Jump to content
Sign in to follow this  
Rauta

Näst sista drakenflottiljen?

Recommended Posts

Vad jag förstår flög F10 i Ängelholm med J35 Draken fram till 1998. En lång karriär

för ett flygplan som började utvecklas nästan 50 år tidigare. 

 

Men vilken jaktflottilj var den näst-sista att flyga med J35, och hur många år fick man på F10 vara ensamma med drakarna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har endast tagit med sista version av Draken på respektive flottilj när så varit möjligt:
 

F1 1966–1983: J 35F Draken
F3 1965–1973: J 35D/F Draken  
F10  1964–1998: J 35B/D/F/J Draken  
F12 1968–1980: J 35F Draken  
F13 1960–1980: J 35A/D/F Draken
F16 1976–1986: J 35F Draken
F17 1972–1982: J 35F Draken
 

Svaret blir således att näst-sista flygflottilj att flyga Draken var F16 Uppsala och att F10 Ängelholm fick flyga Draken ensam i tolv år.
 

Danmark flög sina RF-35:or till 1993.
Finland flög sina SK 35C och J 35F till 2000.
Österrike flög sina J 35Ö till 2005.
 

Flygbara:
 

J 35J 35556, SE-DXR. Saab AB, disponeras av Swedish Air Force Historic Flight, F7 Såtenäs
Sk 35C 35810, SE-DXP. Flygvapenmuseum, disponeras av Swedish Air Force Historic Flight.
J 35D 35350, N35350. Privatägd. McCellan Airport, Kalifornien.
 

Källa: Wikipedia

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hum, jag saknar F4 i den listan. Dom flög J 35D fram till 84 har jag för mig.

Det var dom Drakarna som sedemera hamnade i Österrike.

 

Men det känns lite för tidigt att näst sista flottiljen skulle slutat redan 86, men jag ska väl inte säga att det är omöjligt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, glömde ju F-21 också. Enligt Wikipedia flög dom Draken till 85. Men jag undrar om Wikipedia är korrekt. Det står att dom flög 35D, men jag skulle kunnat svära på att dom flög 35F.

Men tidsmässigt verkar 86 vara när näst sista flottiljen slutade, vilket tycks ha varit F-16.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tog aldrig med D-versionerna av Draken (tyvärr) för J 35D2 slutade flyga 1984 och var ju ändå inte med i slutet. Därför var inte de tidiga versionerna med.

Men lägger till alla versioner i listan:


F1 1966–1983: J 35F Draken
F3 1965–1973: J 35D/F Draken  
F4 1969–1984: J35D Draken
F10  1964–1998: J 35B/D/F/J Sk 35C Draken  
F11 1965-1979 S 35E Draken
F12 1968–1980: J 35F Draken  
F13 1960–1980: J 35A/D//F Draken
F16 1962–1986: J 35A/B/F Sk 35C Draken
F17 1972–1982: J 35F Draken
F18 1964–1974 J 35B Draken
F21 1964–1985: J 35D, S 35E Draken

Enligt denna sida har F21 inte haft 35F:
https://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/Flottiljer/F21_Notis.htm

Enligt http://www.f21-oldfirefighters.se/l%C3%A4nkar/rfn-museum-4584089
En J 35 F ingår numera också i samlingarna efter montering och uppsnyggning. De två sistnämnda representerar de flygplan som genomfört mest robotskjutning vid RFN.

Var denna J 35F kommit ifrån framgår inte av sidan. Och det innebär ju inte att F21 haft 35F.

Enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_bevarade_Saab_35_Draken så är det en J 35J.

J 35J 35604 utställd vid RFN museum i Vidsel

Edited by vikingman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta riskerar att bli lite offtopic, men ändå...

 

Någon J-35D2 har jag inget minne av. Men jag kan se att Wikipedia nämner D1 och D2. Är det någon som vet vad skillnaden är?

Och mitt minne av att F-21 flög 35F är från tiden då det begav sig. Som sagt, wikipedia säger ju helt klart 35D. Jag måste nog minnas fel.

 

Dessvärre är mitt ex av "SAAB 35 Draken" av Bo Widefeldt långt från där jag befinner mig. Annars skulle jag kolla upp saker lite bättre innan jag skriver.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, bqt said:

Men jag kan se att Wikipedia nämner D1 och D2. Är det någon som vet vad skillnaden är?

D2 hade raketstol från början och levererades kompletta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, bqt said:

Någon J-35D2 har jag inget minne av. Men jag kan se att Wikipedia nämner D1 och D2. Är det någon som vet vad skillnaden är?

 

J35D i sitt slutliga serieutförande med komplett avionik flög för första gången 28 augusti 1962. De första 30 J35D, delserie l gick till F13 under perioden maj 1963 till januari 1964. Dessa ställdes snart undan i väntan på konvertering till S35E. Nästa leverans till F13, delserie II var under tiden januari till maj 1964 och utgjordes av 24 flygplan betecknade J35D1. Även dessa saknad taktisk avionikutrustning.
Först i delserie III om 66 individer levererade från juni 1964 till maj 1965 var flygplanen fullt stridmässigt utrustade i sin avionik. De betecknades J35D2 varav 52 flygplan tilldelades F13 och 14 tilldelades F10
Två J35D blev provflygplan.

Efter hand infördes den saknade avioniken i J35D1 vid Centrala Verkstaden i Västerås, CVV och vid en del flottiljer varvid de uppnådde J35D2-standard. Processen fortlevde fram t o m 1968 varefter underbeteckningarna J35D1 och J35D2 slopades till förmån för J35D vilka då uppgick till totalt 90 flygplan fördelade på 5 divisioner. Efterhand, med början 1965 omfördelades tre divisioner J35D från F13 till F3. Från 1969 omfördelades sedan tre divisioner J35D till F4 och en division till F21

 

Källa: Arboga Elektronikhistoriska Förening

https://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/J35D_Notis_2.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



×
×
  • Create New...