Jump to content

Tycker ni att de som inte har gjort lumpen ska kunna gå in i hemvärn


Recommended Posts

 

 

Tycker ni att de som inte har gjort lumpen ska kunna gå in i hemvärnet genom en frivillig organisation? Har de som kommer från t.ex. SLK, Bilkåren, SRK, FRO, FMCK, SBK den kunskap/utbildning/erfarenhet och intresse som krävs?

 

Det känns som att två veckor Gu-F + någon/några korta kurser inte ger så djup kunskap eller erfarenhet.

 

Har det blivit bättre/sämre under de senaste åren?

Link to comment
Share on other sites

Tycker ni att de som inte har gjort lumpen ska kunna gå in i hemvärnet genom en frivillig organisation? Har de som kommer från t.ex. SLK, Bilkåren, SRK, FRO, FMCK, SBK den kunskap/utbildning/erfarenhet och intresse som krävs?

 

Det känns som att två veckor Gu-F + någon/några korta kurser inte ger så djup kunskap eller erfarenhet.

 

Har det blivit bättre/sämre under de senaste åren?

Du kan ju göra GMU annars. Den är 3 månader lång och ger dig behörighet att gå med i Hv eller att bli soldat/sjöman eller att läsa vidare och bli officer.

 

Allmän info om GMU: http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Grundlaggande-militar-utbildning/

Info ang. soldat i Hv: http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/GMU-Hemvarn/

Link to comment
Share on other sites

Tycker också allmänt nej på den frågan, HV bör på något sätt få in "kvalificerat" folk och då tycker jag att GMU/Värnplikt inte är en för dum idé, att som vissa glida in genom att exempelvis gå via bilkåren har jag bara dåliga erfarenheter av, tyvär.

Link to comment
Share on other sites

Nja, Om man var kock i flottan för 25 år sedan och inte varit i kontakt med det gröna sedan dess?

ELLER

Om man är 22 år och har varit med i FU ungdom sen man var 15 år, gått med FRO och gått alla deras kurser samt har haft god kontakt med hv kompaniet?

Link to comment
Share on other sites

Nja, Om man var kock i flottan för 25 år sedan och inte varit i kontakt med det gröna sedan dess?

ELLER

Om man är 22 år och har varit med i FU ungdom sen man var 15 år, gått med FRO och gått alla deras kurser samt har haft god kontakt med hv kompaniet?

 

Säger Ja till kocken i flottan och nej till FU Ungdom. Tycker att GU och GMU är en formellt skallkrav kunskap som krävs att kliva in i Hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

För mig har det funkat bra till mycket bra med bilkårister utan genomförd GU.

 

De är i princip alltid med, och har aldrig haft några begränsningar för deltagande

i verksamheten. Dvs som vilken skyttesoldat som helst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Intressant topic, men rubriken gjorde så jag nästan gick igång lite väl här hemma :lala: Jag som själv inte gjort värnplikten har tagit mig in i hemvärnet via SRK efter en totalförsvarsutbildning. Och jag tror inte det funkar så enkelt som att man är lämplig/inte lämplig beroende på om man har gjort värnplikten eller inte. Det handlar om vilken motivation man har och intresse.

 

Jag kan bara prata för mig själv men så många gånger om jag fått till mig att jag är bättre på det jag gör än många som gjort värnplikten som sjukvårdare...ja, det har inget med värnplikten att göra enligt mig. Visserligen har de som gjort värnplikten en bredare bas, men om man gör som jag och lägger sin själ i det man gör finns det inget om kan stoppa en. Så många kurser som jag gått och så mycket av min fritid jag lagt på att skaffa mig den kunskapen anser jag mig faktikst vara fullt kapabel att ingå som sjukvårdare på mitt Insatskompani utan att ha gjort värnplikten. Jag personligen spenderar mist 800 timmar i min uniform utan någon form av ersättning och det vill jag nog kalla engagemang och intresse...

