Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är jurist och borde kanske veta detta men jag tänkte höra era synpunkter.

1. Om jag ger en order (jag är befäl) till någon på en övning och denne inte lyder. Är det då ordervägran? Om så är fallet vad finns det då för sanktioner? När jag gjorde GU fanns det något som hette kompaniförbud tror jag. Tillämpat på HV skulle det innebära att soldaten inte får lämna kompex??

2. Om en hv-soldat under en övning plötsligt säger att "nu sk-ter jag i det här och går hem". Med vilken rätt kan jag tvinga honom kvar? (om jag nu vill det)

Det är inte på förekommen anledning som jag ställer denna fråga utan jag är lite undrande.

Uttern

Guest Lt. payne
Posted

I Dagens Hemvärn tror jag vi saknar ett "officiellt" straffsattspaket.

Det skulle nog införas i kontrakten.

1: Om en person inte lyder skulle han nog få komma med en j-gt bra

motivering, Rent spontant tycker jag att skulle han slängas ut från

övningen. Är det under beordrad tjänst typ, beredskap/larm skulle han

lämnas till högre befäl för åtgärd. Detta är vad jag anser.

2: Låter honom gå men tar vapnet ifrån honom, Gör soldaten något så

drastiskt inför befäl och trupp är jag tveksam till hans lämplighet att

i hemmet behålla vapnet. Detta är vad jag anser.

Det är mina personliga åsikter hur jag skulle hantera detta.

Som en information vill jag nämna att i det Danska Hjemmevernet har de

givna tidpunkter när man får komma och gå under en övning.

Under dygnsövningar har de två tidpunkter. klockan 1300 och 0700 till

exempel. Du får komma och gå vid dessa tider annars behöver du inte

komma alls. Då har kompanichefen en rätt bra koll på hur många som finns

vid en given tid.

• Forumsledning
Posted

Är det inte så oxå att ordervägran under vissa omständigheter kan leda till civil rättsprocess ?

Vad gäller i övrigt så kommer nog din chanser att vara kvar i plutonen att minska, och vissa samtal hoss C Gruppen motsv kommer det nog att bli. Sen får han nog bestämma vad som ska ske. Han kan ju avskeda en om han vill. :huh:

Posted
Är det inte så oxå att ordervägran under vissa omständigheter kan leda till civil rättsprocess ?

Vad gäller i övrigt så kommer nog din chanser att vara kvar i plutonen att minska, och vissa samtal hoss C Gruppen motsv kommer det nog att bli. Sen får han nog bestämma vad som ska ske. Han kan ju avskeda en om han vill.  :huh:

Under VPL så kan ordervägran leda till Civil rättegång.... Har själv upplevt ett sådant senario, som utspelade sig på grannplutonen

Posted

på 1:an skulle jag svara att det inte var direkt ordervägran snarare en lättare form av det fast det beror på vad det hela handlar om, den lilla fadäsen kan ju också resultera i ordervägran om det är skarpt läge

2an vill jag inte uttala mej pga för lite kött på benen :huh:

Posted

Här följer lagtext ur vilken jag sållat ut relevanta delar:

-----------------------------------------------------------------------------------

Lag (1994:1811) om disciplinansvar inom

totalförsvaret, m.m.

( - - - )

1 § Denna lag gäller för

1. totalförsvarspliktiga under den tid då de är skyldiga att fullgöra

värnplikt eller civilplikt enligt lagen (1994:1809) om

totalförsvarsplikt,

2. dem som genomgår utbildning för att få militär anställning i

Försvarsmakten,

3. hemvärnsmän under den tid då de är tjänstgöringsskyldiga,

4. dem som genom krigsfrivilligavtal eller annat avtal åtagit sig att

tjänstgöra frivilligt i befattningar i Försvarsmaktens

krigsorganisation, under den tid då de är tjänstgöringsskyldiga,

5. anställda i utlandsstyrkan i Försvarsmakten, när de tjänstgör

utomlands.

