Jump to content

Viggenplan flög för lågt - sex brännskadade


Recommended Posts

Viggenplan flög för lågt - sex brännskadade

Sex personer på besök på F16 i Uppsala skadades av ett lågsniffande Viggenplan i morse.
Tre av dem har brännskadats allvarligt - en kvinna kan ha livshotande skador.

 

https://web.archive.org/web/20020822094952/https://www.expressen.se/article.asp?id=113027

Edited by henke
bytt länk till arkiverad som funkar
Link to post
Share on other sites

Lurpen har jobbat arslet av sig hela dagen och har inte haft tid att kolla sånt..... :)

 

Hrmmm, sedan är det ju så att det handlar om flygplan, då borde det ju vara så att den tråden borde vara här.... :cool:

 

Så, teflon Lurp har ine gjort fel.

 

Nu har jag använt min emoticon kvot för någon månad.

Link to post
Share on other sites
Det låter som om det är en "1 på miljonen" olycka typ. En riktig "freak accident", mycket tråkigt för piloten :(

Frågan är om han sätter sig i ett plan igen ???

Frågan är om FM låter honom sätta sig i ett plan igen pga av publiciteten det skulle skapa.

 

"Oansvarig pilot får flyga vidare"  Typ

Link to post
Share on other sites

Undrar om det inte låter värre om:

 

"FM sparkar pilot med utbildning för 50 miljoner då de efter X antal år kommit på att han var oansvarig"

 

Om han vill flyga igen själv, kommer han att göra det med stor sannolikhet.

Link to post
Share on other sites

Målobs: Jag formulerade mig lite otydligt, min tanke var det som LRRP sa i inlägget tidigare. Frågan är liksom om han vill sätta sig i en viggen igen. Tråkigt dock om han får ett liv på sitt samvete... :(

 

Hämtat på Svenska Dagbladet's hemsida:

 

"En kvinna i 20-årsåldern fick mycket allvarliga skador.

 

- Vi tror att hon kommer att klara sig, men vi vet inte ännu. Det går inte heller att säga om hon får några framtida men, säger Claes Juhlin, kirurg vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.

 

Kvinnan brändes av jetstrålen. Men den allvarligaste skadan fick hon när tryckvågen kastade iväg henne. Vilken vill inte läkarna ännu gå ut med. Kvinnan opererades under eftermiddagen.

 

Enligt en sjukhuskommuniké var läget fortfarande oförändrat för kvinnan på kvällen."

 

Hela artikeln finns här : http://www.svd.se/dynamiskt/Inrikes/did_2379603.asp

Link to post
Share on other sites

Håller med LRRP. Stridspiloter växer ju inte precis på träd...men det blir nog en hel del möten för pilotens del.

 

Man får hoppas att alla skadade kommer ut utan bestående fysiska men.

Link to post
Share on other sites

Det är faktiskt ren bulls**t att kvinnan skulle vara allvarligt skadad. Hon fick samma lätta brännskador som övriga i sällskapet (som på sin höjd ger en rodnad i hyn som men) men råkade slå axeln ur led när han slogs omkull på marken. En axel ur led ser inte jag som en livshotande skada även fast media alltid tycks göra det i sin jakt på rubriker....

Link to post
Share on other sites

Maskirovka: du menar på fullt allvar att Akademiska sjukhuset i Uppsala skulle ljuga då.

Det handlar om två olika kvinnor i gruppen (3 kvinnor och 4män), den ena har fått axel'n ur led och den andra ligger på op-bordet. :D

 

"Ytterligare en kvinna och en man fick allvarliga brännskador.

 

- Ungefär en tredjedel av deras kroppsyta är utsatt för brännskador. Om skadorna läker okomplicerat behöver de två till tre veckors sjukhusvård, säger plastikkirurgen Anders Hedlund, som inte tror att de kommer att behöva göra några operationer."

 

Det är väl lite bortkastade vårdresurser om dem nu bara har lätta brännskador som bara ger en rodnad i hyn :)

Nä i det läget väljer jag att tro på läkaren och inte på dig Maskirovka :sneaky2

Link to post
Share on other sites

Re: Nifelhel:

 

När det gäller vad aftonblaskan och x-pressen skriver så brukar jag ofta sortera ut det mesta i deras alster som osanning och försöka dra mina egna slutsatser baserade på egna erfarenheter. Nu verkar du iofs ha veta betydligt mer än jag i detta fall då jag bara har läst detta forum samt nämnda tidningsdrakar så min slutsats må väl ha varit förutfattat. Mea Culpa isånafall :)

 

Men...det skulle inte förvåna mig om den allvarligaste skadan skulle visa sig vara en en axel ut led och media har målat upp det som en världskatastrof i brist på andra nyheter.

Link to post
Share on other sites
  • BlåGul -1

Maskinkorva, då ska man inte snacka så massa om andras olycka. Brännskador är inte ett dugg roligt. Visst.. källkritik och aftonbladet.. men....

Link to post
Share on other sites

Håller med dig om att aftonsnusket och expressen är riktiga ordbajsartidningar. Svenska dagbladet m.fl. är mer seriösa och är inte så "snask"-inriktade-sälja-många-nummer typ. Sen brukar dem iofs måla fan på väggen....

Men vi får väl se hur det hela utvecklar sig :)

Link to post
Share on other sites

Maskvodkan har tyvärr hur fel som helst. Kvinnan har mycket allvarliga skador, men av naturliga skäl håller UAS inne med den informationen tillsvidare. Jag tänker inte tala om vad men om några dagar är det ändå ute i pressen.

Link to post
Share on other sites

Som en kommentar till Maskirovkas oigenomtänkta inlägg.

