Jump to content
Sign in to follow this  
mordor

Pansarterrängbil 360 - Patria AMV

Recommended Posts

Vet inte om jag missat det, men det verkar inte finnas en tråd om försvarets senaste patgb.

Någon som har sett dem? åkt/kört dem? Vilka förband rullar dem på? hur många är anskaffade? bra/dåligt val? pris?

Det utbildas på för tillfället på fordonen på P7. De ska ingå i 71:a bat, som ska vara kärnan i nästa NBG.

Det har beställts 113 vagnar.

För skyttegruppen ska det enligt uppgift kännas ganska likt Patgb 203b med vapenstation. De "testades"/användes lite grann under JC13.

Finns bland annat bilder här: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.700552719976239.1073741834.147919155239601&type=3

Edited by Nilsson_15

Jag såg tidigare under året Patgb 360 på nära håll och fick en kort info om den av tekniker som kommer jobba med.

Så har jag en tanke om vad den kommer innebära för teknikerna. Den är enormt avancerad och levererar säkert enormt bra ända tills den går på en IED eller liknande som skadar de avancerade systemen.

Jag tycker synd om de tekniker som kommer ta hand om dem när något har hänt. Med den elektrohydrauliska fjädringen och det virrvarr som är av kardaner hit och dit och alla sensorer så kommer nog en 360 som blivit klassad som gul troligen inte bli grön klassad på ett tag (givetvis beroende på fel).

För mig som kadett känns det som att de varningslampor som kommer lysa kommer kunna lysa upp en svensk medelstor

stad.

Dessutom finns det ett antal kameror som blir intressanta att se vad de pallar.

Dessutom talades det om en väldigt låg vinschhastighet som jag inte minns exakt vad den var.

Men de som går på en IED kommer nog uppskatta att de sitter i just en 360.

Edit: det och grisfingrar.

Givetvis vet jag inte om hur mycket varken drivlinan eller eller fjädring tar innan den går sönder, men när den gör det.

Edited by Aame

Vad kommer det sitta för beväpning på dem svenska fordonen? 7,62 ksp? känns lite klent, hade hellre sett en 12,7 ksp eller akan

Vapenstation 01 och där går det att montera KSP upp till 12.7 och även granatspruta.

Edit: Finns möjlighet att montera 105 mm och AMOS.

Edited by Aame

Är det någon som vet hur de svenska fordonen kommer att vara beväpnade? Får en känsla av att fordonen kommer att vara beväpnade med Tksp på vapenstation. Om så, varför väljer man så klen beväpning?

Hört talas om att det inte finns tillräckligt med Tksp så att det blir 58:an på vissa.

Hört talas om att det inte finns tillräckligt med Tksp så att det blir 58:an på vissa.

Om det är sant, vem är idioten som har beslutat om att tilldela Hemvärnet KSP 88?! Det bör väl vara självklart att förband som ska ingå i NBG ska prioriteras högre än något hobbyförband?

https://www.facebook.com/skargardsbataljonen/photos/a.1410567379159313.1073741826.1410561062493278/1490357967846920/?type=1

Låter troligt att det inte finns tillräckligt med tksp, skandal egentligen,

De tksp skall väl till det Marina Hemvärnets strb 90? Det känns väl ändå ganska prioriterat att de få stridsbåtar vi har kvar får den beväpning de är avsedda för, på den billiga bekostnaden att ett par galtar får tunnare betar?

De tksp skall väl till det Marina Hemvärnets strb 90? Det känns väl ändå ganska prioriterat att de få stridsbåtar vi har kvar får den beväpning de är avsedda för, på den billiga bekostnaden att ett par galtar får tunnare betar?

kan de inte sätta granatspruta på de galtar som inte har tksp, eller vilka andra vapen går att sätta på om ksp 58 anses vara för klen. stridsbåt 90 behöver kunna bita ifrån oavsett vilka som sitter i.

