation? tänk er själva, ca 75 framför er står X antal ukrainska soldater med automatvapen du är demonstrant och därmed deras "fiende". Vem är först att börja kasta sten på dom?

inte jag iaf.

Med tanke på vad jag vet om "Reclaim the streets" så skulle det inte förvåna mig ett dugg om man inte skulle försöka kasta sten åtminstone liiiiite.........för det var ju faktiskt de ukrainska soldaterna med automatvapen som började!

Posted (edited)
DA-SD-02-00353.jpg

Ni knäppisar kommer nog att hittta det på 0,2 sek.

Precis som jag!!   :angry:

Felet är att de har ställt en person med ett prickskytte/skarpskyttevapen längst fram. Det vore kanske lämpligare med ett något lättare och smidigare vapen för en sådan position.

Alt.

"Var är kulsprutorna!" :)

Edited by softfeel
Posted (edited)
Felet är att de har ställt en person med ett prickskytte/skarpskyttevapen längst fram. Det vore kanske lämpligare med ett något lättare och smidigare vapen för en sådan position.

Alt.

"Var är kulsprutorna!"  :angry:

Tvärtom så tror jag att han med Dragunoven faktiskt står längst bak, fast hela truppen har gjort helt om och just gjort patron ur i ofarlig riktning. (De ukrainska reclaim-the-streets-aktivisterna som hyrts in för övningen skyms alltså bakom soldaterna.

Alltså är även kulsprutorna på andra sidan böghögen.

Edit: Glömde den här :P

Edited by Vakten_F4
Posted
Vi fick ENDAST ha remmen mellan axelstödet och öglan längs fram. Har man bössan på ryggen så fäller man in axelstödet och drar remmen runt pistolgreppet. Faktiskt mycket funkis (att ha den på ryggen så alltså)

Jag vet, det var så jag fick lära mig också. Men jag citerar FMR (sid 57-61) ordagrant istället.

Notera att det i vanliga fall är så den bärs, endast om chef bestämmer att pipan skall vara riktad nedåt flyttas remmen.

Reminfästning ak 5

Vid alla vapenställningar med ak 5, utom kort och lång slinga samt vid på

ryggen gevär, skall remmen fästas i främre och bakre (axelstödets) remfästen.

Vapen i slinga (endast ak 5)

Då ak 5 bärs i kort slinga skall remmens karbinhakar vara infästade i mellersta

remfästet. Då ak 5 bärs i lång slinga skall remmens karbinhakar vara infästade

i bakre och mellersta remfästet. Remmen avpassas så att vapnet kan föras upp

i färdig-/anläggningsställning.

Kommando: I kort (lång) slinga – gevär!

På ryggen gevär, ak 5

Vapnet skall bäras hängande på ryggen med axelstödet infällt och remmen

över den vänstra axeln. Ak 5 bärs med mynningen uppåt och remmen under

pistolgreppet, alternativt, om chef så beslutar, med mynningen nedåt och

remmen fäst i främre och mellersta remfästet.

Kommando: (Ak 5, mynningen nedåt) På ryggen – gevär!

Men om befäl vill jävlas med de värnpliktiga är det upp till dem.

Jag skulle till exempel inte tillåta slinga eller på ryggen gevär vid vakttjänst i Sverige enbart beroende på att det inte ser så bra ut. Men i skogen gör man på det (tillåtna) sätt som passar för tillfället.

Posted
Jag skulle till exempel inte tillåta slinga eller på ryggen gevär vid vakttjänst i Sverige enbart beroende på att det inte ser så bra ut. Men i skogen gör man på det (tillåtna) sätt som passar för tillfället.

På ryggen gevär vid vakttjänst är väl aldrig lämpligt?

Posted

Exakt.

Hade det varit lämpligt hade jag inte tillåtit det ändå, pga hur illa det ser ut. Nåja, kanske slinga men absolut inte på ryggen gevär.

Men som tur är sysslar jag sällan med vakttjänst så då bär jag vapnet på det sätt som passar bäst för tillfället, i stort sett aldrig på ryggen med andra ord.

Posted (edited)

Håller med. I remmen gevär är dock ett suveränt sätt att bära sitt vapen på och ändå ha det snabbt brukbart. Det är dessutom ett ganska diskret sätt.

