Jump to content

Recommended Posts

Om man har som mål att eventuellt komma med i KJ och/eller SOG i framtiden, hur bör man då gå tillväga? Medelåldern för iaf SOG ligger väl någonstans runt 30 år +-. Detsamma borde gälla för KJ. Jag är i dagsläget 19 år gammal och kommer göra GMU 1 2013. Så säg då i runda slängor att jag har ca 10 år på mig. Hur kan jag lägga min tid så att jag har störst chans att få komma med i något av dessa förband?

Jag har sökt till SOU i riktning mot skytte-/spaningsgruppbefäl. Jag antar att detta är en bra väg att gå. Jag har också sökt något i stil med markstrid, skyttesoldat på K 3 i andrahandsval. Nu är det ju inte ens säkert att jag får platsen mot SOU som jag har sökt, men förutsatt att jag gör det. Är det den "bästa" vägen jag kan gå för att bättra mina chanser? Eller borde jag ha valt något inom amfibie istället?

Edited by strand

• BlåGul -1

1. Börja med en sak i taget. Visst kan en dröm om specialförband vara fin men börja med att sätta upp och sträva efter lite mer näraliggande mål såsom genomförd GMU och SOU. Steget till SOG är jättelångt för en 19åring utan genomförd GU, lite som att prata om landslaget i fotboll innan man ens köpt fotbollsskorna.

2. Markstrid och UND/Mark eller Säk är bra SOU-val för att bli operatör men SOG behöver även andra kompetenser. Inom Markstrid bör man då satsa på Jägare.

/K

Obs jag uppmanar alla att tänka en gång extra innan postning. Reglernas §14 gäller än.

Tycker som Krook.

Mitt tips är att välja det förband som erbjuder de tuffaste mentala och fysiska prövningarna. På min tid (90-tal och värnplikt) var det Kj :happy: idag vet jag inte lika säkert. Den fostran behövs om du vill gå vidare till något annat jobbigare. Det blir också ett test på om du gillar den typen av liv - och klarar av det.

Att redan nu planera en särskild väg in i ett specialförband går inte. Det är också svårt att veta vilka dessa ingångar är i framtiden. Fokusera istället på det du tycker är roligt, annars orkar du inte i längden. Det gäller en militär karriär såväl som livet i övrigt. Lycka till!

(Jag är själv Kj och utbildad vid SSG, det tidigare namnet på SOG)

Förutom att hålla med ovanstående så är min bild efter att ha mognat betydligt sedan mönstringen att man självklart skall ha ambitiösa mål, men också att man då och då skall revidera sina personliga mål.

Jag vet inte hur utmaningen exakt ser ut för operatörer idag, jag har snurrat lite in och ut ur den militära världen under perioder och det som är säkert är att utmaningarna är tuffare än du kan föreställa dig eftersom du inte vet var dina egna gränser ligger inom olika områden.

Mitt tips är att behålla drömmen och först söka till det förband du tror ger dig den allra tuffaste utmaningen, därefter vet du mycket bättre vad det innebär för dig själv med fysisk och psykisk stress och utmattning på en nivå du aldrig varit i närheten av hittills.

Jägarförband i någon form bör vara ditt första delmål.

Lycka till!

1. Börja med en sak i taget.

Jag vet, därför skrev jag eventuellt. Mitt mål är ju först och främst att genomföra GMU + KMU och bli SO, och bara det är ju ett högt mål. Så nog är jag allt införstådd i att det minst sagt är långt till KJ/SOG och att man kanske egentligen inte ska ha det som mål. Men jag vill ändå veta vad som är en bra väg att gå, jag har ju sett att det skrivs att man kan vara officer med taktisk/operativ inriktning, SO, eller ta sig dit via andra vägar (tex att först vara soldat/sjöman på amfibie innan man blir KJ)

För att bli KJ hade jag nog kört soldatspåret om jag var du, dvs göra GMU, sedan söka anställning på Amfibie eller någon annanstans och vara soldat ett tag. Oavsett var du blir soldat kommer "bara det" att vara en stor omställning från det civila liv du lever nu, och då är det bättre att testa på att leva som soldat 1-2 år innan du söker KJ, så att du vet hur soldatvardagen ser ut och då vet om det är något som du vill fortsätta med.

Dessutom tror jag att det är lättare att komma in som soldat på KJ än att komma in som Specoff/gruppchef. Vad jag har förstått råder det ingen direkt brist på gruppchefer eftersom väldigt många ser Specoff som en "enkel" väg att till att tjäna några tusenlappar till i månaden, samt att det redan finns ett överskott på YO. Så mina fem ören går till att köra soldatspåret och söka till KJ som soldat.