 

Klippt från Uppsala Akademiska Sjukhus hemsida:

 

"Tillståndet den 27 juni för de skadade i olyckan vid flygflottiljen

 

Tre patienter vårdas fortfarande vid Akademiska sjukhuset efter olyckan vid F16 för en vecka sedan.

 

Den kvinna som skadades mest har fortfarande allvarliga skador, men hennes situation fortsätter att stabiliseras. Hon vårdas i respirator.

 

Tillståndet för en man med omfattande medeldjupa brännskador är fortsatt stabilt.

 

Båda vårdas på brännskadeintensiven.

 

En kvinna med mindre allvarliga skador vårdas fortfarande på vårdavdelning.

 

Kommunikén lämnad 15.40."

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Rauta
      Vad jag förstår flög F10 i Ängelholm med J35 Draken fram till 1998. En lång karriär
      för ett flygplan som började utvecklas nästan 50 år tidigare. 
       
      Men vilken jaktflottilj var den näst-sista att flyga med J35, och hur många år fick man på F10 vara ensamma med drakarna?
    • By henke
      I morgon är det exakt ett år sedan dödsolyckan 2019-03-25 då ett Stridsfordon 90 körde över ett tält med en spaningspatrull från Hemvärnet under övningen Northern Wind i Överkalix och en kvinnlig soldat dödades. I  går kom haverikommissionens rapport.
       
      Länk till rapporten [PDF]: https://www.havkom.se/assets/reports/RM2020_01-Slutrapport.pdf
       
      Bidragande orsaker till att regeln med minst 50 m avstånd till stridsfordon inte kunde hållas praktiskt enligt rapporten:
      • Att terrängen i området för observationsplatsen inte erbjöd skydd mot stridsfordon
      • Att den tidvis omfattande trafiken som förekom på vägen utom synhåll för patrullen minskade möjligheten för posten att kunna särskilja motorljuden
      • Att spaningspatrullen inte hade full förståelse för Stridsfordon 90:s uppträdande i den aktuella terrängen.
       
      SVT - Dödsolyckan under Northern Wind – säkerhetsregler följdes inte
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/dodsolyckan-under-northern-wind-sakerhetsregler-foljdes-inte
       
      Mer om olyckan:
       
      Haverikommisionen  Olycka under militärövningen Northern Wind  M-10/19
      Händelsedatum: 2019-03-25
      En underrättelsegrupp hade upprättat en observationspost och strax intill placerat ett förläggningstält. Under natten förflyttade sig en spaningspluton med stridsfordon 90 i området. Stridsfordonet kom att passera över förläggningstältet, varvid en person omkom.
      https://www.havkom.se/utredningar/militaer/olycka-under-militaeroevningen-northern-wind
       
      FÖRSVARSMAKTEN - Dödsolycka under övning Northern Wind
      Klockan 00.55 natten mot måndagen den 25 mars inträffade en allvarlig olycka under övning Northern Wind i östra Norrbotten. En person har bekräftats avliden efter att ha blivit påkörd av ett stridsfordon 90. Inga andra personskador.
      https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2019/03/dodsolycka-under-ovning-northern-wind/
       
      SVT - Kvinnan låg i tält när hon blev överkörd – så gick olyckan till
      Den kvinna i 40-årsåldern som omkom efter att ha blivit påkörd av ett stridfordon 90 under övningen Northern Wind tillhörde en spaningsgrupp från fältjägargruppen i Östersund.
      Olyckan skedde när en annan spaningspluton ovetandes körde över det tält där kvinnans grupp låg och spanade.
      – Spaningsbasen var mycket väl dold, säger Stefan Smedman, övningsledare Northern Wind.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kvinnan-lag-i-talt-nar-hon-blev-overkord-sa-gick-olyckan-till
       
      Aftonbladet - Försvarsmakten om dödsolyckan
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3Mnmo/forsvarsmakten-om-dodsolyckan
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
    • By Perman
      Även om flygplanet i fråga inte var militärt idag så är det som militärt transportflygplan en flygande ikon från WWII.
       
      20 döda i flygolyckan i Schweiz
       
      Över 20 döda i två flygkrascher i Schweiz
       
      Vintage Ju-52 aircraft crashes in Swiss Alps: 20 dead
       
      Värsta flygolyckan i Schweiz sedan 2001. Några timmar tidigare inträffade en annan flygolycka med ett mindre plan i Schweiz varvid två vuxna och två barn omkom. Enligt spekulationer i schweiziska medier kan den extremt varma luften vara en delorsak till olyckorna. Luften är tunnare när det är varmt vilket försämrar planets kapacitet jämfört med att flyga i kallare luft. Junkers Ju-52 flygplanet som var inblandat i den olyckan hade tydligen beteckningen HB-HOT. Jag tror att det finns/fanns 4 st flygande Junkers Ju-52 i världen, 3st (nu 2) i Schweiz och Lufthansas Tante Ju.
       
      HB-HOT, 1939 Junkers Ju-52/3mg4e, C/N: 6595
       
      /Per
    • By Vlad
      Jag var inne på FM:s hemsida och såg att dom hyllade DC3:ans besättning.
       
      Arkivlänk:
      http://archive.li/aIhn1
       
      På höger sida så finns det tre stycken bilder. Den bild som är i mitten står
      står det följande text "Minnesstunden avslutades med en flygdefilering med de
      historiska flygplanen DC-3 och J28B samt deras moderna motsvarighet S102B
      och JAS 39 Gripen"
       
      Om man nu tittar på den nedre bilden är det inte två viggen som följer den
      större fåglen?
       
      Har jag fel eller?
×
×
  • Create New...