( - - - )

8 § En disciplinansvarig som uppsåtligen eller av oaktsamhet

åsidosätter vad han eller hon på grund av instruktioner, förmäns

eller andra chefers order eller i övrigt skall iaktta i tjänsten

skall åläggas disciplinpåföljd för disciplinförseelse. I ringa

fall skall någon påföljd dock inte åläggas.

( - - - )

10 § Disciplinpåföljderna är varning, extratjänst och

löneavdrag.

( - - - )

41 § Den som enligt särskilda föreskrifter är förman i

Försvarsmakten får omhänderta en disciplinansvarig som tjänstgör

i Försvarsmakten, om denne inom ett område eller utrymme som

används av Försvarsmakten eller klädd i militär uniform på allmän

plats

1. anträffas så berusad att han eller hon inte kan ta hand om sig

själv eller annars utgör en fara för sig själv eller någon annan, eller

2. uppträder så att han eller hon stör den allmänna ordningen eller

ordningen inom Försvarsmakten eller utgör en fara för disciplinen.

Omhändertagande får inte ske, om det räcker med mindre

ingripande åtgärder.

42 § Den som med stöd av 41 § har omhändertagit någon skall

skyndsamt anmäla detta till den chef som avses i 20 §. Har

omhändertagandet inte redan upphört, skall denne omedelbart

pröva om det skall bestå.

( - - - )

20 § I Försvarsmakten skall ärenden som avses i 19 § prövas av

chefen för det förband eller den enhet av annat slag där den

disciplinansvarige tjänstgör eller senast har tjänstgjort, såvida

chefen har lägst överstes eller kommendörs tjänstegrad.

Försvarsmakten får dock besluta, att någon annan chef vid

förbandet eller enheten som har lägst överstelöjtnants eller

kommendörkaptens tjänstegrad får pröva ärendena.

21 § En chef som avses i 20 § får överlämna åt andra chefer som

tjänstgör under honom eller henne, dock lägst en kompanichef

eller motsvarande chef, att pröva frågor om disciplinansvar för

personal som står under deras befäl, under förutsättning att

1. förseelsen inte kan antas utgöra brott,

2. förseelsen har erkänts,

3. förseelsen inte bör medföra svårare påföljd än varning och

4. den disciplinansvarige inte begär att yttrande från auditör

skall inhämtas i ärendet. Lag (2002:277).

-------------------------------------------------------------------------------------

Förordning (1995:241) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m.

( - - - )

2 § Den som har omhändertagits skall förvaras i en för ändamålet

lämplig lokal, om inte läkare har beslutat att den omhändertagne

skall föras till militär sjukvårdsavdelning eller ett sjukhus och

kvarstanna där.

Den som placerar den omhändertagne i förvaringslokalen skall ta

ifrån honom eller henne alkoholdrycker, andra berusningsmedel eller

andra föremål, som med hänsyn till omständigheterna inte bör

medföras. Den omhändertagne skall regelbundet ses till, om hans eller

hennes tillstånd ger anledning till det.

Om det behövs, skall den lokal där den omhändertagne förvaras stå

under bevakning. Den omhändertagne skall ha möjlighet att påkalla

uppmärksamhet genom ringledning eller annan lämplig anordning.

----------------------------------------------------------------------------------------

Hoppas detta är till hjälp för er chefer inom HV...

Posted

Upptäckte just något som kan missuppfattas i 41§:

Med "förman enligt särskild föreskrift" avses huvudsakligen militärpolis - så börja nu inte hejvilt omhänderta folk för disciplinförseelser som "vanlig" förman;-).

Se till att reda ut tvångsmedelsanvändning och rapportvägar med er förbandschef INNAN något händer. Och gör som farbror MP säger - även om du råkar vara frivillig HV-man.

