Jump to content

Recommended Posts

MPJ vet jag mer om än MP. Min fråga är om MP är en såkallad Tuffutbildning eller? Har de som MPJ mycket strid i bebygelse eller handlar utb mest om högvakt?

Har fått byta till MP IDAG JIPPI :unsure:

Edited by Fredin

MP har väl inte mycket mer högvakt än andra förband?? Däremot läser man juridik, övar på eskort, bevakning, osv. De har ju tom Patgb203 numera för att användas främst vid eskorter med högre hotbild.

Nån annan mer insatt kan säkert fylla på med mer info.

MP har inte så farligt mycket högvakt. De gör väl tre högvakter ungefär.

De gör en del ridutbildning och exersis men i övrigt kör de mycket strid och annat.

De tränar väldigt mycket på ex. eskort av VIP och dylikt. De kör även en hel del ordningstjänst där de även brukar ha ett skarpt tillfälle under utb. då de under någon stor övning har hand om ordningen.

GSU:n för MP sker på LG kungsängen under 8 veckor. Därefter flyttar de in till stan och dragonkasern (gamla K1) där de kör MP lära, ganska mycket teori och praktik, ridning, exersis, fordonsutbildning osv.

Därefter flyttar de ut igen till LG i kungsängen och har befattningsutbildning under 5 veckor.

Efter detta kör de vad jag har för mig en del Strid i bebyggelse, de har lika mycket av det som MPJ. MPJ är mer i skogen så att säga.

Någonstans här brukar en skarptjänst ske på någon stor FM övning eller dylikt då man kontrollerar allt från att trafikreglerna följs till att ingen sprit eller droger finns hos soldater och att inga brott begås.

Därefter är det avslutande övningar och sedan en högvaktsperiod på en 3-4 veckor.

Därefter slutövning och MUCK.

Finns säkert någon livskvadronare som kan förklara detta utförligare än vad jag kan.

Platsen på Kavallerikasern inne på Lidingövägen delas av (förutom LDK) 4.skvadron och Livskvadron. 4.Skvadron utbildar högvaktssoldater och Livskvadron militärpoliser. På grund av de olika inryckningstiderna så varvas skvadronerna, den ena är på K1 och rider, den andra ute i Kungsängen och krigar.

Att utföra beriden högvakt kräver rätt mycket förberedelser och en sjujävla massa övning. LivSkv har inte riktigt lika mycket som 4.Skv, men de blir ändå duktiga i slutändan. Till att börja med ska man bekanta sig med 700kg stridsparskamrat som luktar illa om käften, dreglar, sparkar bak, bits fram och är hal på mitten. Att rida disciplinerat är inget man lär sig på en eftermiddag.

Som om inte ridtjänsten vore nog så har man ett helt annat vapen att bekanta sig med. Karbin m/94 (1894) används vid de beridna högvakterna och är på grund av det låga antalet taktslag svår att excercera med.

Så, jag kan inte svara på exakt hur mycket tid som går åt till exc och rid (för att inte nämna ridstövelputs :ak: ) men du kan vara lugn för att det är en hel del. Å andra sidan tycker de flesta livskvaddare jag pratat med att det är en skön avkoppling från den krigiska vardagen. :basker:

Är nu mera inskriven som Militär polis! Någon som vill vägleda mig mot min befattning? :baskerHV:

Varför använder du dej av pansar-baskern-smileysen...? Den har man ju inte som MP...

Nänä men vikken blir min då??haha denna??? :baskerLG:

• 2 weeks later...

ganska stor skillnad faktiskt, helt olika uppgifter förbanden har.

MP-kompani01 är inriktat mot allmän ordning och säkerhet inom FM.

MP-skvadronen är inriktad mot nedkämpning,gripande av sabotageförband och har MP kompetens främst för att kunna verka så bra som möjligt i skymmningslägen.

MP-skvadronen är inriktad mot nedkämpning,gripande av sabotageförband och har MP kompetens främst för att kunna verka så bra som möjligt i skymmningslägen.

Antar att det är dom som är MPJ då.

Tack för svaret :baskerPa:

• 1 month later...
Jag undar om nåb vet vad för krav det är på mönstringen för att koma in som MP??? :huh:

Sen kommer man in som MP om man är straffad? :)

1) Ganska låga krav (ursäkta franskan).

2) Jag har för mig att de gör en säkerhetskontroll hos polisen för MP, så du bör nog inte vara straffad, ne...

Jag undar om nåb vet vad för krav det är på mönstringen för att koma in som MP??? :tveka:

Sen kommer man in som MP om man är straffad? :)

Inskrivningsprovet ska vara minst en 6:a sen så måste du ha tjänstbehörighet A

kämpa på! är du motiverad så säg det till inskrivningsförättaren , ingenting är omöjligt , tjata till dig den tjänst du vill ha

OBS fungerade inte för mig (DU ÄR FÖR LITEN FÖR ATT BLI JÄGARE) "Nej nej jag har 1 år på mig och gymma och träna komigen fan min dröm, (ÄRLIGT TALAT DU KOMMER MISSLYCKAS)

Woops så blev man amfibie istället.. tror jag satt 45min med inskrivningsförättaren, han måste ha blivit jävligt lack på mig :o

utnyttja tiden och tjata.. :D

Jag har en till fråga som jag kom på när jag satt och läste igenom MP tråden...

Finns det KB,PB och GB för om man läser på diverse sidor så fattar jag det som att KB blir grupp C och GB blir vanlig G medlem..men vad blir då PB????

//BEAZT :baskerPa: