Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har en identifiering som jag inte har ett svar på så jag försöker här där det finns bra spotters som kan hjälpa till!

unled1ci.png

unled2aa.jpg

unled3je.jpg

Vilken typ av helikopter är det? Den användes under likvideringen av Osama Bin Laden och kraschade tydligen rakt på compounden under operationen och sprängdes därefter. Är det en amerikansk typ eller använde Navy Seals en utländsk typ under operationen?

Bilder släppta av USA: [1], [2], [3], [4], [5]

Edited by JohanGrön
Posted

EDIT: Tråd isammanslagen med inlägg från AIR ID QUIZ. Därför ser Simons inlägg lite underligt då det inte längre är trådstartande...

/Danne

Tyckte det var dags att starta en tråd för en gångs skull!

Inlägget tar sin rot i detta blogginlägget:

http://cencio4.wordpress.com/2011/05/03/mysterious-helicopter/

Vad tror forumiterna? Har man råkat bli av med en för SF-enheterna unik helikoptertyp? Vad kan det röra sig om?

Tydligt är i alla fall att det inte är någon av de typer som USA i övrigt nyttjar.

Posted

Tyckte det var dags att starta en tråd för en gångs skull!

Inlägget tar sin rot i detta blogginlägget:

http://cencio4.wordpress.com/2011/05/03/mysterious-helicopter/

Vad tror forumiterna? Har man råkat bli av med en för SF-enheterna unik helikoptertyp? Vad kan det röra sig om?

Tydligt är i alla fall att det inte är någon av de typer som USA i övrigt nyttjar.

Bill Sweetman skriver lite om den här

It was a secretly developed stealth helicopter, probably a highly modified version of an H-60 Blackhawk.
Posted

Jag diskuterade det här med en annan forumsmedlem igår och med den enda bilden jag såg då var jag rätt övertygad om att det var en MH-60, men nu är jag väl rätt ställd.

Kul om det är en ny grunka och tråkigt om det är nåt planterat. SOAR har utan tvekan budgeten för något skräddarsytt och Comanche lämnade många arv efter sig.

Posted

Vore det inte lite små dumt för SF förband med en helikopter eller annat transportmedel som fulkomligt skriker att de är någon konstigt på gång. De måste ju befunnit sig i närområdet en stund innan. anledningen till att spränga helikoptern kan ju vara att de finns någon elektronisk utrustning som inte får falla i orätta händer och är för stor eller tar för långtid att ta bort. Jag skulle gissa att de är något planterat.

Posted

Varför skulle man under en dylik operation välja att kränga med sig en stjärtbomsattrapp, olik alla vanligt förekommande helikoptertyper, och dumpa den på husets mur? Vad uppnår man med det?

Neä, jag gissar på en i smygsyfte modifierad MH-60/motsv. Det passar dessutom väl överrens med de rykten som cirkulerar på nätet om operationens utformning.

Posted

Rotorbladen ser ut som H-60, och det lilla som finns kvar av stjärtbommen passar in på H-60, fast kraftigt en moddad sådan. Undrar hur resten av helikoptern ser ut.. (när den är hel alltså, det är bara förkolnade rester kvar av denna)

/E

Posted

Stjärtpartiet ser så stort ut. Först trodde jag att det var resterna av en CH-53 Super Stallion.

När en HKP kraschade, fick man flyga in en ersättare då eller hade styrkan med sig back up HKP?

Styrkan kan garanterat räkna med utmärkelse efter detta uppdrag..kanske tom amerikaska kongressens finaste medalj.

Posted

Stjärtpartiet ser så stort ut. Först trodde jag att det var resterna av en CH-53 Super Stallion.

När en HKP kraschade, fick man flyga in en ersättare då eller hade styrkan med sig back up HKP?

Styrkan kan garanterat räkna med utmärkelse efter detta uppdrag..kanske tom amerikaska kongressens finaste medalj.

Utmärkelse möjligt, men knappast medal of honour.

Hur man ska utmärka sig:

"conspicuous gallantry and intrepidity at the risk of his or her life above and beyond the call of duty while engaged in an action against an enemy of the United States."

Helt enkelt inte "above and beyond the call of duty".

