özcan Posted October 18, 2008 Report Posted October 18, 2008 Sedan att urvalet har varit taskig är för att yrket är så mytomspunnet där falska påståenden florerar. På F21 så var det flygförare som höll en hel förmiddags föreläsning om yrket/krav där han också svarade på ett femtiotal frågor och redde ut felbegrepp vilket ledde till att väldigt många som inte egentligen orkade söka sökte ändå. Detta tycker jag är en miss från rekryCs och flygvapnets sida. Har mött flera piloter som inte haft det som någon primär ungdomsdröm utan dom blev nyfiken i ett senare skede i tonåren eller under vpl och sökte.. Jo men om man fick bort denna superman/heman-stämpeln på uttagningsprocessen så skulle ju urvalet se bättre ut. Jag minns själv när detta introducerades på pluton där vi uppmanades till att söka, 10-15 personer var direkt intresserade men vi var bara 5 som for för testning, resten vek sig för att de trodde att utgallringen var så hård och att de skulle ha väldigt stora brister. Quote
Kiowa Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 resten vek sig för att de trodde att utgallringen var så hård och att de skulle ha väldigt stora brister. Är inte det en bra psykisk utgallring redan där? Om man inte har självförtroende eller kan motivera sig till att ens söka så lär man ju ha brister som även visar sig senare i utbildningen. Quote
grisbasse Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 får svenska piloter någon form av SERE-utbildning? Quote
özcan Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 får svenska piloter någon form av SERE-utbildning? vad står den förkortningen för? Quote
DaRaven Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 får svenska piloter någon form av SERE-utbildning? vad står den förkortningen för? Survival, Evasion, Resistance and Escape Quote
frepsie Posted October 19, 2008 Report Posted October 19, 2008 får svenska piloter någon form av SERE-utbildning? Ja det får dem. Fanns mycket om detta på mil.se men efter omorganisationen där har en hel del intressanta artiklar inom ämnet försvunnit. Nedan är några med lite närliggande information iaf (mest CSAR och PR). http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Skolor/Luft...-i-luften-igen/ http://www.mil.se/sv/Nyheter/Insats-forsva...or-svara-lagen/ http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Skolor/Mark...hogalpin-miljo/ http://www.mil.se/sv/Nyheter/Insats-forsva...onnel-Recovery/ Quote
özcan Posted October 20, 2008 Report Posted October 20, 2008 får svenska piloter någon form av SERE-utbildning? Under tv-serien stridspiloterna så fick de ju öva det under utbildningen och även under karriären tror jag att det övas med ett intervall på några år. Det är överlevnadsutbildningen iaf. Att kunna göra motstånd får man väl alla officerare lära sig? Quote
özcan Posted October 20, 2008 Report Posted October 20, 2008 Nu är ansökningstiden slut, de har inte förlängt den ytterligare, kanske har de fått in tillräckligt med sökande i år trots allt? Quote
grisbasse Posted October 20, 2008 Report Posted October 20, 2008 Nu är ansökningstiden slut, de har inte förlängt den ytterligare, kanske har de fått in tillräckligt med sökande i år trots allt? vad kan "tillräckligt antal" vara, mellan tummen och pekfingret? Quote
özcan Posted October 21, 2008 Report Posted October 21, 2008 Nu är ansökningstiden slut, de har inte förlängt den ytterligare, kanske har de fått in tillräckligt med sökande i år trots allt? vad kan "tillräckligt antal" vara, mellan tummen och pekfingret? ett par hundra skulle jag gissa på Quote
hepic Posted October 22, 2008 Report Posted October 22, 2008 Nu är ansökningstiden slut, de har inte förlängt den ytterligare, kanske har de fått in tillräckligt med sökande i år trots allt? vad kan "tillräckligt antal" vara, mellan tummen och pekfingret? ett par hundra skulle jag gissa på Hur får man reda på hur många som klarade sig in? Quote
