Jump to content

60 F-16 i styrkedemonstration

Vildmannen

Recommended Posts

Maffigt! :D

Men mer imponerande om de flög :D Sett slutet på Gula Divisionen? 4:25 in i klippet

Jag kommer ihåg, nådens år 1994 när jag gjorde lumpen på F4, F13 hade preceis lagts ner och jakten hamnade på F4. Vi var på studiebesök på plattan och det var tamme tusan nerlusat med Viggar! Jag tror jag fick det till i närheten av 70 stycken som var utspridda på F4 just då.....det var tider det :D

• Like 1

Det finns även en film någonstans i SVT:s arkiv (tror jag såg den strax före kronprinsessbröllopet) som handlar om ett statsbesök av holländska drottningen Juliana i Stockholm. Medan det hon kuskas runt i Vasaorden kan man se en styrkedemonstration med över 100 flygplan. Tunnan, Vampire och annat kul

Undrar hur många piloter vi har i dagsläget som kan flyga Gripen, elaka tungor gör gällande för få för de plan vi har.

Troligen hemlig uppgift eller?

Jo i exakta tal, men FVI (tror jag) kommenterade det på flygvapenbloggen. Tror formuleringen var ungefär att om det behövs har vi tillräckligt med piloter för att få upp allt i luften.

Saken är dock den att alla gripenpiloter jobbar inte som det, det finns t ex en mängd andra tjänster där erfarenhet från tungt system är ett förkunskapskrav. Vissa har rena stabsbefattningar, andra är flyglärare eller helikopter-/transportflygare, vissa är utlånade till FMV, några går skolor, ytterligare några är tjänstlediga och så fortsätter det. I ett skarpt läge så skulle man ju kunna ta alla de som inte verkligen behövs på stabsbefattningar och skicka upp, men de har säkerligen inte flugit 39 på länge och är troligtvis inte influgna på den senaste editionen heller.

När kungen fyllde 50 flög en hel del flygplan över Stockholm.

När F10 existerade kom det ju ofta ut bilder med extremt många flygplan i bild eftersom alla drakenplan i Flygvapnet var stationerade på flottiljen.

När F10 existerade kom det ju ofta ut bilder med extremt många flygplan i bild eftersom alla drakenplan i Flygvapnet var stationerade på flottiljen.

Om jag minns rätt byggde man om tillräckligt många J 35J för att utrusta fyra divisioner, men man hade bara två igång (Johan blå och Johan gul). En hel del flygplan förrådställdes i berget på Säve.

Om jag minns rätt byggde man om tillräckligt många J 35J för att utrusta fyra divisioner, men man hade bara två igång (Johan blå och Johan gul). En hel del flygplan förrådställdes i berget på Säve.

Innan F10 fick AJS37 har jag för mig att dom på pappret hadde 3 jaktdivisioner J35F/J och skoldivisionen med SK35C