 

Sen finns det ju självklart människor som inte skall vara i hemvärnet pga att de inte vet vad de sysslar med, inte är motiverad/intresserade osv men det tror jag inte heller har att göra med värnplikt att göra.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte direkt kärnfysik vi har att göra med inom Hv...

 

Som inlägget ovan: En motiverad/intresserad person framför en lat/ointresserad/"kommer bara på skjuta-övningar" person.

 

Och då spelar det ju inte någon roll vad man har för bakgrund, för som sagt, säg något som är svårt när det har att göra med Hv.

Link to comment
Share on other sites

@paolo, nä om det hade varit kärnfysik så hade det inte räckt med tre månaders utbildning, DET är jag rätt övertygad om. Vill du ha någon med två veckors kunskap om vapen bredvid dig på en skarpskjutning i mörker?

Link to comment
Share on other sites

Det intressanta i sammanhanget är väl i slutändan ändå att någon som passerat mönstringen faktiskt synats i sömmarna av en psykiatriker för att bedömas lämplig att hantera tjänsteverktyg m m eller ej.

Kan detsamma sägas om frivilligorganisationernas rekryteringen?

 

Om inte, är det ok att förse vilken dåre som helst med eldhandvapen bara för att han/hon anmäler sitt intresse samt verkar ok för lekmannen/rekryteraren?

 

/M

 

Edit: @Paolo: Trollar du eller tänkte du inte efter före när du skrev?

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Det intressanta i sammanhanget är väl i slutändan ändå att någon som passerat mönstringen faktiskt synats i sömmarna av en psykiatriker för att bedömas lämplig att hantera tjänsteverktyg m m eller ej.

Kan detsamma sägas om frivilligorganisationernas rekryteringen?

 

Om inte, är det ok att förse vilken dåre som helst med eldhandvapen bara för att han/hon anmäler sitt intresse samt verkar ok för lekmannen/rekryteraren?

 

/M

 

Edit: @Paolo: Trollar du eller tänkte du inte efter före när du skrev?

 

Vänta litet nu, sedan när är psykutlåtanden på värnpliktiga en lämplig måttstock? Jag vet inte hur det är med er andra, men jag har träffat ganska många för militär tjänstgöring fullkomligt olämpliga individer (varav flera efter några månader dömts ut som just det) i gröna kläder. Pliktverket kunde väl på sin tid bara knappt sålla ut schizofreniker och människor med tourettes, grundligare undersökningar än så gjorde de inte.

 

Utöver det håller jag med om att militär grundutbildning är ett lämpligt krav, det är stundtals orättvist, men det är livet också.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

För att förtydliga min åsikt. VPL och/eller GMU är en formell utbildning som individen ska ha innan denne kan gå med i Hemvärnet. Vilja och intresse spelar ingen roll har individen inte lyckats genomföra detta så, otur. Det är som att jämföra med körkort har man inte ett körkort får man inte köra aktuellt fordon utanför inhägnat område. Det spelar ingen roll hur duktig och intresserad man är av bilar. Inget körkort ingen bilkörning ute bland allmänheten.

Link to comment
Share on other sites

Som skrivaren ovanför, på något sätt så bör de soldater inom Hv ha iaf en grundlagd duglighet inom ett område, alla som gjort VPL eller GMU med gott betyg har en god grund att stå på och den är så när som likadan oavsett GU förband.

 

Jag vill inte glorifiera mig själv, men jag som gjort VPL bla känner mig obekväm ganska fort när jag agerar stridspar under skjutning med någon som jag vet glidit in via bilkåren, som Rickard N* skrev angående skjutning i mörker.

Link to comment
Share on other sites

Vänta litet nu, sedan när är psykutlåtanden på värnpliktiga en lämplig måttstock? Jag vet inte hur det är med er andra, men jag har träffat ganska många för militär tjänstgöring fullkomligt olämpliga individer (varav flera efter några månader dömts ut som just det) i gröna kläder. Pliktverket kunde väl på sin tid bara knappt sålla ut schizofreniker och människor med tourettes, grundligare undersökningar än så gjorde de inte.