106 Posted October 22, 2008 Report Posted October 22, 2008 Hur får man reda på hur många som klarade sig in? Om frågan är hur många som går vidare från varje steg så brukar de inte gå ut med det. Om du däremot undrar hur många som får påbörja GFU så är det bara att vänta till den börjar då FlygS brukar lägga upp någon liten artikel om varje kull. Numer är det inte några större kullar utan ofta 6-8 personer. Det är ju inte så att alla som klarar testerna kommer in utan de väljer ut de x bästa, där x är antalet de behöver detta år. Förr i tiden hade man större kullar på 2 x 20 elever, ett tag ännu fler. Quote
Benga Posted October 23, 2008 Report Posted October 23, 2008 Förr i tiden hade man mer flygplan. Förr i tiden hade man sämre tester. Förr i tiden tog man in mer folk än man behövde. Nu förtiden är testerna bättre och alla intagna "har" det som krävs. Lite drygt 10 elever per år är väl normalbilden nu. Quote
achilleos Posted October 23, 2008 Report Posted October 23, 2008 Förmodligen tas 4 HKP-piloter in i år, som påbörjar YOP hösten -09 och sedan åker till Tyskland i Juni -11. Hemma hösten -12 och i början av 2013 väntar HKP10, 14 eller 15, beroende på vilket vatten som rinner under bron fram tills dess. Quote
106 Posted October 24, 2008 Report Posted October 24, 2008 Förr i tiden hade man mer flygplan. Förr i tiden hade man sämre tester. Förr i tiden tog man in mer folk än man behövde. Nu förtiden är testerna bättre och alla intagna "har" det som krävs. Nu menade jag inte 40-talet utan 90-talet. Under 40-talet räckte inte ens Ljungbyhed till utan man fick utbilda på annan ort, Eslöv om jag minns rätt. Visst hade vi fler flygplan för 15 år sedan, men testerna var jämförbara med dagens och man hade inget överintag att tala om. De tester som användes under 80-talet levde kvar en bit in på 2000-talet och själv tycker jag nästan de var svårare än dagens datorbaserade. Hittade lite info om uttagningarna på Griffons sida, bland annat ungefärliga siffror på hur många som faller bort i de olika stegen. Dessutom står detta om de "nya" uttagningarna: In the late 1960's only 50% of those starting basic flying training was approved to continue the training to become combat pilots, in 1970-74 when new selection methods started to the number was 67%, in 1974-80 it had risen to 95% due to improved improved education and from 1980 it has been virtually 100%. På F 5 hade man under 90-talet en kapacitet att utbilda 2x20 elever. Vid behov kunde man öka det till 2x40 (med reservation för dåligt minne). När skolan flyttade till F 10 tror jag kapaciteten sjönk till 2x10 elever och efter flytten till F 16/20 och senare fd F 3 tror jag man kapacitetsmässigt är nere i en kull på cirka 10 elever per år. Hur stora möjligheter man har att öka kapaciteten genom att utbilda två kullar per år vet jag inte. Siffrorna anger alltså påbörjade GFU, dessutom har man ju en (eller flera) äldre kullar som går GTU. Quote
hepic Posted October 27, 2008 Report Posted October 27, 2008 Har de planer på att försöka expandera eller? Verkar svårt med ständiga nerdragnignar på annat håll. Dock verkar det som om piloter kommer få se mer utlandstjänst, vilket inte var så vanligt innan? / Hepic Quote
Krook Posted October 27, 2008 Report Posted October 27, 2008 Vid FB04 så var Flygvapnet bekymrade för att man tappade något års rekrytering. Man såg framför sig att man skulle vara tvungen att öka antalet elever vid GFU från 8 till 12 och sedan ev. ännu fler. Det var innan man översåg antalet divisioner. Utfallet har jag dock inte koll på. När det gäller utlandstjänst så har FV deltagit i övningar med ganska täta mellanrum. Dock så har inte spetsflyget fått se särskilt mycket internationella missioner (förutom tidiga Mellanöstern och Kongo, fast flyget inte var så spetsigt i sitt utförande då). Som jag ser det så låter det inte som att det finns några starka krafter för att utlandsbasera någon JAS-enhet. Men det är ändock något man måste vara införstådd med att det kan ske när man söker pilotyrket. Däremot Transportflygsenheten är ute väldigt mycket. HKP har gjort en sväng till Kosovo och de får nog räkna med Afghanistan. /K Quote