Som "vanlig" förman har man normalt inga befogenheter att bruka våld, men enligt Förordningen (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal har man rätt (och i vissa fall skyldighet) att göra följande:

"6 § Den som ingriper skall uppmana den som ingripandet riktas mot

att upphöra med sin ordningsstörande verksamhet. Blir han eller hon

inte åtlydd skall han eller hon, om det krävs, ta befälet över den

som ingripandet riktas mot samt utöva detta tills syftet med

ingripandet har nåtts."

Hög röst...?

Posted

@Unicorn. Av § 1p5 följer således att hev-män inte är underkastad "disciplinlagen" eftersom de inte har tjänstgöringsplikt när de är på övningar.

Det misstänkte jag men det måste finnas någon bestämmelse som medför s a s laglig rätt för ett befäl att ge order om ex säkerhetsfrågor, även till hv-soldater som inte är underkastade tjänstgöringsplikt, eller? :)

Uttern

Posted

Vad gäller i övrigt så kommer nog din chanser att vara kvar i plutonen att minska, och vissa samtal hoss C Gruppen motsv kommer det nog att bli. Sen får han nog bestämma vad som ska ske. Han kan ju avskeda en om han vill.  :)

Precis,

Om någon av mina soldater inte lyder order så är det klart att han sitter löst, särskilt om det är fråga om något som är säkerhetsrelaterat.

Men kanske är det så att det är vanliga civila regler som gäller. Exempelvis "framkallande av fara för annan" om man inte gör patron ur på order eller skjuter i fel riktning eller somnar som eldpost?

Jag är osäker.

Uttern

Posted
@Unicorn. Av § 1p5 följer således att hev-män inte är underkastad "disciplinlagen" eftersom de inte har tjänstgöringsplikt när de är på övningar.

Vad är man då när man är i tjänst i HV tecken? Bara lite tjänstgöringsskyldig?

Jag tycker de låter konstigt om man inte är tjänstgöringsskyldig under övningar, är man inte i tjänst då?

De civila lagarna är alltid tillämpbara på svenska medborgare i fred såväl i krig (om än med en något modifierad variant)

Posted

@dalkarl. Såvitt jag förstått så är man tjänstgöringpliktig om hv-larm utfärdats eller räddningsledare berodrat biträde med stöd av Räddningslagen, aldrig annars.

En konsekvens av detta är dessutom att endast om man är "inkallad" med tjänstgöringsplikt man har rätt kräva att få ledigt från sitt arbete. Annars är det upp till chefen att bestämma.

Uttern

Posted

Det misstänkte jag men det måste finnas någon bestämmelse som medför s a s laglig rätt för ett befäl att ge order om ex säkerhetsfrågor, även till hv-soldater som inte är underkastade tjänstgöringsplikt, eller? :)

Uttern

Befälsrätten finns fastslagen i 3 kap nyss nämnda Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal. Denna lag gäller alla HV-män som ingått kontrakt oavsett tjänstgöringsplikt.

Jag känner inte till hur era kontrakt i HV är utformade, och vet således inte vad man i lagen anser som "tjänstgöringsskyldig". (1§ reglerar avser fredsmässiga förhållanden). Jag antog, måhända felaktigt, att den HV-man som väljer att träda i tjänst kan anses fullgöra sin tjänstgöringsskyldighet enligt kontraktet. Skall forska vidare och se vad jag hittar.

För att handgripligen hindra livsfarligt beteende vid t ex vapenviftning är det lättast att hävda nöd.

Posted

Jaha, det närmaste jag kommer utan att läsa själva avtalet är 5§ Hemvärnsförordningen (1997:146):

"(...) Av avtalet skall framgå tjänstgöringens art,

tjänstgöringsskyldighetens omfattning och tjänstgöringstidens

längd. Av avtalet skall det vidare framgå att hemvärnsmannen

är skyldig att tjänstgöra under hemvärnsberedskap och inte

får säga upp avtalet under sådan beredskap."

Vad som kan anses vara "tjänstgöringsskyldighet", d v s när disciplinförseelse kan vara aktuell, torde således framgå av avtalet.

Posted

Enl avtalet är Hemvärnsoldaten krigsman dels när han är krigstjänstgöringsskyldig samt under fredstjänstgöring fullgör sin årliga utbildning.