 

Precis, dessa individer har sållats ut efter några månader i gröna kläder, varje dag med sina befäl. Hur väl lär man känna någon om man bara träffas någon vecka per år?

Link to comment
Share on other sites

@Paolo: Trollar du eller tänkte du inte efter före när du skrev?

 

Tyvärr, men jag anser inte att verksamheten i Hv är speciellt svårt. Om jag ska vara ärlig, och jämföra med svenska skolsystemet, så tycker jag att Hv ligger mellan Förskola och mellanstadiet kunskapsmässigt, beroende på var man är krigsplacerad. Och för att ge lite perspektiv, så en normal yrkessoldattjänst skulle jag placera som högstadiet.

 

Vad anser du är det som är så svårt, krävande eller komplicerat i Hv? Vapenhanteringen? SIB? Formationer? Tecken? Ta order? Eftervård? Knäppa knapparna och dra igen dragkedjorna? Putsa kängorna? Marschera i takt? Lyckas ta med SGI-pappret till SÖF/KFÖ? Komma i tid? Låta bli alkoholen under övning?

 

För tydligen anser du att det är någonting i Hv som en vanlig person som kommer in via Friv.Org inte klarar av.

 

Jag förstår inte hur du lyckades med tanken "Trollvarning". För jag står 100% för mitt inlägg.

 

En motiverad/intresserad person framför en lat/ointresserad/"kommer bara på skjuta-övningar" person.

Och då spelar det ju inte någon roll vad man har för bakgrund, för som sagt, säg något som är svårt när det har att göra med Hv.

 

1. Finns väldigt många personer i Hv som är lata och ointresserade, samtidigt som det finns otroligt engagerade och intresserade personer.

Vem skulle du vilja vara i samma grupp med? Ganska lätt val eller hur?

 

2. För mig har bakgrunden ingen betydelse, så länge jag får öva med personer som ger sitt allt, dvs är engagerade i alla övningar.

Om det är en Lotta, bilkårist eller någon som just gått Hv intro spelar ingen roll. För inget i Hv är komplicerat. Allt är väldigt enkelt och går fort att lära sig.

 

 

 

 

@paolo, nä om det hade varit kärnfysik så hade det inte räckt med tre månaders utbildning, DET är jag rätt övertygad om. Vill du ha någon med två veckors kunskap om vapen bredvid dig på en skarpskjutning i mörker?

 

Ja, varför inte?

 

Har dom klarat baskrav, så är dom väl godkända. Eller?

Jag vill inte framstå som om jag inte bryr mig om min säkerhet. Men jag är väldigt noga med att studera Mynning/Finger/Säkring-hantering med dom som är runtomkring mig.

 

Men det här är inget nytt för mig. Jag har gjort vpl. Och vad jag kan minnas så var säkert 99% förstagångare med vapen. Var jag rädd då? Nej.

Link to comment
Share on other sites

Vänta litet nu, sedan när är psykutlåtanden på värnpliktiga en lämplig måttstock? Jag vet inte hur det är med er andra, men jag har träffat ganska många för militär tjänstgöring fullkomligt olämpliga individer (varav flera efter några månader dömts ut som just det) i gröna kläder. Pliktverket kunde väl på sin tid bara knappt sålla ut schizofreniker och människor med tourettes, grundligare undersökningar än så gjorde de inte.

 

Precis, dessa individer har sållats ut efter några månader i gröna kläder, varje dag med sina befäl. Hur väl lär man känna någon om man bara träffas någon vecka per år?

 

Jag oroar mig snarare för dem som tagit sig igenom första tre månaderna (GMU) och sedan sparkas in i HV, där de inte övervakas varje vaken stund av befäl och kamrater. Vi blev av med våra allra mest olämpliga soldater först när vi gått in i befattning, inte innan dess. Till det kommer problematiken med underbemannade förband som inte gärna gör sig av med folk om det kan undvikas utan låter de närmast sörjande ta smällen. GU/GSU/GMU är inte en garanti den heller, inte i det avseendet. Men ändå ett bra formellt krav.