J.K Nilsson Posted October 27, 2008 Report Posted October 27, 2008 Som jag ser det så låter det inte som att det finns några starka krafter för att utlandsbasera någon JAS-enhet. Money, money, money. Always funny, it's a rich man's world. J.K Nilsson Quote
özcan Posted November 2, 2008 Report Posted November 2, 2008 Är det någon som fått höra siffor på antal sökande i år? eller folk till dag2. Jag har läst att de börjat med multitest under uttagningarna, har detta ersatt de vanliga styrketesterna eller är dessa komplement till dessa? för bänkpress, armar, mage, ländrygg testas ju i multitestet också. Skillnaden är ju nacke/hals-testerna. På något konstigt sätt så blir jag lite knäpp över att de skickar ut kallelserna så tidigt med så bra framförhållning. De vet verkligen hur de ska plåga oss i 2 månader inför varje delmoment kanske vill de ha oss riktigt saftiga och möra. Quote
hepic Posted November 5, 2008 Report Posted November 5, 2008 Är det någon som fått höra siffor på antal sökande i år? eller folk till dag2. Jag har läst att de börjat med multitest under uttagningarna, har detta ersatt de vanliga styrketesterna eller är dessa komplement till dessa? för bänkpress, armar, mage, ländrygg testas ju i multitestet också. Skillnaden är ju nacke/hals-testerna. På något konstigt sätt så blir jag lite knäpp över att de skickar ut kallelserna så tidigt med så bra framförhållning. De vet verkligen hur de ska plåga oss i 2 månader inför varje delmoment kanske vill de ha oss riktigt saftiga och möra. Är väl en del i uttagningarna. De gör vad vad de kan.... de rackarna. Quote
grisbasse Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 ni som vart och gjort testerna dag 1, hur många i eran grupp klarade sig vidare? Quote
JAS Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 ni som vart och gjort testerna dag 1, hur många i eran grupp klarade sig vidare? 3/8 Quote
frepsie Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 Två av tio eller elva stycken. Quote
özcan Posted November 10, 2008 Report Posted November 10, 2008 2/10 eller 2/11 när jag gjorde det förra året Quote
hepic Posted November 12, 2008 Report Posted November 12, 2008 Så är Dag 1 den "värsta" delen ? Med andra ord, är det där den största gallringen görs? Eller är det kanske t.o.m. innan (inte ens kallad)? Hur många procent tar sig vidare efter Dag 2 i snitt? Dag 3? Quote
özcan Posted November 15, 2008 Report Posted November 15, 2008 Det är omöjligt att säga hur många då detta tydligen varierar väldigt stort från gång till gång! Det gick bra fram till DMTn där jag "kuggade" så det blir nog inte något spakande för mig i försvarsmaktens regi tyvärr. Är det någon som vet ifall man får söka igen ifall man åkte på DMTn? Quote
hepic Posted November 16, 2008 Report Posted November 16, 2008 Det är omöjligt att säga hur många då detta tydligen varierar väldigt stort från gång till gång! Det gick bra fram till DMTn där jag "kuggade" så det blir nog inte något spakande för mig i försvarsmaktens regi tyvärr. Är det någon som vet ifall man får söka igen ifall man åkte på DMTn? Vad jag har förstått är DMTn det provet man inte kan påverka. Man har ju hört historier om toppkandidater som föll på just det testet. Man kan nog förbättra andra resultat, såsom personlig mognad och bättre stresstolerans/simultankapacitet till viss del, men inte DMTn. De har tidigare linkat detta testet till krascher/haverier, vilket gör detta det viktigaste testet? Är du naiv som jag så söker du igen. Möjligt att du får, men DMTn handlar vad jag har förstått med vem man är som person i krissituationer. Har man inte sökt (en andra gång..) har man inte försökt? Lycka till. Quote
grisbasse Posted November 16, 2008 Report Posted November 16, 2008 vad är DMT för något? Defense mechanism test skulle jag tro. hitta lite om det här: http://paranormal.se/topic/dmt_-_defence_mechanism_test.html När görs det testet och hur går det till? Quote
Recommended Posts