Citat från § 11 i Hemvärnskontraktet:

"Såsom krigsman är han underkastad den militära strafflagstiftningen."

Posted (edited)
Jag är jurist och borde kanske veta detta men jag tänkte höra era synpunkter.

1. Om jag ger en order (jag är befäl) till någon på en övning och denne inte lyder. Är det då ordervägran? Om så är fallet vad finns det då för sanktioner? När jag gjorde GU fanns det något som hette kompaniförbud tror jag. Tillämpat på HV skulle det innebära att soldaten inte får lämna kompex??

2. Om en hv-soldat under en övning plötsligt säger att "nu sk-ter jag i det här och går hem". Med vilken rätt kan jag tvinga honom kvar? (om jag nu vill det)

Det är inte på förekommen anledning som jag ställer denna fråga utan jag är lite undrande.

Uttern

Enda lösningen jag ser på problemet är Arkebusering på plats !

Ställ upp han mot väggen sätt på en ögon bindel o en cigg i munnen ladda ak o ge eld !!!

:winner:

Edited by Thorleif
Posted
Enda lösningen jag ser på problemet är Arkebusering på plats !

Ställ upp han mot väggen sätt på en ögon bindel o en cigg i munnen ladda ak o ge eld !!!

:winner:

Det blir ju i och för sig ett litet problem med grundlagsbrott då...

Posted

10 § Disciplinpåföljderna är varning, extratjänst och

löneavdrag.

Svårt att tillämpa dessa påföljder på en hv soldat.

Varning : Hur mycket skulle soldaten bry sig?

Löneavdrag: Så mycket pengar vi får så borde det ju kännas i plånboken :huh:

extratjänst: hur fan skulle det gå till?

Posted (edited)
Med "förman enligt särskild föreskrift" avses huvudsakligen militärpolis - så börja nu inte hejvilt omhänderta folk för disciplinförseelser som "vanlig" förman;-).

Se till att reda ut tvångsmedelsanvändning och rapportvägar med er förbandschef INNAN något händer. Och gör som farbror MP säger - även om du råkar vara frivillig HV-man.

Som "vanlig" förman har man normalt inga befogenheter att bruka våld, men enligt Förordningen (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal har man rätt (och i vissa fall skyldighet) att göra följande:

...

Förordning (1996:927) med bestämmelser för Försvarsmaktens personal

1996:927

10 kap. Upprätthållande av ordning:

1 § En förman skall, i den mån omständigheterna kräver det och med de inskränkningar som anges i 3 och 4 §§, ingripa på sätt sägs i 6 § mot underlydande, som inom ett område eller utrymme som används av Försvarsmakten eller på allmän plats stör ordningen inom Försvarsmakten eller allmän ordning eller utgör en fara för disciplinen.

Detta kan väl klassas som "fara för disciplinen"?

2 § Den skyldighet som en förman har enligt 1 § har också annan personal i uniform med lägst löjtnants tjänstegrad i fråga om ingripanden mot personal som har lägre tjänstegrad eller saknar sådan grad.

Jaha, då jag är sergeant får jag inte ingripa mot en kapten även om denna är en fara för disciplinen? Jag skulle i alla fall minst säga till honom.

Även om jag inte har skyldighet har jag väl i alla fall rätt att göra det?

3 § På allmän plats får ingripanden enligt 1 och 2 §§ göras endast mot personal i uniform.

Om jag känner personen, t.ex. en soldat på plutonen så förväntar jag mig att de lyder i alla fall.

4 § Om ett ingripande på allmän plats kan antas orsaka större allmän uppmärksamhet, får ingripandet göras endast om förseelsen är att anse som allvarlig.

Ingripanden på allmän plats för att upprätthålla allmän ordning får göras endast om polis eller vaktpersonal eller en ordningspatrull inte är omedelbart tillgänglig eller om ingripandet görs för att hjälpa sådan personal.