Posted (edited)

Lägger in bilder som det länkats till i tidigare poster för att underlätta för trådläsare.

unled4l.jpg

unled5p.jpg

unled6f.jpg

unled7a.jpg

unled8.jpg

Edited by JohanGrön
Posted

Ni vet, känslan man får när man har sparat länge för att köpa något man velat ha jättejättemycket, gått och köpt den åtrådda prylen, en TV, en bil, en dator, en kamera eller vad det må vara, bara för att i morgontidningen se att det är introduktionserbjudande på den nyare, bättre och fräckare efterföljaren som lanseras under dagen.

Jag har den känslan nu.. :D

/E

Posted

Intressant läsning på armytimes.com:

"That crash landing might have been caused by a phenomenon known as “settling with power,” which occurs when a helicopter

descends too quickly because its rotors cannot get the lift required from the turbulent air of their own downwash.

“It’s hard to settle with power in a Black Hawk, but then again, if they were using one of these [low-observable helicopters],

working at max gross weight, it’s certainly plausible that they could have because they would have been flying so heavy,” the

retired special operations aviator said, noting that low-observable modifications added “several hundred pounds” to the weight

of the MH-60, which already weighs about 500 to 1000 pounds more than a regular UH-60 Black Hawk."

"If the radar-evading technology worked, it “would be a true statement” to say that the use of the low-observable Black Hawks was evidence

that the United States gave Pakistani authorities no advance warning of the mission, the retired special operations aviator added."

"The low-observable program started with AH-6 Little Bird special operations attack helicopters in the 1980s, said the aviator. During

the 1990s U.S. Special Operations Command worked with the Lockheed-Martin Skunk Works division, which also designed the F-117, to refine

the radar-evading technology and apply it to the 160th Special Operations Aviation Regiment’s MH-60s, he said. USSOCOM awarded a contract

to Boeing to modify several MH-60s to the low-observable design “in the ’99 to 2000 timeframe,” he said."

Posted (edited)

Kanske så här fast med mer F117-aktiga ytor för stjärtbommen samt kroppen?

guess1q.jpg

En eventuell tankningsprob borde vara väldigt "ostealthig". Alla fönsterytor borde också vara behandlade med guldinsprutningar, eller motsvarande, vilket förutom att hindra radarinsläpp också gör att nattoperationer blir så mycket svårare då sikten försämras. Antagligen ingen större hit prestandamässigt och borde vara väldigt svårhanterad (på gränsen viktmässigt/dragkraft rotor). Större signatur än motsvarande fixedwing men vid speciellt uppträdande (jmf FV LA, dvs. lååågt) så borde den vara osynlig för de flesta radarer men trots tystare gång så är det en hkp och hörs alltså på håll. Troligen en orphaned utveckling.

Edited by JohanGrön
Posted (edited)

"That crash landing might have been caused by a phenomenon known as “settling with power,” which occurs when a helicopter

descends too quickly because its rotors cannot get the lift required from the turbulent air of their own downwash.

“It’s hard to settle with power in a Black Hawk, but then again, if they were using one of these [low-observable helicopters],

working at max gross weight, it’s certainly plausible that they could have because they would have been flying so heavy,”

Intressant iakttagelse, men ärligt talat finns det ju väldigt många anledningar till varför man misslyckas med sin plané och går in med stjärtbommen i muren. Settling with power är självklart möjligt, särskilt med den inflygningsprofil som jag gissar att man använder i dessa fall, men ja, det kan ju lika gärna vara missbedömning av avstånd/höjd pga desorientering och/eller användning av NVG, eller varför inte ett olägligt motorbortfall. Relativ ovana på typen jämfört med andra H-60-typer kan också spela in.

Nu är det ju så att förbandet i fråga är världens i särklass mest kapabla helikopterförband, med ytterst duktiga besättningar och dugliga kärror. Men alla kan ha en dålig dag på jobbet.

Däremot var ju det senare mer intressant avseende användandet av smyghelikoptrar inom SOCOM.

EDIT: Fixade till

Edited by simon
Posted

Kanske så här fast med mer F117-aktiga ytor för stjärtbommen samt kroppen?

guess1q.jpg

En eventuell tankningsprob borde vara väldigt "ostealthig". Alla fönsterytor borde också vara behandlade med guldinsprutningar, eller motsvarande, vilket förutom att hindra radarinsläpp också gör att nattoperationer blir så mycket svårare då sikten försämras. Antagligen ingen större hit prestandamässigt och borde vara väldigt svårhanterad (på gränsen viktmässigt/dragkraft rotor). Större signatur än motsvarande fixedwing men vid speciellt uppträdande (jmf FV LA, dvs. lååågt) så borde den vara osynlig för de flesta radarer men trots tystare gång så är det en hkp och hörs alltså på håll. Troligen en orphaned utveckling.