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

@Paolo

 

Jag upplever ganska stor skillnad på folk som har gjort VPL och därmed spenderat väldigt mycket tid med sitt vapen och de personer som inte har spenderat mycket tid med sitt vapen. Till exempel det där med var man riktar vapnet, om man trots att man är trött efter en förflyttning fortfarande har i ryggmärgen att hålla fingret utanför varbygeln etc. Likadant vad det gäller disciplin, har man gjort VPL så kan man lite om det militära systemet och vet vad olika order innebär vilket ökar säkerheten.

 

Så jag står väldigt mycket hellre med en pluton där alla har gjort VPL än där folk kommer från alla möjliga håll varav vissa med kanske bara några veckors utbildning.

 

Men sedan finns det ju olika typer av tjänster där vissa tjänster kanske går att genomföra på ett bra och säkert sätt även utan VPL-krav. Men tjänsterna där det bedrivs skarpskjutning skall det vara VPL-krav på.

Link to comment
Share on other sites

@Paolo

 

Jag upplever ganska stor skillnad på folk som har gjort VPL och därmed spenderat väldigt mycket tid med sitt vapen och de personer som inte har spenderat mycket tid med sitt vapen. Till exempel det där med var man riktar vapnet, om man trots att man är trött efter en förflyttning fortfarande har i ryggmärgen att hålla fingret utanför varbygeln etc. Likadant vad det gäller disciplin, har man gjort VPL så kan man lite om det militära systemet och vet vad olika order innebär vilket ökar säkerheten.

 

Så jag står väldigt mycket hellre med en pluton där alla har gjort VPL än där folk kommer från alla möjliga håll varav vissa med kanske bara några veckors utbildning.

 

Men sedan finns det ju olika typer av tjänster där vissa tjänster kanske går att genomföra på ett bra och säkert sätt även utan VPL-krav. Men tjänsterna där det bedrivs skarpskjutning skall det vara VPL-krav på.

 

Jag hör dig. Personligen skulle jag bara vilja öva med personer som gjort någon form av jägartjänst, för att det är personer som har ett visst tänk som tilltalar mig.

 

Men det här är Hv, som för mig personligen är föreningsverksamhet.

 

Mellan 1987 och 1994 var jag medlem i Hv. Och jag kan säga att det är exakt samma mentalitet och kunskapsnivå idag som då.

 

Alltså kan man inte kräva så mycket mer ifrån medlemmar i Hv, än det som redan krävs dvs GMU, Hv intro, Baskrav och Skyddsvaktskurs.

 

Angående frågan om GU-F som grund till att bli Hv soldat. Som jag förstått så är det bara för avtalspersonal. Dvs inte för att bli medlem i Hv.

 

Citat: Idag kan du bli hemvärnssoldat om du är svensk medborgare och har minst 85 dagars fullgjord militär grundutbildning

Källa: http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;artikelid=124

 

Citat: GU-F är en grundutbildning som ersätter TFU-G. Utbildningen, som är två veckor lång, riktar sig främst till dig som inte har gjort värnplikt eller har ett avtal med Försvarsmakten men som vill teckna ett avtal.

Källa: http://www.frivilligutbildning.se/web/Grundlaggande_soldatutbildning_for_frivilliga.aspx

 

Alltså, Friv.Org personal kan inte bli medlemmar i Hv som Hv soldat utan genomförd GMU.

Med andra ord: Vilka avtalspersoner ifrån Friv.Org bär AK4B samt är med på SIB eller mörkerskjutningar?

 

Dom mörkerskjutningar jag varit med på har bara varit för Hv soldater, inte för avtalspersonal.

Dom SIB jag varit med på har varit för Hv soldater samt avtalspersonal ifrån SRK som inte ens bär vapen.

 

Dom avtalspersoner som bär Pistol 88, går ju inte omkring med pistolen i handen. Inget att vara rädd för.