Definiera "omedelbart".

5 § Den som ingriper skall, om det kan antas att han eller hon inte känns igen av den som ingripandet riktas mot, uppge sin tjänstegrad och sitt namn och även kunna legitimera sig.

6 § Den som ingriper skall uppmana den som ingripandet riktas mot att upphöra med sin ordningsstörande verksamhet. Blir han eller hon inte åtlydd skall han eller hon, om det krävs, ta befälet över den som ingripandet riktas mot samt utöva detta tills syftet med ingripandet har nåtts.

Ja, våld är väl inte lämpligt. Fast man vet ju inte vad som menas med "ta befälet". Kan väl tolkas ganska strängt. För ta befälet tills syftet har nåtts låter som en underlig formulering.

Källa: Rixlex

Utfärdad:

1996-09-26

Uppdaterad:

t.o.m. SFS 1999:694

Edit: Layout...

Edited by darkstar
Posted

man ska visst aldrig konsultera jurister... frågetecknen har snarare blivit fler*s*

slutsatsen borde bli att om hvsoldat N.N vägrar att genomföra beordrad övning är problemet mer av ledarskapskaraktär, dvs kasta ut honom. detta under förutsättning att ingen beredskapshöjning är beordrad då "normal" militär rättsrutin inträder.

Posted

SoldF-reglemente Förfarande mot Ordervägrande Skitskalle till Hemvärnsman 2003.

1. Tag befälet över Skitskallen medelst hög och synnerligen tydlig röst.

2. Funkar detta? Om ja - fortsätt verksamheten och ta upp problemet i enskilt samtal. Om nej - gå till p 3.

3. Befaras på synnerliga skäl att Skitskallen kommer att missbruka sitt vapen? Om nej - låt Skitskallen gå och anmäl till högre befäl för framtida avsked. Om ja - gå till p 4.

4. Bunta ihop vederbörande, avväpna Skitskallen. Låt Skitskallen gå och anmäl till högre befäl enl p 3.

Börjar Skitskallen under ovan nämnda tillrättavisning muntligen hota folk till livet eller eljest bete sig på sådant sätt att han begår brott varå fängelse kan följa - grip i värsta fall Skitskallen enl Rättegångsbalkens 24 kapitel 7§ och överlämna vederbörande till polis.

Posted (edited)

Unicorn: :huh: Åh, varför är inte du lärare på polisutbildningen? ;) Jag tror att lektionerna skulle bli mycket roligare!! :lol:

Edited by Fu Frippe
  • 4 weeks later...
Posted

Vad gäller i övrigt så kommer nog din chanser att vara kvar i plutonen att minska, och vissa samtal hoss C Gruppen motsv kommer det nog att bli. Sen får han nog bestämma vad som ska ske. Han kan ju avskeda en om han vill.  :angry:

Under VPL så kan ordervägran leda till Civil rättegång.... Har själv upplevt ett sådant senario, som utspelade sig på grannplutonen

Jo i mitt logement desutom.

Ni ska veta att det var en för "Svensk krigsmakt unik ordervägran" som något befäl uttryckte det.

Vilken order han vägrade??

Ni kommer inte tro det........................

Han vägrade att gå upp ur sängen på morgonen.

Trist för han var den som höll humöret uppe i plutonen när vi hade det som värst

:angry:

• 5 months later...
Posted

För att undvika denna typ av problem som nämts tidigare, har jag varje gång jag satts i en ledarskaps situation frivilligt eller ofrivilligt alltid gått igenom mina regler vad jag accepterar och inte accepterar. Genom att berätta att handling A leder till konsekvens B så undviker man de flesta dispyter. Självklart så skall man var dynamisk och kunna diskutera men inte under övning eller dylikt utan senare när man objektivt kan beakta händelsen. Så kom i håg det om ni ställer höga krav på dem ni leder och ännu högre krav på er själva så brukar det gå vägen.

(Har inte erfarenhet som plutch HV men erfareheter av gruppledande i det Civila)