The helicopter’s low-observable technology is similar to that of the F-117 Stealth Fighter the retired special operations aviator said. “It really didn’t look like a traditional Black Hawk,” he said. It had “hard edges, sort of like an … F-117, you know how they have those distinctive edges and angles — that’s what they had on this one.”

The low-observable MH-60s were armed with the same sort of door mini-guns as standard MH-60s, he said. “There was not a DAP conversion,” he added, referring to the MH-60 variant known as the Direct Action Penetrator, which is equipped with stub wings upon which can be fitted a variety of armaments.

The early versions of the low-observable Black Hawks were not fitted with air-to-air refueling probes, the retired special operations aviator said. “The probe would disrupt the ability to reduce the radar cross-section,” he added. “There was no way to put some kind of a hub or cowling over the probe that would make it stealthy.” However, he said he did not know whether the models that flew the bin Laden mission had been equipped with such probes.

Bilden du visade kan säkert vara mer verklighetsförankrad än min, men tittar man på botten av stjärtpartiet ser det mycket mer "spejsat" än så. Verkar som att den ena helikoptern ska ha kraschat på grund av att det inte var lika kraftfullt och med dess speciella anordning inte klarade av samma manöver som en vanlig UH-60 skulle.

Posted

Det blir även intressanta effekter när du hovrar väldigt nära hus och delar av huvudrotorn (och luftströmmen) kommer utanför taket.

Som Simon säger så kan du inte heller ha för hög sjunkhastighet med låg fart. Då kommer du hamna i en 'vortex ring'. Enda sättet att komma ur är att försöka få upp farten igen. Vilket betyder att du måste växla höjd mot fart. Vilket är jävligt svårt när du är ex. 10m ovanför mark/byggnader..

Vi kommer nog aldrig få reda på orsaken till olyckan. Jag tror dock att sannolikheten för pilotmisstag är ganska liten. Det är nog bara de bästa av de bästa som får flyga SEALs. Och speciellt en ny, icke officiell kärra. Det kan vara en antenn, taggtråd eller något annat som piloterna inte hade räknat med. Usama måste ju ha räknat med att USA kommer in från luften, och sett till att det inte går att landsätta utan bekymmer..

Posted (edited)

Aftonbladet har kallat in det tunga artilleriet för att förklara stealthhelikoptern men så fel det blir. De verkar inte ha förstått att det är stjärtrotorn de ser utan tror att det är själva helikoptern. :Malaj:

Michael Savbäck driver eget företag och säljer helikoptrar till Sverige, Finland och Ryssland. Han har jobbat med helikoptrar i över 25 år är förbluffad över bilderna på det lilla planet.

– Spontant har jag aldrig sett något liknande. Det ser väldigt konstigt ut. Så där ska inte en helikopter se ut. Det är definitivt något nytt, säger han.

En stor utmaning på helikoptermarknaden, förklarar Michael Savbäck, är att utveckla helikoptrar som flyger fort. När överljudsfart uppnås, bildas normalt turbulens kring rotorbladen och helikoptern kraschar. Tillverkaren Sikorsky har dagens världsrekord, som ligger uppåt 180 knop.

– Det man ser på den här helikoptern är en skiva över bladen, som gör att den kan hålla en högre hastighet eftersom man avlastar bladen på rotorn. Den här går alltså troligen snabbare än någon tidigare klarat av.

"Det här är det man drömmer om i framtiden"

– Det här är sådant man sitter och drömmer om att det skulle kunna fungera i framtiden. Japanerna har gjort några tester som visat att det skulle kunna fungera, men hittills har ingen lyckats.

Michael Savbäck bekräftar också att den lilla helikoptern på bilden tycks ha stealthegenskaper.

– Den liknar stealthbåten som svenska försvarsmakten har i skärgården. Vinklarna ser likadana ut. Det här är inte normalt, säger han.

Stealthkonstruktion gör bland annat att värmen som släpps ut från farkosten fördelar sig så jämnt att den inte lämnar spår efter sig på värmekameror.