 

Nu förstår jag att det ser annorlunda ut på övningarna hos andra utbildningsgrupper, så ni får hemskt gärna kommentera hur det ser ut hos er.

 

 

edit: avtalspersoner gör Baskrav varje år precis som Hv soldater.

Edited by Paolo
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde GU under 17 månader 1993-1995 och under den tiden sköt vi kpist i stort sett bara under den första dryga månaden vid rekrytkompaniet :navy: men efter R-komp var jag ganska säker på att hantera kpist. Under resterande tid gick jag skyddsvakt vid några tillfällen och dessutom någon kspskjutning (jag var enligt SIB skytt tksp). På detta sätt platsar jag nog i samma kategori som "kock i Flottan". Nu har jag sedan dess skjutit kpist/ak regelbundet inom hv och under senare år även tillämpade övningar med rörelse/skarpskjutning :ak: . Jag skulle absolut hellre välja en lotta som nyligt gått TFU KU strid i min grupp än kocken från min besättning under GU.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde GU under 17 månader 1993-1995 och under den tiden sköt vi kpist i stort sett bara under den första dryga månaden vid rekrytkompaniet :navy: men efter R-komp var jag ganska säker på att hantera kpist. Under resterande tid gick jag skyddsvakt vid några tillfällen och dessutom någon kspskjutning (jag var enligt SIB skytt tksp). På detta sätt platsar jag nog i samma kategori som "kock i Flottan". Nu har jag sedan dess skjutit kpist/ak regelbundet inom hv och under senare år även tillämpade övningar med rörelse/skarpskjutning :ak: . Jag skulle absolut hellre välja en lotta som nyligt gått TFU KU strid i min grupp än kocken från min besättning under GU.

 

 

Lottor blir väl placerade i Ledning (stab) alt. koket. Så vilka skarpa övningar förutom Baskrav är dom med i?

 

Citat: "Vet du redan nu vilken militär tjänstegren du vill fortsätta med, exempelvis Ledningsstöd, Fältkock m.fl., skriv gärna det i rutan Övrigt i ansökningsformuläret."

Utbildningarna och uppdragen kan variera lite från år till år men vi utbildar främst till befattningar inom förplägnad/fältkock, ledningsstöd/stab, luftstrid och underrättelse. Oavsett inriktning är GU-F din första obligatoriska utbildning.

 

Källa: http://www.svenskalottakaren.se/start/utbildning/militar

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att man helst ser att folk gjort vpl eller motsvarande. Men jag som kommit in som sjukvårdare via röda korset har gjort en grundläggande utbildning, även om den naturligtvis inte täcker allt en vpl gör. Jag kan inte de där värdefulla små-tricksen för att på bästa sätt tända en kamin eller hur jag bäst maskerar mitt tält. Jag erkänner att det många gånger hade vart bra kunskap att ha, men jag kan hantera en ak4 på ett minst lika säkert sätt än många av mina soldater (ibland även säkrare) så jag förstår inte hur man skulle vara någon form av säkerhetsrisk för att man inte gjort vpl? Förtroendet för friv.org verkar inte vara särskillt hög och jag kan till viss del förstå det efter alla tabbar som gjorts. Men tro det eller ej, det finns duktiga utbildare även inom friv.org som faktikst gör det dom ska. Blev personligen av med min stridsparskamrat under min TFU då den personen inte ansågs vara lämplig psykiskt.

 

Det är ju en sak att man kanske inte har en lika bred bas, men jag går ut med mina plutoner på kompaniet och genomför SIB, skjutningar osv. precis som vilket hv-soldat som helst. Jag har hanterat en ak4 många gånger och får faktiskt hoppa in under vapenvård osv för att hjälpa soldater som gjort vpl för 5-10 år sedan för att dom inte vet hur man tar isär och sätter ihop sitt eget vapen....jag som inte ens har ett krav på mig att kunna skjuta!

 

Så gällande säkerhet får jag nog faktiskt protestera. Det har med varje person att göra och inte hurvida de gjort vpl eller inte. Sen att jag var osäker första gången jag höll ien ak4 är en sak, men jag sa det och bad om hjälp. Jag fick en grundlig genomgång och hjälp så jag lärde mig. Samma som för alla andra. Ingen föds med kunskap om alla vapensystem...

Link to comment
Share on other sites

Finns det olika typer av sjukvårdare ifrån SRK med avtal hos Hv?

För hon vi har ifrån SRK i mitt kompani får inte bära vapen.

Hon har heller inte fått ut något personligt vapen.

 

Eller har du blivit kontrakterad Hv soldat nu i efterhand med endast GU-F? Ingen intervju eller Hv intro?

 

Citat: Enligt ett särskilt avtal mellan Svenska Röda Korset och Försvarsmakten bär inte hemvärnssjukvårdare vapen i sin befattning.

Källa: http://www.redcross.se/detta-gor-vi/kurser/kurser-i-sjukvard-for-hemvarnet/?resid=705178736&q=hemv%C3%A4rnet&ilang=sv&hitnr=1&url=http%3a%2f%2fwww.redcross.se%2fdetta-gor-vi%2fkurser%2fkurser-i-sjukvard-for-hemvarnet%2f&uaid=855D1E1C1A99CE9AF031E1E6DE345CC4%3a38352E3232372E3234372E323437%3a5246091543149637431

Edited by Paolo
Link to comment
Share on other sites

Finns det olika typer av sjukvårdare ifrån SRK med avtal hos Hv?

För hon vi har ifrån SRK i mitt kompani får inte bära vapen.

Hon har heller inte fått ut något personligt vapen.

 

 

Det finns inga olika typer nej. Och vi får inga personliga vapen i dagsläget. Saken är mycket omdiskuterad och jättekänsligt ämne. Röda korset vill inte att vi ska bära vapen och hänvisar tll Genevekonventionen. Där står det däremot (om man orkar läsa den) att vi har rätt att bära lättare beväpning för att skydda oss och skadade. Detta vill försvarsmakten köra på precis som man gör på de vanliga förbande. Så det är en stor tvist där och oklart om hur det kommer bli. Finns inget annat än Röda korsets eget påhitt som säger att vi inte FÅR bär vapen. Sen vore väll en pistol att föredra framör en ak då man praar om lättare vapen...men men

 

Så på mitt insatskompani utbildar man ALLA på ak4, dock använder vi den inte under alla övningar men vi övar ändå regelbundet. Vid de tillfällen vi inte bär vapen har vi ändå soldater med oss om skyddar oss.

 

Ska vi följa allt som står i papprena är man skyldig att lära oss sjv göra patron ur på alla vapensystem vi kan tänkas komma i kontakt med-vilket deffinitivt inte följs...Men det finns säkerligen tidigare trådar om detta som du kan läsa mer i.

Link to comment
Share on other sites

så du ska egentligen inte ens röra en AK4B. Mao befälen på ditt kompani gör ett jättefel som låter en person som inte ens har gjort årligt Baskrav gå och öva skarpt. Inte undra på att Hv soldater är rädda för att bli vådaskjutna.

Link to comment
Share on other sites

så du ska egentligen inte ens röra en AK4B. Mao befälen på ditt kompani gör ett jättefel som låter en person som inte ens har gjort årligt Baskrav gå och öva skarpt. Inte undra på att Hv soldater är rädda för att bli vådaskjutna.

 

 

Enligt röda korset ska jag inte röra en ak4. Och jo, jag gör årligt baskrav på skjutbana. Men som sagt-det är en livlig diskussion mellan SRK och Försvarsmakten som jag inte lägger mig i. Dom får sköta det själva. Jag springer inte runt i skogen som någon form av säkerhetsrisk bara för att att jag inte gjort vpl...jag har som sagt bättre koll på en ak4 än många av soldaterna jag stöter på som gjort sin vpl. Och det var ju trots allt vad tråden handlade om. Friv.org vs vpl i lämplighet för en placering i hemvärnet...