Galten är inte PaTGB 360 ;)

Anledningen är väl att man inte ville ha torn på dem för att inte minska innervolymen om jag ska gissa. Vapenstationen lirar inte med akan.

Ahh, titta. det handlade om 360:an. Man kanske ska läsa lite noggrannare :)

Såå, marina HV i Gbg ska ut och jaga terrorister och pirater i snabbgående småbåtar? Hmm. Var har jag hört det förut... Har för mig att det... inte handlade om försvaret av Sverige? Nej, då gör sig sprutorna definitivt bättre i BG:s 360.

Om det är sant, vem är idioten som har beslutat om att tilldela Hemvärnet KSP 88?! Det bör väl vara självklart att förband som ska ingå i NBG ska prioriteras högre än något hobbyförband?

https://www.facebook.com/skargardsbataljonen/photos/a.1410567379159313.1073741826.1410561062493278/1490357967846920/?type=1

Är det något som är hobby i sammanhanget så är det NBG. Försvara Sverige kan räknas som huvuduppgift, övrigt som sidouppgift/extrauppgift.

Antalet ksp 88 i Hv är förövrigt försvinnande litet, så det kan knappast skyllas bristen av ksp 88 på. Hv fick bara en spruta per Strb90, istället för tre.

Jag har ingen aning om hur många ksp 88 det finns och ej heller hur många båtar, fartyg och fordon som skall ha den i strid (annat än många...Minst hälften av alla Galtar, flertalet av Patgb 180, alla svävare, alla Archer, flertalet båtar och fartyg, varav 3 på varje Strb90 och 2 på varje Bevb80), men jag tippar på en så stor brist att Hv's sprutor är en droppe i havet.

kan de inte sätta granatspruta på de galtar som inte har tksp, eller vilka andra vapen går att sätta på om ksp 58 anses vara för klen. stridsbåt 90 behöver kunna bita ifrån oavsett vilka som sitter i.

I NBG och utlandsstyrkan i alla fall brukar det monteras 1 grspr och 3 ksp 88 på 4 fordon.

Är det något som är hobby i sammanhanget så är det NBG. Försvara Sverige kan räknas som huvuduppgift, övrigt som sidouppgift/extrauppgift.

Antalet ksp 88 i Hv är förövrigt försvinnande litet, så det kan knappast skyllas bristen av ksp 88 på. Hv fick bara en spruta per Strb90, istället för tre.

Jag har ingen aning om hur många ksp 88 det finns och ej heller hur många båtar, fartyg och fordon som skall ha den i strid (annat än många...Minst hälften av alla Galtar, flertalet av Patgb 180, alla svävare, alla Archer, flertalet båtar och fartyg, varav 3 på varje Strb90 och 2 på varje Bevb80), men jag tippar på en så stor brist att Hv's sprutor är en droppe i havet.

har du inte läst pm:et de skall inte bli något krig i Europa, EU skall ju ordna det. hoppas nu alla länder har läst och förståt, så de inte blir som på 30talet igen. FM måste ju kunna koncentrera sig på att vara på div svårstavade platser runt om i världen och lära folk att bete sig.

(väldigt mycket irroni, för den som missa det)

• Like 2

71. bat och de andra förband som ska ingå i BG:t är i princip de mest uppfyllda och övade förbanden vi har. Betydligt mer lämpande och kompetenta än några 40-åringar som gillar att leka krig i skärgården på helgen, för uppgiften Sveriges territoriella försvar.

Även om du handlar om få sprutor kan du fundera på vilka som har den största användning av dessa få sprutor. Hemvärnet som tur är inte riskerar att hamna i strid närmaste framtiden, eller NBG som teoretiskt kan hamna i strid i januari?

Folk på det här forumet borde verkligen lyfta blicken i från Hemvärnet lite..

• Like 1

Om nbg åker å inte har sprutor så det räcker så lär det nog ordnas kvickt genom att alla andra blir av med sina eller så lånas/köps de på plats å ligger å väntar när behövande fordon anländer.

Problemet är om det är på hemma plan å alla behöver sina samtidigt.

Edited by 3345

Sitt lugnt i båten! Bristen på Tksp åtgärdas genom att Ksp 60 införs. Detta är sprutor som vi köpt/bytt till oss från Norge.

Meteor, utveckla gärna om du vet mer. Vad är Ksp 60 (m60?)? Vilka får Ksp 60, 88 och 58?

Även om du handlar om få sprutor kan du fundera på vilka som har den största användning av dessa få sprutor. Hemvärnet som tur är inte riskerar att hamna i strid närmaste framtiden, eller NBG som teoretiskt kan hamna i strid i januari?

Hur vet du att det inte finns någon teoretisk risk för att Sverige angrips?

Ksp 60 är Browning M2 som vi införskaffat från det norska försvaret för att täcka det ökade behovet av Tksp i och med införandet av Vapenstation 01. Ksp 60 är alltså i stort sett samma vapen som Ksp 88.

Svar till RIktinstrument 11:32:

Nu blir jag lite stött faktiskt! Jag tycker skribenter på detta forum ska sprida sina åsikter om Hv-mäns motivation med viss försiktighet. Mitt kompani tar nationens försvar med största allvar! Att hänvisa till "40-åringar" som gillar att leka krig" är rent ut sagt infantilt och förolämpande. 71. bat är givetvis mer övade då de är anställda. Det hoppas jag ingen tvivlar på.

Risken att något Hv-förband hamnar i strid är väl bedömt lika teoretisk som för NBG med tanke på EU:s benägenhet att sätta in styrkan...

Mina ursäkter till BG för OT-inlägg.

/JE

• Like 4

71. bat och de andra förband som ska ingå i BG:t är i princip de mest uppfyllda och övade förbanden vi har. Betydligt mer lämpande och kompetenta än några 40-åringar som gillar att leka krig i skärgården på helgen, för uppgiften Sveriges territoriella försvar.

Folk på det här forumet borde verkligen lyfta blicken i från Hemvärnet lite..

Förutom att jag håller med Johan Erik i sitt svar på ditt inlägg så vill jag tillägga att fler förband finns med ksp 88 än NBG, US och Hv. Vad säger då att just Hv's tilldelning av ett fåtal sprutor ska prioriteras bort? Med tanke på mantalet och inställelsetid kan du inte förringa Hemvärnets betydelse i Svenskt militärt försvar idag.

Om BG:t, mot all förmodan, behöver användas i januari kommer de ha betydligt större problem än att det saknas någon enstaka Ksp...

Helt OT – men jag måste medge att precis samtliga trådar hela tiden kapas av personer som anser HV:s behov måste hamna överst på FMs "att göra lista".

Titta på tråden om Ersättare till TGB 11 - den slutade med att HV gnällde på att de inte fick patgb 360 - för deras uppgift går minsann inte att lösa med minst detta fordon.

Nu pratar vi om Patgb 360 och då är det helt plötsligt HVs brist på sprutor som är det största problemet på jorden.

Kanske någon gång kan prova att inte försöka hävda HVs behov är större i alla tråda och diskussioner.
Finns ju en hel forumsdel för HV:s behov.

/

Ursäkta OT:

1. Det kan förklaras med Hv's ökade betydelse för vårt militära försvar.

2. Diskussionen startades inte av någon som förespråkade Patgb 360, ksp 88 eller annan utrustning för Hv.

Åter till ämnet. Jag tycker fordonet är intressant och likaså frågorna i trådens första inlägg.

Att den fredstida tilldelningen av vapen K ser ut som det gör, hindrar det att förband Y (till exemep "BG:t", hur nu det uttalas, Battlegroupet?) får ksp ZZ tillfört vid ev. rotering? Att bristen på vapen överlag är ett problem har jag full förståelse för att det händer men nu pratar vi övningsbössor. Vad jag vet övade pansarskytteenheter som hade pbv 302 med ksp58 som eldmarkör åt akan under sina övningar så det borde inte vara ett jätteproblem övningsmässigt heller.