Edited by heiho
  • 2 weeks later...
Posted (edited)
I FMR (Försvarsmaktsreglemente formella grunder, 2000) står att främre och bakre remfäste skall användas vid alla vapenställningar utom slinga och på ryggen gevär.

För att vara petnoga om vad FMR säger: Regelmässigt vid på ryggen gevär har man vapenremmen i främre och bakre rembyglarna och viker ihop vapnet så att mynningen hamnar uppåt på ryggen.

Om Chefen bestämmer, så må man bära Ak 5 på ryggen gevär med pipan nedåt, dvs med främre och mellersta rembygeln. Detta är inte att rekommendera, eftersom det inte finns någon anledning att ha det så, det tar bara längre tid att bli eldberedd. Det värsta jag vet är när folk går omkring med vapnet på bröstet gevär med Vapenremmen i den främre och mellersta rembygeln med axelstödet utfällt. Regelvidrigt och i allmänhet Avskyvärt.

Edit: ledsen, jag såg inte att någon annan redan hade svarat .... Skjut först och fråga sen HOOYAA!!

Edited by jake the snake
Posted (edited)
Enligt uppgift så var 30 st. amerikanare där och var övningsledning.

Det ser ju ut som om det är en del amerikanare på vänstersidan (med tanke på deras uniformer med uppvikbara ärmar, deras hjälmar och deras woodlandmönster) och ukrainare på den högra sidan och även grabben i spetsen...

Edited by Dahlberg
Posted

Öhhh.. :huh: No offense, men man har i princip alltid vapnet på ryggen vid bevakningstjänst. Folk blir provocerade om man har vapnet framme, speciellt vid inpasseringar. Dessutom är det osmidigt att ex. cykla med vapnet annat än på ryggen, och osmidigt att göra nåt annat än just hålla i vapnet (fippla med papper och penna, radio, motsv.)

Posted

Använder ni inte slinga? Jag förstår att man har vapnet på ryggen när man cyklar, men annars trodde jag att man vill ha kontroll på vapnet om inte annat för sin egen säkerhet. Och då borde väl kort slinga med vapnet vid sidan vara att föredra? Så är det i alla fall på F16 i de fall vakterna där överhuvudtaget tar fram sina femmor.

Posted (edited)

Nope, remmen i främre och bakre fästet är det som gäller. Och visst skulle man kunna gå runt med bössan på bröstet istället, förutom att det är osmidigt med annan vht då, och faktum är att ingen "märker" att man faktiskt har en AK med sig om man har den på ryggen. Hade risken varit större för att man skulle behöva använda vapnet så skulle jag nog inte ha haft det på ryggen.

Givetvis har man ju vapnet i färdigställning/anläggning vid insats o.d.

Så är det i alla fall på F16 i de fall vakterna där överhuvudtaget tar fram sina femmor.

:) Går dom runt obeväpnade alltså?? Ur mitt minne från Vakthandboken (orkar inte gå upp och hämta den): "Då en skyddsvakt utför bevakningsuppdrag ska han vara beväpnad."

Edited by Vakten_F4
Posted
Så är det i alla fall på F16 i de fall vakterna där överhuvudtaget tar fram sina femmor.

:} Går dom runt obeväpnade alltså?? Ur mitt minne från Vakthandboken (orkar inte gå upp och hämta den): "Då en skyddsvakt utför bevakningsuppdrag ska han vara beväpnad."

Jajemen!! :}

Gissa om bevakningscheferna är mindre nöjda. Tydligen så var det baschefen som tyckte att det var för provocerande med beväpnade skyddsvakter. Förmodligen var det väl någon civil golfare som blivit skrämd... :lol:

Däremot så kom de fram när det smällde i Irak :lol: <- Min första banan :}

Posted

Har hört en gammal anekdot av min far från den tiden han var ung officer i Eksjö. Någon triggerhappy vakt hade skjutit på Överstens hund (Översten hade sommarstuga i närheten av ett förråd). Efter denna lilla incident fick de cyklande (!) skyddsvakterna på sina patrullrundor endast vara utrustade med batong. Senare fick de tillbaka sina vapen efter att de försökt förklara för ett gäng packade raggare att de inte skulle mixtra med förråden, gick tydligen inte så bra med bara batong. :lol:

Posted

Påminner lite om den gången jag var med om att plocka ner nyss uppsatta larmminor på Grytans skjutfält därför att några av dem satt över stigen där skjutfältschefen rastade sin hund :lol::lol: