Jump to content

Basker/GMU

5020 Weiström

Recommended Posts

Jag undrar hur det ser ut runt om i detta avlånga land med det nya 3månaderssystemet och basker/baskerprov???

Jag gjorde min GSU/GMU (efter 7 års lång j*vla väntan) vid Ing 2 i Eksjö. Vi hade ett litet fjompigt baskerprov som bestod av några stationer under marschen hem efter fältveckan.

Våra befäl berättade att de va lite debatter om vilken basker och baskermärke vi skulle ha samt kragspeglar. Bara för att vi gjorde GSU:n som var inriktad åt Hv innan dom döpte om allt till GMU.

Det var tex snack om den mörkblåa baskern men med ett armémärke istället.

Till slut så blev det den ordinarie mörkblå med ing-märket.

Nu till min fråga!

Får dom olika GMU kullarna ut basker? Har ni då fått ut den som tillhör det regementet med rätt märke eller någon specialversion???

Anledningen till frågan är att jag tänker på min då jag inte känner mig som en "ingenjör" iom att vi inte fick någon form av utb inom ings alla inriktningar. Men tänker även på dom gröna baskrarna, som i mina ögon är ett tecken för jägare eller amf.

Och om man då får ut den gröna under/efter bara 3 månader så blir det fel i mina ögon.

Har då klurat på lite alternativ för en "GMU-basker".

1: inför en egen färg på basker, men med märket tillhörande det aktuella regementet. Så man kan se vart man gjorde den.

2: som ovanstående men med HV baskern istället då den redan finns överallt. Om man inte vill ta fram en ny färg.

3: Hv basker med eget nytt märke för GMU.

4: egen färg och eget märke.

Detta är ju då om det delas ut basker under/efter GMU.

Bara en tjipp tjopp idé jag fick när jag gjorde iordning bland mina gröna kläder och hittade mina två baskrar. GMU/ing 2 samt HV.

Man ska bära den basker som används på det förband man hamnar på i slutändan. Ser inte meningen med att ta fram en basker med olika baskermärken beroende på var man gjort GMU då det egentligen är helt irrelevant eftersom den är (eller ska åtminstone) vara identisk överallt, och GMU måste man ju ha gjort för att få en anställning eller gå med i Hemvärnet. Baskern är ju ett förbandsmärke, så vad man utbildades mot är mindre relevant. En insatssoldat på K3 fick ut samma basker som jägarsoldaten trots att jägaren kanske hade lika många dygn i busken som insatssoldaten hade i kuren.

varför skulle GMU soldater få/använda basker?

Prestige?

Det är ju bara en huvudbonad som används inom det truppslag du tillhör, GMU är inget truppslag så därför är en basker överflödig.

går du senare vidare inom FM till HV eller ex Pansar så bör du bära respektive truppslags basker.

vet inte om det är så men det är så jag tänker mig att det bör vara.

Ok!!!

Som jag skrev så var det lite debatter om vilken basker, baskermärke och kragspeglar vi skulle få när jag låg inne förra året.

Men det kanske var pga av att vi var inriktade mot Hv/insats(men vi fick även utb på Ak5C :D ), och dom kanske ville visa det på något sätt.

Därav mitt kluvna tankesätt.

Men att se den gröna baskern som ett tecken för jägare får jag ju nu ändra på då ni förklarat att även insats (icke jägare) får ut samma basker. Visste inte detta innan, tack för den upplysningen.

// 5020 weiström

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Norrbottens-regemente-I-19/Nyheter/Basker-pa--halften-kvar/

På AJB verkar det i alla fall så att man baskern när man "förtjänat" den.

Men åvanstående är ju lite skilnad från GMU. Dom i reportaget går ju GU-jägare, som man söker efter utförd GMU.

Eller tänker jag fel???

// 5020 weiström

Edited by 5020 Weiström

http://www.forsvarsm...--halften-kvar/

På AJB verkar det i alla fall så att man baskern när man "förtjänat" den.

Men åvanstående är ju lite skilnad från GMU. Dom i reportaget går ju GU-jägare, som man söker efter utförd GMU.

Eller tänker jag fel???

// 5020 weiström

Japp det är dom som gjort klart GMU, alltså får man inte sin basker efter bara GMU.

Baskern i sig är något som borde mötas med eld och förstörelse! Fjantigheten i den huvudbonaden slås väl bara av värmemössan (07?) :D

Baskern skyddar inte mot kylan på vintern, skyddar inte mot solen och ta en evighet att banka till vetigt utseende. med tanke på antalet som misslyckas med att stuka den borde de ingå i baskerprovet hur den skall se ut och hur man får den att se ut så när man sätter på den. Jag har inte använt värmemössa (07). men den kan omöjligt vara så opraktiskt som Baskern.

Hehe nää den nya värmemössan är ganska bra egentligen, men den ser för jävla löjlig ut så det är sällan man ser den på någons huvud..varför FM la så mycket pengar på en ny pryl istället för att bara köpa in en vanlig mössa kan man undra länge över..

om man väljer att ta bort baskern så skulle jag se en anledning till det vara det faktum att nästan ingen vet när den ska användas och varför man har den.

:rolleyes:

att den har kommit att förknippas med prestige och vissa andra saker är ju bara skrattretande, bla därför så bär jag sällan basker då den ist för att symbolisera förbandet jag tillhör förknippas med andra saker, man blir ofta dessutom dömd utefter den basker man har på huvudet.

förslagsvis tilldelas alla förband en pickelhuva av läderklädd metall med guld och silverinläggningar , denna kan även användas i strid i högre utsträckning än baskern, alla bör tilldelas samma modell för att skapa en gemensam vi-känsla och ta bort ev prestigefejder :happy:.

"mössa av, pickelhuva på!!"

Måtte den här tråden ha nått sitt slut nu?

Vore den bästa lösningen inte att man inte får ut basker efter GMU, utan får den efter ett baskerprov som sker under befattningsutbildningen?

Frågan om stuket som speculatores lyfte kan väl lösas med bättre riktlinjer i UniBest.

Ja, slopa baskern! Förr, när det bara var vissa förband som hade baskern och man var tvungen att förtjäna den genom en utbildning som var erkännt tuffare än den som de flesta soldater fick, hade den ett stort värde för att skapa förbandsanda: "Ja, vi vet att det är en jönsig huvudbonad, men vi är så tuffa att vi kan bära upp den". Nu är det mera "Ja det är en jönsig huvudbonad, och ännu jönsigare blir den av att jag inte lyckats stuka till den rätt".

Vi hade ett litet fjompigt baskerprov som bestod av några stationer under marschen hem efter fältveckan.

Våra befäl berättade att de va lite debatter om vilken basker och baskermärke vi skulle ha samt kragspeglar. Bara för att vi gjorde GSU:n som var inriktad åt Hv innan dom döpte om allt till GMU.

Det var tex snack om den mörkblåa baskern men med ett armémärke istället.

Till slut så blev det den ordinarie mörkblå med ing-märket.

@PhilBNF jag använder detta som källa för baskeranvändningen.

Snälla, ge er.

Det finns redan en kvadriljon trådar om baskerns vara eller inte vara, skita inte ner forumet med ytterligare en.

Det är ju för bövelen bara en liten filtbit med ett litet plåtmärke i.

The Swede

C MTRL-platsen

• Like 1

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...