Och snittåldern på KJ ligger inte på 30+, så var inte orolig för det. Det kommer inte vara något hinder att vara 21-22 år när du söker.

Är det bara jag som ser FJS (eller vad det heter nuförtiden) som en lämpligare grund än KJ för tjänst hos SOG.

Jag läste någonstans att SOG rekryterar FJS i första hand. Men det är vad jag läst någonstans.

• BlåGul -1

Flera av de fysiskt jobbigaste SOU-inriktningarna har tidigare inte varit sökbara genom GMU-KMU utan har krävt mer. IB5:s råd om att ta anställning som soldat efter GMU är därför bra. GMU + GSS/K på Amf1 (KJ/A-dyk) ger en mycket bra grund för fortsättningen.

@Weekendwarrior

Mycket möjligt att det var så förr, under 90-talet till exempel. Min uppfattning är att KJ har ändrats ganska mycket under 2000-talet och nu är ett annat typ av förband. Men å andra sidan finns det många operatörer som gjorde sin GUKJ under 90-talet, titta på Kaj som exempel, så den utbildningen verkar inte ha varit helt dum ändå ;)

Se för guds skull till att INTE gå direkt från GMU/KMU till SOU. Det är rikskass att det ens går att göra så.

Skaffa dig lite gedigen soldaterfarenhet först, innan du söker SOU. Gärna som gruppchef eller stf.

Bygg upp fysen ordentligt för att förebygga skador, då menar jag inte bara spring milen på 35 min. och lyft 600 kg i marklyft ;) Fokusera på de mer tråkiga sakerna som bålstabilitet och balansträning etc. för att undvika skador på fotleder/knäleder/höft/fygg/axlar.

Om 5-6 år kanske du kan börja se vad som är den lämpligaste vägen in för dig till SOG, eller vad dem heter då?

Se till att ha delmål med utb. jobb, fys. så du inte tappar fokus på målet långt därborta.

Tror jag... ingen SF erfarenhet här inte :)

@dippo

@weekendwarrior

FJS är en bra grund för fortsatt tjänstgöring i SOG. Förbandet har även stor nytta av folk som är utbildade och varit verksamma vid exempelvis sjöstridsflottiljerna, LedR och P7.

Dock är fakta att ca hälften av operatörerna utgörs av folk med bakgrund inom amfibiesystemet.

Källan kommer ni inte få.

• Like 1

Sök till K3 Luftburen bataljon. Ett antal års tjänstgöring där är en stor tillgång vid själva ansökan till SOG:en.Dessutom är utbildningen vid den luftburna bataljonen utmanande, intressant och god.Slut.

Edited by Krook
Lite väl frikostigt med infon.

• 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 1 year later...

Mitt tips skulle nog vara att göra jägartjänst innan du söker in till SOG. Att tjänstgöra som jägare skulle ge dig en bättre bild på hur elitsoldater funkar. Du skulle själv få en bättre bild om elitsoldatstjänst var som du trodde, och om du skulle vilja fortsätta att arbeta inom det området.

Det skulle även ge dig en bättre chans att bli antagen till SOG antagningen.

Personligen så tänker jag söka in till Kustjägarna nästa år. Med erfarenhet som Amfibiesoldat.

Det har varit väldigt bra tjänst, som har gett mig erfarenhet som bygger på mycket fys och mentalt starkhet.

Så om du inte har några bestämda planer, så skulle jag rekommendera Amfibie-KJ-SOG. Eller något liknande.

Lycka tiill

-J

Hörrö Strand.

Hur gick planerna mot SF lirarnas underbara värld?

Om man har som mål att eventuellt komma med i KJ och/eller SOG i framtiden, hur bör man då gå tillväga? Medelåldern för iaf SOG ligger väl någonstans runt 30 år +-. Detsamma borde gälla för KJ. Jag är i dagsläget 19 år gammal och kommer göra GMU 1 2013. Så säg då i runda slängor att jag har ca 10 år på mig. Hur kan jag lägga min tid så att jag har störst chans att få komma med i något av dessa förband?

Jag har sökt till SOU i riktning mot skytte-/spaningsgruppbefäl. Jag antar att detta är en bra väg att gå. Jag har också sökt något i stil med markstrid, skyttesoldat på K 3 i andrahandsval. Nu är det ju inte ens säkert att jag får platsen mot SOU som jag har sökt, men förutsatt att jag gör det. Är det den "bästa" vägen jag kan gå för att bättra mina chanser? Eller borde jag ha valt något inom amfibie istället?