Link to comment
Share on other sites

Nu råkade trådskaparen inte känna till att avtalspersoner ifrån Friv.org inte har stridande befattning. Och som tråden har urartat så är hon inte ensam om okunskapen.

 

Och du ska inte gå omkring och skjuta skarpt med AK4B, för du har inte blivit tilldelad ett personligt vapen AK4B. Vill du skjuta med AK4B så får du väl söka dig till GMU för att sedan bli krigsplacerad som Hv soldat.

 

Det finns 19 st Friv.org.

citat ifrån www.svenskalottakaren.se

Det finns 19 ideella organisationer som har rätten att kallas för frivilliga försvarsorganisationer. Dessa samverkar bland annat genom FOS, Frivilliga försvarsorganisationernas samarbetskommitté.

Frivilliga försvarsorganisationer

 

* Frivilliga Flygkåren (FFK)

* Frivilliga Motorcykelkåren (FMCK)

* Frivilliga Radioorganisationen (FRO)

* Försvarets Personaltjänstförbund (FPF)

* Riksförbundet Sveriges lottakårer (SLK)

* Sjövärnskårernas Riksförbund (SVK RF)

* Svenska Brukshundklubben (SBK)

* Svenska Röda Korset (SRK)

* Sveriges Bilkårers Riksförbund (Bilkåren)

* Frivilliga Automobilkårernas Riksförbund (FAK)

* Flygvapenfrivilligas Riksförbund (FVRF)

* Frivilliga skytterörelsen (FSR)

* Insatsingenjörerna (IIR)

* Svenska Blå Stjärnan (SBS)

* Svenska försvarsutbildningsförbundet (Försvarsutbildarna)

* Svenska fallskärmsförbundet (SFF)

* Svenska pistolskytteförbundet (SPSF)

* Svenska sportskytteförbundet (SSF)

* Sveriges civilförsvarsförbund (SCF)

 

 

Vilka får ut personliga vapnet AK4B?

...bilkåren? lottorna?

 

seriöst så vet jag inte, för jag har aldrig sett en avtalsperson ifrån Friv.org med personligt vapen AK4B.

 

Hur ofta ser du bilkårister eller lottor i stridande befattningar? Dom har ett avtal med Hv att sköta sin roll, och det är absolut inte vara Hv soldat i Hv grp.

Edited by Paolo
Link to comment
Share on other sites

Du får det att låta som jag springer runt i skogen och löper amok med en ak4b i högsta hugg?!

Mitt största intresse är inte att skjuta-då hade jag väll ändå inte inte gått in som sjukvårdare?! Sen att jag tycker att vi behöver ha kunskap om vapnet vars effekter hamnar hos oss i form av skador..ja, det står jag för.

 

Min slutsats är att man göra olika på olika platser i landet då jag sett många från friv.org som har vapen. Dock inte som "vanliga" soldater utan i sådana fall förare, ordonannser eller liknande. Sen hurvida de är rätt eller fel, ja...det har inte plats i den här tråden. Det finns ingen anledning till att en tråd påväg ur kurs skall fortsätta ditåt. Vill du ta den diskussionen i hurvida jag som sjukvårdare bör ha vapen kan vi göra det i en annan redan befintlig tråd alternativt får du väll skicka ett PM om det var så jobbigt.

Helt okej för min del.

Link to comment
Share on other sites

Inte min mening att låta som du beskriver. Ber om ursäkt.

 

Men efter att ha läst diverse inlägg i den här tråden, så förstår jag nu rädslan i att bli vådaskjuten av personer som inte har rätt att använda ett visst vapen under skarpa övningar.

 

Mina tankar kretsar just nu runt orden "Olaga vapeninnehav", Vapenlag (1996:67) https://lagen.nu/1996:67

 

Den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det eller överlåter eller lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapnet döms för vapenbrott till fängelse i högst ett år.

 

Borde väl gälla för dina befäl?

 

Någon med mer kunskap får gärna kommentera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...