– Dessutom gör de oräta vinklarna att lasersikten som oftast används för nedskjutning, inte fungerar. Laserstrålen studsar åt ett annat håll.

Edited by JohanGrön
Posted (edited)

Ska vi tipsa AB om att försvaret köpt in samma helikoptertyp (som mysteriemaskinen är baserad på) för att använda i b.la Afghanistan? Det skulle ju kunna bli sedvanliga AB-rubriker av det menar jag. "Sverige har köpt Stealth-mördarhelikoptrar"

Noterar att Aftonbladet antar att den inte går att upptäcka med radar, och den går inte heller att upptäcka med radiovågor..

Vad synd, annars hade man ju kunnat använda radiovågor istället för radarvågor i radar - Kanske nåt att ta patent på, en utrustning som skickar RADIO-vågor för att upptäcka saker och ting.. ska kalla det för RAdio Detection And Ranging..

/E

Edited by Erik_G
Posted

Ska vi tipsa AB om att försvaret köpt in samma helikoptertyp (som mysteriemaskinen är baserad på) för att använda i b.la Afghanistan? Det skulle ju kunna bli sedvanliga AB-rubriker av det menar jag. "Sverige har köpt Stealth-mördarhelikoptrar"

Noterar att Aftonbladet antar att den inte går att upptäcka med radar, och den går inte heller att upptäcka med radiovågor..

Vad synd, annars hade man ju kunnat använda radiovågor istället för radarvågor i radar - Kanske nåt att ta patent på, en utrustning som skickar RADIO-vågor för att upptäcka saker och ting.. ska kalla det för RAdio Detection And Ranging..

/E

Tror du ser för mycket på TV, en sån uppfinning skulle aldrig funka. :happy:

Problemet med Hkp är väl att spetsarna på rotorbladen inte klarar att rotera med överljudsfart och att det begränsa toppfarten. Förmodar att det är därför man sätter fler blad för att få ner diametern på rotorn. Frågan är om man reducerar buller och signatur på det sättet?

Posted

Det som är riktigt intressant är om de lyckats få rotorerna 'stealthiga'. Min uppfattning är att det är just dessa som reflekterar ordentligt på helikoptrar.

Jag ser på sketcherna att bladen på huvudrotorn är vinklade vid spetsarna. Är det av stealth-skäl, eller aerodynamiska skäl?

Posted

Är det någon mer än jag som slås av att USA så fort de skall blanda in helikoptrar i sf insatser får problem??

Visst nu löste de uppgiften men detta fracker ord på storstilade operationer som visas nedan är ju inte super.

• Iran
  • Grenada
  • Somalia
  • Pakistan

Visst nu finns det fler operationer som aldrig kommit fram och som gått bra men ändå

Posted
Det som är riktigt intressant är om de lyckats få rotorerna 'stealthiga'. Min uppfattning är att det är just dessa som reflekterar ordentligt på helikoptrar.

Jag ser på sketcherna att bladen på huvudrotorn är vinklade vid spetsarna. Är det av stealth-skäl, eller aerodynamiska skäl?

Vad jag har förstått så är det främst rotornaven och utstickade saker såsom antenner, beväpning, luftintag och liknande som bidrar till helikopterns stora RCS.

Posted (edited)

Det var tydligen hettan som gjorde så att helikoptern kraschade enligt Buck McKeon (republikan, Californien).

Länk

A slight difference in temperature brought down the helicopter used in the raid on Osama bin Laden's compound in Pakistan.

Lawmakers have received briefings on the cause of the crash all week, and rumblings about the heat have been trickling out.

During an event at the Heritage Foundation, though, Rep. Buck McKeon (R-Calif.), the chairman of the House Armed Services Committee spelled it out.

The back of the helicopter hit the wall, McKeon said, and then there was a 15-degree difference in temperature as it was hovering. With that change, "they couldn't hold the hover," McKeon said.

So there wasn't a pilot error or a mechanical failure, he said, rather it was a miscalculation of the temperature.

Det borde betyda att den var väldigt tungt lastad och/eller att den är nästan oflygbar största delen av dygnet i varma länder/årstider.

[EDIT] Bill Sweetman skriver lite om NH90 i en artikel på AW.

There's also a reason that the very not-classified NH90 has canted body sides -- although every operational example I have seen is covered with knobs and bumps that throw any RCS benefits of the body shaping out of the window.

nh90.jpg

Edited by JohanGrön