Jump to content

Recommended Posts

Ok, om det här utvecklas till en HV-tråd så vet jag inte. GSS/K och GSS/T ska ha XP. Om HAGS* ska ha det vet jag inte.

*För den som inte vet: HAGS = HemvärnsAvtal för Gruppchefer och Soldater. Olycklig förkortning.

• Like 1

Jaha det ligger till på det viset.

Fast å andra sidan så verkar det vara så att man får ut XP då man byter ut sina gamla Comtacs som gått trasiga.Några på mitt komp har haft XP vid kfö och söf.

Sen det där med "om detta utvecklas till en hv tråd" var ju en onödig kommentar eftersom alla gss/t/k och hv har avtal via fm på ett eller annat sätt.

Slänger man ut info så får man räkna med att alla möjliga människor svarar och ställer frågor.

Har förståelse för att om man är anställd gss så ska man ha det bästa nu. Medans vi hv får nöja oss med sen någongång i framtiden efter du dött eller så.

Men detta är en massa ot men jag ville få det ur mig.

Edited by 1.skalman

Jag fick ut XP vid ett av mina uppdrag hos FM. Har dock problem med dom hela tiden. Kanske otur med mitt exemplar.

Är HAGS en förkortning från FM?

Ja HAGS är en förkortning från FM. Används oftast som "GMU-HAGS" för att skilja från "vanlig" GMU.

Edit: Var är skillnaden mellan vanlig och XP förutom headset möjligheten? Om dom används på samma sätt alltså.

Edited by REALIN

Med XP går det att höja volymen mer så att det går att höra bra med propp och kåpa.

Sen så har XP en tendens till att lägga av i ena kåpan av och till. Inget som direkt går sönder, utan de bara slutar förstärka ljudet och sen så kommer det tillbaka.

[OT]

Sen det där med "om detta utvecklas till en hv tråd" var ju en onödig kommentar eftersom alla gss/t/k och hv har avtal via fm på ett eller annat sätt........

1: Jag har varit aktiv i HV i flera år, en mkt bra organisation i mina ögon.

2: Kommentaren kanske var trubbig, syftade till att jag inte vet vad som gäller för HV med Comptac XP.

3: GSS och HAGS har inte samma utrustningskort. (se pkt 2).

[/OT]

[OT]

1: Jag har varit aktiv i HV i flera år, en mkt bra organisation i mina ögon.

2: Kommentaren kanske var trubbig, syftade till att jag inte vet vad som gäller för HV med Comptac XP.

Taget

3: GSS och HAGS har inte samma utrustningskort. (se pkt 2).

Nej det förstår jag.

[/OT]

Ett par av mina bassar hade fått ut XP i Hemvärnet, så antar att dom kommer allteftersom dom gamla tar slut.

Men fråga: Jag har sett ett antal XP som ramlar isär, dom delar på sig och går inte rktigt att få ihop på ett bra sätt.

Har för mig att jag läste en tråd om detta men kan inte hitta, någon mer som hört talas om kvalitetsbrist på dom nya XP?

Ja, det gick utmärkt innan införandet av IGR.

Har åkt 203:a med vanilla comtac-headset istället för telehjälm.

Tror PTT delen satt kvar i vagnen, när man lämnade.

Har ett traderaköp liggande någonstans, med en micbom och koppling till kontakten i hörluren.

Funkade dock dåligt då jag inte har "hurt locker" varianten, med egen radiosändare.

Har varit i FM sen 2009 och jag såg för första gången ett par XP i förrgår.

Jag skulle nog bli utskrattad om jag gick ner till förrådet och frågade efter ett par.

Undbat verkar vara dom enda som fått ut dom på bredd.

Har varit i FM sen 2009 och jag såg för första gången ett par XP i förrgår.

Jag skulle nog bli utskrattad om jag gick ner till förrådet och frågade efter ett par.

Undbat verkar vara dom enda som fått ut dom på bredd.

Icke. Mitt förband, 7. Bataljon, har fått ut dem. Fick dem när jag började i oktober förra året.

• 4 years later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...